• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen

Auteur: RubenPriest, gepost 15 november 2021 om 10:59 – 23 Reacties

Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen

Opnieuw ziet de overheid minder BPM in het laatje komen. Harde klappen voor de schatkist.

Dat het niet zo lekker gaat met de nieuwverkoop van auto’s in Nederland hoeven we je vast niet uit te leggen. Niet alleen kost een beetje deftige hatchback tegenwoordig 30 mille. Door chiptekorten is het sowieso lastiger voor autofabrikanten om überhaupt auto’s te leveren als er al vraag is. Daar komt ook nog bij dat elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM.

Minder BPM inkomsten

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de overheid verleden jaar ruim een derde minder aan BPM ontving. In totaal was de BPM in 2020 goed voor een aanvulling van € 22,2 miljard op de schatkist. Dat is twee miljard euro minder in vergelijking met 2019. En 2019 was ook al een jaar waarop de overheid de BPM-inkomsten zag dalen met maar liefst 35 procent. In dat jaar waren chiptekorten nog niet zo’n groot probleem, maar de dalende autoverkopen waren dat wel. En nog steeds is de nieuwverkoop van auto’s niet iets wat lekker gaat in Nederland.

Minder brandstofaccijnzen inkomsten

Niet alleen de BPM-inkomsten vielen tegen. Ook leverde de accijns op brandstof zoals benzine en diesel minder op. Volgens het CBS komt het doordat Nederlanders massaal thuiszaten in 2020. Minder kilometers is minder tanken en dus minder inkomsten voor de staat. Het is afwachten hoe dat dit jaar gaat uitpakken. De brandstofprijzen zijn dit jaar enorm gestegen. Er zullen vast mensen zijn die de auto wat vaker laten staan. De opbrengst voor brandstofaccijnzen lag in 2020 op € 7,37 miljard. Ter vergelijking, in 2019 was dit € 8,46 miljard.

Ook interessant!

  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Wil je ruimte? koop een 5 jaar oude bedrijfswagen zonder BPM
  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Ook tweedehands koopt geen hond meer een diesel

Nieuwste artikelen

  • Laadpalen zorgen voor extra werk en een boel irritatie
  • motor-trip frankrijk
    Het wordt iets minder k*t om door Frankrijk te rijden
  • Je auto wassen gaf nog nooit zo’n voldaan gevoel
  • Volkswagen doet echt z’n best voor ons met een nieuwe extra hete GTI
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, benzine, bpm, cbs, Diesel, geld

Vorig bericht: « Zou deze automobilist het zelf doorhebben?
Volgend bericht: BREEK: Amber Brantsen gaat Formule 1 presenteren! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    15 november 2021 om 11:20

    Ik heb netjes gereden met alle vier de voertuigen, dus netjes mijn steentje bijgedragen.

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      15 november 2021 om 13:14

      @dutchdriftking: Chapeau! Al geloof ik er niets van dat je altijd netjes hebt gereden. ;-)

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        15 november 2021 om 13:33

        @baardmijt: Ik heb netjes m’n best gedaan veel accijns per kilometer te betalen.

        Login om te reageren
        • baardmijt zegt

          15 november 2021 om 18:11

          @dutchdriftking: Heel goed! :D

          Login om te reageren
    • pijl zegt

      16 november 2021 om 08:52

      In Den HAAG verzinnen ze al lang van alles om zoveel mogelijk geld binnen te harken. Bovendien is ons ambtenarenapparaat niet geinteresseerd in een simpel en rechtvaardig autobelastingstelsel. Je kunt met een fatsoenlijke auto gewoon 2000 euro per jaar houderschapsbelasting betalen terwijl je maar 5000 km per jaar rijdt. Maar met een polo 40,000 km per jaar rijden kost het je ongeveer 350 euro per jaar.
      Al lange tijd betalen we zelfs voor het niet rijden met een auto. Ieder jaar opnieuw. En inmiddels levert het “parkeerbeleid” ook al meer dan 1 miljard per jaar op. Het is de normaalste zaak in dit land om voor een paar uur parkeren ongeveer 1/4 modaal daginkomen af te rekenen.

      Login om te reageren
  2. Magnut zegt

    15 november 2021 om 11:23

    Als ik langs de pomp rijd dan vraag ik mij wel eens af hoe ze het durven te vragen; meer dan twee euro per liter bij een lokale pomp. Aan de andere kant is het wel zo dat het geld hoe dan ook opgehaald moet worden, dus dan liever op deze manier dan via allerlei andere omwegen.. Ow wacht dat doen ze ook.

    Login om te reageren
  3. Alfarobert zegt

    15 november 2021 om 11:41

    Meeste mensen kunnen ook geen nieuwe auto meer betalen he. Electrisch is wegenbelastingvrij en geen benzine of diesel,tel uit je verlies…

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      15 november 2021 om 12:32

      @Alfarobert: nog belastingvrij

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 november 2021 om 16:30

      Meeste mensen konden nooit een nieuwe auto betalen. En degenen die het wel kunnen die willen niet vanwege de hoge afschrijving (en daar hebben ze nog gelijk in ook).

      Login om te reageren
  4. faalhaas zegt

    15 november 2021 om 11:59

    Dit kan je oplossen door zowel de brandstofaccijnzen als BPM te verhogen. Zolang Jan Modaal nog veren heeft is er nog iets te plukken.

    Login om te reageren
  5. rwdftw zegt

    15 november 2021 om 12:04

    Moet je de file voor de Duitse tankstations net over de grens eens bekijken. Dan snap je waar een deel van je accijns naartoe gaat. Het is zo erg dat mensen de kofferbak vol jerrycans zetten en zo een rijdende brandbom worden.

    De 944 hier rijdt ook op Duitse peut.

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      16 november 2021 om 10:43

      @rwdftw: geef ze is ongelijk met de jerrycans, ik zou het zelf ook doen

      Login om te reageren
  6. misterBo zegt

    15 november 2021 om 12:43

    Als we die idioten in den haag nu allemaal ontslaan dan zijn de kosten ook miljarden lager met hun onzinnige beleid

    Login om te reageren
  7. shellplc zegt

    15 november 2021 om 13:08

    Shell gaat zijn hoofdkantoor ook verplaatsen naar Londen gaat de goede kant op met Nederland zo, not.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 november 2021 om 16:29

      Dat is briljant toch? Een handvol banen raken we kwijt aan London en als tegenprestatie kunnen we Shell als buitenlands bedrijf eindelijk wel serieus belastingen laten betalen!

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        15 november 2021 om 20:04

        @mashell: dividend heet dat, logisch dat Shell vertrekt, die kijken onder aan de streep wat het voor hun oplevert.

        Login om te reageren
  8. supertjeduc zegt

    15 november 2021 om 13:10

    Vraag me af wie het moet gaan betalen
    Jan modaal of de mensen die bijna gratis een tesla rijden
    Denk dat Jan weer aan de beurt is
    In Den Haag komen ze weinig jannen tegen ( en het duurt nog 3 jaar voor de volgende verkiezingen)

    Login om te reageren
  9. Ot92 zegt

    15 november 2021 om 13:11

    Minder brandstofaccijnzen binnen geharkt? Oh nee toch! Misschien moet het maximumsnelheid weer terug naar 130km/u. 🙃

    Login om te reageren
  10. Variomatic zegt

    15 november 2021 om 13:23

    Ben vooral benieuwd naar de bpm teruggaaf in 2020 door export..

    Login om te reageren
  11. yajouri zegt

    15 november 2021 om 13:57

    Maw; Forse verhoging van btw op elektriciteit is aanstonds

    Login om te reageren
  12. Nanning zegt

    15 november 2021 om 17:54

    24,2 -33% = 22,2 🤷🏻‍♂️

    Login om te reageren
  13. MarcoM zegt

    15 november 2021 om 20:03

    De wegenbelasting van mijn motorfiets is met 1 euro per maand gestegen, dus 12 euro per jaar, dat moeten ze toch merken. Oja we zouden afgelopen zatedagavond naar een feest gaan 140km rijden, dat ging niet door, dus een hoop benzine bespaard, dat weer wel.

    Login om te reageren
  14. Bunzing zegt

    16 november 2021 om 00:05

    @rubenpriest misschien moet je je bron (van CBS) nog eens lezen en je artikel herzien…. Je bent uiteindelijk wel journalist en we mogen enige professionaliteit en waarheidsvinding verwachten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North