• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BPM-soap rond buitenlandse auto krijgt nieuwe wending

Auteur: sacha, gepost 16 oktober 2006 om 23:59 – 17 Reacties

Iets aan te geven?

‘Comité BPM nee‘ onder leiding van Bovag, VNA en Rai-Vereniging lijkt door hun duw-en-trekwerk in de BPM lobby omtrend ‘tijdelijk gebruik van buitenlandse auto door Nederlandse ingezetenen‘ zowaar een overwinning te hebben bereikt.

Onlangs nog maakte dit comité zich druk over de concurrentievervalsende voorstellen van het belastingplan 2007 inzake huren/leasen van een buitenlandse auto. De voorgestelde plannen maakten huren/leasen in het buitenland juist voordeliger wat weer nadelig zou zijn voor Nederlandse autobedrijven.

Het ministerie van financiën lijkt zich de kritiek van Bovag, VNA en Rai te hebben aangetrokken, en heeft nu een wetsvoorstel ingediend wat uitgaat van BPM teruggave bij export van auto’s uit Nederland. Deze regeling is echter alleen van toepassing op auto’s die na 16 Oktober 2006 in Nederland zijn geregistreerd. BPM teruggave vindt dan plaats op het moment dat de auto daadwerkelijk wordt geëxporteerd naar een ander EU land.

Het is nog niet duidelijk welk tarief bij de BPM teruggave berekend zal worden, maar het lijkt me vreemd als dit niet volgens hetzelfde tarief geschiedt als die voor de import van auto’s uit het buitenland geldt, met een mogelijkheid tot beroep via de tegenbewijsregeling. Maar goed, mijn logica hoeft de logica van de belastingdienst niet te zijn dus dat blijft nog even een verrassing.

De goed ingelichte Bovagkrant weet ook nog te melden dat de BPM-vrije periode voor huur/lease auto’s in dit wetsvoorstel wordt opgerekt van twee dagen naar een maand. Dat zou dus betekenen dat je een maand in een buitenlandse huur/lease auto zou kunnen rondrijden in Nederland zonder BPM heffing. De maas in de wet die ik hierbij fantaseer zal wel ijdele hoop zijn, omdat die termijn waarschijnlijk per jaar geldt, en derhalve niet elke maand via een nieuwe huurauto omzeild kan gaan worden.

De BPM wordt dus nog niet afgeschaft. Helaas. Maar de handel (koop/verkoop/lease/huur) van auto’s van en naar het buitenland zal wel door deze nieuwe regeling een stuk vrijer worden dan dat het nu is. Dus, weliswaar met hele kleine stapjes, lijkt de belofte van vrijhandel van goederen en diensten in de EU omtrend auto’s weer een heel klein stukje dichterbij. Indien dit wetsvoorstel het haalt natuurlijk.

Ook interessant!

  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Video: dít is de nieuwe auto van Max Verstappen!
  • Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
    Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

bpm, huurauto, lease

Vorig bericht: « Best Motoring Video: M3, M5, S2000, RX-8, 350Z
Volgend bericht: Prijzen BMW X5 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick dos zegt

    17 oktober 2006 om 00:34

    Is er een reden waarom je tot 2 keer toe BMP gebruikt?

    Ze moeten het hele BPM verhaal drastisch verlagen zo niet afschaffen. Ik realiseer me echter dat dit ijdele hoop is.

    Deze wetsvoorstel is wel even wat minder voor Nederlanders die in het buitenland wonen. Koop je hier een auto betaal je BPM moet je het eerst in een ander land laten registreren. Kost je natuurlijk weer de nodige belastingcenten daar. Nu zeggen ze wel dat je je geld terugkrijgt maar we weten allemaal hoe traag de bureaucratie in Nederland is.

    Login om te reageren
  2. sacha zegt

    17 oktober 2006 om 00:40

    @BMP: Euh, de reden is denk ik tikfout. FF fixen…

    Login om te reageren
  3. Rick dos zegt

    17 oktober 2006 om 00:55

    LOL! :) @BMP…. Ik was al bang dat ik wat gemist had. ;)

    Login om te reageren
  4. A zegt

    17 oktober 2006 om 09:41

    Wat mij betreft mag de hele BPM-regeling ook afgeschaft worden, maar ook ik denk dat het nooit helemaal afgeschaft zal worden. HELAAS!!

    @ Rick dos, als je zo slim probeert te zijn, let er dan ook even op dat het DIT WETSVOORSTEL is en niet deze;)

    Login om te reageren
  5. PigPen zegt

    17 oktober 2006 om 10:04

    Wanneer je op korte termijn de BPM afschaft dan krijgen de dealers een groot probleem met de waarde van hun voorraad.

    Ten tweede, als de uitvoer van Nederlandse auto’s gemakkelijker wordt, dan zullen veel landen hun auto via Nederland inkopen vanwege de lage netto cat. prijs! Dus daar moeten de fabrikanten wat aan doen, gevolg: prijs gaat drastisch omhoog!

    Dit is een heel slechte zaak! Iedereen kan profiteren in Europa, behalve de gewone burger in Nederland, die zal de kosten moeten dragen! :(

    Login om te reageren
  6. JANUS zegt

    17 oktober 2006 om 10:29

    @A
    BPM is een belasting en geen regeling.
    En zo kunnen we nog uren doorgaan.
    Echt veel nut heeft het alleen niet ben ik bang.

    Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    17 oktober 2006 om 10:41

    @Pigpen….. de netto catalogus prijs ligt enkele procenten lager in Nederland dan in de andere europese landen…. de BPM is een heffing van ongeveer 40% over de Net prijs….. je conclusie is dus fout. De Netto cat. prijzen zouden enkele procenten omhoog gaan maar vervolgens zou er enkele duizenden (zo niet 10duizenden) euro’s minder aan belasting bovenop komen…. per saldo zouden de prijzen in NL behoorlijk snel dalen.

    De waarde van de voorraad bij dealers zou een probleem kunnen zijn ALS die voorraad al op kenteken staat (en dat is vaak niet zo). Je zou wel meteen een probleem hebben met de prijzen van de tweedehands auto’s dus geleidelijk afschaffen zou beter zijn…..

    Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    17 oktober 2006 om 11:06

    Voorbeeld de Audi R8: kost in België 107.400 Euro en in Nederland…..146.200…..

    Dus ik zou zeggen…. doe die nette prijs maar 5 % omhoog en dan laten we die BPM fijn zitten….. scheelt toch meer dan 30.000 euro……

    Was het maar zo simpel. Maar het rekenvoorbeeld laat hopelijk wel zien dat de conclusie van Pigpen (“gevolg: prijs gaat drastisch omhoog”) niet klopt….

    Login om te reageren
  9. auto-maat zegt

    17 oktober 2006 om 11:50

    @PigPen,

    De Netto catalogusprijs is in nederland zo laag omdat wij die belachelijke belasting hebben.
    een fabrikant heeft in nederland dus veel minder marge.

    mocht de BPM ooit verdwijnen, zal het prijsniveau van de nederlandsche nieuwe auto meer richting de belgische en Duitse auto gaan. en dat kan aardig schelen.

    het lijkt me logisch dat de nederlandse consument nooit op het niveau van de ons omringende landen zal komen.

    daarvoor is de auto in nederland een te makkelijk doelwit. (ja mensen. de auto en de automobilistin het bijzonder is een doelwit)

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    17 oktober 2006 om 11:57

    @auto-maat de term “veel minder marge” is wat misleidend. Zoals bovenstaand voorbeeld van de R8 laat zien staat de iets lageren marge in geen verhouding tot het forse BPM bedrag dat er vervolgens bij wordt geteld.

    Voor Nederlandse consumenten zouden auto’s VEEL goedkoper worden (reken maar op 20 tot 30% goedkoper) als de BPM zou verdwijnen……..

    Login om te reageren
  11. PigPen zegt

    17 oktober 2006 om 12:12

    @W0o0dy en Auto-maat

    Ik heb het niet over afschaffen van de BPM, dat zie ik de regering niet zo snel doen.

    Ik heb het over het niet betalen van BPM voor export-auto’s! Dit houdt in dat buitenlandse importeurs, autobedrijven en slimme handelaren de auto in Nederland tegen een lagere netto cat. prijs kopen en dan in eigen land (onder de prijs) kunnen verkopen!
    Dit houdt in dat de fabrikanten hun winst omlaag zien gaan, omdat Nederland 1 van de laagste netto cat. prijzen heeft van Europa. Dus zullen de fabrikanten de prijzen opvoeren in Nederland om de export tegen te gaan. De BPM en BTW gaan niet oplaag, dus betalen wij meer voor een auto!

    Misschien is het maar een paar procent, maar op auto’s van 10 duizenden euro’s loopt dat bedrag al snel hard op en we betalen al veel meer voor een auto in vergelijk met het buitenland.

    Laat die exporteurs dus gewoon maar BPM betalen!

    Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    17 oktober 2006 om 12:21

    De oplossing is gelijdelijk afschaffen van de BPM, want dan heeft het geen zin meer om auto’s in een andere EU land te bestellen en uit te voeren…..

    Overigens is het allang zo dat auto’s die in NL worden besteld zonder BPM naar het buitenland worden geëxporteerd…. dat heeft er niet toe geleid dat er massaal auto’s naar het buitenland worden geëxporteerd.

    De nieuwe regeling is een reactie op het leasen/huren van auto’s in het buitenland door mensen die ze vervolgens gebruiken IN nederland (en/of hierwonen). Om dit belastinggaatje te dichten komt er een aangepaste regeling, maar daarmee zouden bepaalde groepen benadeeld worden. Deze lobby wil dat voorkomen (en hoopt tegelijk op het openblijven van het gaatje in de belastingwet…..)

    Login om te reageren
  13. mercedesfan zegt

    17 oktober 2006 om 22:58

    is dit de reden dat auto’s zo ongeveer €10 000 duurder zijn in Nederland, dan in belgie

    Login om te reageren
  14. taxi zegt

    28 oktober 2006 om 11:42

    mijne heren en dames

    bij de bpm regeling

    speelt niet alleen de consument een rol
    als je nu de bpm afschaft binnen laten we zeggen 3 maanden
    wat ieder consument of aspirant koper wel zal bevallen.

    Dan moet u zich realiseren dat u binnen no time
    een nieuwe dealer cq handelaar moet zoeken

    want u oude dealer / handelaar is failliet

    want deze heeft tig onverkoopbare auto’s in zijn schowroom staan.

    die met bpm niet meer te verkopen zijn.

    of u betaald voor een onderhouds beurt voorlopig het drie voudige
    om die kosten post weg te werken.

    Het mes snijd dus aan twee kanten de bpm mag voor wat hun betreft wel opgeheven worden maar wel met een gedegen plan er achter voor de
    belang hebende.

    Login om te reageren
  15. Barry330cd zegt

    28 oktober 2006 om 11:46

    Mee eens, het moet geleidelijk worden afgeschaft, net als de hypotheekrente aftrek.

    Login om te reageren
  16. Anneke1 zegt

    6 januari 2007 om 21:26

    Bpm is indertijd bedacht door de autobranche ter vervanging van de weelde belasting die men wilde afschaffen. De autobranche zou moeten investeren in een omstelling die bij afschaffen van Bpm hard nodig is. De europese unie is anders de enige die kan helpen dit aan te sturen. De overheid moet daarnaast voor 600.000 auto’s per jaar aan fiscale dekking zoeken bij afschaffen van de Bpm. Reparatiewetgeving voor 2007 is een plakkertje op een groot lek.

    Login om te reageren
  17. Apke zegt

    15 juni 2007 om 14:26

    Als ik een auto binnen een paar maanden in de prak rijd en daarna exporteer naar het buitenland, krijg ik dan de BPM terug?

    Zou toch niet gek zijn om een bedrijf te beginnen in export van schade auto’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North