
De eigenaar van de eerste Jesko van Nederland koopt er gewoon nog een!
Boeren, burgers en buitenlui, laat allen vallen wat eenieder bezighoudt om het volgende heugelijke nieuwsfeit tot u te nemen. Er is een nieuwe koning in dit land. Zijn koninklijke hoogheid, de Bugatti Chiron L’Ébé, is onttroond als duurste auto van Nederland. De reden hiervan: de Koenigsegg Jesko Absolut.
Met dank aan onze razende reporter Edvar weten we dat gisteren, vrijdag 13 juni, een nieuwe duurste auto van Nederland is geboren. De trotse bezitter is dezelfde liefhebber die zorgde voor de allereerste Jesko van Nederland. Hij laat aan Autoblog.nl weten dat de nieuwe Jesko ”één dezer dagen” zijn kenteken ontvangt.

Prijs van de duurste auto van Nederland
Kun je je voorstellen dat je jezelf de vraag stelt: hmm, zal ik vandaag eens mijn Jesko met of zonder achtervleugel nemen? Want dat is in wezen het verschil tussen de eerdere Jesko Attack Plus en de nieuwe Jesko Absolut. Het prijsverschil is een stuk groter. Voor de Attack werd €3.524.707 betaald.
De nieuwe Koenigsegg heeft een prijskaartje van € 4.129.919 waarvan € 157.731 naar de fiscus gaat aan bpm. Daarmee gaat ie ruim 65k over de eerder genoemde Chiron heen die €4.064.477 kostte.
Koenigsegg Jesko Absolut




Helaas is dit het enige beeld dat we voorlopig krijgen van de Jesko komt van Esser Automotive, maar daar komt spoedig verandering in. Zoals je ziet, heeft de eigenaar ervoor gekozen om de kleurstelling van de eerste Jesko van Nederland ook toe te passen op de Absolut. Wat mij betreft een meer dan goede keuze.
De koper laat Autoblog weten dat er een kleine aanpassing is gedaan. Het witte lijnwerk van de Attack is ietsjes veranderd zodat ie beter aansluit bij de gloeiende koets van de Absolut. Andere witte lijnen spelen dan weer in op de lengte van de supercar.
Specificaties van de Jesko


Omdat ze zo lekker zijn, nog even de cijfertjes die bij de duurste auto van Nederland horen. Achterin de cabine ligt een machtige 5,0-liter V8 die een allesverslindende 1.600 pk en 1.500 Nm kan produceren. Dat lukt als je hem E85 voert. Doe je dat niet, dan houd je een schamele 1.280 pk over.
Theoretisch zou de Jesko Absolut een topsnelheid van 531 km/u kunnen aantikken. Nu nog een lap asfalt vinden die daar lang genoeg voor is. Tevens heeft deze Jesko twee records op zijn naam staan: het snelste naar 400 km/u (18,82 seconden) en het snelste van stilstand naar 400 km/u en weer naar 0 (27,83 seconden).
Dit is nu de derde keer dat er een Koenigsegg op Nederlands kenteken staat. De eerste was een CC8S, maar die verliet in 2017 onze contreien.
UPDATE: Nu met meer beeldmateriaal!





Ik zal wel een uitzondering zijn als autofanaat, maar als ik vier miljoen kon stukslaan op een auto, zou het niet één auto worden.
Maar je bent wel een baas als je gewoon de BPM-som aftikt en er gele platen op plakt.
Ik denk dat veel autofanaten dan de uitzondering zullen zijn. Er is zoveel moois te koop voor minder. Voor €4mio komt er echt een grote keet met nog meer ruimte voor een auto- en motorverzameling + die hele verzameling met prachtige oldtimers, youngtimers en ander leuk spul. Nee ik zou ook niet 1 auto kopen voor dat geld..
Als je 4 miljoen hebt liggen om een jesko te kopen dan heb je waarschijnlijk al een grote keet of meerdere met auto’s uit allerlei tijden.
Maar wat als je alle auto’s die je wilt al bezit en nog steeds dit geld over hebt? Je denkt te klein, sommige mensen hebben alles wat jij je kan bedenken al en hebben dan nog steeds geld over..
@Reimon: zit op zich wat in. Maar aan de andere kant kan je ook weer nooit groot genoeg denken, dus dan zou ik los van mijn hele 4 miljoen kostende collectie ook wat vastgoed en/of andere investeringen willen.
Wat ik meer bedoel te zeggen is dat ik auto’s op dit prijspunt te ‘broos’ vindt. Elke keer dat je een kras maakt op een bumper kost het je kapitalen om het te repareren. En waarvoor je dit soort auto’s koopt, een topsnelheid van 500 km/u, lukt je vrijwel nergens. Kortom: ik zou het houden bij een leuke sportauto en een allrounder (dan ben je voor 100-200k wel klaar denk ik) en dan elke dag uit eten gaan. Ofzo.
Die 157k is op het geheel niet echt heel veel BPM. Dan betaal je op een Picanto verhoudingsgewijs toch echt bizar veel meer.
De btw is op zo’n aanschafprijs veel hoger dan de bpm.
Bijzonder spul, al lijkt me een tweede in ongeveer dezelfde kleurstelling niet zoveel aan je collectie toevoegen.
Dan heb je behoorlijk wat fuck you money in jouw spaarpotje zitten…heb verder helemaal niks met dit merk en als ik de verhalen mag geloven zijn het vooral auto’s met veel (elektronische) mankementen. Zou ik toch liever gaan voor een F40, F355 en een Lamborghini Miura
Waarom staat er een vliegtuig motor tussen?
Knipoog naar de locatie van de Koenigsegg fabriek. De hangars van een oude luchtmachtbasis. De squadron daar werd de Ghost Squadron genoemd, vandaar de Ghost op iedere Koenigsegg. Maar dat is dus de link tussen een vliegtuigmotor en Koenigsegg.