• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook Bridgestone maakt een luchtloze band

Auteur: sir_smokalot, gepost 9 december 2011 om 15:11 – 29 Reacties

3 girls, 1 scootmobile


Ehm, maar had Michelin dit 100 miljoen miljard jaar geleden niet al uitgevonden (hier op video)? Ja, maar deze heeft andere spaken.

Eigenlijk wordt er al jaren door verschillende partijen achter schermen gewerkt aan een band waar geen lucht in hoeft, dus in zekere zin wordt het wiel hier opnieuw uitgevonden. In het geval van Bridgestone zien we dat de spaakjes in turbinevorm zijn geplaatst, maar het principe blijft hetzelfde. En aangezien (hoewel de naam anders doet vermoeden) Bridgestone japans is, stonden ze ook op de Tokyo Motor Show, waar onderstaande video geschoten werd:

Wat zijn nou eigenlijk de voordelen van zo’n band? Nou ja, voor de hand liggend maar waar: je rijdt nooit meer lek. Ook voor legertrucks of EOD-robots lijken de banden een nuttige toevoeging te zijn, maar dit soort voertuigen wordt eigenlijk ook steeds meer met rupsbanden uitgevoerd. Eigenlijk zouden ze hun grootste nut hebben in onherbergzame gebieden waar de wegen heel beroerd zijn. Ik had er in de tijd dat ik op Sumatra rondreed graag een setje van onder mijn tweewieler willen hebben.

ALL HAIL HYPNOTYRE!

Maar nadelen zijn er natuurlijk ook: de banden schijnen niet zo veel kilo’s aan belasting aan te kunnen, er gaat na verloop van tijd allerhande rommel in je wielen zitten en bovendien: scootmobielen worden er nog onverwoestbaarder van. En deze plaag van de moderne tijd nog weerbaarder maken, daar hebben wij geen zin an.

Zullen deze bandjes ooit het productiestadium gaan halen of blijven het geinige designfrutsels? Als het aan Bridgestone ligt heeft de band potentie. In Nederland zie ik er niet zo veel heil in, volgens mij is de rolweerstand van deze units ook wel een stukje hoger dan bij conventionele banden.

Met dank aan iedereen voor de tips!

Ook interessant!

  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
    Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, bridgestone, lucht, Techniek

Vorig bericht: « Politie: ‘snelwegschutter bestaat (waarschijnlijk) niet’
Volgend bericht: ‘BRZ-blok komt in volgende generatie Subaru WRX’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. jolig zegt

    9 december 2011 om 15:15

    Ze kunnen ze toch gewoon dichtmaken, zoals een ‘band’?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      9 december 2011 om 19:36

      @jolig: Maar dan zie je de techniek niet. In dit stadium van ontwikkeling is dat het enige wat deze band interessant maakt…

      Login om te reageren
  2. Mixpower zegt

    9 december 2011 om 15:17

    Rommel!

    Ik wil liever de luchtinhoud van de band kunnen reguleren.

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      9 december 2011 om 15:43

      @Mixpower: Want jij wisselt wekelijks van bandenspanning om altijd onderweg te zijn met de op dat moment vooraf gecalculeerde ideale bandenspanning… ??

      Login om te reageren
      • luuktb zegt

        9 december 2011 om 15:50

        @griffendahl: +1

        Login om te reageren
      • Laue zegt

        9 december 2011 om 16:05

        @griffendahl:

        road,track,hill,ice juweettochhhh!

        Login om te reageren
  3. luxaeterna zegt

    9 december 2011 om 15:23

    Militaire voertuigen worden net minder vaak uitgerust met rupsbanden. Main battle tanks worden deels vervangen door wielvoertuigen waar mogelijk, en armored personnel carrier’s zoals de M113 worden vervangen door voertuigen in de Mine Resistant Ambush Protected Vehicle categorie, die vaak wielvoertuigen zijn omdat die in geval van een explosie onder het voertuig vaak veiliger zijn dan rupsvoertuigen.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      9 december 2011 om 19:38

      @luxaeterna: Idd, waar Smokey dat haalt is mij een raadsel…

      Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      10 december 2011 om 11:56

      @luxaeterna: Inderdaad, volgens mij neemt het aantal rupsvoertuigen alleen maar af, niet toe.
      @sir_smokalot: wat is je bron?

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        10 december 2011 om 12:34

        @Henk_he: Mijn eigen gezonde verstand dat me kennelijk in de steek laat. Leek me een stuk logischer om precaire instrumenten met rupsbanden uit te voeren, want: wendbaarder, makkelijker oneffen terrein te overwinnen, en geen risico op lek slaan.

        Althans, zo dacht ik er over…

        Login om te reageren
  4. ya314 zegt

    9 december 2011 om 15:28

    Deze band kan prima voor de gemiddelde weggebruiker. Voor de doelgroepen zoals het leger is deze echter minder geschikt. In zwaar terrein wil je de band namelijk af kunnen laten lopen. Daarbij krijg je ook meer typen banden, bij een lucht band kun je het zelfde type en formaat onder twee voertuigen zetten waarvan het gewicht veel verschilt door de druk te regelen. Lijkt mij dus dat deze band alleen toepasbaar is op voertuigen die altijd ongeveer het zelfde gewicht hebben.

    Login om te reageren
  5. bmwmaaktrijdengeweldig zegt

    9 december 2011 om 15:40

    #groen7 niet vergeten?

    Login om te reageren
  6. Rick-dos zegt

    9 december 2011 om 15:44

    Al die luchtboeren failliet als ze dit doorzetten. Denk dan ook niet dat dit ooit op de markt komt. Luchtboeren hebben een sterke lobby in Den Haag en Brussel.

    Login om te reageren
    • bisazza zegt

      9 december 2011 om 16:12

      @Rick-dos: kijk eens wie we daar hebben! Eindelijk nog iemand uit het pre-jeugdpuistjes-tijdperk op Autoblog ;)

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 december 2011 om 20:18

      @Rick-dos: Hmm… CO2 (zit vrij veel in lucht) ligt anders flink onder vuur in de politiek. Ik zou dit de eerder zien als de zoveelste klap voor de handel in (al dan niet gebakken) lucht.

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      9 december 2011 om 22:13

      @Rick-dos: lol! Ja, zijn er een heleboel van, luchtverkopers…

      Login om te reageren
  7. euro95 zegt

    9 december 2011 om 15:46

    @sir_smokalot: Na verloop van tijs?

    Login om te reageren
    • euro95 zegt

      9 december 2011 om 15:49

      en productiestadiukm…

      Login om te reageren
  8. ferrari94tr zegt

    9 december 2011 om 15:55

    leuk maak dat ook voor mijn fiets, ik heb namelijk een hekel aan bandenplakken

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      9 december 2011 om 19:40

      @ferrari94tr: Voor fietsen bestaan er volle banden. Vol met rubber, geen lucht. Wordt veel gebruikt in metaalfabrieken, waar normale banden dagelijks lek zouden zijn. Wel een stuk minder comfortabel, maar nooit meer plakken…

      Login om te reageren
  9. Northwestern zegt

    9 december 2011 om 16:02

    Lijkt me dat ze na een drempel naar de kloten zijn.

    Login om te reageren
  10. masterstig zegt

    9 december 2011 om 16:05

    Kan interessant worden over een paar jaar, als de prijzen voor die banden dan een beetje dalen. Want ik schat dat die bij de productieversie zeer duur zullen zijn.

    Login om te reageren
  11. Flamingo zegt

    9 december 2011 om 16:28

    wat een onzin, hier nog een filmpje
    http://www.youtube.com/watch?v=fqRJ9GfIJtI

    Login om te reageren
    • Flamingo zegt

      9 december 2011 om 16:30

      @Flamingo: wel leuk misschien voor dat ding dat je op het laatt ziet

      Login om te reageren
  12. p993 zegt

    9 december 2011 om 19:06

    Hey smokie…in de tijd dat jij op Sumatra rondreed, deed je dat nog op houten wielen of was de verbrandingsmotor toen al uitgevonden?

    Login om te reageren
  13. audicoupe84 zegt

    9 december 2011 om 20:21

    Was vandaag bij de bandenboer, langzaam leeglopende band. MEER ZEG IK NIET!

    Login om te reageren
  14. tstile zegt

    10 december 2011 om 04:03

    Het grootste voordeel zou zijn, als ze deze een beetje doorontwikkelen:

    De hele schokdemping door de banden laten doen. Voordeel is dan dat je nooit meer je schokdempers hoeft te vervangen tegen een duur uurtarief.

    Ander voordeel is minder rubber afval en de mogelijkheid om zelf nieuwe zolen om je banden te leggen.

    Nadeel is dat waar je vroeg je band stukreed je nu je wiel stukrijdt en die zal een stuk duurder zijn.

    Login om te reageren
  15. tstile zegt

    10 december 2011 om 04:04

    Als de hele demping door de wielen gedaan zou kunnen worden dan is het onderstel ook veel eenvoudiger, lichter, makkelijker te onderhouden.

    Login om te reageren
  16. veedub zegt

    10 december 2011 om 12:55

    goed voor op de fiets ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North