
Interessant nieuws uit de Bugatti-stal: Wolfgang Dürheimer, de nieuwbakken CEO van het merk, heeft in een interview laten weten dat de 16C Galibier komt, maar dat wisten we al veel eerder. Echt nieuws is dat de vierdeurs supercar als hybride ten tonele zal verschijnen, “to make sure its big limo retains social acceptability”. Is dat nou juist niet de bedoeling met een Bugatti?
In een interview met Car Magazine doet de 52-jarige topman het een en ander uit de doeken over het Galibier-project, dat na de Veyron de tweede modelreeks van de ultra-high-end fabrikant uit Molsheim zal vormen: er zullen er 3.000 worden geproduceerd, het tienvoudige van de Veyron, de Galibier krijgt dezelfde 8 liter W16 uit de Veyron en als je minder dan een miljoen pond (1,1 miljoen euro) meenemt word je vriendelijk verzocht het Bugatti-terrein met lege handen te verlaten. Tevens zal in de herfst van dit jaar de ‘design freeze’ zijn. Dit is een term waarmee bedoeld wordt dat vanaf dat moment het design definitief is en er dus niet meer aan wordt gesleuteld.
Wel moet er nog met VAG-opperhoofd Winterkorn worden afgestemd wat precies de afmetingen zullen zijn, en of de carbon monocoque van de Veyron terugkeert, of dat er voor een aluminium spaceframe wordt gekozen.
Dit zijn details, en interessanter is natuurlijk het hybrideverhaal: volgens Dürheimer heeft dit te maken met een mogelijke ban op CO2-uitstotende auto’s in de grote steden. Je kunt je voorstellen dat dit bijvoorbeeld in supercarstad Londen funest zou zijn, en dus bukt ook Bugatti voor de milieu-zeloten. In gebieden waar je nog wel ongestraft lol mag hebben met je auto, zoals bijvoorbeeld Dubai, kan de hybride-aandrijving geschrapt worden.
We zijn benieuwd hoe de definitieve styling gaat worden, en of deze veel zal verschillen van de laatste conceptvorm die de 16C meekreeg, zoals we die vorig jaar in Genève zagen. Maar daarover ongetwijfeld later meer.
Een Porsche Panamera 9FF in een Bugatti jasje.
@martinh: vooral de achterkant ja!
Het kan geen kwaad om hem als hybride neer te zetten vind het wel een goed idee..marketingtechnisch is het natuurlijk helemaal top;-)
Dus het verbruikt daalt van 1 op 4 naar 1 op 5? Wel een mooie auto, als ie na de designfreeze maar niet teveel op een prius gaat lijken.
@Den: 1 op 4? Dat vind ik nog best zuinig. Ik zat eerder aan 1 op 1 te denken :P.
@Vanquish: Dat ligt er maar aan hoe hard je rijdt.. De Veyron doet bij 400 KM/H 1 op 0,3..
@Freewarefreak: hehe, het ging meer om het idee dat zo’n ding nooit echt zuinig wordt.
Ik ben vooral benieuwd naar een landaulette versie hiervan niet dat ik in die prijsklasse shop of dat ik deze zou uitkiezen moest ik dat wel doen.
En daar gaat m’n respect voor Bugatti :/
Hybride aandrijving lijkt mij ook een logische stap. Een electromotor waar je maximaal 20-30 km mee kan rijden in de meest strenge milieuzones lijkt mij ideaal. Als dat de maniner is om de W16 te kunnen handhaven voor het rijden buiten de milieuzones, so be it.
1 april kikker in je- Oh nee, toch niet….
3000 van die automobielen voor die prijs.. krijgen ze nooit kwijt.. ze zijn de realistische doelen totaal uit t zicht verloren daar..
@dakarbemo: Inderdaad, als ze niet eens alle Veyrons verkocht krijgen, gaat het met dit model ook niet lukken, en al zeker niet het tienvoudige!
@dakarbemo: Dat dacht ik ook meteen.. 3000.. zoveel?? Ben benieuwd of er 3000 miljonairs op aarde zijn die EN een miljoen op een auto kapot willen slaan (da’s al absurd..) EN dan moet het ook nog een Bugatti zijn. Wie weet willen die, dat wel willen, wel een Huayra of zo..
@Freewarefreak:
Waarom ze dan niet gewoon makkelijk doen en de W12 van Bentley erin gooien. Doe het dan goed en doe de opgepompte W12 van de Bentley CGT SuperSports erin, ben je én zuiniger ( niet veel maar goed ) en de prijs wordt aanzienlijk lager.
Maar goed, wie ben ik.
Het tienvoudige van een aantal dat met de Veyron nog maar nauwelijks wordt gehaald is wel heel erg ambitieus. Dat het een hybride wordt is inderdaad wel slim, zoals Rutger al opmerkt.
Zijn er dan geen mensen die m niet mooi vinden? Ik vind het echt een mislukt design.. Die achterkant is net een olifant die gaat zitten op zijn kont.. Echt bizar lelijk. Porsche Panamera heeft daar idd ook wat weg van, en dat is ook niet moeders mooiste.. De voorkant is niet onaardig maar doe mij dan maar een Maserati QP of een Aston Martin Rapide. Een goeie derde is de Jaguar XF.
@tvr1974: XF? …om maar even een goede vergelijking te trekken?
@august: Bedoelt waarschijnlijk de XJ…
@tvr1974:
Ik ben iemand die hem niet mooi vind. Maar de Veyron heb ik ook nog nooit iets gevonden. Afgrijselijk design.
@tvr1974:
Wees gerust, ik vind dit ook een lelijk apparaat.
Ik heb sowieso niks met die hatchback-achtige auto’s die tegenwoordig als ‘lifestyle-4-deurs-crossover-coupé’ ofzo door het leven gaan, ik vind het gewoon een hatchback en dat vind ik lelijk.
doet me denken aan de saab 9-5
toch aan de koplamp
@Sm0keGun: Mij ook. Was het eerste wat in me opkwam nadat ik de foto in een flits voorbij zag komen ;)
3000, nou, vind maar mensen die nu zo een auto willen kopen en vooral voor die prijs, dat doe je niet zomaar en dan nog 3000! Als de Veyron al haast niet verkocht is..
@The360box: 3000 lijkt me ook wat veel, zeker als je weet dat de Veyron een verlieslatende productiewagen is, tenzij dat probleem ondertussen al verholpen is met deze Galibier.
@xilver: Ik vraag me echte af of ze zogenaadm $5 miljoen dr op toe geven, want anders bouw je niet zomaar ff 2 edities voor China, dan wil je zo gauw mogelijk stoppen.
@xilver:
Nieuwe bazen + een crisisje geweest = deze maakt winst.
Of zou dat toch moeten doen. We zullen nog moeten zien of het zal lukken natuurlijk, maar nog een zwaar verlieslatend product lanceren gaan ze niet doen. Bij de Veyron moest het maar, om de naam weer te vestigen. Nu gaan ze scheppen…
@Esprit_de_Flandre: Dat denk ik ook wel, zeker dat ze een productiedoel van 3000 wagens (realistisch?) voor ogen hebben. De motor is al ontwikkeld dus de grootste kost is al gebeurd.
@xilver: Plus onderhuids is het een Mulsanne, dus lekker goedkoop (relatief gezien). Maar 3000 stuks? Ik vrees ervoor. Hangt er van af over hoeveel jaar ze rekenen…
@Esprit_de_Flandre: Ik denk dat dit ook wat voorbarig is… ze hebben al moeite om hun Grand Sports te verslijten. Het design is tamelijk ‘uniek’ en in mijn opzicht mislukt bij de Galibier. Daar waar de Veyron goed oogt is dit een beetje misvormd. De enige reden waarom je dit zou kopen is omdat je dan een sedan in bezit hebt die 390 kan aantikken.
Geld elektrische stoelverstelling ook als hybride aandrijving?
Wat ben ik toch gruwelijk verliefd op deze auto… Straalt zoveel perfectie/rust en toch kracht uit. Mooie rustige lijnen consequent doorgevoerd over de hele auto, voor mij staat deze auto echt voor de weelderige luxe van vroeger in een modern jasje (wel de mono-kleur versie, zwart met bruin interieur zoals op de foto). Dit is toch een eerste klas nekken-draaier zonder dat het een kapsones-makende verschijning is.
Het mooiste interieur dat ik ooit op een autogezien heb. Maar 3000 auto’s voor die prijs is natuurlijk belachelijk. 3000 auto’s met een Phantom prijs is al moeilijk, dus daarmoeten ze wat mij betreft nog even naar kijken.
@raphael: Zeker waanzinnig, wat mooi. Maar wat ik mij altijd afvraag.. rechtvaardigt dat nou werkelijk die Mega Exorbitante meerprijs? Is dit interieur nou werkelijk zoveel hoogwaardiger als in een Rolls Royce? Of een nieuwe Bentley Mulsanne? Dat kan toch niet? Leer is leer, hout is hout en aluminium is aluminium..
@Freewarefreak: Denk het niet. Die meerprijs zal te maken hebben met het feit dat dit voor zover ik weet een volledig nieuwe auto is. De Phantom staat op een 7 serie platform en de ContiGT op die van een Phaeton. Daarnaast zal het grootste deel van de meerprijs gewoon in de naam zitten denk ik. En een stukje exclusiviteit die men wil creeeren.
@raphael: De Ghost staat op het onderstel van de 7-serie, de Phantom heeft voor zover ik weet toch echt een eigen basis.
@raphael: De Galibier staat op het onderstel van de Bentley Mulsanne. Niet vergeten dat je met een VAG-product te maken hebt hé, en in tegenstelling tot de Veyron moet deze wèl winst opleveren…
Dat hoor ik niet zo graag… En dat wil ik nog wel eens zien, een supersedan die 400km/u kan aantikken met een hybridemotor.
Oké, hybride. Maar mét W16. Wat kan daarop tegen zijn?
Really its awesome.. I love this car..
Eerst dacht ik YES! :D
…
daarna las ik dat het een hyberide werd.
Vele malen mooier dan de Veyron! Super chique. Hoewel die 8 uitlaatjes een beetje truttig ogen. Een mooie platte, langwerpige over dezelfde lengte zou dikker staan.
Ze moeten toch echt iets aan de prijs doen, voor dat geld koop je toch liever een Phantom, Ghost en Quattroporte.
YES hij komt er! KUT hij is hybride. En nog meer KUT want hij is niet meer chrome aan de zijkant.
Een nieuwe Bug is altijd feest. Jammer dat je ze zo weinig … nooit ziet op de weg. Tijd om de bpm af te schaffen op de dikste duurste auto’s.
Als we het toch in dit onderwerp over de Bugatti Galibir hebben zie ik op dat schermpje een viool speler. Deze bak lijkt me leuk als eigendom van Mick Jagger.
Als of er nog ruimte is voor een elektro motor en een accu.
Alsof je een Bugatti koopt voor de zuinigheid.
je hebt een W16 en dan ga je er toch nog een hybride van maken omdat en of andere directeur vind dat ze “groener” moeten, moet niet gekker worden
@kets: Dat vindt de directeur niet, dat vinden de Burgervaders van tientallen grote en middelgrote steden…
als de veyron bij lange na nog niet eens is uitverkocht dan hoef je geen genie te wezen dat dit model gaat floppen!
Natuurlijk is de veyron niet uitverkocht, deze is nog te schadelijk.
Iedereen wacht uiteraard op de veyron-hybride versie =)
“Dit zijn details, en interessanter is natuurlijk het hybrideverhaal.”
Euhm, neen…
Sjonge zeg, gaan ze toch Toyota achterna:)
Het is wel een dikke bak maar ik vind alles wel over de top, die uitlaatjes, dat poepbruine leer enz… scheelt dat ik niet de doelgroep ben hehe
Zo ruim zal hij ook niet zijn met die oversized middenconsole…die ook nog eens door de hele auto loopt.. niet geschikt om te stoeien op de achterbank..
Een Bugatti als hybride? Het is dat ze Londen als smoes gebruiken, maar ik verwacht van Bugatti toch wel heel wat! Het feit dat ze hem sociaal-acceptabel willen maken en er zo’n 3000 willen produceren geeft wel aan dat Bugatti zijn exclusiviteit wel een beetje aan het kwijtraken is.