• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Cabrio, Spyder of Roadster?

Auteur: autoblogger, gepost 3 september 2006 om 19:50 – 75 Reacties

Herfst...


Augustus is voorbij en de herfst komt er weer aan. Deze regenachtige zondagmiddag leek me dan ook het perfecte moment om eens wat duidelijkheid te krijgen over de benaming van cabrio’s. Ik vraag me namelijk al een tijdje af wat nu precies het verschil is tussen een Cabrio, Spyder of Roadster? We weten allemaal wat een cabriolet is, yep, dat is een auto waar het dak vanaf kan. Maar wanneer is het een Spyder, en wanneer noem je het een Roadster?

Laten we beginnen met een definitie van de cabrio. Een cabriolet is een auto (vaak tweedeurs) met afneembaar dak (softtop of hardtop) en is in Amerika ook bekend als “convertible”. Bij een softtop cabrio is het dak gemaakt van vinyl of canvas, en de achterramen zijn vaak van plastic. Bij een hardtop kun je het dak er zelf afhalen, of deze klapt in een X aantal delen en verdwijnt vol-automatisch in de bagageruimte. In dat laatste geval spreken we vaak over een CC (CoupéCabriolet).

Italianen noemen een cabrio graag een Barchetta (kleine boot) maar volgens velen is de term Spider (of Spyder) de juiste benaming voor een Italiaanse cabrio. De open Lambo Murcielago heet echter weer roadster… Waarom? Ik weet dat sommigen de Lambo gewoon een Audi vinden, maar over het algemeen staat het merk Lamborghini toch bekend als een echte Italiaan…

Volgens Wikipedia is een Spyder echter een “rear mid-engine rear wheel drive convertible car body style“. Als voorbeeld wordt een Toyota MR2, Porsche 550 Spyder, Fiat 850, Chevrolet Corvair en Triumph TR7 genoemd. En het artikel noemt ook de Mitsubishi Eclipse, Lamborghini Gallardo en Mitsubishi 3000GT als voorbeelden die eigenlijk geen Spyder zijn.

Om het nog complexer te maken: de Alfa Romeo Spider heeft al twee generaties voorwielaandrijving (of vierwielaandrijving). De generaties daarvoor waren achterwielaangedreven, maar altijd lag het motorblok voor in de auto.

Als we even verder zoeken dan schrijft Wikipedia over de Roadster het volgende: “Roadster is the North American term for a frontal mid-engine, rear-wheel drive, 2-seater, open car, traditionally without side windows“. Het gaat daarbij vaak om lichtgewicht sportwagens waardoor de term ook een bepaalde marketingwaarde heeft gekregen. Als voorbeeld worden de Audi TT, de BMW Z3/Z4, de Mazda MX-5/Miata, de SLK, de 350Z en de Porsche Boxster genoemd…

Volgens mij klopt er niets meer van deze benamingen, of ligt dat aan mij? De Audi TT is bijvoorbeeld in de basis voorwielaangedreven (en is er ook als Quattro). Het lijkt er dus op dat de marketingafdeling beslist met welke term de open versie zal worden gepromoot. Andere logica lijkt ver te zoeken.

Foto: Viaggio @ flickr.com.

Ook interessant!

  • Koop deze Lamborghini Murciélago Roadster op Marktplaats
  • Lezersvraag: S-klasse Cabrio, AMG GT Roadster of de nieuwe SL?
    Lezersvraag: S-klasse Cabrio, AMG GT Roadster of de nieuwe SL?
  • Lamborghini is nog niet klaar met uitmelken Aventador
    Lamborghini is nog niet klaar met uitmelken Aventador
  • Lamborghini Aventador Ultimae
    Lamborghini Aventador Ultimae is de laatste der mohikanen

Nieuwste artikelen

  • Video: In het donker over een doorgetrokken streep inhalen
  • Tanken over de grens gaat in 2026 nóg meer lonen, maar wel alleen in dit land
  • Overleden Call of Duty-oprichter laat prachtige autocollectie achter
  • Video: Tesla-influencer laat zien hoe Full Self-Driving zorgt voor spookrijden en crash
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, Columns

Vorig bericht: « Lambo Murcielago met aangepast uitlaatsysteem in tunnel
Volgend bericht: Aston Martin directeur plant management-buyout »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ken Speed Fan zegt

    3 september 2006 om 19:57

    – edit: voegt niets toe! –

    Login om te reageren
  2. Appeltje zegt

    3 september 2006 om 20:01

    Leuk dat je het eens uit hebt gezocht, ik maak zelf ook zo nu en dan fouten met benamingen, Gallardo Roads.. ehh Spyder. Om maar een voorbeeld te noemen. De termen worden naar mijn idee lukraak gebruikt, maar dat blijkt ook wel uit je artikel. Nog één opmerking over Hardtop:

    Bij een hardtop klapt het dak in drie delen en verdwijnt vol-automatisch in de bagageruimte. In dat laatste geval spreken we vaak over een CC (CoupéCabriolet).

    Wat is dan het verschil tussen een hardtop en een CC? Een hardtop is toch gewoon een hard verwijderbaar cabriodak zoals je wel eens ziet op 996 Cabrio’s en TT’s?

    Login om te reageren
  3. RJ turbo S zegt

    3 september 2006 om 20:09

    Volgens mij is een roadster een 2-zitter, bv. een SLK, BMW z4
    spyder een Italiaanse 2-zitter, bv. Ferrari F430 spyder
    cabrio een auto met meer dan 2 zitplaatsen, bv. Mercedes CLK cabriolet, AUDI A4 cabriolet

    Natuurlijk kan ik er naast zitten.

    Login om te reageren
  4. Dink zegt

    3 september 2006 om 20:14

    FIAT Spider is eigenlijk een roadster: een sportauto met de motor voorin . . . Anyways, Dink wou gewoon ragtopdown de Rotary Club Bussum rijden . . .

    . . . helemaal geweldig. Nieuwe cabrio’s hebben zo’n nichtenschermpje achter de stoelen en de voorruit staat zo schuin dat je bijna geen verschil merkt met dicht rijden . . . ik reed februari bij 3 graden en motregen met dit lekkertje:

    http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=23&t=271195

    Login om te reageren
  5. Dennis zegt

    3 september 2006 om 20:22

    Theorie is zo vluchtig: “Bij een hardtop klapt het dak in drie delen en verdwijnt vol-automatisch in de bagageruimte.”

    En toen was daar de Volkswagen Eos, waarbij het dak in maar liefst 5 delen inklapt;)
    http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/03/videoreview-volkswagen-eos

    Login om te reageren
  6. dekster zegt

    3 september 2006 om 20:23

    ik denk dat een cabrio een coupe/gewone wagen is die is omgebouwd zodat het dak eraf kan

    roadster is volgens mij een sportwagen waar het dak eraf kan, en die ook in 1ste instantie bedoeld was als roadster

    en spyder is een (sport)wagen waarvan men achteraf een spider(roadster) heeft gemaakt

    Login om te reageren
  7. autoblogger zegt

    3 september 2006 om 20:30

    @Appeltje & Dennis: een gewone hardtop kun je er inderdaad met de hand afhalen, het gaat niet altijd automatisch. Ook zijn er dus meer dan 3 delen;) Heb de tekst in het artikel iets aangepast.

    Volgens mij is een CC altijd automatisch…

    Login om te reageren
  8. dekster zegt

    3 september 2006 om 20:34

    om het wat ingewikkelder te maken, hoe noem je wagens zoals een carrera gt, mc12 en een ccx?

    Login om te reageren
  9. RJ turbo S zegt

    3 september 2006 om 20:42

    @ Dekster

    een Targa, toch…

    Login om te reageren
  10. PigPen zegt

    3 september 2006 om 20:48

    Ja, auto zonder dak, maar met achterruit is Targa

    Een twee-zitter cabrio is een roadster of spider… wat jij wilt

    De rest is gewoon cabrio(lette) of convertible

    Oja, dan heb je nog die Pontiac van Micheal Knight… KITT, dan is een T-top, met twee uitneembare panelen!

    Wat ik wel jammer vind is dat de huidige Porsche 911 Targa niet een echte Targa is maar meer een coupé met panoramisch schuifdak.

    Login om te reageren
  11. dekster zegt

    3 september 2006 om 20:55

    ik dacht dat een targa een wagen was met een glazen dak was :?

    Login om te reageren
  12. 911 zegt

    3 september 2006 om 21:03

    @ PigPen en RJ turbo S volgens mij gebruikt alleen porsche het wordt targa maar werd het uiteindelijk een begrip.
    Er is volgens mij ook geen enkele andere fabriekant die het woord gebruikt.
    Als iemand er wel een fabrikant weet die de term in de type naam gebruikt zeg het maar

    ??

    Login om te reageren
  13. Nee! Die andere Rick zegt

    3 september 2006 om 21:03

    Ik denk dat er geen verschil is tussen een roadster en een spyder. Ik associeer alleen een spyder altijd met een Italiaan en een roadster met een Engelse auto. De Duitsers gebruiken nu roadster omdat dat marketing technisch beter uitkomt (verkoopt goed in Amerika natuurlijk).

    Misschien heel vreemd van mij maar als ik spyder hoor denk ik aan een klein fragiel autootje en als ik roadster hoor aan een wat robuuster autootje……..ben ik hierin de enige?

    Login om te reageren
  14. Zaibatsu zegt

    3 september 2006 om 21:08

    Waarom benoemt Lamborghini de cabrioversie van de Gallardo “Spider” terwijl ze bij de Murciélago de benaming Roadster gebruiken?
    Misschien zijn de termen cabrio, Roadster en Spider wel gewoon hetzelfde en kijken we (of de autofabrikanten) wel wat het beste klinkt bij een bepaald model :)

    Login om te reageren
  15. onlinem3gtr zegt

    3 september 2006 om 21:10

    ik kom hier niet uit allemaal te ingewikkeld!!! ;)

    Login om te reageren
  16. dekster zegt

    3 september 2006 om 21:15

    @AM jonas
    heb je die foto getrokken aan de kust of ergens in nl?

    Login om te reageren
  17. Aston Martin Jonas zegt

    3 september 2006 om 21:18

    hij is gespot in knokke door een lid van de Z06-Crew
    -edit: stuur anders een e-mail naar tips-

    Login om te reageren
  18. 911 zegt

    3 september 2006 om 21:18

    @ Nee! die andere rick je bent niet de enige ik heb ook een bepaald gevoel bij elke naam het is inderdaad wel raar van Lamborghini

    Login om te reageren
  19. Dennis zegt

    3 september 2006 om 22:05

    En onder welke noemer valt dit dan? Buggy?

    Login om te reageren
  20. sacha zegt

    3 september 2006 om 22:10

    Funnycar.

    Login om te reageren
  21. johan zegt

    3 september 2006 om 22:15

    hahah het is net of die smart ergens onderdoor is gereden waardoor ze dak eraf is:P

    maar over het orginele artiekel: ik vind er ook geen logica in zitten

    Login om te reageren
  22. Thibaut zegt

    3 september 2006 om 22:28

    @Dennis: dat ziet er eerder ene uit die onder handen genomen is door de brandweer…

    … met een pneumatische tang om bij de passagiers te kunnen komen.

    Ik zou zeggen spyder, denkende aan bv. de 550 spyder, zo zonder dak en enkel een windscherm vooraan.
    Bij een roadster heb ik zo meer het idee, dat de carrosserie achter de hoofdsteunen meegolfd.

    Maar dat is gewoon op mijn gevoel af.

    Login om te reageren
  23. Cees zegt

    3 september 2006 om 22:32

    Natuurlijk valt er wel onderscheid te maken tussen de verschillende (carrosserie) vormen van een auto met een dak dat open kan en op welke manier…Het grootste gedeelte van de merken gebruiken de termen te pas en te onpas, de marketingafdeling zal hier wel een flinke vinger in de pap hebben. Klinkt het lekker of niet enzovoort

    Login om te reageren
  24. Lampredi zegt

    3 september 2006 om 23:14

    Even voor de duidelijkheid: Een Italiaanse Spider/Spyder is anders dan een Cabriolet/Convertible: Bij een Spider verdwijnt het vouwdak onder een kap, en heeft geen drukknoopjes en hoesje om hem op te bergen. Italianen houden niet van dat Engelse geknutsel. Zie Fiat Barchetta, Fiat 850 Sport Spyder, Alfa Romeo Spyder (de Duetto).
    Het verschil tussen een Roadster en een Convrtible/Cabriolet wordt ook wel als volgt uitgelegd: Een cabriolet/convertible is een auto waar het dak af kan, een roadster is een open auto waar een dak op kan. Een roadster heeft ook meestal een lagere voorruit, dat dakje is er alleen voor als het echt niet anders kan.
    Barchetta is geen benaming voor een open auto. Het is de benaming voor een type Ferrari uit de 1948 dat op een bootje leek. Fiat, en later Ferrari, hebben die benaming opnieuw gebruikt, bij de Fiat vanwege een paar styling overeenkomsten, bij de Ferrari alleen vanwege de naam.

    Login om te reageren
  25. w0o0dy zegt

    3 september 2006 om 23:29

    op die foto van dennis staat toch een duo Maxi-cosi? ;-)

    Een cabrio is iedere auto waarvan het dak naar beneden kan. Een spider is twee-zitter, maar een roadster ook……

    Login om te reageren
  26. Firefly zegt

    4 september 2006 om 00:19

    Volgens mij is roadster en spider/spyder het zelfde, alleen betreft de eerste de Engelse benaming en de tweede de Italiaanse benaming. Het zijn sportieve auto’s ontwikkeld zonder vast dak. Ook enkele coupe’s waarvan een dakloze auto is afgeleid horen hiertoe.

    De cabrio is volgens mij een auto die van oorsprong een 4/5 deuren en een dak heeft, maar daarna is aangepast zodat het dak eraf kan.

    Login om te reageren
  27. JeffreyG zegt

    4 september 2006 om 11:20

    “Ik weet dat sommigen de Lambo gewoon een Audi vinden, maar over het algemeen staat het merk Lamborghini toch bekend als een echte Italiaan…”

    ik neem aan dat je bedoelt Volkswagen? :P
    als mensen dat denken dan vind ik dat echt dom ;)
    je noemt Ferrari toch ook geen Fiat? :roll:

    en de naam roadster, spyder, cabrio? dat maakt mij helemaal niet uit hoe ze het noemen
    als het de naam maar waard is en het lekker klinkt ;)
    ik ga zal toch voor de mogelijkheid coupé gaan ;)
    praktischer en in mijn ogen ook sportiever :)

    Login om te reageren
  28. Franqie zegt

    4 september 2006 om 11:36

    @JeffreyG: Lamborghini is toch echt van Audi hoor…

    Login om te reageren
  29. JeffreyG zegt

    4 september 2006 om 11:37

    @Franqie, excusé moi, dacht dat het altijd Volkswagen was ;)

    Login om te reageren
  30. Franqie zegt

    4 september 2006 om 11:39

    Haha, fout gedacht dan ;)

    Maar om tog weer ff ontopic te komen: Ik snap het ook niet meer :)

    Login om te reageren
  31. JeffreyG zegt

    4 september 2006 om 11:48

    verbetering

    @Franqie nogmaals, Lamborghini en Audi horen bij Volkswagen AG, dus Lamborghini is wel een Volkswagen :lol:
    en nu inderdaad weer back on-topic :D

    Login om te reageren
  32. Karaya zegt

    4 september 2006 om 11:48

    Ahum,

    De auteur van dit artikel is de term Speedster vergeten. :D

    Login om te reageren
  33. Lampredi zegt

    4 september 2006 om 11:50

    Volgens mij moeten we het op het gevoel doen:
    Is een Renault Megane met een vouwdak een roadster?
    En is een Ac Cobra een cabriolet?
    Als je het antwoord op deze vragen weet, dan is het toch duidelijk?

    Login om te reageren
  34. autoblogger zegt

    4 september 2006 om 11:51

    @Lampredi: Die uitleg klinkt goed. Volgens jou heeft de nationaliteit van het merk en de soort aandrijving dus niets met de benaming te maken?
    Zoals je het nu schetst zou de Spyker C8 Spyder eigenlijk een roadster zijn?

    En wat betreft de Barchetta, ik dacht dat naast paar styling overeenkomsten vooral de afmetingen van de auto belangrijk waren voor die term? De barchetta is altijd klein?

    Login om te reageren
  35. autoblogger zegt

    4 september 2006 om 11:52

    Volgens mij doen de autoproducenten het ook op gevoel ;)

    Login om te reageren
  36. Lampredi zegt

    4 september 2006 om 11:52

    @Karaya: Nog wel meer ook. Wat dacht je van deze termen:
    Decapotable, zie dakloze Citroen DS.
    Landaulet, zie Bugattie zonder dak achter.

    Login om te reageren
  37. Karaya zegt

    4 september 2006 om 11:55

    @Lampredi

    Landaulette…

    Das volgens mij een limo met een opengewerkte achterbank, Mercedes maakte de oude 600 in zo’n uitvoering (oa voor de Paus).

    Login om te reageren
  38. autoblogger zegt

    4 september 2006 om 11:56

    Zoveel ruimte was er niet in de titel;)

    Login om te reageren
  39. Karaya zegt

    4 september 2006 om 11:58

    @autoblogger

    jaja! :lol:

    (voortaan beter je huiswerk doen)

    Login om te reageren
  40. Lampredi zegt

    4 september 2006 om 11:58

    @autoblogger: Ja, barchetta is altijd klein, omdat “barchetta” het italiaanse verkleinwoord voor “barca” is, wat boot betekent. “Barchetta” betekent dus “bootje” , en dat is klein.
    Maar ja, die open versie van de Ferrari 575 heette ook Barchetta, en die is toch met geen mogelijkheid klein te noemen.
    De aandrijving heeft er volgens mij niets mee te maken. Een Fiat barchetta is een Spider, maar heet bij Topgear een Roadster, omdat het een open auto is waar een dak op kan, maar de Barchetta heeft voorwielaandrijving.
    Een Fiat punto zonder dak heeft hetzelfde onderstel als de Barchetta, maar is wel weer duidelijk een cabriolet, want het is een gewone dichte wagen waar het dak af kan. De voorruit is ook niet lager gemaakt.

    Login om te reageren
  41. Lampredi zegt

    4 september 2006 om 12:06

    @Karaya
    Ja, die Mercedes was ook mooi.
    Het grappige is dat het toen in zwang kwam om de passagiers buiten te laten genieten van de zon, terwijl er ook limousines waren (auto’s, geen koeien uit Frankrijk) waar alleen de chauffeur buiten zat omdat men een dak voor de chauffeur niet nodig vond.

    Login om te reageren
  42. Michiel_vd_Brink zegt

    4 september 2006 om 12:08

    En de naam Speedster?
    Is die alleen door Porsche gebruikt voor de toenmalige 911 Speedster?
    Of weten jullie misschien meer merken die deze naam geadopteerd hebben?

    En heeft iemand ooit gehoord van een Peugeot 203 Découvrable?

    Login om te reageren
  43. Lampredi zegt

    4 september 2006 om 12:13

    @Karaya: O ja, vergeten: De nationaliteit heeft er wel iets mee te maken, in die zin dat duitse auto’s bijna nooit spiders zijn, omdat ze zo’n hoog opliggend dak hebben. Die dictator Mercedessen uit WOII hebben het al, en zelfs de eerste Porsche 911 cabriolets hebben dat. Italianen vinden dat blijkbaar vreselijk, want die werken de kap altijd weg onder een harde klep.
    Engelsen hebben graag die onhandige drukknoopjes zodat je lekker lang bezig bent om het dakje erop te zetten of eraf te halen. Dat mag je natuurlijk nooit een spider noemen :)
    Maar inderdaad: Er is een Porsche die het dak ook weggewerkt heeft onder een kap en een erg lage voorruit, en die heet…..550 Spyder.

    Login om te reageren
  44. Lampredi zegt

    4 september 2006 om 12:18

    @Michiel van den Brink:
    Volgens mij is een Speedster een echte Roadster. Ik ken alleen Porsche Speedsters.
    Ik ken de Peugeot 203 Decouvrable niet, nooit gezien, maar als ik de naam uitspreek, vind ik meteen al een mooie auto: Ik zie Brigitte Bardot al rijden met een hoofddoekje om:)

    Login om te reageren
  45. autoblogger zegt

    4 september 2006 om 12:23

    Opel Speedster…

    Login om te reageren
  46. Lampredi zegt

    4 september 2006 om 12:29

    @autoblogger: Das een goeie.
    Een echte roadster in mijn ogen. Die zou ik nou nooit cabriolet noemen. Of eigenlijk Targa, want de achterrruit zit er nog in geloof ik.

    Login om te reageren
  47. Michiel_vd_Brink zegt

    4 september 2006 om 12:31

    Découvrable is de Franse benaming voor auto’s met canvas roldak waarbij de raamstijlen en de dakrand overeind zijn blijven staan.
    De 2CV is in zekere zin ook een Découvrable.

    Login om te reageren
  48. sacha zegt

    4 september 2006 om 12:31

    Smart Roadster? Is ook een Targa dan toch?

    Login om te reageren
  49. Ruben zegt

    4 september 2006 om 12:37

    Volgens de theorie zou de Murciélago geen roadster zijn (dak moet je er in delen afhalen), en de C3 Pluriel geen cabrio om dezelfde reden. Er is weinig logica in dit alles te ontdekken. Overigens was ‘hardtop’ in de jaren ’50, ’60 en ’70 ook een benaming voor Amerikaanse sedans en coupés zonder B-stijlen.

    In de eerste decennia van de vorige eeuw ligt de oorsprong van de meeste carrosseriebenamingen, vaak gebaseerd op hoe een koets in die vorm genoemd werd (zie ook landau’s, [stage]coaches). Ook al hadden ze toen specifieke betekenissen, dat is nu allemaal verwaterd en ik denk niet dat er ‘officieel’ nog verschillen bestaan tussen een Spyder/Spider en een Roadster. Dat hoort bij onze tijden denk ik, want laten we het maar helemaal niet hebben over SUV’s, SAV’s, crossovers, MPV’s, APV’s, enz.

    Nog zo’n vreemd verschijnsel: o.a. BMW en Saab noemden in de jaren ’80 de tweedeurs versies van hun auto’s (bijv. de 3-serie en de 900) ’tweedeurs sedans’ in plaats van coupés.

    Login om te reageren
  50. Karaya zegt

    4 september 2006 om 12:54

    Een speedster is een dakloze sportwagen met een extra lage voorruit.

    Porsche heeft van de 911 een gelimiteerde speedster uitvoering uitgebracht.

    Login om te reageren
  51. Lampredi zegt

    4 september 2006 om 13:11

    @Ruben: Ik ben het geheel met je eens: De theorie volgt hier de praktijk en niet andersom, het is allemaal niet precies. Het heeft natuurlijk ook te maken met die koetsmakers, die vroeger onafhankelijk van de autofabricant een koetswerk maakten. Die hadden er nog belang bij dat duidelijk was wat er gebouwd ging worden voor de klant.
    Over die Saab 900: In principe is een tweedeurs ook niet automatisch een coupe. Een coupe is een bijgesneden (gecoupeerde) sedan, en dat betekent in de praktijk 2 deuren, maar dat hoeft niet (Mercedes CLS), en toen hatchbacks nog niet zo in zwang waren, was er van bijna elke gezinswagen wel een tweedeurs versie, gewoon omdat dat goedkoper was (Opel kadett).
    Italianen gebruikten het woord coupe eerst niet, maar het woord “Berlinetta”, wat “kleine Berlina” betekent, ofwel kleine sedan (Sedan is ook al een streek in Frankrijk). Zie ook de type aanduiding “GTB” bij Ferrari.

    Login om te reageren
  52. Lampredi zegt

    4 september 2006 om 13:13

    @Michel: Wil je niet meer met die vreselijk mooie voorbeelden aankomen? Ik probeer hier een beetje wetenschappelijk te blijven, kom jij met zo’n geile Bugatti aan!

    Login om te reageren
  53. Michiel_vd_Brink zegt

    4 september 2006 om 13:18

    @Lampredi: Ja, mooi is ze he?
    Dat is een ex-Victor Muller auto, te herkennen aan de foutief geplaatste lichtjes op de voorspatborden.
    Die lichtjes horen in lijn te liggen met de naad in het midden van het spatbord, maar liggen in dit geval ernaast. Slordig….

    Login om te reageren
  54. Lampredi zegt

    4 september 2006 om 13:24

    Ja, volgens de regels is dit geen Roadster, want een opengesneden Type 57, maar ik zou mijn eigen Roadster er wel voor inruilen.

    Login om te reageren
  55. Karaya zegt

    4 september 2006 om 13:27

    Je hebt toch ook een aanduiding zoiets als Lavoliette?

    (kan niet op de juiste spelling komen)

    Login om te reageren
  56. Michiel_vd_Brink zegt

    4 september 2006 om 13:30

    Dat is niet meer dan de achternaam van een engineer uit de Spyker-historie die als typenaam gebruikt is.

    Login om te reageren
  57. Dink zegt

    4 september 2006 om 14:03

    Decapotable . . .

    . . . want one :D

    Login om te reageren
  58. jerro zegt

    4 september 2006 om 15:09

    over het algemeen heeft elk merk zijn eigen benaming voor zijn ‘daklozen’..
    zo gebruikt alfa romeo graag spyder, Porsche Targa, lambo roadster, ferrari spider, amerikaanse merken over het algemeen convertible en ga zo maar door,.. het gaat in deze kwestie niet zo zeer meer over de betekenis maar ook vooral over de klank van het toegevoegde woord in de naam van de wagen.

    Login om te reageren
  59. Ruben zegt

    4 september 2006 om 16:31

    @Dink

    Ook Décapotable:

    Lachen, zo’n Visa!

    Login om te reageren
  60. Michiel_vd_Brink zegt

    4 september 2006 om 16:34

    In mijn beleving zou ik die Visa toch een Découvrable noemen.
    Ramen en daklijst staan nog fier overeind.

    Login om te reageren
  61. Ruben zegt

    4 september 2006 om 16:41

    Dat is het natuurlijk ook, maar de typenaam is toch Visa Décapotable. In Frankrijk neemt men het niet zo nauw… :-P

    Login om te reageren
  62. Michiel_vd_Brink zegt

    4 september 2006 om 16:44

    Achja… de conclusie mag nu wel zijn dat niemand in de autoindustrie de juiste benaming nog erg nauw neemt.

    Login om te reageren
  63. Dink zegt

    4 september 2006 om 16:48

    De Franse slag ;)


    Wa’s dit dan :D


    Zalig, zo’n Tona Spider.


    Dit is ook heel mooi . . .

    Login om te reageren
  64. Nee! Die andere Rick zegt

    4 september 2006 om 17:01

    @Michiel van den Brink
    De conclusie mag ook zijn dat we blij mogen zijn dat er verschillende talen zijn……Ik bedoel Ferrari Barchetta of Fiat Barchetta klinkt 100x beter dan Ferrari Bootje of Fiat Bootje….:s

    Login om te reageren
  65. Lampredi zegt

    4 september 2006 om 17:07

    Mits je het op de juiste manier uitspreekt: barketta en niet barsjetta zoals veel nederlanders

    Login om te reageren
  66. seppie zegt

    4 september 2006 om 17:09

    De capot is een dak in het frans. Décapotable betekend dus gewoon dat het dak eraf kan. Découvrable betekend dat de “bedekking” van de auto afkan. Oftewel, precies hetzelfde, maar waarschijnlijk wilde iemand er een nieuwe term in gooien.

    Login om te reageren
  67. topless zegt

    4 september 2006 om 19:39

    Traditioneel is een cabriolet een open versie van een dichte auto en een roadster een open auto met eventueel een nooddak. De Italianen hebben voor roadsters hun eigen benamingen bedacht, zoals Barchetta en Spider.

    Maar de marketing jongens nemen het niet zo nauw met benamingen. Zo ook de benaming GT. Dit zijn eigenlijk auto’s als de Ferrari Daytona en Maserati Ghibli. Maar de marketing boys plakken het logo zonder moeite op een kadett.

    Login om te reageren
  68. J. zegt

    4 september 2006 om 19:57

    Ja ik kan de benaming ook niet meer volgen, wat ik zelf altijd dacht was dat spyder/spider een stoerdere naam voor Cabrio is, en dat beiden over een dak kunnen beschikken (hard of zacht maakt dan niet uit)

    En dat roadsters echt bedoeld zijn om zonder dak gereden te worden, als voorbeeld: De Murcielago Roadster, er zit iets bij wat een dak zou kunnen zijn, maar je bent een uur bezig om het er op te zetten, en het ziet er niet uit.

    Overigens kreeg ik tijdens het lezen wel een “Hans Teeuwen” moment, who gives a f*ck ik kom daar nooit :P En als ik ooit al een Lambo Roadster in m’n garage heb, wat maakt mij het naampje dan uit gewoon gassen met die bak ^^

    Login om te reageren
  69. Lampredi zegt

    6 september 2006 om 12:29

    @Topless: Neehee, Barchetta is geen benaming voor een Italiaanse roadster, het is gewoon een type aanduiding, zoals “Punto” of “Delta”.

    En dan nog dit. Een coupe behoort ook elegant te zijn. BMW en Mercedes geven dus geheel ten onrechte de benaming coupe aan hun 2 deurs auto’s.

    Login om te reageren
  70. E320 cdi zegt

    1 oktober 2006 om 14:20

    @ seppie:

    “De capot is een dak in het frans. Décapotable betekend dus gewoon dat het dak eraf kan. Découvrable betekend dat de “bedekking” van de auto afkan. Oftewel, precies hetzelfde, maar waarschijnlijk wilde iemand er een nieuwe term in gooien.”

    die laatste zin vind ik zelf iets te kort door de bocht… Décapotable betekend dat het dak eraf kan > daar zie ik meer een geheel voor me, dus inclusief de stijl etc. (weet even niet welke, maar waar het dak dus ‘aan’ zit:P) bij dat laatste, Découvrable, is toch echt een tikje anders, wat je bij de plaatjes van michiel zag;-)

    Login om te reageren
  71. T. Schurgers zegt

    13 november 2006 om 15:50

    een intressante discussie. Wat ik mij echter afvraag, de term Spider ( Spyder) hoe komt men daar eigenlijk aan. Zover ik weet is het een Spin echter tussen dit insect en een openwagen zie ik geen enkele overeenkomst. Hoe komt men dus aan die term? in tegenstelling tot convertible, Roadster en Barchetta kan ik hier geen logische verklaring voor vinden. en dan te denken dat ik zelf Alfa Spider ( ja, met een i) rij. Terwijl Maserati dan weer van Spyder spreekt! Wie het weet mag het zeggen!

    Login om te reageren
  72. van Houwelingen zegt

    18 januari 2007 om 12:00

    talbot lago barchetta, maserati barchetta, ferrari barcheta en mogelijk nog andere merken zijn racewagens uit de jaren 50. deze hadden geen dak en waren eigenlijk alleen voor racen bedoeld. De fiat barchetta (spider) is een ode aan deze raceautos wat terug te vinden is in de vorm (rondingen) van de auto niet in de technische specificaties. Spider staat voor de softtop die tegen de weersinvloeden kan worden opgezet. dus eigenlijk is het gewoon een spider!

    Login om te reageren
  73. Wol zegt

    5 april 2007 om 17:52

    @T. Schurgers

    Spider (of spyder) komt van het engelse speeder, heb ik me ooit eens laten vertellen. Het betekent dus iets van ‘snelle auto’ of ‘sportwagen’ volgens dit verhaal.

    Login om te reageren
  74. Sjonnie zegt

    3 juli 2007 om 19:54

    Wat een nutteloze discussie. Alleen een auto waar Spider op staat mag je “spider” noemen. Je noemt een kut Golf toch ook geen Escort.

    Login om te reageren
  75. Davidov zegt

    30 augustus 2007 om 23:24

    en een Renault Sport Spider? is dat ook gewoon n Spider?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North