Na de C16 en de C16 Cabrio komt er een derde model van Callaway. De Callaway Speedster zal zijn debuut maken op het 2007 Pebble Beach Concours d’Elegance (19 aug). Dit vlaggenschip biedt volgens eigen zeggen 700pk in de meest pure vorm.
De Callaway Speedster is een supercharged en intercooled monster met een topless cockpit. De supercar is gebaseerd op de Corvette C6, de motor is een getunede 6,2 liter V8 met 700 pk en 895 Nm. De sprint naar de 100 km/u (60mph) gaat in ongeveer 3,2 seconden. De topsnelheid is minimaal 335 km/u.
The made-to-order C16 Speedster represents a pinnacle in American supercar design. The supercharged and intercooled 700 horsepower Callaway exotic produces class leading power, a topless cockpit with twin wind deflectors and extended headrests, exquisite bodywork and race-inspired chassis tuning. Much like its spiritual predecessors, the 1990 Callaway Speedster and 1998 C12 Speedster, the latest C16 Speedster offers a visceral open air driving experience unlike any other.
“This is Callaway Cars’ most exquisite vehicle to date,” said company founder Reeves Callaway. “The C16 Speedster marks our 20th anniversary with Corvette and 30th year in business, and having this statement of our passion for the automobile featured on the concept lawn at Pebble Beach is a high water mark for us.”
The C16 Speedster was penned and modeled by Paul Deutschman, architect of the “Callaway look” and designer of the original 1990 Callaway Speedster. Every body panel has been redesigned to speak to style and aerodynamics, and a hand-tooled German leather interior adds exclusivity. Door sills, the steering wheel and dash area all carry signature Callaway badging. Each Speedster is tailored to the buyer’s specifications, including interior and exterior colors and a personalized build plate.
Underneath the car’s stunning bodywork lies the heart of a racecar. The Callaway supercharged, intercooled, 6.2L all-alloy hand-built powerplant produces 700hp and 660lb-ft of torque, propelling the Speedster from 0 to 60 in an estimated 3.2 seconds. Maximum velocity of the C16 Speedster is over 210 mph.
Overall handling and road feel is transmitted by a newly developed Callaway/Eibach Multi-Pro coil-over suspension system. This joint development effort produced an advanced spring/damper system, featuring 10-position compression and rebound adjustability, allowing the driver to customize settings for specific road conditions.
A unique element the Speedster shares with its C16 siblings – Coupe and Cabrio – are Callaway/Dymag Carbon wheels that weigh approximately 40-percent less than the lightest aluminum wheels, significantly reducing unsprung weight for improved acceleration, cornering and braking. These TUV- and DOT-tested wheels feature forged magnesium spiders surrounded by carbon fiber rims and measure 19″ x 10″ front and 20″ x 13″ rear. Residing behind the wheels is a Callaway / StopTech brake system, which utilizes 6-piston front and 4-piston rear calipers gripping 355mm x 32 mm rotors.
The Callaway C16 Speedster will be available for purchase in the Fall of 2007 and starts at $305,000 USD. Speedster No.1 of the series will be delivered to its new owner at Pebble Beach.
PatrickE zegt
Aan de ene kant vind ik deze auto een beetje emotieloos, aan de andere kant vind ik de lijnen toch wel wat hebben. Ik ben er in ieder geval nog niet helemaal uit ;)
wapz zegt
En maar tevergeefs proberen er een europese look aan te geven. Ik vind het helemaal niks. En stel je voor dat je al rijder ook nog een bril op je knar moet zetten en de bijen tussen je gebit uit moet porren. Met 700pk. Koop dan gewoon een motorfiets!
Appelflap zegt
Wrm krijg ik (buiten de voorkant en achterkant) het gevoel naar een mercedes slk te kijken :P
dekster zegt
We’re starting to love Callaway’s :)
g zegt
zal wel pijnlijk zijn in die wagen zitten,terwijl alle bijen en vliegen recht in je gezicht vliegen met 700pkjes,heeft de plastichchirurg ook werk he
PieterA zegt
Lijkt gewoon te veel op de Corvette (C6)
Racer X zegt
Ik vind het wel een leuk ding, een testrit sla ik niet af!
June zegt
dikke vette NEE!
Lampredi zegt
@June: is zeker een dikke Vette ;)
MasterMartel NL zegt
zijn ze de voorruit niet vergeten?
Robin zegt
damn ugly!
Bol zegt
sterk staaltje coachbuilding..
En in het echt waarschijnlijk veel imposanter dan op deze foto’s
tweaker zegt
sommigen hebben hier blijkbaar niet veel kaas gegeten van aerodynamica ;)
FrankH zegt
Voorkant heeft wat weg van een Jaguar XK en de achterkant van een Corvette. Ik pass :)
Suspic1ous zegt
Ik krijg hiervan een enorm Batman gevoel! Volgens mij is de designer van deze auto z’n jeugd ook nog niet helemaal voorbij.
Frans zegt
Spuuglelijk (altijd wel van Callaway gehouden btw)
Ward zegt
Dat kan toch echt niet goed rijden
Bas zegt
Nee, dit doet mij helemaal niets! en 700 pk in de puurste vorm dat zeg ik een atmosferishe motor en geen supercharged 6.2 V8 uit een C6. Die motor kan je volgens mij daar op elke straathoek kopen!
Laat het coachbuilden maar over aan de Italianen.
Klassiekerrally zegt
tweaker schrijft: sommigen hebben hier blijkbaar niet veel kaas gegeten van aerodynamica ;)
Opspattende steentjes ook niet ;)
Een auto voor op de openbare weg waarin je een helm moet dragen, wordt resoluut van mijn lijstje geschrapt.
Ik dacht overigens bij het zien van de foto’s eerst aan de XK180:
ronald zegt
die reflectie van die velg is een totaal andere…??
Klassiekerrally zegt
De reflectie van de XK180 is volgens mij een E-type. Stukje geschiedenis.
Rick dos zegt
@Klassiekerrally
Wilt u gaarne voortaan niet voor mij gaan denken! Dank u. ;) :)
Eerste waar ik aan dacht toen ik dit zag.
Aston Martin Rapide zegt
Lijkt me absoluut niks….de verhoudingen kloppen gewoon niet. Het heeft een veel te lange motorkap.
H.J. Vaesen zegt
Dit krijgt een Vaesen-keurmerk.
Alleen het baby-blauw is een beetje discutabel.
Klassiekerrally zegt
Hey Rick, gewoon vroeger opstaan joh! ;)
Rob USA zegt
Niet echt super mooi en ik mis een gewone voorruit !! Maar ben blij dat er niet
zo’n overdreven spoiler op zit die je bij die laatste porsches ziet terwijl die maar rond de 500pk hebben !!! Porsche kan hier dus toch nog wat van leren!!
Het is echt niet nodig en zij hebben zelfs al de motor achterin voor het gewicht.
Svennos zegt
hmm mooi