Deze ontiegelijk snelle mokerhamer uit de jaren ’80 wants to be…your sleeeeedgehammer…
Nu we leven in George Orwells 1984, denken we met weemoed terug aan 1984. Russische infiltratie beperkte zich tot een paar hete spionnen die hier wat loco-burgemeesters kwamen verleiden en verder netjes inburgerden. China bestond nog niet en mijn 944 zag het levenslicht. Tevens was 1984 het jaar dat de C4 generatie van de Corvette geïntroduceerd werd. Je weet wel, die unit van Face uit The A-Team. Deze ‘Vette zou tot ver in de jaren ’90 leverbaar blijven. Het hoogtepunt van de C4 lag toen echter al achter de auto.
Project Mokerhamer
Dat kwam namelijk, passenderwijze, nog in de jaren ’80. Om precies te zijn in 1988 was tuner Reeves Callaway klaar met Project SledgeHammer. We hebben het al vaker gezegd, Amerikanen en gave namen voor auto’s blijft toch een magische combinatie. Callaway begon zijn bedrijf als leverancier van turbo-kits voor Europese premiummodellen. Er was zelfs een officiële versie van de Alfa GTV-6 met een Callaway turbo, waarvan er ongeveer dertig gebouwd zijn. Maar het bedrijf is toch vooral bekend geworden door de creaties op basis van GM producten en dan in het bijzonder de Corvette.
Bodykit
Aan het eind van de jaren ’80 had Callaway bedacht dat het een strak plan was om een auto te ontwikkelen gericht op topsnelheid. Dat was toen een populaire bezigheid in een tijd dat alles sterker, groter en sneller mocht zijn. Als basis nam men een Callway Corvette met Twin Turbo kit, maar een en ander werd vervolgens aangepast aan het beoogde doel van de auto. Zo kreeg deze een aerodynamische bodykit ontworpen door Paul Deutschman waarin je elementen herkent van de latere Corvette C5. Goed voor de luchtweerstand, maar om de gewenste prestaties te leveren, huisde onder het polyester vooral ook een voor die tijd absoluut monster van een krachtbron.
Monsterlijke motor
De 5,7 liter V8 had een krukas van Cosworth, gesmede zuigers, dry-sump smering en twee Turbonetics T04B turbochargers met evenzoveel intercoolers. Volgens Callaway is de motor goed voor een gezonde 880 pk. Aanvankelijk werd die power door een Doug Nash versnellingsbak naar de achterwielen gestuurd. In 1989 werd die bak vervangen door een manuele zesbak van Zahnradfabrik Friedrichshafen. De Amerikaanse toko duidde de auto bescheiden aan als ‘The Highest Performance Road Vehicle in the World‘.
Snelle SledgeHammer
Nou noemen Amerikanen zichzelf ook wereldkampioen als ze de nationale competitie winnen. In dit geval waren de boude claims echter niet per se overdreven. In oktober van 1988 rolde de snelle SledgeHammer op eigen kracht van Callaways thuisbasis in Connecticut naar de Transportation Research Center’s 7.5-mile oval track in Ohio. Aldaar aangekomen zette de mokerhamer in handen van -jawel- John Lingenfelter een topsnelheid op de klok van 254,76 mijl per uur, oftwel 410 kilometer per uur. Bugatti Veyron, eat your heart out. Gelukkig meten de remschijven voor en achter 13 respectievelijk 11,5 inch in diameter om de auto ordentelijk af te kunnen remmen.
Reeves Callaway himself heeft de auto lang in bezit gehouden, maar acht de tijd nu rijp om ‘m te verkopen. Dat doet hij middels een veiling op Bring a Trailer. Momenteel staat het hoogste bod op 425.476 Dollar, maar er zijn nog acht dagen te gaan. Je hebt dus nog even de tijd om je Bitcoin-winsten om te zetten in een bonafide stukje Amerikaanse autohistorie. Bied dan!!1!
papa zegt
1988 en 880 pk… Bizar
560pk zegt
@papa: het zijn overigens wel SAE pk’s (dus aan de krukas). Vuistregel was altijd dat je daar een procent of 15 tot 20 vanaf moet trekken om aan “onze” DIN pk’s (aan de aandrijfas) te komen (ik weet niet of die vuistregel in dit high power segment ook opgaat). Maar ook dik 700 pk blijft indrukwekkend
papa zegt
@560pk: da’s dan een behoorlijke prestatie met 700 pk de 400 aantikken… Weet je nog hoeveel moeite het kostte om de Veyron over de 400 te krijgen?
trolle zegt
@papa: eem veyron weegt ook nog s 330kg meer
vaakbenjetebang zegt
@trolle: Dat doet niet zo bar veel voor de topsnelheid. Deze Corvette zal wel een stuk minder luchtweerstand hebben dan een Veyron. Frontaal oppervlak lijkt een stuk kleiner.
SimonMc zegt
Gewicht heeft geen invloed op topsnelheid…
b00m3rang zegt
Op een frictieloos oppervlak klopt dat idd, Maar de banden moeten meer werken en zijn waarschijnlijk breder dus dat gaat extra frictie opleveren en het kost gewoon meer tijd om naar je top te gaan.
560pk zegt
Ik denk dat deze auto een behoorlijk “lange” achter-overbrenging heeft, z’n 0-60 tijd (dus tot 96 kmh) is lang niet zo indrukwekkend als z’n topsnelheid
vaakbenjetebang zegt
@560pk: Op de spec sheet op de foto staat 3.54:1. Dat is niet extreem lang of zo. Wel heeft hij de van de Corvette welbekende 0.5:1 overdrive op de zesde versnelling. Dat zal misschien niet de versnelling zijn waarin je v,max haalt, maar ook de vijfde versnelling is nog altijd 0.75:1… de vierde is een prise directe.
560pk zegt
@vaakbenjetebang: oké, maar dan blijf ik me verbazen over de “trage” acceleratie, waarschijnlijk dik 4 seconden naar de 100, bij het hier opgegeven motorvermogen
vaakbenjetebang zegt
@560pk: De eerste versnelling lijkt relatief lang, zo op het oog. Wellicht dat daar wat te halen was geweest. Maar ik denk dat het vooral een kwestie van tractie zal zijn geweest. Banden waren toen nog lang niet zo goed als nu, en je moest het als bestuurder ook grotendeels of helemaal zelf doen – geen verfijnde tractiecontrole, launch control en aanverwante snufjes. Denk dat die 4-ish seconden naar de 100 reëel is, een representatieve, eerlijke opgave. Op een goede dag in die tijd, als alles meezat, een paar tienden sneller misschien.
SimonMc zegt
De McLaren F1 haalde 386 km/u met 627 pk.
basman147 zegt
Die had ietsjes meer dan 627 pk hoor. Bij “standaard” F1’s is het toerental begrenst op 7400, maar voor deze recordpoging (en voor de LM, en naar ik meen op latere modellen als optie) kon de toerenbegrenzer worden verlegd naar 7900tpm. De LM had 680 pk, dus denk ik dat het recordmodel er ook zoveel had.
vaakbenjetebang zegt
@560pk: SAE en DIN is toch beide aan de krukas? Alleen bij SAE werd tot ergens in de jaren ’70 gemeten zonder bijvoorbeeld dynamo, waterpomp etc. – dat is dan ‘SAE gross’. Later werd dat ‘SAE net’ waarbij die accessoires wel gemonteerd waren en lagen de waardes van DIN en SAE een stuk dichter bij elkaar.
560pk zegt
Misschien wordt ik gewoon oud…
z3cabby zegt
@560pk: nee hoor, ligt niet aan jou
tenaci zegt
Lelijk als de nacht maar wat is dit een episch apparaat waar ik zeer hebberig van wordt!
monsieurleloure zegt
Pure porno.
Best triest dat een Veyron 10 radiateuren nodig heeft en deze Corvette slechts twee turbo’s
camber24 zegt
Erg leuk en mooi geschreven artikel!
pier zegt
Fantastische machine en ik vind hem gaaf om te zien, zonder enige schaamte :D
kniesoor zegt
Geen woord over de kolossale frontoverhang. Vraag me af wie in dit geval @Jaapiyo’s ghostwriter is 🤔
jaapiyo zegt
Ik heb ‘m wel aan @willeme gestuurd en er mijn verontwaardiging over uitgesproken ;)
kniesoor zegt
@jaapiyo: Aha, there comes the monkey out of the sleeve ! 🙂