
De Spaanse Toro Rosso-coureur doet een paar rake uitspraken.
Zo is de mentale uitdaging wat het rijden betreft volgens hem “horrible” te noemen. Daarmee pareert Sainz ook meteen de veelgehoorde kritiek dat F1-racen anno 2015 te makkelijk is geworden. Wat maakt ’t knallen op het hoogste niveau zo moeilijk dan?
Sainz meent dat het fysieke aspect inderdaad minder speelt dan jaren geleden, toen de (bochten)snelheden en dus g-krachten aanzienlijk hoger lagen. Daar staat wel weer tegenover dat coureurs tegenwoordig halve programmeurs zijn die naast het rijden heel veel andere dingen moeten doen.
De accu’s in de gaten houden, banden sparen, de rembalans die voor zo’n beetje elke bocht moet worden aangepast, contact onderhouden met de mannen in de pitstraat: de lijst is bijna eindeloos. Hij zou dan ook liever zien dat de boel wat wordt gesimplificeerd en dat het racen weer het allerbelangrijkst wordt.
Volgens de coureur is de verdeling tussen racen en het rekening houden met andere zaken nu zo’n 20:80, terwijl dat andersom zou moeten zijn. Dat zijn we roerend met ‘m eens, maar er zitten gelukkig wat positieve ontwikkelingen aan te komen.
Je wordt oud Carlos .. Te oud voor F1 iig .. Ga lekker wat anders doen .. Iets met weeskindjes of ouwe vandagen of ontspoorde jongeren .. Verdwijn uit je comfort-zone en doe iets verwend nest ..
@lincoln: 20 jaar en te oud? Het gaat om Carlos Sainz jr… Niet de Carlos Sainz die verscheidene keren deelnam aan de Dakar Rally…
@autobart: ouwe lullen heb je in alle leeftijds categorieën .. Maar de meeste zijn zo rond de 20 ..
@lincoln: Takes one to know one…
@lincoln: Ik vind dat jij nu een beetje aan het ‘lullen’ bent… Die jongen zegt gewoon wat hij wil en jij breekt hem zomaar af. Ik denk dat de meerderheid van de autosportliefhebbers wel wat meer sensatie in F1 wilt zien. Ik persoonlijk vind de WEC veel prettiger om naar te kijken/gaan kijken.
@gtporsche: Ik heb sinds vorig jaar niet een wedstrijd meer gezien… Mede dankzij het feit dat het niet meer op RTL7 te zien is, maar ook omdat het nogal saai is geworden.
@gtporsche: ja ja .. Autosportliefhebbers .. Televisiekijkend op de bank hangen met een zak chips ..
@lincoln: En jij zit ieder weekend zelf achter het stuur? Held op sokken.
F1 is saai geworden en ik ben het volledig met Sainz eens, weg met de digitale zooi, en gewoon weer racen met een groot motorblok en veel G krachten.
@MrSkyline: saaie sporten kijken is voor ouwe lullen ..
@lincoln: maar als ouwe lullen rond de twintig zijn, wat ben jij dan wel niet…?
???
@e1000bmw523i:
Jong van geest, daar draait het in zijn comment om.
Fysieke leeftijd heeft daar niets mee van doen.
@lincoln: vergeleken met Max is hij inderdaad een oude lul.
@autobart:
Sains sr. heeft wel wat meer dan dat gepresteerd.
De beste man is tweevoudig wereldkampioen WRC (1990 & 1992).
@carmasterr:
Sainz.
Typen met een touchscreen, ik zal het nooit leren.
Kan ie ook gelijk even uitleggen wat er bij hem altijd fout gaat tijdens de Dakar?
@c-ad: dat is ineens wel een stuk makkelijker geworden .. Blame the computer ..
@c-ad:
Pşsssst, dat was zijn vader….
De enige zandbak die deze Carlos ooit gezien heeft stond in de achtertuin….
Koppelen,schakelen met pookje, zuinig rijden, turbo koel houden, banden sparen, bordjes van je team met 300 kilometer per uur op de straight proberen te lezen….Ach ze hebben het makkelijk tegenwoordig..
Nog iemand die goed verwoord wat er mis is in de F1:
http://www.formule1.nl/nieuws/detail/webber-f1-moet-weer-echt-indrukwekkend-worden/
@berlinetta: goed gezegd van Webber.
Goedzo! Altijd lekker als iemand binnenin de F1 zoiets zegt. Nu nog even naar deze gozer luisteren en dan is het feest!
Klinkt opzich behoorlijk logisch, maar als je als coureur beter kan multitasken dan heb je weer voordeel bij deze situatie. En wij vinden de mening van Max hier over natuurlijk veel interessanter….
@dutchdriftking: max is goed goed dat ie onderweg nog tijd heeft om een eitje met bacon te bakken .. Onze max ..
Goed goed = zo allejezusverschrikkelijk goed ..
@lincoln: Nico Dijkshoorn, ben jij dat?
@lincoln: hahaha precies!
@lincoln: precies, onze godezoon :)
@lincoln: Het wordt nu stuitend en zielig tegelijk, hou er mee op!
@toniominestrone: Wen er maar aan, Max gaat steeds beter en dit soort zielige figuren wordt dan alleen maar gefrustreerden van jaloezie en zullen nog triester gaan reageren. Dat ze zichzelf compleet belachelijk maken is iets wat ze zelf telaat zullen beseffen.
@dutchdriftking:
Als het alleen om multitasken gaat dan wordt het een damesklasse….
@dutchdriftking: Max zal er hetzelfde over denken, maar al dat multitasken zorgt bij Sainz ook wel eens voor een hachelijk moment… http://youtu.be/EVgXOxdA8v4
Wat een gehuil allemaal. Jachtvliegers hoor je toch ook nooit klagen over de werkdruk. Stuur tijdens het racen een raket achter die Carlos aan en dan begint het er al wat meer op te lijken.
@meridian: hoor je daar überhaupt wel wat over? Ik hoor dat die gasten altijd onder de drugs vliegen om wakker te blijven. Zeker als ze meerdere malen bijtanken in de lucht.
@rolov: dat doen ze dus niet. mijn vader was zelf ook een jachtvlieger en heeft nog nooit aan de drugs gezeten.
Als het echt multitasking was, dan reden Suzie Wolf en Danica Patrick allang in de F1 en werden ze wereldkampioen.
@awesome: Heb je wel eens bij een vrouw in de auto gezeten? Ik meerdere malen bij verschillende exemplaren. Ik heb de volgende theorie ontwikkeld. Man en vrouw, maakt niet uit, we hebben allemaal evenveel aandacht. Vrouwen kunnen dan zogenaamd multi-tasken, maar dat betekent alleen maar dat alles wat ze tegelijk doen met minder aandacht gaat. Vooral achter het stuur is dat tergend. Ik kan er gewoon niet bij hoe iemand netjes iemand inhaalt op de snelweg en daarna op een lege snelweg “vergeet” om weer terug naar de rechter baan te gaan… Dan staat er gewoon iets uit in je hoofd ofzo..
Hmm, dit lijkt een rant, maar dat zou insinuaties op kunnen roepen dat ik zelf een probleem heb. Bij deze wil ik onderschrijven dat ik niet onder curatele sta.
@baasbas: helemaal eens. Ik kan daar ook niet tegen, dat soort incompetentie of misschien wel nonchalance. Als het je aandacht niet kan vasthouden, ga dan gewoon wat anders doen. De keerzijde is dat ik zelf achter het stuur doorgaans volledig gefocust ben op autorijden. Voor passagiers strontvervelend, want er valt geen fatsoenlijk gesprek met me te voeren.
@baasbas: heel herkenbaar. Heb eens een ex-vriendin die zo bang was om auto te rijden dat ze liever met 80 achter een vrachtauto bleef plakken, dan dat ze over de linkerstrook ging inhalen. Toen had ik haar eindelijk zover dat ze durfde in te halen, bleef ze naast de vrachtwagens hangen. Uiteindelijk toen ik haar heb geleerd een doel te stellen tijdens het inhalen ging het ietsje beter… En al die vrouwen maar kleppen tijdens het rijden, inclusief aankijken en gebaren maken. Laat mij maar zelf rijden, dat vind mijn vriendin nu geloof ik ook prettiger, krijgt ze tenminste geen commentaar meer ;-)
@silver: dat laatste ja. De truc als je zelf wilt rijden. Voor de rest rijdt mijn vriendin eigenlijk best wel zwaar bovengemiddeld goed. Maar die heeft auto’s dan ook gewoon als hobby…
Toch wel opmerkelijk, dat de twee meest volwassen coureurs de jonge rookies van Toro Rosso zijn
Klasse rijder en hij weet waar hij het over heeft. Mensen die niks over f1 weten en alleen maar dingen lopen roepen word ik een beetje moe van. Ja zijn vader heeft Dakar gereden en niet hij.
Daarnaast was het vroeger zo dat er niet zoveel mechanische dingen in een f1 auto zaten waar je rekening mee moest houden. ;)
Dat heeft ie snel door. Nu mr B. Ecclestone nog.