• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vanaf 2017 wordt er weer getankt in de Formule 1

Auteur: Author, gepost 15 mei 2015 om 16:27 – 63 Reacties

Spektakel gegarandeerd!


De Formule 1 moet boeiender en daarom komt er een pakket maatregelen aan die het spektakel weer terug moeten brengen.

Het clubje mannen dat het in de F1 voor het zeggen heeft, heeft besloten om het tijdens de race bijtanken te herintroduceren per 2017. Daarnaast moeten de motoren hoogtoeriger en luider worden. Daar houdt de pret nog niet op, want alles bij elkaar moeten de auto’s zo’n 5 tot 6 tellen per rondje sneller worden. Als kers op de slagroom krijgen de coureurs de keuze uit vier verschillende bandencompounds per race.

De nieuwe maatregelen zijn dus al goedgekeurd door de belangrijkste teambazen, opa Ecclestone en FIA-baas Jean Todt, maar voordat ze daadwerkelijk in de praktijk worden doorgevoerd moeten de plannen nog wel langs twee hogere instanties. Overigens blijft het motorenreglement gehandhaafd. Teams blijven dus gebonden aan brandstrofrestricties en turbomotoren met hybridetechniek.

Ook interessant!

  • Dit kun je verwachten van de sprintraces in de Formule 1
  • Formule 1 vindt straaljagers écht niet meer kunnen
  • "Alfa Romeo Racing krijgt nieuwe (bekende) investeerder"
  • Hamilton vindt Bottas
    Hamilton vindt Bottas géén geweldige vent

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, Formule 1, Hybride, pitstop, Racing, sound, tanken, turbo

Vorig bericht: « Gelekt! De nieuwe Chevrolet Camaro
Volgend bericht: Brits onderzoek: vrouwen rijden beter »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    15 mei 2015 om 16:30

    Mogen ze dan ook olie bijvullen?

    Als het ja is, dan weten we wanneer Vag in de F1 stapt.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      15 mei 2015 om 17:31

      @jrk68: here we go again…

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        15 mei 2015 om 17:45

        @87sandyd:
        Komop man, iemand moest die grap maken, niet zo zuur op deze zonnige vrijdagmiddag.

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          15 mei 2015 om 19:03

          @jrk68: ik had weer een grijns. Ze worden gewoon niet oud lijkt het wel. ;)

          Login om te reageren
      • redbeams zegt

        15 mei 2015 om 17:56

        @87sandyd: Hard to believe but it’s the truth ;)

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        15 mei 2015 om 17:56

        @87sandyd: ik vind sommige oliegrappen echt heel erg goed. Deze is heerlijk cynisch met een licht sarcastische ondertoon op een bedje van ironie. Schitterend toch?

        Login om te reageren
        • gop1 zegt

          15 mei 2015 om 18:46

          @gtwillem: In welk restaurant werk je?

          Login om te reageren
          • rickvandeven zegt

            15 mei 2015 om 19:15

            @gop1: het hè jammer volgende keer betere grap restaurant in eindhoven
            Die ken je toch wel?

            Login om te reageren
    • racerx zegt

      15 mei 2015 om 21:20

      @jrk68: They never get old, excellent!

      Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      16 mei 2015 om 07:51

      @jrk68: de auto’s met Audi motoren zullen inderdaad met een dubbele slang moeten worden bijgetanked, een voor brandstof ander voor olie.

      Login om te reageren
      • hot12345 zegt

        17 mei 2015 om 09:27

        -edit: waarschuwing, volgende keer krijg je een ban-

        Login om te reageren
  2. ozer1907 zegt

    15 mei 2015 om 16:30

    Ah jammer dat de v8 niet terug komt. (of minder realistisch de v10).
    Maar toch. goede ontwikkelingen!

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      15 mei 2015 om 17:41

      @ozer1907: vergeet de magistrale V12’s van Ferrari niet!!

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        15 mei 2015 om 18:01

        @406_v6:

        Of Matra…hmmm.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          15 mei 2015 om 19:42

          @carmasterr:
          Kreeg al kippenvel van het idee.
          Gelijk weer even dat oude onboardfilmpje van Lafitte uit 1978 in Monza er even bijgepakt. Dat staat trouwens op jijbuis.

          Heerlijke beelden uit den ouden doosch….

          Login om te reageren
  3. jobberns zegt

    15 mei 2015 om 16:35

    Het klinkt bijna als een 1 aprilgrap, luidere motoren, snellere auto’s, meer spektakel! Maar ik ben voor hoor, mij hoor je niet klagen…

    Login om te reageren
  4. zesinlijn zegt

    15 mei 2015 om 16:36

    Hoogtoeriger, meer geluid. Heerlijk!

    Login om te reageren
  5. Dimglor zegt

    15 mei 2015 om 16:37

    Nice!
    Misschien komen er dan nog eens een paar vlammen in beeld…
    Leuk zal het niet zijn voor de pitcrew, maar het levert wel mooie beelden op!

    Login om te reageren
  6. trigger565 zegt

    15 mei 2015 om 16:37

    Allemaal wel leuk, hoogtoeriger, luider, bijtanken…maar als er niets wordt gedaan aan de max fuel flow van 100kg/h zie ik hier niets van in huis komen….

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      15 mei 2015 om 16:56

      @trigger565: precies, wat heb je aan bijtanken als je nog steeds maar een bepaalde hoeveelheid benzine mag gebruiken. Ok de auto’s kunnen dan aan de start van de race allemaal wat lichter zijn maar of dat nou het probleem is?

      Volgens mij hebben de mensen meer problemen met het feit dat de coureurs niet voluit kunnen gaan de hele race omdat ze brandstof moeten sparen.

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      16 mei 2015 om 09:16

      @trigger565: was t niet 100kg per race: of is dat dit jaar verandered, of zijn dat de 2017 regels?

      Login om te reageren
  7. philipf zegt

    15 mei 2015 om 16:43

    (Redelijk) goed nieuws!

    Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    15 mei 2015 om 16:46

    Dus eigenlijk maken ze de pitstop iets spannender met dat tanken en niet het racen zelf? Er zitten daar echt een paar doorgesnoven opa’s die dit bedenken.

    Login om te reageren
    • 545e60 zegt

      15 mei 2015 om 16:51

      @berlinetta: de race zelf wordt ook spannender. Doordat je nu uit meerdere tactieken kan kiezen. Begin je een een heel volle tank, en ben je dus de eerste ronden langzamer. Of juist andersom. Ook de keuze uit 4 soorten banden maakt het tactisch leuker.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        15 mei 2015 om 17:00

        @545e60: De teams zijn zo efficiënt dat al snel de keuze beperkt zal worden tot 1 of twee opties per race. Als je 4 compounds hebt per race zullen er waarschijnlijk al gemiddeld twee feitelijk voor elk weekend afgeschreven worden.

        Vooral de teams aan de kop van het veld zullen gewoon de meest gangbare strategie kiezen, hooguit zullen een aantal kneusjes achterin het veld kiezen voor oppertunisme. Klinkt dus leuker dan het is.

        Login om te reageren
  9. gtwillem zegt

    15 mei 2015 om 16:54

    Dat tanken vindt ik een goede. Komt eindelijk weer het strategische gedeelte om de hoek kijken (zoals de 4-stopper van Schumacher op Nevers Magny-Cours).

    Maar het recept voor meer spektakel is simpel: smallere banden, minder downforce, meer vermogen.

    Login om te reageren
    • casperfcb zegt

      15 mei 2015 om 17:00

      @gtwillem: dan wordt het gevaarlijk geef ze gewoon een v10.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      15 mei 2015 om 17:01

      @gtwillem:
      Niet helemaal, het recept is geen downforce en bredere banden.
      Elke vorm van vleugels, hoe klein ook zorgt ervoor dat ze niet echt dicht achterelkaar de hoek om kunnen.
      Ik zou dus in inzetten op mechanische grip.
      Ook zou ik de pitstops helemaal afschaffen, races win je op de baan i.p.v. in de pits. Kunnen ze meteen flink besparen op de personeelskosten.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        15 mei 2015 om 20:02

        @jrk68: je hebt weer eens volkomen gelijk: bredere banden is beter voor mechanische grip. En zonder downforce lopen die F1 auto’s weer ouderwets snel op topsnelheid. Mijn beweegreden voor smallere banden was minder grip, zodat voortuibeheersing eerder om de hoek komt kijken.

        Ik blijf het raar vinden dat ze er bij de F1 nog steeds niet uit zijn hoe ze het spectaculairder kunnen maken. Als het publiek ziet dat ALMS en GT3 racen spannender is (ik zal MotoGP buiten beschouwing laten, maar die races zijn bijna altijd erg vermakelijk om te kijken), dan nemen ze bij de F1 toch afscheid van de rare regels?

        Je kan van de Amerikanen zeggen wat je wilt, maar die weten altijd flink spektakel te bieden. En die auto’s hebben minder downforce, meer vermogen…

        Login om te reageren
  10. trustmeiamanengineer zegt

    15 mei 2015 om 16:56

    Klinkt goed, alleen dat van dat tanken weet ik zo net nog niet. Een vuurzee in de pitstraat is wel spannend natuurlijk, maar of het ook wenselijk is?…

    Login om te reageren
  11. stfu zegt

    15 mei 2015 om 16:59

    Ik kijk al jaren geen F1 meer, maar tanken ze tegenwoordig niet meer? Zijn die V6jes dan toch zoveel zuiniger? En juist dat tanken en bandenwisselen maakte de race juist vaak extra spannend. (ik keek in de McLaren-Mercedes, Jordan, Ferrari-tijd.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      15 mei 2015 om 17:44

      @stfu: ze tanken al jaren niet meer, ook met de V8-motoren werd de afgelopen jaren al nietmeer getankt.

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        15 mei 2015 om 18:02

        @ej20g: Dan zit er wel een heel grote tank in :o

        Login om te reageren
        • roppp zegt

          15 mei 2015 om 19:41

          @stfu: ze rijden tegenwoordig met een aanhanger

          Login om te reageren
  12. rob5nismo zegt

    15 mei 2015 om 17:01

    Dan gaat het na lang zeuren toch eindelijk op de schop

    Login om te reageren
  13. jaapiyo zegt

    15 mei 2015 om 17:02

    Ik ben niet weggeblazen. Betere aero wil je juist niet want dan kan je weer iemand niet dichtbij genoeg volgen om ‘m in te halen. Wat je wilt is MOAR POWAH en juist (relatief) weinig downforce. Dan heeft de coureur zijn handen vol aan de auto en krijg je vanzelf spektakel.

    Login om te reageren
  14. giss zegt

    15 mei 2015 om 17:23

    Ik ben een redelijk trouwe kijker, maar ik heb me nooit gerealiseerd dat ze al jaren niet meer tanken. Faal :”D

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      15 mei 2015 om 19:05

      @giss: behoorlijk ja. De 2,5 seconden pitstop riepen geen vragen op?

      Login om te reageren
  15. turboturbo zegt

    15 mei 2015 om 17:25

    Vergeet niet dat met een halve tank er nogal wat kilootjes weg zijn, en ze dus harder kunnen doortrappen op de banden omdat ze minder de lijden krijgen. Kan dus wat meer gevechten opleveren :)

    En die ‘regel’ van hoogtoeriger is ook weer zo’n non-regel. Als de omliggende restricties voor de verbrandingsmotor niet worden aangepast, gaat dat niet gebeuren. Ze mogen nu al 15k rpm maken, maar komen nauwelijks bij de 12 in de buurt omdat het daarna erg inefficient wordt..

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      15 mei 2015 om 17:53

      @turboturbo: rond 2000 waren de V10’s in staat om 19.000 rpm te draaien; destijds heeft men toen besloten die grens bij 18.000 rpm te leggen ivm levensduur, technisch werd toen 22.000 rpm voor mogelijk gehouden. Nu lijkt me meer toeren voor vooral de Renault motoren niet echt fijn, ze zijn nu al zo onbetrouwbaar als wat.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        15 mei 2015 om 19:02

        @406_v6: er zijn straat motorfietsen die standaard al 22000rpm maken (250 tot 400cc supersport motoren maken veel toeren). En dat blijft soms ook verbazingwekkend lang heel. Langer dan een paar races duren tenminste.

        Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        15 mei 2015 om 19:39

        @406_v6: ‘Grappig’ genoeg was het juist de Mercedes krachtbron in de tijd van de ongelimiteerde toeren die meestal de geest gaf. Kimi en Juan Pablo worden daar nu nog wel eens zwetend van wakker denk ik.

        Login om te reageren
  16. 406_v6 zegt

    15 mei 2015 om 17:45

    Herinnert zich een “accidentje” met “ons Jos” met tanken…. was ff wereldnieuws destijds.
    Hockenheim ’94:
    http://youtu.be/JCykFawdq40

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      15 mei 2015 om 17:50

      @406_v6:
      Zie de foto in het artikel.

      Een week later stond ik met zijn helm in mijn handen, daar zat niet veel verf meer op, kan ik je vertellen..

      Login om te reageren
  17. kaasdevies zegt

    15 mei 2015 om 17:57

    Ik hoef niet te tanken schat

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      15 mei 2015 om 18:03

      @kaasdevies:
      Als jij je auto na elk garagebezoek afgetankt terug krijgt hoef jij niet vaak te tanken, als ik je verhalen lees.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        15 mei 2015 om 22:56

        @jrk68: Modelauto’s hoef je alleen maar af te stoffen….

        Login om te reageren
  18. goodolddays zegt

    15 mei 2015 om 18:40

    In iedergeval een stap in de goede richting… Maar moet nog veel meer veranderen…

    Login om te reageren
  19. carmasterr zegt

    15 mei 2015 om 18:42

    Die snellere tijden mogen inderdaad wel.
    Zeker voor de lagere teams.

    Manor’s snelste (grinnik) man, Will Stevens, had zich op P22 gekwalificeerd…in de GP2.
    -GP2: 21. Johnny Cecotto Jr. – Hilmer Motorsport: 1:31.049.
    -F1: 19. Will Stevens – Manor: 1:31.200.

    Dat is toch ronduit dramatisch?

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      15 mei 2015 om 18:45

      @carmasterr:

      Roberto Merhi zou trouwens ook in de GP2 gewoon laatste gestart zijn.
      Hij reed een 1:32.038.
      Langzaamste GP2 tijd: 1:31.751…

      Login om te reageren
  20. rolov zegt

    15 mei 2015 om 19:02

    Jajaaa gelukkig hebben ze ook door dat er geen flikker meer aan Was. Ik ben blij.

    Login om te reageren
  21. kaeser zegt

    15 mei 2015 om 19:33

    Waarom pas in 2017 en niet na de zomerstop? Hoe eerder hoe beter. 2017 klinkt zo ver weg…

    Login om te reageren
  22. gerjan zegt

    15 mei 2015 om 19:38

    laten ze ook dat kers systeem weg doen. Of je bent beter of niet maar door middel van kers is het toch gewoon vals spelen? Ook graag 2 of meerdere banden leveranciers. En zelf kunnen kiezen waar je de hele race op rijd. Ik denk dat ik wel nooit naar f1 zal gaan kijken. Laatste keer kan mij niet meer herinneren.

    Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      16 mei 2015 om 15:22

      @gerjan: jij bedoelt drs? kers is energie die wordt opgewekt met het remmen en anders de lucht in wordt geblazen, elke coureur mag dat op elk moment van de race gebruiken, de drs alleen op 1 stukkie, binnen de seconde.

      Login om te reageren
  23. gwnbmw zegt

    15 mei 2015 om 19:55

    opaatje begint op gang te komen, nou nog die drs eruit, audi de f1 in, 2 banden fabrikanten, v8 erin (of een 10/12, nou we toch bezig zijn) terug naar valencia, zandvoort, monza en imola. dan vrijer met het design, en gaan met die banaan.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      15 mei 2015 om 20:47

      @gwnbmw: Valencia hoeft nooit meer terug, is een ontzettend saai circuit. Zandvoort kan ook niet meer met een F1 wagen en je kan er ook amper inhalen met vleugelauto’s (kijk maar naar de Masters -als die nog blijft bestaan tenminste-). Monza moet natuurlijk wel op de kalender blijven en Imola mag wel terug.

      Login om te reageren
      • gwnbmw zegt

        16 mei 2015 om 15:21

        @jaapiyo: dan kan je wel weer dicht bij huis naar de f1…

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          16 mei 2015 om 17:03

          @gwnbmw: Voor mij is Spa dan denk ik alsnog dichterbij (ZO broabant hier) ;). Zal in ieder geval niet veel schelen.

          Login om te reageren
  24. mrrallycross zegt

    16 mei 2015 om 07:53

    Dat wordt weer een hoop strategie, leuk. Hoop dat het brengt wat het moet brengen.

    Login om te reageren
  25. testarossa zegt

    18 mei 2015 om 13:49

    Loatn ze die oal opoe dr eerst moar eem uut schoppn, pas dan begin ik weer een ‘beetje’ vertrouwen in de F1 te krijgen

    Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      23 mei 2015 om 13:03

      @testarossa: en loat jui nuo meur irst un ndrlnds lis nmen… typefout van het jaar…

      Login om te reageren
  26. stephanotis zegt

    23 mei 2015 om 19:49

    Update: Grote kans dat het niet doorgaat, alle teams zijn tegen vanwege de extra kosten, uit veiligheidsoverwegingen, en omdat het een negatief effect heeft op het aantal inhaalacties. De periode met tankstops (1994-2009) bracht de laagste aantallen inhaalmanoeuvres per wedstrijd per circuit, gemeten sinds 1980.

    Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      23 mei 2015 om 23:16

      @stephanotis: vanaf 2013 er niet meegerekent denk ik?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North