Yummie, yummie! Een 1.295 kilo wegende Chevrolet Camaro met onder de motorkap een 7.9 liter V8 die er maar liefst 650 pk en 800 Nm uitperst! Er is echter één klein nadeeltje.
Deze door Sareni United ontwikkelde Chevrolet Camaro GT is namelijk niet geschikt voor de openbare weg en specifiek ontwikkeld voor het circuit. Met deze race Camaro kan je deelnemen aan bijvoorbeeld het Europese FIA GT3 kampioenschap en het Duitse ADAC GT Masters kampioenschap.
Het bedrijf ‘Sareni United’ is opgericht door Hans Reiter (inderdaad de eigenaar van Reiter Engineering) en had als enige doel om deze auto te ontwikkelen. In 2010 was Hans Reiter op bezoek in de VS en kwam hij op het idee om een raceversie te ontwikkelen van de Camaro.
Voor het tunen van de motor klopte hij aan bij Katech een bedrijf dat in het verleden ook al verantwoordelijk was voor de motoren van de Corvette C6.R raceauto. De versnellingsbak is afkomstig van Holinger en weegt slechts 37 kilo.
Een van de personen die als eerste in deze hele snelle Camaro mocht rijden om het een en ander te testen was de Nederlander Peter Kox. De eerste race zal deze auto rijden in het weekend van 6-8 april in Nogaro tijdens het Europese FIA GT3 kampioenschap. Ook is er al de nodige interesse voor een GT4 variant.
PS Zou dit de eerste raceauto met een ingebouwde iPad zijn?
norge zegt
Wat een lelijke spoiler zeg.
jgo1 zegt
@norge: dan heb je die diffuser nog niet gezien :p
robbie zegt
@jgo1 & @norge, boeie… Zolang het maar functioneel is.
norge zegt
@robbie: Als picknick tafel of kaasschaaf?
robbie zegt
@norge: ooit op het circuit geweest? Beetje downforce is dan wel zo handig.
norge zegt
@robbie: OK ik zal volgende keer een smiley erbij plaatsen…
lambo4all zegt
@robbie: zet er als je weer een antikel schijft over trackwagens standaard maar bij dat het NIET een concours projectje is en ze niet voor een mooi uiterlijk gaan. Sommige mensen schijnen dit namelijk nogsteeds niet te snappen. De achterspoiler wordt vaak door de FIA gelevert en is in de meeste klassen streng gereguleerd Dus daarover klagen is wel heeel dom;)
Koenigsegg zegt
@lambo4all: Mag je dan ook zeggen dat ie mooi is of is dat ook dom ?
amazinglaurent zegt
@Koenigsegg: Ja, want hij is functioneel…
tinnemans zegt
@norge: strijkplank gok ik.
tjorque zegt
@tinnemans: nee als boekenplank!
kaasboerin zegt
@robbie: Zo is ’t..
geertje123 zegt
@norge: spoiler staat net iets te hoog, en ik vind em er veel te futuristisch uit zien ook
civic1990 zegt
@norge: Die motorkap is wel nice! :D
Sudberdur zegt
Wel een verschrikkelijk dik ding zeg!!
DennisS65B40 zegt
@Sudberdur: hij is echt gruwelijk! Ik zeg slicks en spoiler eraf, rdw keuring aanvragen en keurmeester een rug betalen om hem goed te keuren…
Raikkonen zegt
spoiler ziet der niet uit nee…
maar de rest is echt gewoon DIK!!! pure porno met een dikke vette V8 wat wil je nog meer.
boomhauwer zegt
Waaaw, 83pk per liter….triest
robbie zegt
@boomhauwer: zolang het maar heel blijft, dat is veel belangrijker. Zeker bij een raceauto die ook voor 24 uurs races gebruikt gaat worden.
The360box zegt
@robbie: Deze gaat denk ik echt geen 24 uur races doen, of misschien wel die triese 24u van Nurburg maar echt geen Le Mans, daar hebje ander spul voor nodig.
lambo4all zegt
@The360box: de 24 uur van de nurburgring is vele malen zwaarder voor de wagen en voor de coureur dan le mans.. (veel drukker, veel bochtiger en smaller circuit, weinig tot geen uitloopstroken, veel langer donker. Vaker slecht weer) als je iets gaat roepen roep dat wel iets wat waar is want dit is bullshit.
Koenigsegg zegt
@lambo4all: slechte dag op het werk? Je lijkt zo chagrijnig vandaag. Wat niet wil zeggen dat je geen gelijk hebt natuurlijk ;)
The360box zegt
@lambo4all: En je denkt niet dat ik niet weet hoe Nurburgring eruit ziet, ik vind dit een lelijk ding wat eigenlijk al die GT3’s zijn.
lambo4all zegt
@The360box: haha nee ik denk niet dat je weer hoe de nurburgring = nordschleife (want daar rijden ze op) eruit ziet! Ga maar is een onboard filpje kijken van zon race, dan begrijp je wel waar ik het over heb!
robbie zegt
@The360box: heb ik het over Le Mans? Nee dus!
Er zijn heel veel 24 uurs (en 12 uurs) races voor auto’s in de GT3 (en GT4) klasse. Denk aan Dubai, Spa, Nurburgring, Daytona etc etc…
dennisr zegt
spoiler dr af en gaan! dik ding :D
jordy14 zegt
@dennisr: waarom vind iedereen die spoiler lelijk, ik vond hem best wel vet. En hij zal nodig zijn om hard te gaan. Maar die uitlaat is wel bruut.
dennisr zegt
@jordy14: zolang hij op het circuit is hoort die spoiler erop en kan ik er mee leven, maar ik bekeek het nog even vanuit mijn ”hebbe hebbe hebbe” oogpunt, en dan was die spoiler toch de afknapper :P liever een subtiele spoiler.. het is hier nodig om hard te gaan maar mooi is het niet..
E34M5Touring zegt
Die front exhaust is echt fakking bruut. Dat wil ik ook wel, wat jij @kaasboerin:
Rohrl-fan zegt
@E34M5Touring: Wat Kaasboerin er over denkt weet ik niet, maar ik ben zeker ook fan!
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Sure thing! App racing (onze huis-tuner) heeft dat ook al wel eens gedaan op diverse auto’s.. Zeer bruut.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Als ie straks hier is toch maar is die kant op rijden.
Rohrl-fan zegt
Heerlijk!!! Zo fout dat het gewoon heerlijk wordt… (Enfin, da’s dan natuurlijk mijn mening…)
Voor mij eentje in matzwart graag! Kan ik modern Mad Maxje spelen.
carmasterr zegt
@Rohrl-fan:
Amen
sirmustang zegt
wat loopt iedereen altijd te zeiken over de spoiler…
het is een RACEwagen.. hoeft niet mooi te zijn, maar functioneel
bass zegt
Vind ik nog redelijk maar gaat wel vlamen denk ik
yannick-s zegt
Kan iemand mij vertellen waarom er een iPad in een raceauto zit???
Rohrl-fan zegt
@yannick-s: Als data-display in combinatie met een bepaalde app? Ik ben niet zeker, maar dat lijkt me de meest logische verklaring.
robbie zegt
@yannick-s: LOL! Dat was me nog niet eens opgevallen! De eerste raceauto met een iPad?
yannick-s zegt
@robbie: kan je tijdens een pitstop en bij de start nog ff een spelletje doe :P
amazinglaurent zegt
@yannick-s: Het is licht, kan G krachten meten, motordata uitlezen,… Dus waarom niet? Ik vind het iig wel slim ;)
Dev zegt
Het ding heeft volgens mij de aerodynamische eigenschappen van een baksteen dus die spoiler zal wel hard nodig zijn.
carmasterr zegt
@Dev:
Ja want met spoilers verlaag je de luchtweerstand…
DERP
syliaca zegt
Ehm, ik kan alleen vertellen dat ik hem erg geil vind.. Zou hem graag eens willen horen.
The360box zegt
Nee, van een Camaro kun je dus echt geen GT3 versie maken, misschien zal de GT2 er wel vet utizien met lagere vernieuwd chassis. Zoiets kon je dat ook in Shift maar daar sloegen ze ook totaal de plank mis.
carmasterr zegt
@The360box:
En waarom dan niet?
Ik weet dat de Camaro in Shift zo goed als onhandelbaar is mét traction control, maar als je dat niet bedoelt, wat dan?
renesf zegt
Lekker wagentje.
fernie zegt
GT3 met 650 pk?? Ik weet niet of de regels zijn veranderd maar het lijkt me wat veel om mee te mogen doen? Zal dan toch wel geknepen worden?
robbie zegt
@fernie: het vermogen hoeft niet van alle auto’s gelijk te zijn. Het is een afweging tussen gewicht, wegligging, plaats van de motor etc etc
Zo heeft de Gallardo bijvoorbeeld 600+ pk en de Z4 GT3 480 pk.
De Camaro zal wel iets te compenseren hebben ;)
fernie zegt
@robbie: Toch ff de FIA GT3 regels bekeken en ze simuleren de rondetijd op basis van verschillende variabelen (lift, versnelligbak verhoudingen, vermogenskromme, gewicht, downforce etc.) en bepalen zo of er een inlaatrestrictor op moet. Kan met niet voorstellen dat een 7.9L erg zuinig is bij lange race :)
carmasterr zegt
@fernie:
Een 7.9L is wel lekker lui natuurlijk, dus het is moeilijk om uitspraken te doen over zuinigheid. Een 4L met hetzelfde vermogen moet twee keer zoveel zn best doen, dus alles is relatief.
bowie zegt
Megahok!
meneersander zegt
7.9L, kijk blokken kun je wel aan die gasten overlaten :D
corvettez06 zegt
@the360box corvette won de lemans 5 a 6 keer achter elkaar vriend, dus denk na wat je zegt en al deze mensen die de pk,s per liter nog niet snappen( zijn triest) , het moet lang heel blijven en amerikaanse blokken staan bekend om hun zeer langdurige uithoudings vermogen, dus wat heb je liever .mensen gaan hier steeds dommer uitspraken doen.ik weet niet of iemand weet dat die corvette in nederland bij de gt races iedereen het stront om de oren reed, stond porsche er ineens op dat er extra gewicht aan de corvette werd toegevoegd, dat terwijl alles volgens de regels was , kregen ze het toch opgelegd.
robbie zegt
@corvettez06: laat het idd maar aan Katech over om een GM V8 gereed te maken voor het circuit :D
smotsholle zegt
Dik blok, bijna een liter per cilinder! lekker lui!? dezelfde opzet als de ford gt40?
Aero zal wel zo efficient zijn als een pak IceTea …
GOD zegt
http://www.youtube.com/watch?v=95SYdjRVCR0
Wow verliefd geworden.
Wat een kk vet apparaat.
Krijg een sterke neiging om een bank te gaan beroven.
baap zegt
Maak er dan een 8.0l V8 van, dan heb je exact een liter per pot!! :) Vink een beetje flauw van ze…
tinnemans zegt
@baap: je vind 488ci is een stuk logischer dan 482ci ?
nissangtr zegt
Wat een vette bak!
vale46 zegt
Ik vind er niks aan.
Ziet er uit als een blikken doos op slicks.
Is 37kg voor een versnellingsbak die 650 pk en 800 Nm aan kan niet bijzonder weinig? :o
Lucb zegt
Het zal ongetwijfeld een sensatie zijn om in te rijden, maar mooi is anders.
a3aan zegt
Oef!
Niet te verteren bak! Tast de integriteit van het originele ontwerp aan.
Bah
nissangtr zegt
@a3aan: Het is een raceauto hoor, alle opsmuk die hier op zit is functioneel.