• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

China heeft de langste brug ter wereld

Auteur: Dennis, gepost 13 januari 2011 om 16:53 – 65 Reacties

Qingdao Haiwan Bridge

Onze eigen Afsluitdijk werd in 1933 geopend en is met z’n lengte van 30 kilometer een knap waterwerkje. Chauvinistisch als we zijn, mogen we daar best trots op zijn, maar de langste brug ter wereld over water vinden we in China.

De “Qingdao Haiwan Bridge” heeft een lengte van 42,5 kilometer. Ter vergelijking: zo’n brug zou het Franse Calais en het Britse Dover met elkaar kunnen verbinden, maar daar hebben ze toevallig al een tunnel aangelegd.

De Chinese brug verbindt het centrum van de bloeiende havenstad Qingdao in het oosten van de Chinese provincie Shandong met de voorstad van Huangdao. Er is in ploegendiensten door tenminste 10.000 arbeiders 24 uur per dag aan de brug gewerkt. De bouw heeft 4 jaar geduurd en 6,6 miljard euro gekost. Later dit jaar wordt de brug geopend en naar verwachting zullen er dagelijks 30.000 auto’s overheen rijden. (via: telegraph)

Ook interessant!

  • Gespot - De foutste S 63 AMG ter wereld?
  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • 33% truckers oververmoeid
    Video - brug trekt vrachtwagen open als blik sardientjes
  • A15 brug verplaatst terwijl jij lag te slapen

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

brug, China, record, Verkeer

Vorig bericht: « Wat is het meervoud van ‘Prius’?
Volgend bericht: Volvo S60 nu ook met 20% bijtelling »

Lees Interacties

Reacties

  1. JamesBond007 zegt

    13 januari 2011 om 16:57

    Chinezen hebben altijd de grootste en langste dingen. Behalve als het om hunzelf gaat..

    Login om te reageren
    • jorn_v_v zegt

      13 januari 2011 om 17:00

      scheelt “maar” 12,5 km met onze afsluitdijk! al is dat een dijk, en dit een brug. maar tóch :)

      Login om te reageren
      • bartinspace zegt

        13 januari 2011 om 17:54

        @jorn_v_v: op zich is een dijk maken wel ietsje makkelijker dan een brug maken hoor :P
        OT: 42,5 kilometer, als je aan t begin begint, kun je er een hele marathon op lopen, wel respect hoor @de_chinezen :D

        Login om te reageren
        • betonstaal zegt

          13 januari 2011 om 19:15

          @bartinspace: goed idee, een marathon op zo’n brug!

          Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          13 januari 2011 om 22:00

          @bartinspace: cool!

          Login om te reageren
  2. alfa159TI zegt

    13 januari 2011 om 16:58

    das geen klein bruggetje, zo de ju!

    Login om te reageren
  3. integralechubasco zegt

    13 januari 2011 om 16:59

    dit soort bruggen is voor watjes… welke brug heeft de langste overspanning? dat is pas interessant….

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      13 januari 2011 om 17:52

      @integralechubasco: die ene daar in frankrijk?

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 januari 2011 om 19:08

      @integralechubasco: Langste brug, langste overspanning, pff, whatever.

      Boys comparing dick-sizes…

      Login om te reageren
      • jorn_v_v zegt

        13 januari 2011 om 22:33

        @Esprit_de_Flandre: daar zullen de chinezen dan weer niet aan mee kunnen doen.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          13 januari 2011 om 23:13

          @jorn_v_v: Help is on the way!

          Login om te reageren
  4. sir_smokalot zegt

    13 januari 2011 om 17:00

    Kuch… Langste brug over water. Over land zijn ze er nog langer: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_bridges_by_length

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 januari 2011 om 19:10

      @sir_smokalot: Over water natuurlijk wel weer een stukje moeilijker. Plus, opvallend, top drie landbruggen is ook weer Chinees…

      Login om te reageren
  5. drentje zegt

    13 januari 2011 om 17:00

    ja das een tikkeltje groter maar als je nederland en china vergelijkt in china ook groter dus wat maakt het uit.

    Login om te reageren
    • waxweazel zegt

      13 januari 2011 om 17:03

      @drentje:
      Jouw reactie is het perfecte voorbeeld van “verdoken” jaloezie.

      Login om te reageren
      • drentje zegt

        13 januari 2011 om 17:07

        @waxweazel: waarom zou ik jaloers zijn ? woon toch is duitsland who cares about the dutch :D

        Login om te reageren
  6. RickB zegt

    13 januari 2011 om 17:03

    Gebouwd in krap een maand?
    Stampen ook een heel hotel in 6 dagen uit de grond…
    http://www.youtube.com/watch?v=PHclP7v7cgM

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      13 januari 2011 om 17:10

      @RickB: Lezen, het blijft lastig. Ik citeer: ”De bouw heeft 4 jaar geduurd en 6,6 miljard euro gekost.”

      Login om te reageren
      • RickB zegt

        13 januari 2011 om 17:12

        @Rob: Humor, het blijft lastig…

        Login om te reageren
        • snelisanders zegt

          13 januari 2011 om 17:32

          @RickB: ik snap m ook niet… waar haal je die maand vandaan. 4 jaar voor zo’n brug is al bijzonder kort.
          Dat filmpje van de 6 dagen kende ik idd ook wel. Dat is allemaal prefab en goed bereikbaar. De brug is ook prefab maar iets minder makkelijk te bereiken.

          Login om te reageren
          • RickB zegt

            13 januari 2011 om 21:30

            @snelisanders: Kijk, je kan een hotel in 6 dagen uit de grond trimmen, en een brug in een maand? ;)
            Was maar bijwijze van! ;)

            Login om te reageren
    • Nv zegt

      13 januari 2011 om 19:26

      @RickB: Wtf zo gek, stel je voor je gaat 1 week op reis en als je terug komt staat uit het niets een heel appartements blok voor je huis.

      Login om te reageren
  7. BmwMPower zegt

    13 januari 2011 om 17:05

    Kan er nog een groot containerschip onder door?

    Login om te reageren
    • realiks zegt

      13 januari 2011 om 17:32

      @BmwMPower: Ja dat was ook het eerste wat ik me afvroeg toen ik de link legde tussen het woord Havenstad en de brug op de foto.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 januari 2011 om 19:11

      @BmwMPower: Zal er wel op berekend zijn zeker? Chinezen zijn ook niet dom…

      Login om te reageren
      • BmwMPower zegt

        13 januari 2011 om 21:55

        @Esprit_de_Flandre: Goed, de hoogte van een beetje containerschip…? Minimaal de hoogte van die brug. Neem even als voorbeeld die rode hoogwerker in het midden v.d. foto.
        Ik zou graag een foto willen zien waar het volgende containerschip onder door past:

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          13 januari 2011 om 22:08

          @BmwMPower: Misschien maken ze een tunnel onder de brug voor dat bootje… ;)

          Login om te reageren
      • BmwMPower zegt

        13 januari 2011 om 21:56

        @Esprit_de_Flandre:

        Login om te reageren
  8. marbre zegt

    13 januari 2011 om 17:05

    Echt bizar, zeker omdat dit een brug is, en daarmee veel gecompliceerder dan bijvoorbeeld de afsluitdijk. Maar die is natuurlijk ook alweer 78 jaar geleden gebouwd. Toont maar weer eens aan waartoe China in staat is, nu de rest nog (inflatie, mensenrechten, leefkwaliteit etc.)

    Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      13 januari 2011 om 17:23

      @marbre: nu nog de kleine details en minder belangrijke zaken zegt. :D

      Login om te reageren
  9. awiebo zegt

    13 januari 2011 om 17:20

    ehm, 6,6 miljard =6.600.000.000
    30.000 autos per dag, laat die nou 1 euro per overgang betalen, dan maakt dat 30.000×365 is ongeveer 11 miljoen per jaar.
    6,6 miljard delen door 11 miljoen maakt bij mij 600 jaar om die brug rendabel te maken….
    t heeft vast niet ander gekund.

    Login om te reageren
    • marbre zegt

      13 januari 2011 om 17:26

      @awiebo: Dat is een eenzijdige benadering, zo’n brug kan een stijging van de welvaart in die regio betekenen (meer samenwerking tussen gebieden, lagere transport kosten) zodat zo’n investering best rendabel kan zijn, zeker op de lange termijn.

      Login om te reageren
    • Brammer zegt

      13 januari 2011 om 17:40

      @awiebo: Het is niet zomaar een “tolbrug” zoals we die hier kennen die slechts kleine tijdbesparingen opleveren, als dit het alternatief is voor bijvoorbeeld 100km omrijden, dan gaan mensen gerust meer als 1 euro willen neertellen om 100km minder af te leggen (= 100km minder aan benzine). Als ze nu 20 euro vragen, duurt het 20 keer minder lang: 600/20 = 30 jaar. Dat valt nog wel mee toch ? ;)

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        13 januari 2011 om 17:55

        @Brammer: 20 euro zal misschien realistisch zijn, ik denk dat het wel wat lager zal liggen, aangezien meeste mensen nauwelijks dat geld overhebben (ja 20 euro is heel veel daar). De meeste tolwegen/bruggen in Guangzhou vragen 4-5 euro per rit over dit soort wegen. Maar inderdaad, de economische groei betekent meer dan alleen maar de brug terugverdienen, dat is slechts een deel van de winst die je eruit haalt. Veel belangrijker is de relatie tussen de steden en status.

        Login om te reageren
  10. As_long_as_it_is_fast zegt

    13 januari 2011 om 17:24

    Dit is echt wel impressionant. Ik denk ook geweldig om over te rijden op een mooie zomerdag. Veel minder als je watervrees hebt of er een aardbeving of zeebeving plaatsvindt. :p Dan moet je d’r als de bliksem af. Komt die snelle car toch nog van pas…

    Login om te reageren
  11. jvkesteren zegt

    13 januari 2011 om 17:42

    Made in China, ik hoop dat ie blijft staan.

    Login om te reageren
    • marbre zegt

      13 januari 2011 om 17:44

      @jvkesteren: jouw telefoon is ook in China gemaakt

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        13 januari 2011 om 17:54

        @marbre: sterker nog, wat is er tegenwoordig níet in China gemaakt?

        Login om te reageren
      • Mr-Jordan zegt

        13 januari 2011 om 18:03

        @marbre: Maar over zijn telefoon hoeven geen 30.000 mensen te rijden per dag ;)

        Login om te reageren
      • Captain zegt

        13 januari 2011 om 18:06

        @marbre:
        Ik hoop alleszinds wel dat die brug ouder wordt dan de gemiddelde gsm :)
        Nu denk ik wel dat er goede ingenieur-architecten te vinden zijn in china. Deze brug zal wel niet gebouwd zijn zoals hun auto’s

        Login om te reageren
  12. xilver zegt

    13 januari 2011 om 18:01

    Place to be tegenwoordig is China, vergeet de Amerikaanse en Europese markt… wil je rijk worden, ga dan naar China. Beetje bij beetje kopen die lui heel de wereld op.

    Login om te reageren
  13. mco zegt

    13 januari 2011 om 18:09

    Een ding wat ze niet leren daar is creativiteit. Het is daar nog altijd ‘raar’ om anders te denken dan de rest. Op mijn studie zitten ook een aantal chinezen, man man, wat zijn zij dom. Ze werken keihard, maar probleemoplossend denken? Ho maar..

    Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      13 januari 2011 om 18:32

      @mco:Typische Nederlandse studie-bull.
      Een Chinees lost het probleem op.
      17 miljoen Nederlanders kunnen denken, slechts 2 lossen het probleem op, Femke en ik.
      Alleen op jouw studie kunnen ze bedenken hoe je in 5 zinnen 183 vooroordelen (lees dom/achterlijk) kunnen peuteren. Mooie brug, die dijk van ons.

      Login om te reageren
      • mco zegt

        13 januari 2011 om 20:12

        @boygeorge: Ik meld alleen wat ik zie gebeuren. Chinese studenten zijn gewend te kopieren wat hun professor heeft gezegd. Ze kunnen perfect dingen uit hun hoofd leren, maar wat doe je als er iets niet in je boekje staat?
        Op nederlandse universiteiten wordt geleerd dat je ook kritisch kijkt naar wat een docent/prof je verteld heeft. Als we een opdracht moeten maken en het wordt niet in hapklare brokken aangeleverd snappen de chinezen het niet meer. In dat opzicht lopen chinezen ver achter op de westerlingen. Zo lang ze dat niet veranderen zullen ze niet verder komen dan kopieren.

        Login om te reageren
        • boygeorge zegt

          13 januari 2011 om 21:13

          @mco: Je verwijst naar de gedachtengang op een Universiteit en in deze reactie toon je meer inzicht.
          Het zal nog heel lang duren voor een Chinees een prof/docent kritisch zal benaderen.Een vorm van respect die wij brutale nederlanders niet meer hebben. De overschakeling van communist naar onbeschoft is een lange weg. Kennis overdracht is the keyword. Wat wil een jong mens voor kritiek uiten aan de docent op een Universiteit ? Op de vrije in Nijmegen lachen profs om kinderen van 21 jaar jong. Ze lachen ook om mij. 1 x week krijg ik nog les van een 79 jaar jonge prof uit China.
          Hij begrijpt nu nog steeds niet waarom ik kritische vragen stel. Hij woont pas 50 jaar in Nederland. Is hij dom ?
          Zijn Chinezen dom ? Een student uit China op een Universiteit in Nederland, dom ? Je weet wel beter.
          Ik verwijs je naar 1 domme nederlandse auto-journalist die een Chinees een foto zag nemen op de RAI. Ik daag je uit een schatting te doen hoeveel Nederlanders een Chinees herkennen in taal of uiterlijk. Al denk je anders, op z`n minst verwacht ik iets minder degenererend taal gebruik.
          Dat is helaas tegen dovemans oren geklets, zie de overige reactie`s. Ik denk niet dat jij doof bent.

          Login om te reageren
        • Osca zegt

          14 januari 2011 om 00:37

          @mco: Sorry maar je bent aan het generaliseren , dat die paar studentjes dat op jouw school doen wilt dus niet zeggen dat ELKE chinees dat doet . Ik ben ook een chinese student en ik kopieer helemaal niks , als ik een probleem moet oplossen pas ik toe wat ik geleerd hebt op mijn eigen manier.

          Login om te reageren
          • mco zegt

            14 januari 2011 om 12:36

            @Osca: Kun je makkelijk zeggen vanachter je pc dat je chinees bent. Ik merk bij chinezen die pas in nederland zijn dat zij anders zijn gewend om na te denken. Zij worden daar niet getraind om problemen analytisch te benaderen, maar om te kijken hoe hun professor het graag opgelost zou zien. Tuurlijk kan ik niet alle chinezen generaliseren, maar die chinezen die ik ken handelen allemaal hetzelfde.
            Ik doe een beta opleiding die gericht is op toegepast onderzoek, dus misschien dat daarin het verschil zit.

            Login om te reageren
  14. Tommy2 zegt

    13 januari 2011 om 18:46

    Only in China! ;)

    Login om te reageren
  15. FredT zegt

    13 januari 2011 om 18:47

    Knap staaltje bouwkunst!

    Login om te reageren
  16. dotternetta zegt

    13 januari 2011 om 18:52

    Lol, daar rijdt ik binnenkort weer overheen

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      13 januari 2011 om 19:20

      @dotternetta: Woondt (hint) of werk jij in China? Of ga je op vakantie? Puur nieuwsgierigheid hoor.

      Login om te reageren
      • Truttenschudder zegt

        13 januari 2011 om 19:39

        @RRenault: Krijgen we nog een OT-reactie van je?

        OT: Chinezen moeten ook alles lang. Terwijl ze zo klein zijn (uitzonderingen daargelaten).
        Ik begrijp er de ballen van.

        Login om te reageren
        • nibor zegt

          15 januari 2011 om 21:58

          @Truttenschudder: On-topic over een brug?:P Ik heb serieus respect voor de Chinese mentaliteit. Het is ongelofelijk hoe snel ze zoiets reusachtigs kunnen bouwen. Kunnen wij nog wat van leren…

          Login om te reageren
      • dotternetta zegt

        14 januari 2011 om 09:03

        @RRenault: ik moet hier soms heen voor mijn werk. Deze brug scheelt 3 kwartier rijden/2 uur file. Jammer dat ie na 4 jaar alweer aan vervanging toe is :-)

        Login om te reageren
  17. unknown234 zegt

    13 januari 2011 om 19:23

    4 jaar bouwen over een lengte van 42,5km.
    Een spoortunnel aanleggen in Nederland duurt al 2,5 jaar voor nog geen 150 meter.

    Login om te reageren
  18. Nico94 zegt

    13 januari 2011 om 19:43

    Zozo dat is lang!

    Login om te reageren
  19. MichaelvdBroek zegt

    13 januari 2011 om 20:33

    jezus, 6,6 miljard euro :P wat een geld voor zon bruggetje! :D

    Login om te reageren
  20. Jay-Jay zegt

    13 januari 2011 om 21:10

    @ as long as it is fast: Dit is zo een sfeerbeeldje van toen ik vorig jaar in China was. Van de Donghai bridge in Shanghai. Wel maar 32 km lang :p


    Login om te reageren
  21. Yeelen zegt

    13 januari 2011 om 21:28

    Daar kun je dus de topsnelheid van de Veyron op testen :D

    Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      15 januari 2011 om 02:53

      @Yeelen: Ik volg je in de Koenigsegg.
      Misschien haal ik je wel ik.

      Login om te reageren
  22. DannyHoff zegt

    13 januari 2011 om 21:45

    Hier zou ik wel eens een keer overheen willen cruisen!

    Login om te reageren
  23. Dimglor zegt

    13 januari 2011 om 22:06

    Prachtig staaltje bouwkunst… echt knap van hen… wel redelijk lang als je het mij vraagt…

    Login om te reageren
  24. tarquesh zegt

    16 januari 2011 om 00:02

    Een euro inderdaad te weinig. 20 euro per wagen is over 30 jaar de brug terug verdiend.
    Nog beter 100 euro per wagen, maar of er dan 30000 voertuigen per jaar gebruikmaken van de brug?

    Login om te reageren
  25. mellie zegt

    17 januari 2011 om 15:03

    Ik moet zeggen het is echt ene knap staaltje werk dat die chinezen afleveren

    Login om te reageren
  26. Justawheelchairguy zegt

    29 januari 2011 om 16:32

    Moeten die chinezen nu echt alles hebben?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North