• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chinezen moeten Bertone helpen overleven

Auteur: Dennis, gepost 28 september 2007 om 23:58 – 15 Reacties

Bertone & Katay

Het gaat niet zo lekker (lees: ronduit slecht) met de Italiaanse carrosseriebouwer Bertone. Het bedrijf heeft capaciteit om jaarlijks 70.000 carrosserieën te bouwen en om quitte te draaien moet het 30.000 exemplaren afleveren. De afgelopen drie jaar heeft het bedrijf echter 37,3 miljoen euro verlies geleden bij een omzet van 325 miljoen euro. Om te overleven is Bertone nu in gesprek met Chinese autobouwer China’s Zhejiang Gonow Automobile, voor de productie van SUV’s en pickups.

Bertone zit behoorlijk omhoog en pakt wat het pakken kan. Sinds het contract voor de bouw van de Opel Astra cabrio eind 2005 afliep, zijn er enkel in de zomer van 2006 nog 2.000 limited-edition Mini’s gebouwd en geven ze zo nu en dan wat tips aan Chery.

Als de deal doorgaat, dan zal Bertone jaarlijk 7.000 carrosserieën afleveren. Deze auto’s worden in Italie geïmporteerd en verkocht onder het Katay label. Het zal dan gaan om de Katay Victory, een vijfdeurs midium-sized SUV, gebaseerd op de Opel Frontera (hoor ik Landwind?) en de Katay Troy, een pickup variant van de Victory (via autonews.com).

Katay SUV & Pickup

Ook interessant!

  • China
    BREEK: Iedereen mag nu in China auto's bouwen!
  • Mercedes verwijdert reclame na ophef in China
  • China is bang voor spionerende Tesla's
  • Tesla rijders van de weg geplukt door politie in China

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

bertone, China

Vorig bericht: « Volkswagen op diesel promotietour door VS
Volgend bericht: Mercedes SLR McLaren 722 GT »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alec zegt

    29 september 2007 om 00:31

    wel raar eigenlijk,
    china staat juist bekend om hun goedkopere productie en minder om design/ontwerp.
    Toch appart dat het dan zover kan komen met bertone om zo’n stap te nemen.

    Login om te reageren
  2. a_tomba zegt

    29 september 2007 om 01:48

    @alec
    als je kijkt naar welke auto’s bertone de laatste 15 jaar heeft geproduceerd valt het best tegen. de astra coupé is nou niet echt een hele mooie auto, die cabrio van het model daarvoor is nog erger. ook auto’s als de berlingo, xantia, zx en daewoo espero zijn niet echt bijzonder mooi.

    dit staat in schril contrast met de auto’s die bv. in de jaren 70 werden gemaakt, de lancia stratos, de dino, verscheidene lamborghini’s en de alfa montreal.

    dus als je deze dalende lijn doortrekt is de productie van smakeloze chinese suv’s geen verassing.

    Login om te reageren
  3. Carabo zegt

    29 september 2007 om 02:33

    Hoezo apart? Waarom denk je dat die Chinezen met Bertone in zee willen, omdat ze precies weten waaraan ze nog moeten werken om meer succesvol te worden op de Europese markt. Ze zijn niet gek daar.

    Laten we hopen dat dit Bertone er weer bovenop kan helpen.

    Login om te reageren
  4. Rick zegt

    29 september 2007 om 08:24

    Mooie auto, lijkt als 22 druppels water om de Land Cruiser (Neem “Mooie Auto” niet zo leterlijk)

    Login om te reageren
  5. Rick dos zegt

    29 september 2007 om 09:53

    Oké guys! LIMBO! How low as a company can you go?!

    Login om te reageren
  6. Eg zegt

    29 september 2007 om 09:58

    Kan Bertone meteen een nieuwe koets tekenen en een primeur pakken met de eerste Chinese auto die NIET een regelrechte kopie is van een ander merk…

    Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    29 september 2007 om 09:59

    Als ze nou gewoon Fiat de kop gek zeuren om de nieuwe Lancia Fulvia coupé te mogen produceren. Lijkt me een veel leukere klus en die heeft bovendien meer kans om een succes te worden. Deze rommel in elkaar schroeven dat kan iedere doe het zelver met een Ikea sleuteltje ook wel.

    Login om te reageren
  8. Gianlucca zegt

    29 september 2007 om 10:23

    De prachtige Alfa Romeo GT coupé is nochtans van Bertone makelij

    Login om te reageren
  9. Greg zegt

    29 september 2007 om 10:39

    Hebben ze wel gekeken of Ford of GM niet geinteresseerd waren in samenwerken, voordat ze met die chinezen in zee gingen??

    Dit lijkt echt op je allerlaatste optie, die je liever niet wil gebruiken.

    Login om te reageren
  10. toby zegt

    29 september 2007 om 10:40

    en de alfa gt dan die is mooi

    Login om te reageren
  11. Thomaz zegt

    29 september 2007 om 12:29

    Vette shit hoor, die pickup. Mooie omgebouwde Opel/Isuzu Campo. Daar heeft mijn vader er twee van gehad. Hoop tijd doorgebracht daar op de achterbank…

    Login om te reageren
  12. expat zegt

    29 september 2007 om 12:29

    “Het zal dan gaan om de Katay Victory, een vijfdeurs midium-sized SUV, gebaseerd op de Opel Frontera”

    Nou, het model op de foto en op hun site lijkt anders verdacht veel op een Toyota (Prado) Landcruiser en niet op een Frontera (op wellicht het achterruitje dan).

    Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    29 september 2007 om 12:42

    @ Expat

    De neus lijkt idd op een Landcruiser, maar het is onderhuids gewoon een ouderwetse Frontera. Volgens mij heeft GM die in de uitverkoop gezet, aangezien er meerdere Chinese merken op diezelfde auto werken.

    En waarom zou dat laag zijn om voor Chinese bedrijven te werken? Zij zullen nog groeien. De Europese en Amerikaanse markt zijn oververzadigd. De markt van China en India bieden nog mogelijkheden. Nu produceert Bertone misschien te weinig, maar voor je het weet moeten ze de productie uitbreiden.

    Login om te reageren
  14. Citrofiel zegt

    29 september 2007 om 22:35

    Zonde. Bertone heeft veel goed gedaan voor Citroën. (BX, Xantia. In mindere mate (lees: minder succesvol) XM, ZX)

    Trouwens, waarom noemen ze een Toyota LandCruiser opeens Katay Victory? En dan gebaseerd op een Opel (=Isuzu, toch?). Pffff….

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    29 september 2007 om 22:36

    @ Esprit de Flandre; GM de LandCruiser in de uitverkoop gezet?! :shock: Een LandCruiser is toch echt een Toyota hoor, zo’n beetje de grootste tegenstander van GM, en geen deel van GM…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North