
We kennen Burton, sommigen kennen Lomax, de Charon is een vergelijkbaar recept met een wel heel ander uiterlijk. Want een Citroën 2CV is leuk maar met polyester body en slechts plaats voor 2 nog veel leuker.
Lager bij de grond en nog opvallender qua uiterlijk dan een standaard Citroën 2CV. De Citroën Charon is een bruikbare roadster, met dakje. Net iets meer comfort dan een Burton. Door de nieuwe opbouw ligt het zwaartepunt natuurlijk iets lager, de massa is hetzelfde gebleven. Het blik van een 2CV-opbouw was nooit zo dik.
De Citroën Charon is al sinds 1985 te krijgen. Jaren ’30 techniek in een jaren ’30 roadster-jasje? Voorwielaangedreven en geen circuit-tijger. Toch gok ik dat er aan snelheidsgevoel en de rijbeleving weinig zal ontbreken.
Hoewel het een kleine auto is passen er blijkbaar wel een paar boodschappen in. Bovendien heb je weinig last van de overdosis pekel op dit moment dankzij de kunststof carrosserie. Gespot bij de AH, foto’s op autojunk.nl.
Met dank aan g40freak voor de spot!
Puur op het uiterlijk beoordeeld ga ik voor een Burton als ik moest kiezen. Voor de rest kan ik het niet zeggen want ik heb nog nooit in een 2CV of iets soortgelijks gereden.
@pininfarina: Rijdt hopeloos maar daarom geliefd….
Lijkt me ook wel wat in deze barre tijden!
leuk om de’r bij te hebben maar meer niet.
Verschrikkelijk lelijk ding. Wil je iets leuks doen met eendentechniek, bouw dan een Blackjack Avion!:
-edit: link is geen afbeeldingslocatie-
-edit: dus…-
@midasracer: godver de govdver, nou google zelf dan maar even.
@midasracer:
Doe mij maar de blackjack zero dan heb je tenminste een guzzi in het vooronder.
@Hupke: Yep, is de overtreffende trap en een droomding voor af en toe een stukje scheuren. Ik bouw liever zo’n ding dan dat ik een Morgan 3-wieler zou kopen.
@midasracer:
Met een guzzist als vader ken ik wel wat mensen die dat soort dingen hebben. Een lomax met een guzzi of nog beter zo’n JZR die zijn echt af en achterwiel aangedreven wat ook wel leuk is met maar 1 wiel om grip te hebben.
Met AF bedoel ik dat ze geweldig zijn niet dat je ze niet zelf moet bouwen (dat zou pas zonde zijn).
@Hupke: Nee, achterwielaangedreven werkt niet bij dit soort driewielers. Echt levensgevaarlijk. Mijn afstudeeropdracht betrof een 3-wieler. Mijn conclusies waren dat de rechtuitstabiliteit optimaal was als het CG in het voorste 1/3e deel van het voertuig zou zitten en dat 2 wielen voor het veiligst. Bij remmen in de bocht vergroot de reaktiekracht de stabiliteit van het voertuig. Mijn ontwerp was een GRP monocoque 2 zitter met het BMW K100 blok aan de achterkant (vrijwel identiek aan de Grinnal Scorpion, alleen mijn studie was in 1988 en de Scorpion uit 1992). Dit was echter een fout ontwerp omdat er te weinig tractie zou zijn op het achterwiel met het CG zo ver naar voren. Ik ben sinds die tijd voorstander van het ontwerp met de motor voorin en de voorwielen aangedreven. Op alle fronten de beste layout.
@midasracer:
Om heel eerlijk te zijn heb ik er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan.
Ik ga/ging er altijd vanuit dat achterwielaandrijving bij zo’n dingen simpeler en leuker was en ook veiliger.
Ik ga er eens over nadenken.
Ik had eigenlijk ook gedacht dat zo’n scorpion en dan vooral zo’n campagna T-rex de perfecte scheurijzers waren maar dat moet ik dan misschien ook herzien.
Veeeeet! Echt vet exotisch!
ik vind hem gewoon schattig! alleen dat grijs is niet echt mooi, hij moet gewoon in groen of rood, dan lijkt hij ook wat sneller.
kwam ooit een keer toevallig langs de bouwer van de charon’s
waren gewoon vader en zoon in een garage een body aan het lamineren voor een klant…
Maar persoonlijk vind ik een burton er leuker uitzien…
Zelfs een keer een burton in winterberg gespot (in de winter in de sneeuw, maar wel met een hardtop)
Die gril lijkt toch niet echt blij met pekel.
Nou, dat is weer wat anders.
Wat een gruwelijk hok… Dat zoiets nog gemaakt wordt joh…
Een andere polyester 2CV-variant is de Radar, die gemaakt werd in België, zie: http://en.wikipedia.org/wiki/File:2CV-Radar.jpg
Deze 22BE52 heeft aan meerdere klassieker-rallyes meegedaan.
wat een motorkap ..
dus zit je bij dit ding op de achterbank ..
@lincoln: Daar kunnen we makkelijk een L6 of V8 in lepelen…
@Emile_Benz: L6 kleine kans, V8 gaat je niet lukken :lol:
@dennisr: Ok, jij je zin. Een old-school L8. Misschien zelfs ’n prehistorische L10 :twisted:
@Emile_Benz:
met een V8 kan je er nog een midden-motor van maken ook ..
maar eh .. heb je die 3 M6 boutjes gezien op die wielen ??
ja .. dat is tevens de bevestiging ja ..
@lincoln: Tuning is de oplossing…
@Emile_Benz:
tuning .. the cause and sollution to all life,s problems ..
Wat een schatje. Naam doet wel denken alsof je een lijkwagen rijdt…
@bozewolf: hier wil je dood niet in gevonden worden…
@freezzr: No love for ugly duckling?
Ik geef toe dat de kleur beter gekozen kon worden…en mssn andere wieltjes eronder, maar op zich issie best lief toch?
@freezzr: mee eens
Ik heb geen idee van de prijs maar dit ziet er me een perfect wagentje uit voor een student zoals ik.
Cool, technisch simpel, ziet er goedkoop uit zodat je niet dat ‘vaderskindje’ bent,…
Ik heb eens zo’n burton bekeken maar daar was ik toch serieus verschrokken van de prijzen die ze vroegen 15 en meer voor een plastic geval dat gebaseerd is op een geitje (die tegenwoordig ook al duur geworden zijn).
zou me er toch niet echt veilig in voelen :-)
@faithnomore:
Dan ga je ook geen onnodige risico’s nemen.
Een V8 past wel, google maar eens op Citroen 2cv V8, een waar spektakel : ) En deze charon? nee, is bij lange na niet zo goed als een Burton qua afwerking, details, vormgeving etc Chassis van een 2cv blijft hetzelfde alsmede de 29-32 pk’s die je eruit kan persen. Plus een Burton heeft een hardtop met vleugeldeuren en als een van de weinige kitkars; verwarming!
Lelijk man, burton 100x beter ;)
Mooi spul, worden hier een dorpje verderop in de polder in elkaar gezet. Burton zou ook mijn voorkeur hebben (als je dan toch een 2cv-kitcar moet kiezen) maar door de prijs mag je ze eigenlijk niet vergelijken.