• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Citroën Charon, een exotisch smaakje lelijke eend

Auteur: Alwood, gepost 24 februari 2012 om 20:04 – 38 Reacties

Citroen Charon is Sub Zero


We kennen Burton, sommigen kennen Lomax, de Charon is een vergelijkbaar recept met een wel heel ander uiterlijk. Want een Citroën 2CV is leuk maar met polyester body en slechts plaats voor 2 nog veel leuker.

Lager bij de grond en nog opvallender qua uiterlijk dan een standaard Citroën 2CV. De Citroën Charon is een bruikbare roadster, met dakje. Net iets meer comfort dan een Burton. Door de nieuwe opbouw ligt het zwaartepunt natuurlijk iets lager, de massa is hetzelfde gebleven. Het blik van een 2CV-opbouw was nooit zo dik.

De Citroën Charon is al sinds 1985 te krijgen. Jaren ’30 techniek in een jaren ’30 roadster-jasje? Voorwielaangedreven en geen circuit-tijger. Toch gok ik dat er aan snelheidsgevoel en de rijbeleving weinig zal ontbreken.

Hoewel het een kleine auto is passen er blijkbaar wel een paar boodschappen in. Bovendien heb je weinig last van de overdosis pekel op dit moment dankzij de kunststof carrosserie. Gespot bij de AH, foto’s op autojunk.nl.

Met dank aan g40freak voor de spot!

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, Gespot, Klassiekers, youngtimer

Vorig bericht: « Subaru BRZ komt als ‘gestripte’ versie naar Europa
Volgend bericht: Lamborghini Murciélago van 0 tot faal in 3,8 seconden »

Lees Interacties

Reacties

  1. pininfarina zegt

    24 februari 2012 om 20:05

    Puur op het uiterlijk beoordeeld ga ik voor een Burton als ik moest kiezen. Voor de rest kan ik het niet zeggen want ik heb nog nooit in een 2CV of iets soortgelijks gereden.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      24 februari 2012 om 21:19

      @pininfarina: Rijdt hopeloos maar daarom geliefd….

      Login om te reageren
  2. Jokkebrok zegt

    24 februari 2012 om 20:10

    Lijkt me ook wel wat in deze barre tijden!

    Login om te reageren
  3. daantjeds zegt

    24 februari 2012 om 20:49

    leuk om de’r bij te hebben maar meer niet.

    Login om te reageren
  4. midasracer zegt

    24 februari 2012 om 20:50

    Verschrikkelijk lelijk ding. Wil je iets leuks doen met eendentechniek, bouw dan een Blackjack Avion!:

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      24 februari 2012 om 20:51

      -edit: link is geen afbeeldingslocatie-

      Login om te reageren
      • midasracer zegt

        24 februari 2012 om 20:52

        -edit: dus…-

        Login om te reageren
        • midasracer zegt

          24 februari 2012 om 20:52

          @midasracer: godver de govdver, nou google zelf dan maar even.

          Login om te reageren
    • Hupke zegt

      25 februari 2012 om 14:16

      @midasracer:

      Doe mij maar de blackjack zero dan heb je tenminste een guzzi in het vooronder.

      Login om te reageren
      • midasracer zegt

        25 februari 2012 om 14:25

        @Hupke: Yep, is de overtreffende trap en een droomding voor af en toe een stukje scheuren. Ik bouw liever zo’n ding dan dat ik een Morgan 3-wieler zou kopen.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          25 februari 2012 om 14:30

          @midasracer:

          Met een guzzist als vader ken ik wel wat mensen die dat soort dingen hebben. Een lomax met een guzzi of nog beter zo’n JZR die zijn echt af en achterwiel aangedreven wat ook wel leuk is met maar 1 wiel om grip te hebben.

          Login om te reageren
          • Hupke zegt

            25 februari 2012 om 14:32

            Met AF bedoel ik dat ze geweldig zijn niet dat je ze niet zelf moet bouwen (dat zou pas zonde zijn).

            Login om te reageren
          • midasracer zegt

            27 februari 2012 om 23:49

            @Hupke: Nee, achterwielaangedreven werkt niet bij dit soort driewielers. Echt levensgevaarlijk. Mijn afstudeeropdracht betrof een 3-wieler. Mijn conclusies waren dat de rechtuitstabiliteit optimaal was als het CG in het voorste 1/3e deel van het voertuig zou zitten en dat 2 wielen voor het veiligst. Bij remmen in de bocht vergroot de reaktiekracht de stabiliteit van het voertuig. Mijn ontwerp was een GRP monocoque 2 zitter met het BMW K100 blok aan de achterkant (vrijwel identiek aan de Grinnal Scorpion, alleen mijn studie was in 1988 en de Scorpion uit 1992). Dit was echter een fout ontwerp omdat er te weinig tractie zou zijn op het achterwiel met het CG zo ver naar voren. Ik ben sinds die tijd voorstander van het ontwerp met de motor voorin en de voorwielen aangedreven. Op alle fronten de beste layout.

            Login om te reageren
            • Hupke zegt

              28 februari 2012 om 10:58

              @midasracer:

              Om heel eerlijk te zijn heb ik er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan.
              Ik ga/ging er altijd vanuit dat achterwielaandrijving bij zo’n dingen simpeler en leuker was en ook veiliger.
              Ik ga er eens over nadenken.

              Ik had eigenlijk ook gedacht dat zo’n scorpion en dan vooral zo’n campagna T-rex de perfecte scheurijzers waren maar dat moet ik dan misschien ook herzien.

              Login om te reageren
  5. thewillempiej zegt

    24 februari 2012 om 20:55

    Veeeeet! Echt vet exotisch!

    Login om te reageren
  6. drentje zegt

    24 februari 2012 om 21:07

    ik vind hem gewoon schattig! alleen dat grijs is niet echt mooi, hij moet gewoon in groen of rood, dan lijkt hij ook wat sneller.

    Login om te reageren
  7. minimarcos zegt

    24 februari 2012 om 21:19

    kwam ooit een keer toevallig langs de bouwer van de charon’s

    waren gewoon vader en zoon in een garage een body aan het lamineren voor een klant…

    Maar persoonlijk vind ik een burton er leuker uitzien…

    Zelfs een keer een burton in winterberg gespot (in de winter in de sneeuw, maar wel met een hardtop)

    Login om te reageren
  8. mout zegt

    24 februari 2012 om 21:28

    Die gril lijkt toch niet echt blij met pekel.

    Login om te reageren
  9. meneersander zegt

    24 februari 2012 om 22:49

    Nou, dat is weer wat anders.

    Login om te reageren
  10. freezzr zegt

    24 februari 2012 om 23:11

    Wat een gruwelijk hok… Dat zoiets nog gemaakt wordt joh…

    Login om te reageren
  11. jmwxantia zegt

    24 februari 2012 om 23:46

    Een andere polyester 2CV-variant is de Radar, die gemaakt werd in België, zie: http://en.wikipedia.org/wiki/File:2CV-Radar.jpg
    Deze 22BE52 heeft aan meerdere klassieker-rallyes meegedaan.

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    25 februari 2012 om 06:50

    wat een motorkap ..

    dus zit je bij dit ding op de achterbank ..

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      25 februari 2012 om 10:35

      @lincoln: Daar kunnen we makkelijk een L6 of V8 in lepelen…

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        25 februari 2012 om 10:38

        @Emile_Benz: L6 kleine kans, V8 gaat je niet lukken :lol:

        Login om te reageren
        • Emile_Benz zegt

          25 februari 2012 om 10:44

          @dennisr: Ok, jij je zin. Een old-school L8. Misschien zelfs ’n prehistorische L10 :twisted:

          Login om te reageren
      • lincoln zegt

        25 februari 2012 om 10:43

        @Emile_Benz:

        met een V8 kan je er nog een midden-motor van maken ook ..

        maar eh .. heb je die 3 M6 boutjes gezien op die wielen ??
        ja .. dat is tevens de bevestiging ja ..

        Login om te reageren
        • Emile_Benz zegt

          25 februari 2012 om 10:45

          @lincoln: Tuning is de oplossing…

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            25 februari 2012 om 10:50

            @Emile_Benz:

            tuning .. the cause and sollution to all life,s problems ..

            Login om te reageren
  13. bozewolf zegt

    25 februari 2012 om 12:27

    Wat een schatje. Naam doet wel denken alsof je een lijkwagen rijdt…

    Login om te reageren
    • freezzr zegt

      25 februari 2012 om 12:30

      @bozewolf: hier wil je dood niet in gevonden worden…

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        25 februari 2012 om 12:35

        @freezzr: No love for ugly duckling?

        Ik geef toe dat de kleur beter gekozen kon worden…en mssn andere wieltjes eronder, maar op zich issie best lief toch?

        Login om te reageren
      • jordy14 zegt

        25 februari 2012 om 15:51

        @freezzr: mee eens

        Login om te reageren
  14. Hupke zegt

    25 februari 2012 om 14:20

    Ik heb geen idee van de prijs maar dit ziet er me een perfect wagentje uit voor een student zoals ik.
    Cool, technisch simpel, ziet er goedkoop uit zodat je niet dat ‘vaderskindje’ bent,…

    Ik heb eens zo’n burton bekeken maar daar was ik toch serieus verschrokken van de prijzen die ze vroegen 15 en meer voor een plastic geval dat gebaseerd is op een geitje (die tegenwoordig ook al duur geworden zijn).

    Login om te reageren
  15. faithnomore zegt

    25 februari 2012 om 18:06

    zou me er toch niet echt veilig in voelen :-)

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      25 februari 2012 om 20:16

      @faithnomore:

      Dan ga je ook geen onnodige risico’s nemen.

      Login om te reageren
  16. rageend zegt

    27 februari 2012 om 09:48

    Een V8 past wel, google maar eens op Citroen 2cv V8, een waar spektakel : ) En deze charon? nee, is bij lange na niet zo goed als een Burton qua afwerking, details, vormgeving etc Chassis van een 2cv blijft hetzelfde alsmede de 29-32 pk’s die je eruit kan persen. Plus een Burton heeft een hardtop met vleugeldeuren en als een van de weinige kitkars; verwarming!

    Login om te reageren
  17. Tonnie zegt

    28 februari 2012 om 20:11

    Lelijk man, burton 100x beter ;)

    Login om te reageren
  18. mechanic zegt

    28 februari 2012 om 22:08

    Mooi spul, worden hier een dorpje verderop in de polder in elkaar gezet. Burton zou ook mijn voorkeur hebben (als je dan toch een 2cv-kitcar moet kiezen) maar door de prijs mag je ze eigenlijk niet vergelijken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North