• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Citroën jaagt Chinezen op de kast

Auteur: robbie, gepost 19 januari 2008 om 19:07 – 35 Reacties

Citroën Mao

Oeps! Citroën heeft de complete Chinese bevolking tegen zich in het harnas gejaagd met een reclame in de Spaanse krant El País. Hierin is namelijk een afbeelding gebruikt van een afkeurend kijkende Mao Zedong met als onderschrift: “Het is waar, we zijn leiders, maar bij Citroën stopt de revolutie nooit” en dat zorgde weer voor de nodige commotie onder de Chinese bevolking in Spanje.

Vervolgens ging de verontwaardiging als een lopend vuurtje door naar China met als gevolg dat Citroën niet wist hoe snel ze hun excuses aan moesten bieden en de advertentie in moesten trekken. Voor Citroën is dit voorval extra zuur omdat China een hele belangrijke markt is voor het merk. Nu maar hopen dat de verkopen er niet al te ernstig onder lijden. (via: China Car Times)

Citroën Mao

Ook interessant!

  • Mercedes verwijdert reclame na ophef in China
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

c4, China, Citroen, Funny, Reclame

Vorig bericht: « Nog meer stukjes Alfa Romeo Junior?
Volgend bericht: Sheik van Ajman AKA “RRR” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gijs zegt

    19 januari 2008 om 19:09

    kvind hem wel grappig:P

    Login om te reageren
  2. Ejay zegt

    19 januari 2008 om 19:11

    Das toch briljant! De paarse broek die dit bedacht heeft is een held. Geef hem de Gouden Loeki 2008.

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    19 januari 2008 om 19:13

    beste buitelandse autoreclame in china ooit .. zullen het niet expres hebben gedaan maar citroen is in 1 klap wereld beroemd bij 1/5 van de wereld bevolking ..

    Login om te reageren
  4. Willem zegt

    19 januari 2008 om 19:18

    whah :D zalig gewoon, geniaal + idd mao is niet zo postiief ma toch

    Login om te reageren
  5. LC zegt

    19 januari 2008 om 19:22

    “Het is waar, we zijn leiders, maar bij Citroën stopt de revolutie nooit” Hoewel het in de werkelijkheid anders ligt maar :lol:

    Login om te reageren
  6. Debeerop1 zegt

    19 januari 2008 om 19:29

    Het zijn ne keer niet de autobloggers die op de kast zitten door de Chinezen, maar de chinezen die het interieur opspringen!

    Login om te reageren
  7. Markus zegt

    19 januari 2008 om 19:30

    Slimme jongens daar bij Citroen.

    Login om te reageren
  8. appieflappie zegt

    19 januari 2008 om 19:31

    Slimme jongens bij citroen?? Nah citroen huurt gwn een reclamebedrijf in. Bedankt dat bedrijf maar ;)

    Login om te reageren
  9. monza zegt

    19 januari 2008 om 19:47

    slimme zet van citroen en hun reclamebureau ,…gratis reclame over de hele wereld omdat een stel chinezen over de zeik zijn….vooruit denken heet dat,knap gedaan.

    Login om te reageren
  10. VivelaFRANCE zegt

    19 januari 2008 om 19:55

    Hahaha! Prachtig! Jaha, je voelt je lekkerder…
    …in een Franse auto! :lol: !

    Login om te reageren
  11. VivelaFRANCE zegt

    19 januari 2008 om 19:56

    Niet alleen Peugeot dus!

    Login om te reageren
  12. Jeroen zegt

    19 januari 2008 om 20:05

    Niet bijster origineel. Ook de Citroën AX werd in 1987 geïntroduceerd met een campagne waarin de auto werd aangeprezen met de term ‘revolutionaire’. Ook toen werd dat geïllustreerd met een decor uit het revolutiekoortsige China: een olijk kijkende Chinees Modaal met zo’n trechtervormige hoed op. De AX reed daarbij natuurlijk over de Chinese Muur. Ik meen dat dat een ‘Europabrede’ campagne was, dus hij zal ook Spanje hebben aangedaan. Daar was toen beter over nagedacht dan hierover, want geen Chinees kon er bezwaar tegen maken. Als PSA nog auto’s in China wil verkopen, hadden ze de oude campagne beter moeten bekijken.

    Destijds werd de AX als opvolger van de Eend in de strijd geworpen. Revolutionair was wat overdreven, maar vernieuwend waren de ultralichte constructie met kunststof achterklep, en de afgesloten versnellingsbak zeker. De C4 steekt daarbij toch een beetje flets bij af.

    Leuk was ook dat Citroën met de AX-campagne met een tongue-in-cheeck aangaf dat de AX best wel een geschikte auto was om de massa-motorisering van China op weg te helpen, zoals de Eend dat voor Frankrijk had gedaan. Het is er niet van gekomen, maar het plaatste de campagne toch in een apart daglicht.

    Login om te reageren
  13. robbie zegt

    19 januari 2008 om 20:14

    @Jeroen, deze bedoel je?

    http://www.youtube.com/watch?v=AuTl4kjoiN8

    Login om te reageren
  14. Esprit_de_Flandre zegt

    19 januari 2008 om 20:16

    @ Jeroen

    Toen was China nog meer gesloten dan nu. Als ze destijds Mao hadden afgebeeld zoals hier zouden daar minder reactie op gekomen zijn dan nu.

    Schokkerende reclame heeft altijd het mooie effect van veel extra – gratis – publiciteit met zich mee te brengen door de commotie achterna.

    Login om te reageren
  15. GeoBem007 zegt

    19 januari 2008 om 20:21

    Schokerende? Godver.. Gaan ze als de moslims beginnen als we hun Mohammed afbeelden ofwat?

    Kortzichtige mensen. Kan ik eigenlijk echt niet tegen.

    Login om te reageren
  16. mercedesfan zegt

    19 januari 2008 om 20:37

    Nogal flauw van de Chinezen, om kwaad te worden voor zo’n reclame. Mao was een vreselike dictator (hij is de man die de meeste mensen heeft gedoodt).

    Trouwens een zeer grappige reclame.

    Login om te reageren
  17. RScosworth zegt

    19 januari 2008 om 20:38

    Ik vind de reclame werkelijk om te gieren! :D

    Login om te reageren
  18. NuttelozeBPM zegt

    19 januari 2008 om 21:30

    Nou, dus zoals wij last hebben van Moslims, hebben hun dat nu ook al met Chinezen…belachelijk, men moet zich tegenwoordig aanpassen in je eigen land
    Laat de negatieve quotes maar komen;)

    Login om te reageren
  19. Mattijn zegt

    19 januari 2008 om 23:41

    Wel een mooie auto op de advertentie! Precies gelijk aan die van mij. wel grappig.

    Goeie reclame, maakt citroen wel bekender.

    Login om te reageren
  20. Citrofiel zegt

    19 januari 2008 om 23:59

    Heerlijk! :lol: Citroën stond altijd al bekend om zijn marketing, en dit is weer een prima voorbeeld, hoewel je dit natuurlijk op twee manieren kunt bekijken.

    Login om te reageren
  21. Scar zegt

    20 januari 2008 om 00:13

    Superreclame:d zo moesten ze er meer maken :)

    Login om te reageren
  22. martijnn zegt

    20 januari 2008 om 00:43

    Mensen die hier negatief doen over het Chinese volk moeten goed beseffen dat China in principe nog steeds een dictatuur is waar geen vrijheid van meningsuiting is. En Mao Zedong is decennia lang dmv propaganda en indoctrinatie als god afgebeeld, voor het gewone volk is hij dan ook een held.

    Login om te reageren
  23. PJ zegt

    20 januari 2008 om 06:52

    Helemaal gelijk martijnn,

    De meeste mensen hier weten niet hoe erg Mao Zedong nog gerespecteerd wordt door de chinezen. Hij is nog altijd de grootste nationale held, die de japanners weggejaagd heeft, en de glorieuze eenwording van republiek China tot stand heeft gebracht.

    Door maar zijn vreselijk strenge dictatuur en 40 jaar propaganda, was hij een man waar je niks fouts over kon zeggen of zelf kon denken. Onder zijn bewind zijn dan ook ontzettend veel mensen dood gegaan. Maar het lijkt wel of de chinezen nog steeds niet anders durven denken of de waarheid niet weten. En dat terwijl hij nu pas 30 weg is.

    Login om te reageren
  24. PJ zegt

    20 januari 2008 om 07:10

    P.S. goede marketing dacht het niet !!!
    De Chinezen kopen geen citroen meer als ze deze reclame zien.

    “Een bedrijf dat zoon slechte advertentie maak, en de Chairman belachelijk maakt, zou wel hele slechte auto’s maken.”

    Een reactie van een paar van mijn Chinese vrienden uit China.

    Login om te reageren
  25. Oxymoron zegt

    20 januari 2008 om 11:10

    Ik kan de tekst niet helemaal lezen, maar er staat “Citroen, de leider in verkopen 2006 en 2007. [Geef] de keizer wat des keizers is” d.w.z. de eer die hem toekomt. Waar zit nou die revolutie?

    Login om te reageren
  26. Frasker (Maserati MC12) zegt

    20 januari 2008 om 12:13

    Die franse hebben wat met reclames, er gebeurt altijd wel iets vreemd zoals hier bij de stevige (aldus renault) Renault Modus. Moder natuur kan wel wat helpen.

    En voor de zekerheid ook nog het artikel:
    http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/18/moeder-natuur-versterkt-reclame-uiting-renault

    Login om te reageren
  27. RND zegt

    20 januari 2008 om 12:15

    goede raclame toch , vind em wel goed gevonden.
    alleen jammer dat het in het echt net iets anders ligt of stopt die revolutie bij de 100.000km:P et als citroen’s zelf

    Login om te reageren
  28. R. Lestat & Dr. Waflo zegt

    20 januari 2008 om 16:44

    als ik de chinese ambassadeur zou zijn zou ik me nu buitengewoon gekwetst voelen.

    RoflMAO!

    Login om te reageren
  29. Bas zegt

    20 januari 2008 om 17:51

    In Spanje dan(?)…want volgens mij doet Citroen in China al jaren en jaren byzonder goede zaken….wel s waar in wat jullie clonen of kopieen noemen.

    Login om te reageren
  30. Bas zegt

    20 januari 2008 om 17:54

    @rnd:

    “….of stopt die revolutie bij de 100.000km:P et als citroen’s zelf”

    Huh? Ik kocht en Citroen bij 178.000 km en verkocht m weer bij 278.000….nooit problemen gehad (afgezien van het feit dat mijn auto ooit fungeerde als junkieslaapplaats) en ik ben er niet zachtzinnig mee geweest.

    Waar heb je het over??

    Login om te reageren
  31. Zoef zegt

    21 januari 2008 om 00:26

    Ik vind het toch niet zo hoopgevend dat de Chinezen blijkbaar nog altijd dwepen met deze superdictator die 70.000.000 mensen heeft laten vermoorden.

    Alles aan hun lijf is kort, :-; , maar dat geldt alvast niet voor hun tenen blijkbaar.

    Login om te reageren
  32. J. Stienstra zegt

    21 januari 2008 om 13:28

    Ach ja Chineze hebben geen gevoel voor humor.. Er is zoveel mis in China maar ja je kan geld verdienen in China of beter gezegd over de rug van miljarden Chinezen, dus zijn de meeste Westerse landen (bedrijven) te bang om er iets tegen te willen doen. China is gewoon té machtig aan het worden en wij laten het gebeuren. OS is een goed voorbeeld van de angst van ‘ons’ als ‘westerlingen’ om iets tegen China te durven doen. Toch jammer dat er niet zoveel aandacht is voor de actie’s van mensen als Erik van Muiswinkel en organisaties als Amnestie International.. Grote kans dat de OS als propoganda gaan dienen hoe goed het met de mensenrechten in China gaat terwijl daar absoluut nog geen sprake van kan zijn. Nou ja heel verhaal (Off T misschien), maar ik moest het even kwijt ;) Kijk maar wat je er mee doet..

    Login om te reageren
  33. haplepup zegt

    14 februari 2008 om 18:25

    jullie bemoeien overal mee .het moet jullie niet verbazen als ooit n groot macht komt en die ziet geen verschil tussen de vrijheidvan meningsuiting en de vrijheide van hard potreden

    Login om te reageren
  34. Bas zegt

    25 februari 2008 om 03:14

    Ik zeg alleen nog maar:
    Shenzhen Dongfeng Fukang Industrial Trade Co., Ltd.

    En verder denk ik niet dat de Chinezen zo heel erg boos zijn op Citroen ;)
    (al sinds 1992 niet ;))

    Login om te reageren
  35. porschefan zegt

    4 maart 2008 om 20:17

    ik vind em wel grappig

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North