• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Citroën Tubik Concept vs TUB Type H

Auteur: sir_smokalot, gepost 12 januari 2013 om 17:06 – 36 Reacties

Citroën Tubik vs Type H


Een mooie back-2-back op Het Autosalon van Brussel: de Citroën Tubik en zijn oervader, de TUB Type H. Zoveel verandert er dus in 65 jaar tijd.

Echt heel nieuw is de Tubik niet, het ding was in september 2011 al op de IAA in Frankfurt te zien. Daarom had Citroën voor het contrast maar een lekkere oude HY naast de koddige broodrooster gezet.

Laatstgenoemde zal de fans van regisseur Alexandre Aja niet onbekend voorkomen: het golfplaten-busje speelt een prominente rol in de lekkere Franse slasher ‘Haute Tension‘. Een belangrijk verschil is wel dat de TUB HY gewoon gemaakt werd (tussen 1947 en 1981, 34 jaar lang!), en de Tubik (nog) niet verder is gekomen dan de conceptfase. En eerlijk gezegd verwacht ik er ook geen productiemodel van.


Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, brussel-2013, Citroen, concept, HY, Klassiekers, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Jeroen Bleekemolen wint 24 u van Dubai opnieuw
Volgend bericht: Tokyo Auto Salon – zoek ’t spook van de WALD-stand »

Lees Interacties

Reacties

  1. robinio zegt

    12 januari 2013 om 17:11

    65 jaar en dan zoveel achteruitgang boeken. Schuifdeuren waren toen handig, en dat zijn ze nu nog steeds.

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    12 januari 2013 om 17:12

    als ie zo op de markt komt ben ik eerste klant ..

    Login om te reageren
    • bungabungastig zegt

      12 januari 2013 om 17:35

      @lincoln: Dit exemplaar wordt in 2014 geveild door Bonhams in Parijs (het is crisis). Veel plezier alvast.

      Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      13 januari 2013 om 00:05

      @lincoln: Ik geloof het niet. Maar +1 voor jou!

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        13 januari 2013 om 00:27

        @911GT2: Hopen voor @lincoln dat Citroën niet de Tubik en de C-Cactus tegelijk uitbrengt, dan moet hij ineens twee nieuwe auto’s kopen. (ik houd hem eraan!) ;)

        Login om te reageren
  3. Citrofiel zegt

    12 januari 2013 om 17:13

    Eh, dit is de TUB:

    De TUB is de voorganger van de Type H. De H is nooit TUB genoemd…

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      12 januari 2013 om 17:35

      @Citrofiel: Waar, maar in Franrijk worden de HY/HZ vaak TUB genoemd in de volksmond. Wat op zichzelf vreemd is aangezien de orginele TUB maar beperkt op de markt is geweest.

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        12 januari 2013 om 17:37

        @Pallas: Supermodern die oorpronkelijke TUB; zelfdragende carroserie, voorwielandrijving, en volledig frontstuur.

        Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        12 januari 2013 om 17:47

        @Pallas: Maar dat hij in Frankrijk in de volksmond zo wordt genoemd betekent nog niet dat @sir_smokalot die trend hier moet doorzetten. ;)

        De TUB is inderdaad heel modern en heel zeldzaam. Nog geen 2000 van gebouwd als ik het goed heb. En de eerste besteller met schuifdeuren.

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          12 januari 2013 om 17:56

          @Citrofiel: OK, ok…. Dan schrappen we TUB uit purisme. Hoewel voor Pallas’ argument ook wat valt te zeggen.

          Maar gebruik jij dan voortaan even width=”450″ bij je foto’s (zie Dakar-post)? Scheelt mij weer een hoop resize-werk. Kthxbai! :)

          Login om te reageren
          • Citrofiel zegt

            12 januari 2013 om 18:02

            @sir_smokalot: Dat width-gedoe heb ik nog nooit gedaan en ik heb er nooit last van gehad. In de comments onder de artikelen worden ze blijkbaar automatisch geresized. Waar gaat het dan wel fout, wat moet je nog resizen? Als men er last van heeft zal ik het doen, maar zonder reden zie ik geen noodzaak…

            Login om te reageren
            • nibor zegt

              12 januari 2013 om 19:56

              @Citrofiel: misschien is het altijd goed gegaan omdat de bloggers het altijd aangepast hebben? :-)

              Login om te reageren
              • Citrofiel zegt

                12 januari 2013 om 21:06

                @RRenault: Als ik een afbeelding plaats staat die er direct met een breedte van 450, ik heb nooit afwijkingen in de layout o.i.d. gehad. Zo snel zijn bloggers niet. Daarbij: In al die jaren dat ik hier vreselijk actief ben geweest en massa’s afbeeldingen heb geplaatst, heb ik nooit width=450 gebruikt en er nooit eerder klachten over gekregen van medewerkers of bezoekers van de site. Ik vind het dus vreemd dat het er nu blijkbaar wel toe doet en vraag me af waarom.

  4. kapiteinaudi zegt

    12 januari 2013 om 17:13

    Eigenzinnige concepts tekenen kunnen ze bij Citroën als de beste. Ik vind die Tubik echt vet eigenlijk.

    Login om te reageren
  5. norge zegt

    12 januari 2013 om 17:19

    Krijg zin in een ijsje, de ijsboer kwam vroeger altijd in zo’n golfplaten bakkie aanrijden bij ons.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      12 januari 2013 om 17:24

      @norge:
      Een oom van m’n ex had zo’n ding als camper.
      Dat was destijds ook m’n trouwauto trouwens….

      Login om te reageren
      • larsdeijsbeer zegt

        12 januari 2013 om 18:43

        @jrk68: Coincidence? I think not.

        Login om te reageren
      • eklasse zegt

        12 januari 2013 om 21:03

        @jrk68: een oom van je ex?? Don’t mention the war.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          12 januari 2013 om 21:12

          @eklasse:
          I shall say this only once????

          Login om te reageren
  6. dennisr zegt

    12 januari 2013 om 17:22

    Kijk er nu al naar uit.. als die mensen die nergens hun ”oh zo handige” zijkantklep (wtf) open krijgen omdat ze overal tegenaan komen..

    Afijn, daar leer je mee leven.. maar die lelijkheid!? dat blijft pijn doen..

    Wederom wint de ouder versie het van de nieuwe..

    Login om te reageren
  7. E34M5Touring zegt

    12 januari 2013 om 17:25

    Die Type H doet me altijd denken aan een rijdende Favela met die golfplaten.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      12 januari 2013 om 17:58

      @E34M5Touring: Echter, de kans dat je er 1 miljoen Brazilianen in zult vinden lijkt mij miniem.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        12 januari 2013 om 18:03

        @sir_smokalot: Zet em maar is met de neus richting een beter leven :) Moet jij is kijken hoeveel volk er in zo’n ding gaat :)

        Login om te reageren
  8. newguy92 zegt

    12 januari 2013 om 17:43

    Wat een lelijk ding die Tubik

    Login om te reageren
  9. 4991 zegt

    12 januari 2013 om 17:49

    zo’n ding rijdt zelfs niet meer rond in algerije.

    Login om te reageren
  10. Jokkebrok zegt

    12 januari 2013 om 17:52

    Varkensneus

    Login om te reageren
  11. moveyourmind zegt

    12 januari 2013 om 17:55

    Extreem gave concept! Heeft hetzelfde sinistere als wat de HY ook heeft. Laat ze er maar een productieversie van uitbrengen. Zal ongetwijfeld iets duurder en iets minder praktisch zijn als een gewone bestelwagen, maar je hebt dan wel als bedrijf een mooi reclame object. Juist in deze tijden moet je als bedrijf investeren.

    Login om te reageren
  12. bmwe46csl zegt

    12 januari 2013 om 17:59

    Die nieuwe is best oké

    Login om te reageren
  13. JaxDryke zegt

    12 januari 2013 om 18:11

    Tubik vs Koekblik.

    Geef mij dat Koekblik maar ;)

    Login om te reageren
  14. darrock zegt

    12 januari 2013 om 18:54

    Damn das lelijk zeg…

    De voorkant doet me een beetje denken aan een audi q7 met een allergische reactie

    Login om te reageren
  15. BrutaalAapje zegt

    12 januari 2013 om 19:17

    Lelijk ding maar origineel. Er zit potentie in. Alleen wanneer hij zo op de markt wordt uitgebracht wordt het een flop… Een big op wielen…

    Login om te reageren
  16. heidi zegt

    12 januari 2013 om 19:44

    Nu niet gaan lopen kutten Citroën, maar MAKEN DAT DING!

    Login om te reageren
  17. ikke8866 zegt

    12 januari 2013 om 19:53

    En jullie zijn er in geslaagd de Belgische Wouter mee op de foto’s te nemen: Philippe Quatennens van Fleet TV. Wat een toeval!

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      13 januari 2013 om 00:26

      @ikke8866: De Belgische Wouter in de zin dat hij net zo grijs is? ;P

      Login om te reageren
  18. ropbp zegt

    13 januari 2013 om 00:59

    Vroeger snapten ze het nog bij Citroën. De Eend voor de puristen die comfortabel van A naar B wilden rijden, de Snoek voor de revolutionairen die in luxe en met comfort van A naar B reisden. Tegenwoordig denken ze dat alleen een idiote vorm genoeg is om her oude imago van Citroen weer te doen herleven…. Niet dus

    Login om te reageren
  19. desjonnies zegt

    13 januari 2013 om 09:33

    Pfffffffffffffffffff
    Iedere bestelwagen is tegenwoordig een nazaat van de LEGENDARISCHE Citroën H.
    Het concept, voorwielaandijving, alles qua aandrijving voorin en een lage laadvloer is zelfs door Volkswagen overgenomen met de Transporter.

    Die H’s.
    ik reed er vroegâh mee.
    Drie bak.
    Niet harder dan 90/95 km.
    Maar ook met dat gangetje tegen de heuvels op.
    Zwaar sturen.
    Lag een Citroën ID motor in van 1900 cc.
    Veel koppel.
    Maar als je op lange ritten met zijn tweeën was, kon de ander altijd achterin een stukkie gaan lopen.
    En als het hagelde wist je niet wat je hoorde op die golfplaten.

    Werden trouwens in Amsterdam geassembleerd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North