Column: koop GEEN crossovers meer

Auteur: , 173 Reacties
Man. Man. Man.

Sorry, er moet mij iets van het hart.

Als u geen uitgesproken negatieve mening over crossovers wil lezen, skip dan dit artikel. Dit borrelt bij mij al een tijdje onder de oppervlakte, maar ik moet het gewoon kwijt: crossovers zijn een probleem. Niet een probleempje, ook geen uitdaging, maar gewoon een probleem. We moeten ze niet meer kopen. Ze staan voor alles wat er mis is met de huidige automobielmarkt en misschien zijn ze zelfs wel de wortel van het kwaad voor de hele maatschappij. Ik leg het u uit.

Alles willen, niks kunnen
Crossovers zijn een hopeloos compromis. Het zijn auto’s die alles willen zijn maar niks goed kunnen. De gemiddelde crossover is ontwikkeld door een autofabrikant om ze aan iedereen te kunnen slijten: u wilt een hoge zit? Voila! U heeft een grindpad? Geen probleem! U zoekt sportieve rij-eigenschappen? Onze crossover stuurt als een veel lagere hatchback! En bovendien heeft onze crossover een kekke kleurstelling en een dak in een andere kleur, net zoals alle andere crossovers! Koop daarom onze crossover! Het probleem is dat crossovers zonder uitzondering nergens écht goed in zijn. Behalve dan in de ultieme middelmaat zijn tussen alles. Je zit niet zo hoog als in een SUV, je kan niet offroad zoals met een echte 4×4 (de meeste hebben niet eens vierwielaandrijving!), het stuurt niet zo prettig als die veel lagere hatchback. En die kekke kleur in de showroom bestelt u niet, want u wil niet opvallen in de straat. Laat staan dat u het dak in een andere kleur bestelt, “Doe maar gewoon dezelfde kleur hoor, wel zo stijlvol.” hoort menig Captur / XC40 / Ecosport / Karoq / C-HR / whatever-verkoper elke dag ongeveer vijf keer. Een crossover is de ultieme middelmaat voor mensen die niet kunnen kiezen, die alles willen maar nergens voor durven gaan.

GL-AAAAHH
Hard gaan op een grindpad, het kan in een Mercedes GLA!

Het milieu gaat stuk
En wat doen wij? We willen grotere, zwaardere auto’s die een hogere luchtweerstand hebben, want die hoge zit is zo fijn. Dan heb je meer overzicht in het verkeer. Fout! Ondertussen hebben namelijk zoveel mensen een crossover dat je bijna altijd tegen de crossover voor je aan kijkt. En die is net zo hoog, dus je voordeel is weg. Bovendien verbruik je meer brandstof, waardoor er meer narigheid in de atmosfeer komt, waardoor mensen die wél durven kiezen óók meer belasting moeten gaan betalen over hun mobiliteit. “Ja maar ik heb een (plug-in) hybride crossover, dus ik help de wereld juist schoner worden.” Nee, dat is wat de verkoper je heeft aangepraat. Die hybride aandrijflijnen zijn er alleen maar om de testcyclus te verneuken en het kleine beetje dát ze helpen wordt volledig teniet gedaan doordat je je hybride aandrijflijn in een grote, zware, veel luchtweerstand hebbende automobiel gepropt hebt. Stop die in een lichtgewicht auto met lage luchtweerstand en we praten verder. Dat de auto slechts een druppel op de gloeiende plaat is wat betreft de luchtvervuiling in de wereld moge duidelijk zijn, maar áls je dan bij wil dragen aan een beter milieu met je auto: kies niet voor crossover. Punt.

Argh
Bijna tot aan de waterlijn, deze Ford Ecosport.

De ontbrekende identiteit
“Met deze crossover laat u zien wie u bent.” of “U toont uw Active Urban Lifestyle.” zijn statements die op élke crossover passen. Bitch please. De afgelopen jaren heb ik een heel leger aan crossovers getest voor deze website. Ik was gematigd enthousiast over sommige auto’s, meer op de vlakte over andere. Statements als “voor een auto van dit formaat stuurt hij echt goed” en “wat een ruime kofferbak” heb ik ongetwijfeld gebezigd, ik weet het niet precies meer omdat ik het verdrongen heb. Maar ik was eigenlijk nooit uitgesproken negatief. Nu ik er een tijdje niet in heb gereden, ben ik gaan inzien wat er mis mee is: ze missen identiteit. De fabrikant roept om het hardst dat deze auto laat zien dat u een actieve levensstijl bezigt. Het probleem is: alle fabrikanten roepen dat precies even hard. Dat u zich niet laat weerhouden de laatste meters naar de recreatieplas over gras te rijden, of misschien zelfs wel zand. Dat u dan uw kano van het dak haalt om met uw kinderen te kunnen gaan varen. En daarna picknicken, misschien wel zittend in de opening van de achterbak. Het probleem is: u doet dit NOOIT. En als u dat wel doet, dan heeft u waarschijnlijk een Land Rover Defender, Suzuki Jimny of een f*cking Ford F150 Raptor. Omdat u wél echt avontuurlijk bent, wel een auto zoekt die écht dingen kan en dat laat zien met uw uitgesproken keuze voor een auto. Want geloof me: een Volkswagen Golf of Opel Astra rijdt dat grasveldje bij de recreatieplas ook moeiteloos op, geen stress. De illusie dat u zich die actieve levensstijl inkoopt met een crossover, of nog erger: een “offroad”-variant van een crossover, is niets meer dan dat: een illusie.

Renault Captur
Renault Captur is van de weg geraakt. Als dat maar goed gaat met slechts voorwielaandrijving.

Kies gewoon eens voor iets wat bij u past. Bent u een sportieve rijder, wilt u graag de zekerheid van vierwielaandrijving en neemt u af en toe uw kleinkinderen mee? Koop een Golf R. Wilt u graag bij uw klanten voor kunnen rijden, maar ook met uw kinderen de wildernis in en af en toe kunnen kamperen? Toyota Land Cruiser met afneembaar dakrek en bijbehorende daktent. Heeft u liever geen kleinkinderen in de auto? Porsche Cayman. Een grote comfortabele auto met ruime achterbak voor de honden? Een Mercedes E Estate. U wilt een kleine, sportieve, betaalbare coupé? Die worden niet meer gemaakt, omdat de crossovers nu belangrijk zijn. Eigen schuld.

Gatverdamme echt.
Kamperen in een Skoda Karoq zag er nog nooit zo ongemakkelijk uit.

Kortom: durf te kiezen. Kies een auto die bij u past, geen ultieme middelmaat. Koop geen crossovers meer, tenzij u die ultieme middelmaat bent of wil zijn. Of in een Skoda Karoq onder een dekbedje in de achterbak wil zitten met uw wederhelft. Dank u.



173 reacties

Dankje Casper, mijn dag is weer goed!
@mundus: Heerlijk herkenbaar inderdaad!…… Maar helaas, de gemiddelde nederlander durft niks en wil grijs zijn
*klapt in zijn handen. Wat een heerlijk artikel. We zijn overal zo lekker positief over, omdat het moet. Eindelijk een eigen mening, en niet de mening die de autofabrikant wil horen. Dankjewel Casper!
Een prachtig pleidooi! Helaas voor de bierkaai……
@9000cse: uiteraard voor de bierkaai. Want de crossover is Nederland. Altijd compromissen, geen identiteit. Vrouwen moeten zich zoveel mogelijk gedragen als mannen en mannen moeten zich gedragen als vrouwen. Wie ook maar enigszins karaktertrekken vertoont buiten de bandbreedte, wordt verguisd. De crossover is het gekste wat je mag hebben binnen “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”.
👏👏👏👏
Casper, ik ben het met je eens. Helaas is het merendeel van de kopers dusdanig weinig geïnteresseerd in auto’s, dat ze altijd voor de meest voor de hand liggende keuze gaan.

Fabrikanten spelen daarnaast handig in door de kopers de mogelijkheid te geven om de auto’s qua kleuren en bekledingen erg persoonlijk samen te stellen. Helaas doen veel mensen dit niet, maar de gedachte dat ze een auto hebben waarbij dat wél kan, maakt de keuze al spannend genoeg.
Ik heb het idee dat dit soort kopers zich al helemaal ‘anders’ voelen, zodra ze voor gele accenten in het dashboard gekozen hebben in hun cross-over. Laat staan de kopers van een Toyota C-HR, want die gekke Gerda is zo hip met haar nieuwe Toyota en dito kortpittig kapsel.

Ik gruwel er ook van. Maar de particuliere doelgroep die in de huidige tijd een nieuwe auto koopt, bestaat helaas vaak uit bovenstaande groep mensen.

Auto’s worden weer gebruiksartikelen, we moeten eraan wennen.

De grote merken scoren qua beleving en marketingsucces ontzettend omdat ze met hun S-klasses, i8’en, R8’en allemaal de show stelen, waardoor de grote meute uiteindelijk massaal een 218i Active Tourer (of soortelijk koopt). Ze rijden tenslotte BMW, dat merk met die gave i8.

Zucht.
@granlusso: wat ook vergeten wordt is dat de gemiddelde leeftijd van de mensen die een nieuwe auto koopt (dus niet least) 61 is. 61! In dat licht is het niet vreemd dat het vooral relatief kleine, relatief hoge, maar vooral geen enorme of uitgesproken auto’s zijn die verkocht worden. Kijk; wij hier op autoblog zijn autoliefhebber en onze gemiddelde leeftijd zal de helft zijn van die van de nieuwe autokoper. Dat komt omdat auto’s zo duur zijn. Wij kopen geen nieuwe auto’s. En zeker geen dure. Maar áls we een nieuwe auto zouden (kunnen) kopen, dan werd het in ieder geval niet zo’n crossover. Maar wij hebben die keuze niet. Wanneer ook wij nieuwe auto’s gaan kopen hebben wij inmiddels de leeftijd bereikt waarbij de lichamelijke conditie toch zwaarder gaat wegen in de besluitvorming dan ons ooit zo hard kloppende autohart. Dan zullen we terugdenken aan dat moment waarop we op autoblog de crossoverkoper hebben verguisd en er stilletjes zelf eentje bestellen.
@n0zem: Mee eens. Wij zullen Casper over zeg 20 jaar nog eens aan dit schrijfsel herinneren. Als hij Hier en daar wat kraakt en zijn buik hem in de weg gaat zitten.
@oxymoron: 😂
@n0zem: Hoe zat het alweer, “op het ogenblik dat je een Porsche kan kopen kan je er niet meer uit”
Dat was natuurlijk in de tijd dat men echt moest werken om er eentje te kunnen kopen en niet, laat ons zeggen, huizen verkopen.
@n0zem: een lease rijder kiest net zo goed een nieuwe auto. Waarom benadruk je dat? Totaal irrelevant.
@flutterby: het is een referentie naar die leeftijd, daarin worden leasers niet meegenomen. Daarnaast kiest degene die een auto huurt van zijn werkgever in de overgrote meerderheid van de gevallen de auto niet. Dat doet zijn opdrachtgever.
@n0zem: tja die nieuwe X3 ziet er wel erg verleidelijk dik uit,
Als je deze dan besteld met extra geluid reducerende voor zijruiten en adaptieve luchtvering…. dan krijg je op je ouwe dag het comfort van een 5 serie. Want zolang ik nog in een limo kan glijden, heb ik die SUV eigenlijk helemaal niet nodig om in te stappen….
Tijd zal het leren.
@granlusso: hahahahaha, gekke gerda! 😂😂😂
En hierom lees ik Autoblog. Dankjewel Casper.
Eens met de schrijver
Ik vind het ook niks zulke auto’s
Waar kan ik dit nomineren voor artikel van het jaar? :-)
Ik zou de gemeente Harderwijk eens bellen. Misschien kunnen die een gebiedsverbod opleggen.
@e34m5touring: touche;)
Eens!! Daarbij zijn die wagens verschrikkelijk irritant als ze voor je rijden, ze belemmeren het zicht en dat maakt anticiperen een stuk lastiger (maar datzelfde geldt voor bestelbusjes 🙈)
@biohazardracer: en bussen en vrachtauto’s en trekkers en graafmachines en combines en, en, en.
@erik2907: jah klopt allemaal. Ben zelf vrachtwagen chauffeur en ik weet dat wij aardig wat ruimte innemen. Ik verbaas me vaak dan ook als ik in me achteruitrij camera zie hoe belachelijk dicht achterop sommige bestuurder rijden
@biohazardracer: slipstreaming. ;)
@biohazardracer: Ja precies, dat is puur uit zuinigheid :D
Het heeft ook met de vergrijzing te maken. Vooral 50plussers kopen nieuwe auto’s en willen graag een hoge instap. BMW heeft niet voor niets de 2 serie, 3gt en 5gt op de markt gebracht.
@mrbones: maar jonge ouders schuiven ook gemakkelijker een kind op de achterbank..
@jochempie: hoezo, die moet je 2x zo hoog tillen, als ze vallen, vallen ze een van een halve meter hoger. En ze kunnen pas 2 jaar later zelf instappen. Trap je nu zelf in de marketing ?
@eelco74: fuck… je snijdt een heel goed punt aan. Ja, je hoeft niet te bukken maar… met kleine kinderen ben je zelf ook nog jong (althans, waarschijnlijk) dus inderdaad, moet kunnen. Bedankt voor de eye-opener!

Crossovers zijn fake news.
@jochempie: Al ben ik nog jong, die gordels zitten op een behoorlijke rotplek als mijn kids in die lompe (********NCAP crashtest aanbevolen) gezet worden. Dan ben ik blij met mijn Landrover. Af en toe help ik opa, die heeft een station, dus geen softroader, maar dan is gordels vast doen echt geen pretje!
@jochempie: Ik heb de eerste jaren van mijn leven doorgebracht op de achterbank van een Alfa GT junior. Mij heb je niet horen klagen.
@crashingduke: begrijpelijk!
@mrbones: en de X1 de X2, de X3, de X4, de X5 en de X6. Het is waar de markt om vraagt.
Ik zat net te kijken voor een nieuwe crossover. Maar ik twijfel nog
@lekkerlinksrijden: als je dan maar niet lekker links gaat rijden! Daar zit ik al in mijn grijze lease-diesel en dan zie ik niets meer.
@gulli: oh was jij dat achter mij, sorry
Als je slim bent koop je juist wél een crossover…

Krijg je geheid de hoofdprijs voor terug bij inruil want ieder zichzelf respecterende babyboomer wil zo’n ding om de Kip-caravan erachter te kunnen hangen om naar Camping Hollandia te gaan in de hoop een hoofdrol te kunnen vervullen in het megapopulaire programma ‘We zijn er bijna’ van Omroep Max…
Echt first world problems, zo’n crossover.
Het schijnt hip te zijn, maar ik wil niet hoog zitten. Gaat ook niet samen als je van een beetje stuurwerk houdt. Net als EV’s. Het trekt rechtuit wel aardig op, maar sportief rijden is heel wat anders.
Ik wil graag een fijn sturende 3-deurs no-nonsense hot hatch zonder obesitas. Maar helaas ook niet meer te koop.
@original_arnoud: 12 jaar ben ik er in geslaagd als leaseauto een driedeurs exemplaar uit te kiezen:
– Mini Cooper uit 2005 (geweldig kartgevoel)
– Alfa Mito uit 2010 (eerste Multiair uitvoering)
– Seat Leon SC uit 2014 (een tikkie groter, maar door de toen nog niet ontmaskerde diesel vrij gunstig)

En nu moet ik er helaas aan geloven…. ik moet een vierdeurs kiezen, want er maakt bijna niemand nog een driedeurs die in de smaak valt. Ford heeft er wel nog een, maar die lepelen daar weer hun Singer melkpak van een 0.9 liter blokje in. Het hoeft voor mij echt geen 5 liter HEMI te zijn, maar ik haatte het downsize concept al sinds ik gedwongen in een twee cilinder Punto rond moest rijden toen mn Alfa een keer voor een beurt moest. “Dit nooit meer..” zei ik zo vriendelijk mogelijk tegen de garagehouder toen we weer van auto ruilden. En hij heeft er zich aan gehouden: de beurt daarna kreeg ik een Giulietta mee ;)

Wat de vierdeurs betreft: het wordt een Mazda 2 115pk zonder turbo. Back to basics (de mini had dat namelijk ook al)
@Alex_79: je wordt idd bijna gedwongen om naar een coupe/roadster te gaan maar die zijn dan weer niet te betalen en lang niet zo praktisch als een hot hatch.
Inderdaad de minst fraaie autovorm denkbaar en de meeste zijn gewoonweg walgelijk. Daar ‘s-nachts van wakker liggen om je spaargeld op stuk te slaan en beweren dat je verstand auto’s hebt is dan wel het toppunt. “Ja, die hoge instap is zo makkelijk”: gezonde kerels van 30, 40 jaar oud die een instap nodig hebben voor een hoog bejaarde met twee versleten heupen en die blaten dat ze drie keer per week in de sportschool zitten.
Dudes!
Ik rij een Audi A6 Allroad. Is dat ook een crossover?
@chrism: Nee hoor.
Dat is gewoon een rippoff van een AMC Eagle.
@turbotoll: die kende ik nog niet, thanks.
@turbotoll: coole bak!
@pa045: Intussen wel. Destijds de enige keuze voor wie niet in in pick-up wilde rijden of het imago niet wilde wat erbij hoort. Voor wie echt off-road capabilty wilde omdat er vier maanden een halve meter sneeuw ligt of aan het eind van een modderig zandpad woonde. Wordt intussen beschouwd als de eerste échte cross-over en wie er een heeft wil hem nog steeds niet kwijt. Dertig jaar voordat iedereen heen zo nodig een opgeblazen hatchback op stelten wil.
@turbotoll: you’re so right ha ha!
@lippie: wat betreft de AMC Eagle dan hè
@turbotoll: turbotroll 👍
@chrism:
Nee, dat is gewoon een onderstuurd hok.
Wel dapper dat je het durft te delen.
@jdeboer: haha. Ik heb er geen moeite mee.
@chrism: Tja, ik heb aan XC70 met alleen voorwielaandrijving en een D4 2.0 4 cilinder. Da’s nog marginaler… (en stuurt echt veel minder dan de 2.4D R-design die ik hiervoor had)
@marcus: wow. Een XC70 met alleen voorwielaandrijving? Ik wist niet dat dat bestond… Die diesel zal de bandjes wel laten slippen dan.
Eens! Toevallig van de week een hele discussie met collega’s dat hun crossovers zo geweldig vinden. Een aantal punten die hier beschreven worden aangekaart. Hun menig veranderde toch enigszins. Gelukkig!
@gloudertje:
Een hele discussie over crossovers voeren!
Dat is haast nog sufkuttiger dan zo’n sufkuttigere crossover ;-)
Ik had met mijn lease budget de volgende keuze: een zeer ruime stationwagen uit het C-segment, of een kale, kleinere crossover formaatje Renault Kadjar. Was niet moeilijk
@tvklarenbosch: hoe bevalt de Kadjar zover? ;-)
@maxhunter: de Megane is best een lekkere reisauto
@tvklarenbosch: dus jij bent er een van. Zo’n lease Renault rijder die iedereen de stuipen op het lijf jaagt op de linker baan in zijn of haar lease schraper.
Rijden in een sedan anno nu is qua uitzicht voor je gelijk aan het rijden van een lotus in de jaren 80. Uitzicht wordt belemmerd door die suvs en bastaardvormen van auto’s. Dus enige oplossing is om daarop mee te liften en zelf ook hoger te gaan rijden, ik geef me geslagen.
@intimrasiert: haha wat een naam.
@sntial: een pluimpje voor je nickname !
Er zouden likes voor artikels moeten gegeven kunnen worden. Scherp!
Het is een beetje de nieuwe soccer mom van. Wel een ruime gezinsauto, maar niet zo duf als een MPV of zo lomp en duur als een SUV.
Een mooie preek voor eigen parochie Casper ;-)
Langste onzin verhaal wat ik ooit heb gelezen. Casper, sinds wanneer interesseert jou de marketingpraat van een autofabrikant?

Alles wat zij zeggen spreek jij tegen. Maar wanneer ga je met je rs6 het circuit op? Nooit. Wanneer ga je met z’n 5en in een Ford Fiesta zitten? Je praat zelf elke video over ‘dynamisch rijgedrag’, 5% van een autoleven zal bestaan om lekker te hoeken, waarom heb je het dan nodig? Juist, omdat het dan fijn is. En zo kan een crossover ook fijn zijn…
@87sandyd: eindelijk iemand die snapt dat een autofabrikant niet kan leven van een paar nerds op een blog die bijna allemaal tweedehands auto’s rijden.

De cross-overs is praktisch als een station, maar makkelijker te parkeren, meer ruimte op de achterbank en met een hoge(re) zit achter het stuur. Het extra brandstofverbruik is te verwaarlozen, want anders reden we allemaal wel in modellen zoals de Prius en Model 3.
Hier de meest stomme crossover van allemaal:
https://www.netcarshow.com/Alfa_Romeo-Stelvio-2018-1280-02.jpg

Vooral omdat de zogenaamde ‘echt autoliefhebbers’ dit ineens wél een leuke auto vinden. De hypocrieten.
@Rob: Ha Ha Ha groeten aan Casper
@macan: De groeten? Niks daarvan! Ik moet eens een hartig woordje spreken met Casper.
“Niet perfect, wel leuk!”, dat was meneer zijn conclusie over die vieze crossover van Alfa Romeo.
Hoe bestaat het?!
@Rob: beter ten halve gekeerd, dan ten volle gedwaald… ;)
@Rob: is ook een spuuglelijk ding.
@Rob: ik ben een tot op DNA niveau Alfa Romeo liefhebber, vergeef de auto’s de grootste problemen, maar ik vind de Stelvio ver-schrik-kelijk. Noem mij svp geen hypocriet, kn ik niet waarderen. 😉
Of deze, ook al zo’n smerig crossover ding:
https://www.netcarshow.com/Land_Rover-Range_Rover_Velar-2018-1280-09.jpg

Woesj, door het water. Wat een avontuurlijke auto is het ook. Ahum.
Merkwaardig genoeg was heel autoblog ook enthousiast over deze sufkutmobiel. Wat is dat toch?
@Rob: four by four by far
@rob: erg jammer dat een Range Rover niet echt valt onder de categorie; klein opgehoogd hok die niet in het terrein overweg kan en 3000 verschillende kleurencombinaties heeft die niemand kiest, zonde. Aangezien de Velar ook nog eens een van de meest innovatieve auto’s is op het gebied van het interieur bijvoorbeeld, sla je met je reactie toch aardig de plank mis.
@damiand23:
De modebewuste variant van de Range Rover, die stiekem op het Jaguar XF platform staat, vind ik nu bij uitstek een ‘urban lifestyle adventure’ gimmick. Veel meer dan al die Renaultjes en Opeltjes bij elkaar.

Nee, de Velar is nog een categorie erger. Waar een Opel Mokka bezitter het zal laten bij: “Wat ziet ie er leuk uit he, en die hoge zit is wel zo fijn.”, zal de Velar bezitter gaan dwepen over de uitschuivende deurhendels, een stom polsbandje genaamd “activity key” en de zogenaamd innovatieve beeldschermpjes op het stuurwiel. En oja: “En hij kan écht het terrein in hoor, heus wel!”. Brrrr, doe mij dan maar de bejaarde buuf met haar grappige FIAT 500x.

En alles wat Casper van de Renault Captur vindt, gaat op voor de Velar: koop of een fatsoenlijke stationwagon of een Discovery. Niet zo’n rijdende handtas. En daarmee basta. Ik zou er een column over moeten schrijven…
Mooi pleidooi Casper.
Ik moet bekennen dat ik ook niet echt een cross-over fan ben.
Hooguit de Honda HR-V, maar die kan niet harder dan 165 km/h, dus geen auto voor mij.

Wat wel? Tenminste de 200 km/h halen, een Honda zijn en mooie looks.
Nou is mijn buiten Honda optie een Mercedes CLA 250. En een Hyundai i30N is momenteel de keuze zou ik geen Honda rijden. Porsche 911, Cayenne, Cayman vind ik ook interessant.
@rob.

Ik ben echt heel anti landrover. Het is brits, en britten kunnen geen auto’s maken.
Daarom verbaas ik mij over al die Aston Martin fans. Wat zien ze toch in die meuk?
@tarquesh:
Wat zien ze toch in die meuk?

Dat vraag ik me al jaren af over Jappen- en Koreanenfans.
Ik ben recent verhuist naar, klaarblijkelijk, crossover-lane. Echt alle soorten komen voorbij. Zonder opvallende kleur. Column leest dus heerlijk weg vanavond!
*slow clap* Amen!
Mooi stuk. Chapeau!
Als je hoog wilt zitten koop dan een abarth 500…zalig autootje/motor maar denk dat ze de zetels en bijhorende zitpositie uit een juke/ix35 hebben gehaald
De meeste Crossovers maken het autoland ieder geval een stuk leuker dan de zoveelste saaie A4/A6 in de fantastische Daytona grijze kleur.
@simonbv: eens. En daarnaast willen de mensen een veelzijdige auto omdat ze veelzijdige wensen hebben. Je wil sportief rijden maar ook ruimte en een hoge instap om de koters makkelijker achterin te zetten. En dan mag de vrouw de kleur uitkiezen. Ik snap ze wel die crossovers en hun kopers.
@simonbv: nee een Q3 is een mooi voorbeeld dat het concept totaal niet werkt. Zelfs kleiner dan een A3 Sportback, misbakken qua design, duurdere cataloguswaarde vanwege de CO2 correctie/toeslag. Volledig duidelijk waarom dit niét werkt!
En nu het vervolg; de T-Roc/Q2, de Q3 maar dan in kippen vorm…
@v60germany: kippen? Juppen vorm!
@v60germany: wat maakt prijs en ruimte uit als het verkoopt. Mensen vinden het er leuk uit zien, en het heeft een hoge instap. Niet iedereen wil een V60 met een labrador achterin omdat het zo praktisch is.
@simonbv: omdat het verkoopt? Omdat je lekker in de optocht kunt meelopen met je crossover.

Ik zou ook geen V60 kopen, tis alleen die D6 die qua prijs en ruimte totaal geen voordeel bieden, enkel een lage bijtelling en fatsoenlijk wat pk’s.

Voor een labrador zou ik toch eerder een Berlingo aanschaffen. Scheelt weer stofzuigen…
@simonbv:
Toch liever een mooie grijze personenwagen dan een spuug lelijke handtas voor voetbalvrouwen.
Dus
Geen woord over de motoren, omdat iedere fabrikant zelf geen woord over moteurisatie rept.
Omdat overal van die staafmixer prutteldingen, die overdreven aan de turborisatie verslaadd zijn, worden gemonteerd met de cilinderinhoud van de aloude 2CV6 of Mini 1100.
Ik ben in de markt voor iets anders en idd, zelfs de CX5 van Mazda is klein qua interieur.
Ik kwam, ik wil kleiner faan rijden, uiteindelijk bij een Mito Super Veloce met TCT bak, en een……..tromgeroffel vier, four, quattro, quatre cilinder met 140 of 170 paarden uit.
Een 9 jaar oud ontwerp, waar ruimte voor een lange Friezin en Grunninger in zit!
@desjonnies: nice 😄
Helemaal mee eens. Crossovers zijn voor mensen die anders met de bus gaan. Deden ze dat nog maar, dan konden wij gewoon doorrijden.
Neem gewoon een sedan. Of een aloude coupé. En huur een boedelbak als je een keer naar het stort moet.
Toevallig voeren wij vandaag thuis de discussie voor een nieuwe privé auto. Mijn vriendin opteert voor een x-trail ik voor een V60. Eens kijken ooit dit stukje laten lezen gaat helpen.
@maxhunter: v60 R design is een prima keuze, moet alleen niet iemand achter je willen zitten 😉
@bischero: gelukkig zijn bij ons die iemanden 11 maanden en 2,5 jaar. V60 inderdaad heel klein maar wel in 7,3 seconden naar de 100. Tot zover mijn argumenten. Die van mijn vriendin heeft voor de x-trail als familieauto betere argumenten maar ik blijf het nog even proberen haha.
@maxhunter: hier 18mn en 4jr. In de V60 zit de kleinste met de voeten achter dr oren en ik zit niet relaxed dan met m’n 1.85m. Passat is dan een ‘verstandiger’ keuze. Qua prijs ontlopen vergelijkbaar aangeklede exemplaren elkaar niet veel.
V60 zit beter in elkaar qua materialen en rijgedrag, media is in Passat beter doordat (met de huidige MY update zoals Apple CarPlay)
@maxhunter: Volvo was altijd familieauto bij uitstek. Ruimte genoeg voor kids en ikea-kast. En zo veilig als een tank. En zuiniger (?)

Gewoon de aloude clichés gebruiken…
Roerend mee eens, mooi stuk 👏
Ik heb bijv maar aan 1 ding behoefte, max 3 dagen per week: grote laadruimte, voor de rest van de 40.000km een auto die met wat paarden prima meekomt in het verkeer. Een station doet precies dat voor mij. Spannend? Totaal niet. Droom? Totaal niet, want dan had ik een witte Giulia Veloce met rood leer besteld ☺️.
Maar ach wat een triestigheid zie je toch in de file om je heen aan bv. 120pk Tiguan’s met R-line rijden. Lekker stoer voor de tabbert 1 keer per jaar naar de Costa of Dordogne. En met die lekker hoge zit kijk je nog niet over die bestelbus heen lijkt me.
Gun anderen het licht in de ogen. Wat een zeurstukje. Als mensen een crossover willen rijden, laat ze lekker. De zit is gewoon een groot voordeel. Sportief rijden, daar geven de meeste mensen niets om.
Casper. Je bent veel te conservatief voor je leeftijd. Verandering kun je maar moeilijk accepteren. Ik wens je het beste voor de toekomst. De wereld veranderd.
@roeldriesvink:
Verandering hoort samen te gaan met vooruitgang. Je moet niet conservatief te zijn om geen fan te zijn van een autotrent waarbij autos slechter sturen, meer verbruiken en veel lelijker zijn.
@shiva: Consumenten vragen er nou eenmaal om. Vraag zorgt voor aanbod dus wen er maar aan. 99% van de mensen zijn nou eenmaal geen “liefhebbers”
@roeldriesvink: Veel plezier met uw Crossover, dat u maar veel plezier beleeft met het blind achter de meute aan te lopen… Want ze zullen vast wel de goede kant op lopen, toch?
@roeldriesvink:
Als er iets gereden wordt door aartsconservatieven dan is het juist zo’n crossover/SUF hok.
Casper heeft gewoon groot gelijk, take it like a man.
De enige crossover die ik kan lijden is de alfa romeo stelvio. Because Alfa
-edit: nutteloze bijdrage-
Mee eens! Op zoek naar een ruime gezinswagen ontdekte ik dat een Focus Estate niet heel groot is, maar wel groter dan een C-max, Gran C-max en zelfs de Kuga. En goedkoper.
En hij is lichter, en verbuikt minder brandstof. Win-win-win-win….
Crossovers – de perfecte auto voor de 50 plusser met snor en gaastra jas
Ik wil een 6-cilinder en minimaal 200 pk, welke cross-over regelt dat?
Voor de rest ben ik het geheel eens met Casper!! Hulde!!
@marinepower: Ouwe X3? :)
@marinepower: Subaru outback H6 ?
Heb je gelijk een dikke boxer van 3 liter voor je neus.
@dailyflatsix: Bijna gekocht dit weekend, want de vriendin vond dat hoge wel lekker. Uiteindelijk een Spec.B Legacy wagon met dezelfde motor gekocht.
@lemster: gefeliciteerd !
En niemand verwacht dat je er als een speer vandoor gaat.
Waar ik voornamelijk moeite mee heb is dat de dreideurs-modellen inderdaad compleet verdwijnen omdat de mensen die in de markt zijn voor zo’n model volgens de kwaadaardige marketing-mensen nu een crossover willen. Dat is complete nonsense. Het concept vraag-en-aanbod begrijp ik, door de vergrijzing zijn er nu eenmaal meer mensen op zoek naar hogere moddellen, maar waarom moeten juist de auto’s die er het verst vanaf staan voor wijken? Dan heb ik het natuurlijk niet over de nichemerken, maar een merk als VW levert al geen driedeurs Polo meer, Opel geen Astra GTC, Seat geen driedeurs Ibiza etc… Persoonlijk heb ik veel meer gevoel bij “tussenmodellen” als een DS4 en Q30 als een volledige crossover. Echt een onnodige carosserievorm
Amen! Een terreinwagen voor de weg met geen van de voordelen, maar wel alle nadelen. Als we maar hip zijn.
Verhaal raakt soms kant noch wal, ook al zitten er waarheden in. Een crossover afrekenen op het hogere verbruik en zijn uitstoot, maar dan wel zeggen: “koop een golf r of landcruiser”…

Het merendeel van alle echte 4×4’s zien nooit iets anders dan asfalt, en hebben de de nadelen van een cross-overs in het kwadraat.

Als we zo denken hoeven alle supercars ook niet, evenals auto’s die sneller dan 130km/u kunnen.

Koop dan allemaal een Smart of een Berlingo, meer heb je niet nodig als auto.
Ik vind een Karoq wel een coole bak. Perfect voor de familie. Comfortabel, praktisch en best stoer om te zien. Dagelijks autorijden is niet echt leuk meer met alle drukte. Echte liefhebber koopt een leuk wagentje voor erbij. Dan lekker in avond beetje touren of hoeken…..
Dus cross-overs zijn de perfecte auto voor gezinnen en ouderen.
De opkomst van de crossover is mede veroorzaakt door de strengere crashtest voor voetgangers. Daardoor moet er 10 cm lucht onder de motorkap zitten. Fabrikanten gaan de motor en bak niet lager zetten dan de wielen. Dus moet de motorkap omhoog. En daar moet je dan een lifestyle omheen bouwen. Dus als je Europa de schuld wil geven ga je gang. Of de nog levende voetganger.
Ben heel tevreden met mijn BMW X6 xDrive.
@marh: Naar mijn mening geen prachtige auto, maar vele malen mooier dan een Ecosport of Grandland X.
Het is mij nu wel duidelijk. Als je af en toe een stukje schrijft ben je tevens de baas over de reacties. Wat een triest Nederlands beperkt clubje. Gelukkig blijven de mensen met smaak en stijl over.
@macan:
Doei, ga je nu weer verder op AW?
Daar voeg je ook niets toe maar dan hoeven we je bagger hier niet te lezen.
Alles met predikaat ‘lifestyle’ is sowieso bagger. Fit for purpose zijn de leukste auto’s
@r3fl3x:
Geen idee wat fit to purpose is, maar wat je daarvoor zegt is dikke onzin. De BMW 3 Serie Touring is een lifestyle station met nauwelijks ruimte in de kofferbak maar zeker dat dat wel een fijn autootje is als je de juiste motor kiest!!
@stationcar: ik had ergens in m’n reactie vind ik moeten verwerken, want het is maar een mening. Met fit for purpose bedoel ik doelmatig. Een auto die goed is in hetgeen waar ie voor bedoeld is.

Mijn ‘probleem’ met een crossover is dat ie nergens echt goed in is. Behalve misschien indruk maken op je sneue buurman.

PS. 3 serie touring, fantastische auto’s, helemaal met zes-in-lijn.
Persoonlijk zou ik niet snel een crossover kopen, maar om nou zo overdreven los te gaan op crossovers is ook wel weer heel erg overdreven. Natuurlijk worden die dingen verkocht met een sloot kul argumenten, maar voor welke auto geld dat niet? Natuurlijk heeft niemand zo’n ding echt nodig, maar welke auto wel? Een paar stoelen en een stuur en het is al snel goed genoeg om van A naar B te komen. Maar auto’s zijn emotie, en bovendien modegevoelige dingen. Logisch dat er zo nu en dan een hype opkomt, leer er mee leven zou ik zeggen.
De laatste automobiele trend waar ik me aan geergerd heb zijn de kleine autootjes met stalen klapdakjes, de 206 cc enzo. Dat was pas belachelijk, en gelukkig waaide de trend vrij snel over. Crossovers zijn ook niet heel handig of praktisch, dat waait ook wel weer over. Ik ben in ieder geval blij dat we door de crossovers minder standaard leasesletjes zien als de Golf en de Octavia…
Het is ook nooit goed. Te hoog te laag wel 4×4 geen 4×4. Als het maar de zelfde auto als de buurman is dan zal het goed zijn. en vooral saai grijs of zwart/wit.
Geweldige Column! Helemaal mee eens. Dit geldt overigens niet alleen voor crossovers maar voor bijna alle suv’s. De enige suv’s met bestaansrecht zijn de XXL amerikaanse suv’s (daadwerkelijk ruime auto’s) en de Range Rover (de enige auto die alles wilt zijn en het ook echt is). De rest mag van mij voor altijd van de weg verdwijnen
Als je zoals ik inmiddels de 50 ben gepasseerd en het elke dag moeilijker word om je uit de Recaro stoelen van je Megane RS te trekken… dan begint zo’n hoog ding er toch steeds beter uit te zien. Als ze de motor van mijn RS in zo’n Kadjar hadden gelepeld dan had ik misschien al zoiets gekocht. Misschien dan toch maar kijken voor een 2e hands SUV met wat meer vermogen…
@kees66: koop dan een scenic, dan heb je 20” jetsers, en toch een praktische auto 😜
Veel crossover’s zijn inderdaad groot en lomp en bieden amper meer plaats/kofferruimte. Een TRoc kan me daarentegen wel smaken. Veel plaats en hogere laadruimte en toch relatief klein van formaat. Dat je hoger zit is dan geen nadeel en zelfs veiliger bij zijdelingse crash.
Amen. Meer kan ik er niet over zeggen.
Top artikel. Ik deel de haat. Ik rijd nu gedwongen tijdelijk met zo’n laffe crossover. Volgende auto (mei 2018) wordt gewoon weer een hatch of sedan.
Hm ik pak de crossover naar een salsafeest, maak jij de foto’s Casper.
Amen. Nou moet ik wel zeggen dat mijn ruggetje een iets hogere instap wel fijn zou vinden maar de gemiddelde hatch is al veel hoger als mijn oude civic want die is echt tering laag.
Crossover het nieuwe bullshit…

Ik begrijp dit niet. All show no go. Maar jah. We leven in een tijd waar neptieten, fake news en de bullshit met de meeste likes belangrijker zijn dan de realiteit….
Cross-overs, een auto trend die mij net zo ergert als auto’s die vooraan onder de kap als een 1,9 diesel klinken en achteraan een prachtig V6 / V8 / V-weetikveel roffeltje concertreren. NEP.
Ik haat nep!
@tjorque: Fake is nu eenmaal in.
ik rijd momenteel zelf met een berline A3 dus ik ben nu niet bepaald een SUV fanboy maar dit artikel generaliseert de crossover klasse toch wel net iets te fel.

Je kan een vader met twee kinderen toch niet verplichten rond te rijden in zo’n oersaaie Duitse break? De looks van de E Estate, A6 Avant of 5 Touring zijn nu toch niet om over naar huis te schrijven. Ze adopteren dan wel de fantastische interieurs maar langs de buitenkant zijn ze toch echt geen waardig alternatief voor hun berline/coupe varianten. Geef me dan toch liever maar een F-Pace of een Macan. Die zijn ook, laten we wel eerlijk wezen, niet gebouwd om te off-roaden (en dus per definitie ook een crossover) maar zien er een stuk beter uit als die oersaaie breaks en zijn even praktisch.

Het crossover segment is echt wel een stuk groter dan de opgekrikte hatchbacks uit het artikel en ik zou de babies (F-Pace, Macan, …) niet weggooien met het badwater (Ecosport, Captur, … )
Amen.
Het is lang geleden sinds ik het zo hartgrondig met een column eens was!!!

Dus voor mij wel die sedan, die coupe, die hot hatch!
..ok… de huidige is meer een warme hatch.. maar wel eentje waar ik een hoop lol aan heb.
Om hier een autoliefhebber te zijn moet je vooral veel auto’s haten, zo blijkt. Jammer! Ik hou van alle auto’s, ook van crossovers <3
Je hebt hier beschreven wat velen van ons denken @CasperH
Echt een fijn stuk 👊
Slechtste wagen waar ik ooit ik gereden heb: Renault Captur, van dat onding heb ik nog trauma’s. Een golf besteld en een 1.2 benzine ‘f1 edities Captur gekregen die irritante geluidjes over de radio uitspuwt tenzij je het in eco-modus zette maar dan wilde dat ding helemaal nietmeer van plaats.

Ik heb ook al wel eens een Santa fé of een Renault kadjar gekregen ipv een Volvo break en die dingen vielen wel mee. Is alles behalve leuk maar voor op de snelweg is het OK en voor dezelfde binnenruimte zijn ze korter & goedkoper dan die V90 of e-break.
Iemand die verslaafd is aan benzinezuipende Porsches dit zien schrijven……. om over het milieu nog maar niet te spreken….
@soulmaster: dat stukje begrijp ik ook niet. De rest helemaal mee eens!!
@soulmaster: ik denk dat het meer gaat om de filosofie achter een auto. Een 911 pretendeert niet zuinig te zijn, maar is dan ook gemaakt voor zijn sportieve prestaties. Een cross-over is niet zuinig (want luchtweerstand), niet sportief (want hoog) en doet niks in het terrein.
De meeste mensen zijn dan ook maar middelmatig, logisch toch dat ze middelmatige auto’s kopen. De autofabrikanten zullen niches blijven opvullen zolang die nicheauto’s blijven verkopen als zoete broodjes. Wat kan het hen schelen dat sommigen zich hieraan ergeren of dat ocharme het milieu naar de knoppen gaat door hun strategie.
Amen!!!
Helaas kiezen veel mensen enkel voor de compromissen, en zijn hun auto’s niet meer dan een gemiddelde van dat we ze werkelijk willen en wat ze verwachten dat de maatschappij van hen verwacht.
Super Casper hier wacht ik al lang op! Ik denk dat dit crossover gedoe vooral iets is voor mensen die niet geinteresseerd zijn in auto’s en de massa willen volgen… Ik koop het nooit/never! Hoop eind van de maand mijn M140i te hebben … ;-)
Het klopt wel. Bij ons thuis hebben ze een XC60 T5 FWD.. dat ding is ondanks zijn 245pk super traag. En als je een bocht wilt maken mag je blij zijn als je hem tot het einde haalt, en dan is het nog droog!!
Mooie column Casper! Je maakt mijn dag! Ik heb niks tegen ‘hoge’ auto’s maar ik ben van mening dat deze dan echt lomp en groot moeten zijn zoals de Mercedes GL/GLS, Audi Q7 of zo’n lekkere lompe Amerikaanse Chevrolet Suburban bijvoorbeeld. Een echte SUV/Crossover moet voor mij 5 meter+ zijn. Ik denk dat de hele ‘kijk mij hoog zitten met mijn actieve levensstijl’ trend een modeverschijnsel is. Iedereen heeft of wil tegenwoordig zo’n raar ding maar dat zal wel weer over gaan ooit. Mensen zullen zich wel keer realiseren waar de f*ck ze mee bezig zijn. En ik moet zeggen, ook wij hebben thuis een SUV dus eigenlijk heb ik geen recht van spreken. Wij hadden als gezinsauto een Mercedes E 250 Estate en wat was dat een fijne auto zeg! Mijn vader en ik zijn Mercedes-fans dus toen we op zoek gingen naar een andere auto was de keus makkelijk dat het weer een Mercedes zou gaan worden. Mijn vader en ik wilden graag een gebruikte S-Klasse (W221). Omdat de E de auto was waar mijn moeder veel mee reed ging ook zij mee zoeken naar een andere auto. Uiteindelijk zei ze: ik wil een ‘hoge auto’. Ze had het al heel lang over de Mercedes ML. Mijn vader en ik waren beide niet te spreken over het uiterlijk van de ML (W166). Wij gingen wel op zoek naar een hoge auto maar dan naar de grotere GL. Die vond mijn moeder te groot dus uiteindelijk hebben we toch maar een ML gekocht omdat mijn moeder hem zo gaaf vond en er toch 95% van de tijd mee rijdt. Mijn moeder is nu een half jaar later nog steeds heel blij met de ML maar ik ben er niet over te spreken. Te korte zittingen ( ik ben 1,85), te hard geveerd (wel luchtvering), en meer trillingen tijdens het rijden op de snelweg dan in de E.

Dus mensen alsjeblieft, luister naar Casper en koop gewoon weer een fatsoenlijke auto in plaats van zo’n raar hoog ding. Kies bij Mercedes bijvoorbeeld voor een A ipv een GLA of een C ipv een GLC. Bij BMW hetzelfde. Neem een 3er ipv een X3 of neem een 5er ipv een X5. 308 ipv 3008, 508 ipv 5008, C5 ipv C5 Aircross, A4/A6 ipv Q5, A3 ipv Q3, Passat ipv Tiguan, Mondeo ipv Kuga, Talisman ipv Kadjar. Enz…. Je snapt het.
@casperh: ik citeer mijn moeder, die gisteren op bezoek was vanwege Sinterklaas voor mijn zoon: “Je ziet tegenwoordig alleen maar van die SUVs. Heel de parkeergarage bij het winkelcentrum stond er vol mee.”

Dit zei ze spontaan, zonder aansporing door jouw artikel. Het is een ‘real world problem’ en ik ben het ook hartgrondig met je eens. Die dingen kloppen niet en ik wil er nooit één bezitten.

Dank voor dit artikel!
Beste Casper,
Nu lees ik bij de club van je, ietsteveelrokende oud collega, een smeekbede van VAG om juist vooral wel SUV’s/crossovers te kopen omdat zij die omzet nodig hebben om de strijd met Tesla (lees EV’s bouwen) aan te gaan.
Je pleidooi zou dus 2 doelen verenigen, ik mag hopen dat velen een voorbeeld hier aan nemen en geen Vinexhok kopen.
Auto’s en sportief gaan sowieso niet samen. Wil je sportief dan moet je het circuit op gaan. Of ga fietsen of motorrijden. Ik ben idd 61 en heb een Mokka 4×4 waar we hoofdzakelijk vakantietrips mee maken. De 60 km woon werk doe ik op mijn speedpedelec of op de motor. Doe je dagelijks nog iets sportiefs en milieu vriendelijks.
Trouwens de Mokka rijdt een keurige 1 op 15 en je kunt tenminste over de vangrail kijken.
@CasperH Je snapt hopelijk wel dat dit stukje van je een behoorlijk preken voor eigen parochie-gehalte heeft he? Halleluja en bijval is al snel jouw deel. Terug naar de echte wereld; Niet iedereen zit te wachten op handgeschakelde achterwiel aangedreven auto’s zonder turbo’s met minimaal 400 pk.
@noosaheads: dat laatste schrijft ie ook nergens. Zou t nog is goed lezen als ik jou was.
@noosaheads: amen.. bij het lezen van het stuk ging bij mij de gedachte dat hij een wel hele grote groep mensen die graat in zo’n auto wil rijden schoffeert..
Je bent nog vrij mild :)
Als je geen cross over wil dan is er als nog genoeg keuze
En dan te bedenken dat de touring ooit gezien werd als de auto voor hen met een actieve Lifestyle…
Haha, prachtig, krijg ik bij dit artikel reclame voor de Seat Arona.
wow! dat is een colomn!

Ik kan janken van geluk!!
“Bovendien verbruik je meer brandstof, waardoor er meer narigheid in de atmosfeer komt, waardoor mensen die wél durven kiezen óók meer belasting moeten gaan betalen over hun mobiliteit.” Hahahahaha :D heerlijk…
Ik vind bepaalde grossiers wel ‘iets hebben (bv. Duster), maar voor de rest zijn ze echt slap en zinloos. Ze maken het straatbeeld vuil. Rij je ook graag off-road of hou je van roadtrips? Koop dan een vierwielaandrijver en liefst een echte SUV! Want voor woon-werk heeft het totaal geen nut. Een Golfje of een Passat rijdt comfortabeler en parkeert gemakkelijker… We zijn een consumptiemaatschappij geworden en ze smeren ons alles aan… geef mij maar een ouwe, zalige en betrouwbare e39… en al dat nieuwe brol mogen ze houden…
Ook ik erger me rot aan al die eenheidsworsten. Lijken allemaal op elkaar. Gedonder begon met de Nissan Qasquai. Samenwerking en fusies van automobielfabrikanten gaven een extra zet aan de fantasieloze op elkaar lijkende crossovers. Gelukkig heeft als een van de weinigen Jacquar een aantal smaakvolle modellen op de plank. Helaas gaan ook zij echter met met de crossover ziekte maar dat geldt voor iedereen. Waar zijn de tijden van de modellen die echt een eigen identiteit hadden. Tegenwoordig is alleen het merkembleem verschillend van die crossovers.
Ach ja, zo zie je maar weer wat een mens allemaal klakkeloos aanneemt. Lullige is ook nog eens dat iedereen een mening moet hebben voorts, zelfs over dingen waar ze geen verstand van hebben.
Wat een kul verhaal, je vind een dergelijke auto mooi of niet, een hoge instap is de laatste jaren heel belangrijk geworden bij heel veel mensen, En een iets hoger brandstofverbruik? ach hoe belangrijk is dat voor de doelgroep, deze mensen rijden gemiddeld 12.000 km/jr. Dat er in advertenties teksten en foto’s staan met kano’s bij het meer en mountainbikes in de bergen is gewoon om de auto in een mooi perspectief te plaatsen, daar kijk een gemiddelde nuchter koper dwars doorheen. Beste Casper H. laat uw persoonlijke mening achterwege over wat u mooi of lelijk vindt en ga als een professional aan het werk…
Wat een kulverhaal! Als ik eenheidsworst wil rijden kruip ik wel in een Passat, A4, V60, Primera Of BMW 3 serie. En als ik kleinere eenheidsworst wil een golf, Leon, Astra of V40……..


Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).