• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Column: koop GEEN crossovers meer

Auteur: CasperH, gepost 2 december 2017 om 18:00 – 173 Reacties

Man. Man. Man.


Sorry, er moet mij iets van het hart.

Als u geen uitgesproken negatieve mening over crossovers wil lezen, skip dan dit artikel. Dit borrelt bij mij al een tijdje onder de oppervlakte, maar ik moet het gewoon kwijt: crossovers zijn een probleem. Niet een probleempje, ook geen uitdaging, maar gewoon een probleem. We moeten ze niet meer kopen. Ze staan voor alles wat er mis is met de huidige automobielmarkt en misschien zijn ze zelfs wel de wortel van het kwaad voor de hele maatschappij. Ik leg het u uit.

Alles willen, niks kunnen
Crossovers zijn een hopeloos compromis. Het zijn auto’s die alles willen zijn maar niks goed kunnen. De gemiddelde crossover is ontwikkeld door een autofabrikant om ze aan iedereen te kunnen slijten: u wilt een hoge zit? Voila! U heeft een grindpad? Geen probleem! U zoekt sportieve rij-eigenschappen? Onze crossover stuurt als een veel lagere hatchback! En bovendien heeft onze crossover een kekke kleurstelling en een dak in een andere kleur, net zoals alle andere crossovers! Koop daarom onze crossover! Het probleem is dat crossovers zonder uitzondering nergens écht goed in zijn. Behalve dan in de ultieme middelmaat zijn tussen alles. Je zit niet zo hoog als in een SUV, je kan niet offroad zoals met een echte 4×4 (de meeste hebben niet eens vierwielaandrijving!), het stuurt niet zo prettig als die veel lagere hatchback. En die kekke kleur in de showroom bestelt u niet, want u wil niet opvallen in de straat. Laat staan dat u het dak in een andere kleur bestelt, “Doe maar gewoon dezelfde kleur hoor, wel zo stijlvol.” hoort menig Captur / XC40 / Ecosport / Karoq / C-HR / whatever-verkoper elke dag ongeveer vijf keer. Een crossover is de ultieme middelmaat voor mensen die niet kunnen kiezen, die alles willen maar nergens voor durven gaan.

GL-AAAAHH
Hard gaan op een grindpad, het kan in een Mercedes GLA!

Het milieu gaat stuk
En wat doen wij? We willen grotere, zwaardere auto’s die een hogere luchtweerstand hebben, want die hoge zit is zo fijn. Dan heb je meer overzicht in het verkeer. Fout! Ondertussen hebben namelijk zoveel mensen een crossover dat je bijna altijd tegen de crossover voor je aan kijkt. En die is net zo hoog, dus je voordeel is weg. Bovendien verbruik je meer brandstof, waardoor er meer narigheid in de atmosfeer komt, waardoor mensen die wél durven kiezen óók meer belasting moeten gaan betalen over hun mobiliteit. “Ja maar ik heb een (plug-in) hybride crossover, dus ik help de wereld juist schoner worden.” Nee, dat is wat de verkoper je heeft aangepraat. Die hybride aandrijflijnen zijn er alleen maar om de testcyclus te verneuken en het kleine beetje dát ze helpen wordt volledig teniet gedaan doordat je je hybride aandrijflijn in een grote, zware, veel luchtweerstand hebbende automobiel gepropt hebt. Stop die in een lichtgewicht auto met lage luchtweerstand en we praten verder. Dat de auto slechts een druppel op de gloeiende plaat is wat betreft de luchtvervuiling in de wereld moge duidelijk zijn, maar áls je dan bij wil dragen aan een beter milieu met je auto: kies niet voor crossover. Punt.

Argh
Bijna tot aan de waterlijn, deze Ford Ecosport.

De ontbrekende identiteit
“Met deze crossover laat u zien wie u bent.” of “U toont uw Active Urban Lifestyle.” zijn statements die op élke crossover passen. Bitch please. De afgelopen jaren heb ik een heel leger aan crossovers getest voor deze website. Ik was gematigd enthousiast over sommige auto’s, meer op de vlakte over andere. Statements als “voor een auto van dit formaat stuurt hij echt goed” en “wat een ruime kofferbak” heb ik ongetwijfeld gebezigd, ik weet het niet precies meer omdat ik het verdrongen heb. Maar ik was eigenlijk nooit uitgesproken negatief. Nu ik er een tijdje niet in heb gereden, ben ik gaan inzien wat er mis mee is: ze missen identiteit. De fabrikant roept om het hardst dat deze auto laat zien dat u een actieve levensstijl bezigt. Het probleem is: alle fabrikanten roepen dat precies even hard. Dat u zich niet laat weerhouden de laatste meters naar de recreatieplas over gras te rijden, of misschien zelfs wel zand. Dat u dan uw kano van het dak haalt om met uw kinderen te kunnen gaan varen. En daarna picknicken, misschien wel zittend in de opening van de achterbak. Het probleem is: u doet dit NOOIT. En als u dat wel doet, dan heeft u waarschijnlijk een Land Rover Defender, Suzuki Jimny of een f*cking Ford F150 Raptor. Omdat u wél echt avontuurlijk bent, wel een auto zoekt die écht dingen kan en dat laat zien met uw uitgesproken keuze voor een auto. Want geloof me: een Volkswagen Golf of Opel Astra rijdt dat grasveldje bij de recreatieplas ook moeiteloos op, geen stress. De illusie dat u zich die actieve levensstijl inkoopt met een crossover, of nog erger: een “offroad”-variant van een crossover, is niets meer dan dat: een illusie.

Renault Captur
Renault Captur is van de weg geraakt. Als dat maar goed gaat met slechts voorwielaandrijving.

Kies gewoon eens voor iets wat bij u past. Bent u een sportieve rijder, wilt u graag de zekerheid van vierwielaandrijving en neemt u af en toe uw kleinkinderen mee? Koop een Golf R. Wilt u graag bij uw klanten voor kunnen rijden, maar ook met uw kinderen de wildernis in en af en toe kunnen kamperen? Toyota Land Cruiser met afneembaar dakrek en bijbehorende daktent. Heeft u liever geen kleinkinderen in de auto? Porsche Cayman. Een grote comfortabele auto met ruime achterbak voor de honden? Een Mercedes E Estate. U wilt een kleine, sportieve, betaalbare coupé? Die worden niet meer gemaakt, omdat de crossovers nu belangrijk zijn. Eigen schuld.

Gatverdamme echt.
Kamperen in een Skoda Karoq zag er nog nooit zo ongemakkelijk uit.

Kortom: durf te kiezen. Kies een auto die bij u past, geen ultieme middelmaat. Koop geen crossovers meer, tenzij u die ultieme middelmaat bent of wil zijn. Of in een Skoda Karoq onder een dekbedje in de achterbak wil zitten met uw wederhelft. Dank u.

Ook interessant!

  • Video: daarom rijden mensen crossovers
  • Video: zonder crossovers was dit nooit gebeurd
  • Video: crossover versus vrachtwagen
  • We nemen afscheid van deze compacte crossover
    We nemen afscheid van deze compacte crossover

Nieuwste artikelen

  • Video: Auto ramt gebouw, rijdt weer weg
  • Maserati op de schopstoel? De geruchten worden hardnekkiger
  • Voor minder dan 13.000 euro koop je nu een Tesla Model 3
    Voor minder dan 13.000 euro koop je nu een Tesla Model 3
  • Zoveel miljoen euro heeft Robert Doornbos voor zijn huis in Amsterdam gekregen
FacebookTweetPinLinkedIn

Columns, crossover

Vorig bericht: « Hyundai gaat BMW en Audi achterna
Volgend bericht: Niemand wil meer bij Faraday Future werken »

Lees Interacties

Reacties

  1. mundus zegt

    2 december 2017 om 18:12

    Dankje Casper, mijn dag is weer goed!

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      4 december 2017 om 09:31

      @mundus: Heerlijk herkenbaar inderdaad!…… Maar helaas, de gemiddelde nederlander durft niks en wil grijs zijn

      Login om te reageren
  2. db86 zegt

    2 december 2017 om 18:13

    *klapt in zijn handen. Wat een heerlijk artikel. We zijn overal zo lekker positief over, omdat het moet. Eindelijk een eigen mening, en niet de mening die de autofabrikant wil horen. Dankjewel Casper!

    Login om te reageren
  3. 9000cse zegt

    2 december 2017 om 18:15

    Een prachtig pleidooi! Helaas voor de bierkaai……

    Login om te reageren
    • beefcake zegt

      3 december 2017 om 14:00

      @9000cse: uiteraard voor de bierkaai. Want de crossover is Nederland. Altijd compromissen, geen identiteit. Vrouwen moeten zich zoveel mogelijk gedragen als mannen en mannen moeten zich gedragen als vrouwen. Wie ook maar enigszins karaktertrekken vertoont buiten de bandbreedte, wordt verguisd. De crossover is het gekste wat je mag hebben binnen “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”.

      Login om te reageren
  4. phdg zegt

    2 december 2017 om 18:16

    ????

    Login om te reageren
  5. granlusso zegt

    2 december 2017 om 18:20

    Casper, ik ben het met je eens. Helaas is het merendeel van de kopers dusdanig weinig geïnteresseerd in auto’s, dat ze altijd voor de meest voor de hand liggende keuze gaan.

    Fabrikanten spelen daarnaast handig in door de kopers de mogelijkheid te geven om de auto’s qua kleuren en bekledingen erg persoonlijk samen te stellen. Helaas doen veel mensen dit niet, maar de gedachte dat ze een auto hebben waarbij dat wél kan, maakt de keuze al spannend genoeg.
    Ik heb het idee dat dit soort kopers zich al helemaal ‘anders’ voelen, zodra ze voor gele accenten in het dashboard gekozen hebben in hun cross-over. Laat staan de kopers van een Toyota C-HR, want die gekke Gerda is zo hip met haar nieuwe Toyota en dito kortpittig kapsel.

    Ik gruwel er ook van. Maar de particuliere doelgroep die in de huidige tijd een nieuwe auto koopt, bestaat helaas vaak uit bovenstaande groep mensen.

    Auto’s worden weer gebruiksartikelen, we moeten eraan wennen.

    De grote merken scoren qua beleving en marketingsucces ontzettend omdat ze met hun S-klasses, i8’en, R8’en allemaal de show stelen, waardoor de grote meute uiteindelijk massaal een 218i Active Tourer (of soortelijk koopt). Ze rijden tenslotte BMW, dat merk met die gave i8.

    Zucht.

    Login om te reageren
    • n0zem zegt

      3 december 2017 om 06:47

      @granlusso: wat ook vergeten wordt is dat de gemiddelde leeftijd van de mensen die een nieuwe auto koopt (dus niet least) 61 is. 61! In dat licht is het niet vreemd dat het vooral relatief kleine, relatief hoge, maar vooral geen enorme of uitgesproken auto’s zijn die verkocht worden. Kijk; wij hier op autoblog zijn autoliefhebber en onze gemiddelde leeftijd zal de helft zijn van die van de nieuwe autokoper. Dat komt omdat auto’s zo duur zijn. Wij kopen geen nieuwe auto’s. En zeker geen dure. Maar áls we een nieuwe auto zouden (kunnen) kopen, dan werd het in ieder geval niet zo’n crossover. Maar wij hebben die keuze niet. Wanneer ook wij nieuwe auto’s gaan kopen hebben wij inmiddels de leeftijd bereikt waarbij de lichamelijke conditie toch zwaarder gaat wegen in de besluitvorming dan ons ooit zo hard kloppende autohart. Dan zullen we terugdenken aan dat moment waarop we op autoblog de crossoverkoper hebben verguisd en er stilletjes zelf eentje bestellen.

      Login om te reageren
      • oxymoron zegt

        3 december 2017 om 10:51

        @n0zem: Mee eens. Wij zullen Casper over zeg 20 jaar nog eens aan dit schrijfsel herinneren. Als hij Hier en daar wat kraakt en zijn buik hem in de weg gaat zitten.

        Login om te reageren
        • CasperH zegt

          3 december 2017 om 12:31

          @oxymoron: ?

          Login om te reageren
      • wimof zegt

        3 december 2017 om 14:44

        @n0zem: Hoe zat het alweer, “op het ogenblik dat je een Porsche kan kopen kan je er niet meer uit”
        Dat was natuurlijk in de tijd dat men echt moest werken om er eentje te kunnen kopen en niet, laat ons zeggen, huizen verkopen.

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        4 december 2017 om 09:35

        @n0zem: een lease rijder kiest net zo goed een nieuwe auto. Waarom benadruk je dat? Totaal irrelevant.

        Login om te reageren
        • n0zem zegt

          4 december 2017 om 12:00

          @flutterby: het is een referentie naar die leeftijd, daarin worden leasers niet meegenomen. Daarnaast kiest degene die een auto huurt van zijn werkgever in de overgrote meerderheid van de gevallen de auto niet. Dat doet zijn opdrachtgever.

          Login om te reageren
      • doemijmaar6inlijnmetxdrive zegt

        5 december 2017 om 17:06

        @n0zem: tja die nieuwe X3 ziet er wel erg verleidelijk dik uit,
        Als je deze dan besteld met extra geluid reducerende voor zijruiten en adaptieve luchtvering…. dan krijg je op je ouwe dag het comfort van een 5 serie. Want zolang ik nog in een limo kan glijden, heb ik die SUV eigenlijk helemaal niet nodig om in te stappen….
        Tijd zal het leren.

        Login om te reageren
    • utregcity zegt

      3 december 2017 om 15:01

      @granlusso: hahahahaha, gekke gerda! ???

      Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    2 december 2017 om 18:20

    En hierom lees ik Autoblog. Dankjewel Casper.

    Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    2 december 2017 om 18:21

    Eens met de schrijver
    Ik vind het ook niks zulke auto’s

    Login om te reageren
  8. emmanuelwildiers zegt

    2 december 2017 om 18:23

    Waar kan ik dit nomineren voor artikel van het jaar? :-)

    Login om te reageren
  9. E34M5Touring zegt

    2 december 2017 om 18:30

    Ik zou de gemeente Harderwijk eens bellen. Misschien kunnen die een gebiedsverbod opleggen.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      2 december 2017 om 22:01

      @e34m5touring: touche;)

      Login om te reageren
  10. biohazardracer zegt

    2 december 2017 om 18:30

    Eens!! Daarbij zijn die wagens verschrikkelijk irritant als ze voor je rijden, ze belemmeren het zicht en dat maakt anticiperen een stuk lastiger (maar datzelfde geldt voor bestelbusjes ?)

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      2 december 2017 om 19:55

      @biohazardracer: en bussen en vrachtauto’s en trekkers en graafmachines en combines en, en, en.

      Login om te reageren
      • biohazardracer zegt

        2 december 2017 om 22:23

        @erik2907: jah klopt allemaal. Ben zelf vrachtwagen chauffeur en ik weet dat wij aardig wat ruimte innemen. Ik verbaas me vaak dan ook als ik in me achteruitrij camera zie hoe belachelijk dicht achterop sommige bestuurder rijden

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          3 december 2017 om 14:00

          @biohazardracer: slipstreaming. ;)

          Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          4 december 2017 om 09:33

          @biohazardracer: Ja precies, dat is puur uit zuinigheid :D

          Login om te reageren
  11. mrbones zegt

    2 december 2017 om 18:35

    Het heeft ook met de vergrijzing te maken. Vooral 50plussers kopen nieuwe auto’s en willen graag een hoge instap. BMW heeft niet voor niets de 2 serie, 3gt en 5gt op de markt gebracht.

    Login om te reageren
    • jochempie zegt

      2 december 2017 om 20:55

      @mrbones: maar jonge ouders schuiven ook gemakkelijker een kind op de achterbank..

      Login om te reageren
      • eelco74 zegt

        3 december 2017 om 10:21

        @jochempie: hoezo, die moet je 2x zo hoog tillen, als ze vallen, vallen ze een van een halve meter hoger. En ze kunnen pas 2 jaar later zelf instappen. Trap je nu zelf in de marketing ?

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          3 december 2017 om 23:54

          @eelco74: fuck… je snijdt een heel goed punt aan. Ja, je hoeft niet te bukken maar… met kleine kinderen ben je zelf ook nog jong (althans, waarschijnlijk) dus inderdaad, moet kunnen. Bedankt voor de eye-opener!

          Crossovers zijn fake news.

          Login om te reageren
          • dutchneon zegt

            4 december 2017 om 09:38

            @jochempie: Al ben ik nog jong, die gordels zitten op een behoorlijke rotplek als mijn kids in die lompe (********NCAP crashtest aanbevolen) gezet worden. Dan ben ik blij met mijn Landrover. Af en toe help ik opa, die heeft een station, dus geen softroader, maar dan is gordels vast doen echt geen pretje!

            Login om te reageren
      • crashingduke zegt

        3 december 2017 om 13:31

        @jochempie: Ik heb de eerste jaren van mijn leven doorgebracht op de achterbank van een Alfa GT junior. Mij heb je niet horen klagen.

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          3 december 2017 om 23:54

          @crashingduke: begrijpelijk!

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 december 2017 om 08:50

      @mrbones: en de X1 de X2, de X3, de X4, de X5 en de X6. Het is waar de markt om vraagt.

      Login om te reageren
  12. lekkerlinksrijden zegt

    2 december 2017 om 18:41

    Ik zat net te kijken voor een nieuwe crossover. Maar ik twijfel nog

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      2 december 2017 om 19:18

      @lekkerlinksrijden: als je dan maar niet lekker links gaat rijden! Daar zit ik al in mijn grijze lease-diesel en dan zie ik niets meer.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        2 december 2017 om 19:37

        @gulli: oh was jij dat achter mij, sorry

        Login om te reageren
  13. moveyourmind zegt

    2 december 2017 om 18:43

    Als je slim bent koop je juist wél een crossover…

    Krijg je geheid de hoofdprijs voor terug bij inruil want ieder zichzelf respecterende babyboomer wil zo’n ding om de Kip-caravan erachter te kunnen hangen om naar Camping Hollandia te gaan in de hoop een hoofdrol te kunnen vervullen in het megapopulaire programma ‘We zijn er bijna’ van Omroep Max…

    Login om te reageren
  14. viezefreddyw zegt

    2 december 2017 om 18:45

    Echt first world problems, zo’n crossover.

    Login om te reageren
  15. volvoturbo zegt

    2 december 2017 om 18:47

    Het schijnt hip te zijn, maar ik wil niet hoog zitten. Gaat ook niet samen als je van een beetje stuurwerk houdt. Net als EV’s. Het trekt rechtuit wel aardig op, maar sportief rijden is heel wat anders.

    Login om te reageren
  16. Arnoud zegt

    2 december 2017 om 18:50

    Ik wil graag een fijn sturende 3-deurs no-nonsense hot hatch zonder obesitas. Maar helaas ook niet meer te koop.

    Login om te reageren
    • Alex_79 zegt

      2 december 2017 om 23:54

      @original_arnoud: 12 jaar ben ik er in geslaagd als leaseauto een driedeurs exemplaar uit te kiezen:
      – Mini Cooper uit 2005 (geweldig kartgevoel)
      – Alfa Mito uit 2010 (eerste Multiair uitvoering)
      – Seat Leon SC uit 2014 (een tikkie groter, maar door de toen nog niet ontmaskerde diesel vrij gunstig)

      En nu moet ik er helaas aan geloven…. ik moet een vierdeurs kiezen, want er maakt bijna niemand nog een driedeurs die in de smaak valt. Ford heeft er wel nog een, maar die lepelen daar weer hun Singer melkpak van een 0.9 liter blokje in. Het hoeft voor mij echt geen 5 liter HEMI te zijn, maar ik haatte het downsize concept al sinds ik gedwongen in een twee cilinder Punto rond moest rijden toen mn Alfa een keer voor een beurt moest. “Dit nooit meer..” zei ik zo vriendelijk mogelijk tegen de garagehouder toen we weer van auto ruilden. En hij heeft er zich aan gehouden: de beurt daarna kreeg ik een Giulietta mee ;)

      Wat de vierdeurs betreft: het wordt een Mazda 2 115pk zonder turbo. Back to basics (de mini had dat namelijk ook al)

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        3 december 2017 om 08:58

        @Alex_79: je wordt idd bijna gedwongen om naar een coupe/roadster te gaan maar die zijn dan weer niet te betalen en lang niet zo praktisch als een hot hatch.

        Login om te reageren
  17. pomoek zegt

    2 december 2017 om 18:56

    https://vignette.wikia.nocookie.net/shingekinokyojin/images/9/9d/Applause.gif/revision/latest/scale-to-width-down/640?cb=20160811011215

    Login om te reageren
  18. turbotoll zegt

    2 december 2017 om 18:59

    Inderdaad de minst fraaie autovorm denkbaar en de meeste zijn gewoonweg walgelijk. Daar ‘s-nachts van wakker liggen om je spaargeld op stuk te slaan en beweren dat je verstand auto’s hebt is dan wel het toppunt. “Ja, die hoge instap is zo makkelijk”: gezonde kerels van 30, 40 jaar oud die een instap nodig hebben voor een hoog bejaarde met twee versleten heupen en die blaten dat ze drie keer per week in de sportschool zitten.
    Dudes!

    Login om te reageren
  19. chrism zegt

    2 december 2017 om 18:59

    Ik rij een Audi A6 Allroad. Is dat ook een crossover?

    Login om te reageren
    • turbotoll zegt

      2 december 2017 om 19:03

      @chrism: Nee hoor.
      Dat is gewoon een rippoff van een AMC Eagle.

      Login om te reageren
      • sntial zegt

        2 december 2017 om 20:32

        @turbotoll: die kende ik nog niet, thanks.

        Login om te reageren
      • pa045 zegt

        3 december 2017 om 00:05

        @turbotoll: coole bak!

        Login om te reageren
        • turbotoll zegt

          3 december 2017 om 00:19

          @pa045: Intussen wel. Destijds de enige keuze voor wie niet in in pick-up wilde rijden of het imago niet wilde wat erbij hoort. Voor wie echt off-road capabilty wilde omdat er vier maanden een halve meter sneeuw ligt of aan het eind van een modderig zandpad woonde. Wordt intussen beschouwd als de eerste échte cross-over en wie er een heeft wil hem nog steeds niet kwijt. Dertig jaar voordat iedereen heen zo nodig een opgeblazen hatchback op stelten wil.

          Login om te reageren
      • lippie zegt

        3 december 2017 om 09:50

        @turbotoll: you’re so right ha ha!

        Login om te reageren
        • lippie zegt

          3 december 2017 om 09:51

          @lippie: wat betreft de AMC Eagle dan hè

          Login om te reageren
      • benzinehoofd zegt

        3 december 2017 om 11:26

        @turbotoll: turbotroll ?

        Login om te reageren
    • jdeboer zegt

      3 december 2017 om 09:30

      @chrism:
      Nee, dat is gewoon een onderstuurd hok.
      Wel dapper dat je het durft te delen.

      Login om te reageren
      • chrism zegt

        3 december 2017 om 10:28

        @jdeboer: haha. Ik heb er geen moeite mee.

        Login om te reageren
    • marcus zegt

      3 december 2017 om 10:23

      @chrism: Tja, ik heb aan XC70 met alleen voorwielaandrijving en een D4 2.0 4 cilinder. Da’s nog marginaler… (en stuurt echt veel minder dan de 2.4D R-design die ik hiervoor had)

      Login om te reageren
      • chrism zegt

        3 december 2017 om 14:45

        @marcus: wow. Een XC70 met alleen voorwielaandrijving? Ik wist niet dat dat bestond… Die diesel zal de bandjes wel laten slippen dan.

        Login om te reageren
  20. gloudertje zegt

    2 december 2017 om 19:00

    Eens! Toevallig van de week een hele discussie met collega’s dat hun crossovers zo geweldig vinden. Een aantal punten die hier beschreven worden aangekaart. Hun menig veranderde toch enigszins. Gelukkig!

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      2 december 2017 om 19:33

      @gloudertje:
      Een hele discussie over crossovers voeren!
      Dat is haast nog sufkuttiger dan zo’n sufkuttigere crossover ;-)

      Login om te reageren
  21. tvklarenbosch zegt

    2 december 2017 om 19:15

    Ik had met mijn lease budget de volgende keuze: een zeer ruime stationwagen uit het C-segment, of een kale, kleinere crossover formaatje Renault Kadjar. Was niet moeilijk

    Login om te reageren
    • maxhunter zegt

      2 december 2017 om 20:44

      @tvklarenbosch: hoe bevalt de Kadjar zover? ;-)

      Login om te reageren
      • tvklarenbosch zegt

        2 december 2017 om 21:11

        @maxhunter: de Megane is best een lekkere reisauto

        Login om te reageren
        • cpp1 zegt

          3 december 2017 om 08:20

          @tvklarenbosch: dus jij bent er een van. Zo’n lease Renault rijder die iedereen de stuipen op het lijf jaagt op de linker baan in zijn of haar lease schraper.

          Login om te reageren
  22. intimrasiert zegt

    2 december 2017 om 19:20

    Rijden in een sedan anno nu is qua uitzicht voor je gelijk aan het rijden van een lotus in de jaren 80. Uitzicht wordt belemmerd door die suvs en bastaardvormen van auto’s. Dus enige oplossing is om daarop mee te liften en zelf ook hoger te gaan rijden, ik geef me geslagen.

    Login om te reageren
    • sntial zegt

      2 december 2017 om 20:35

      @intimrasiert: haha wat een naam.

      Login om te reageren
      • v60germany zegt

        2 december 2017 om 21:30

        @sntial: een pluimpje voor je nickname !

        Login om te reageren
  23. sergedemulder zegt

    2 december 2017 om 19:23

    Er zouden likes voor artikels moeten gegeven kunnen worden. Scherp!

    Login om te reageren
  24. stephano zegt

    2 december 2017 om 19:31

    Het is een beetje de nieuwe soccer mom van. Wel een ruime gezinsauto, maar niet zo duf als een MPV of zo lomp en duur als een SUV.

    Login om te reageren
  25. Rob zegt

    2 december 2017 om 19:31

    Een mooie preek voor eigen parochie Casper ;-)

    Login om te reageren
  26. 87sandyd zegt

    2 december 2017 om 19:34

    Langste onzin verhaal wat ik ooit heb gelezen. Casper, sinds wanneer interesseert jou de marketingpraat van een autofabrikant?

    Alles wat zij zeggen spreek jij tegen. Maar wanneer ga je met je rs6 het circuit op? Nooit. Wanneer ga je met z’n 5en in een Ford Fiesta zitten? Je praat zelf elke video over ‘dynamisch rijgedrag’, 5% van een autoleven zal bestaan om lekker te hoeken, waarom heb je het dan nodig? Juist, omdat het dan fijn is. En zo kan een crossover ook fijn zijn…

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 december 2017 om 09:44

      @87sandyd: eindelijk iemand die snapt dat een autofabrikant niet kan leven van een paar nerds op een blog die bijna allemaal tweedehands auto’s rijden.

      De cross-overs is praktisch als een station, maar makkelijker te parkeren, meer ruimte op de achterbank en met een hoge(re) zit achter het stuur. Het extra brandstofverbruik is te verwaarlozen, want anders reden we allemaal wel in modellen zoals de Prius en Model 3.

      Login om te reageren
  27. Rob zegt

    2 december 2017 om 19:37

    Hier de meest stomme crossover van allemaal:
    https://www.netcarshow.com/Alfa_Romeo-Stelvio-2018-1280-02.jpg

    Vooral omdat de zogenaamde ‘echt autoliefhebbers’ dit ineens wél een leuke auto vinden. De hypocrieten.

    Login om te reageren
    • macan zegt

      2 december 2017 om 19:39

      @Rob: Ha Ha Ha groeten aan Casper

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        3 december 2017 om 09:31

        @macan: De groeten? Niks daarvan! Ik moet eens een hartig woordje spreken met Casper.
        “Niet perfect, wel leuk!”, dat was meneer zijn conclusie over die vieze crossover van Alfa Romeo.
        Hoe bestaat het?!

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          3 december 2017 om 14:08

          @Rob: beter ten halve gekeerd, dan ten volle gedwaald… ;)

          Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      2 december 2017 om 20:43

      @Rob: is ook een spuuglelijk ding.

      Login om te reageren
    • bischero zegt

      3 december 2017 om 14:07

      @Rob: ik ben een tot op DNA niveau Alfa Romeo liefhebber, vergeef de auto’s de grootste problemen, maar ik vind de Stelvio ver-schrik-kelijk. Noem mij svp geen hypocriet, kn ik niet waarderen. ?

      Login om te reageren
  28. Rob zegt

    2 december 2017 om 19:42

    Of deze, ook al zo’n smerig crossover ding:
    https://www.netcarshow.com/Land_Rover-Range_Rover_Velar-2018-1280-09.jpg

    Woesj, door het water. Wat een avontuurlijke auto is het ook. Ahum.
    Merkwaardig genoeg was heel autoblog ook enthousiast over deze sufkutmobiel. Wat is dat toch?

    Login om te reageren
    • v60germany zegt

      2 december 2017 om 21:32

      @Rob: four by four by far

      Login om te reageren
    • damiand23 zegt

      3 december 2017 om 18:00

      @rob: erg jammer dat een Range Rover niet echt valt onder de categorie; klein opgehoogd hok die niet in het terrein overweg kan en 3000 verschillende kleurencombinaties heeft die niemand kiest, zonde. Aangezien de Velar ook nog eens een van de meest innovatieve auto’s is op het gebied van het interieur bijvoorbeeld, sla je met je reactie toch aardig de plank mis.

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        3 december 2017 om 20:30

        @damiand23:
        De modebewuste variant van de Range Rover, die stiekem op het Jaguar XF platform staat, vind ik nu bij uitstek een ‘urban lifestyle adventure’ gimmick. Veel meer dan al die Renaultjes en Opeltjes bij elkaar.

        Nee, de Velar is nog een categorie erger. Waar een Opel Mokka bezitter het zal laten bij: “Wat ziet ie er leuk uit he, en die hoge zit is wel zo fijn.”, zal de Velar bezitter gaan dwepen over de uitschuivende deurhendels, een stom polsbandje genaamd “activity key” en de zogenaamd innovatieve beeldschermpjes op het stuurwiel. En oja: “En hij kan écht het terrein in hoor, heus wel!”. Brrrr, doe mij dan maar de bejaarde buuf met haar grappige FIAT 500x.

        En alles wat Casper van de Renault Captur vindt, gaat op voor de Velar: koop of een fatsoenlijke stationwagon of een Discovery. Niet zo’n rijdende handtas. En daarmee basta. Ik zou er een column over moeten schrijven…

        Login om te reageren
  29. tarquesh zegt

    2 december 2017 om 19:46

    Mooi pleidooi Casper.
    Ik moet bekennen dat ik ook niet echt een cross-over fan ben.
    Hooguit de Honda HR-V, maar die kan niet harder dan 165 km/h, dus geen auto voor mij.

    Wat wel? Tenminste de 200 km/h halen, een Honda zijn en mooie looks.
    Nou is mijn buiten Honda optie een Mercedes CLA 250. En een Hyundai i30N is momenteel de keuze zou ik geen Honda rijden. Porsche 911, Cayenne, Cayman vind ik ook interessant.

    Login om te reageren
  30. tarquesh zegt

    2 december 2017 om 19:49

    @rob.

    Ik ben echt heel anti landrover. Het is brits, en britten kunnen geen auto’s maken.
    Daarom verbaas ik mij over al die Aston Martin fans. Wat zien ze toch in die meuk?

    Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      2 december 2017 om 21:54

      @tarquesh:
      Wat zien ze toch in die meuk?

      Dat vraag ik me al jaren af over Jappen- en Koreanenfans.

      Login om te reageren
  31. dwersbongel zegt

    2 december 2017 om 19:51

    Ik ben recent verhuist naar, klaarblijkelijk, crossover-lane. Echt alle soorten komen voorbij. Zonder opvallende kleur. Column leest dus heerlijk weg vanavond!

    Login om te reageren
  32. BRuud zegt

    2 december 2017 om 19:53

    *slow clap* Amen!

    Login om te reageren
  33. menaz zegt

    2 december 2017 om 20:03

    Mooi stuk. Chapeau!

    Login om te reageren
  34. chrisvis zegt

    2 december 2017 om 20:07

    Als je hoog wilt zitten koop dan een abarth 500…zalig autootje/motor maar denk dat ze de zetels en bijhorende zitpositie uit een juke/ix35 hebben gehaald

    Login om te reageren
  35. simonbv zegt

    2 december 2017 om 20:14

    De meeste Crossovers maken het autoland ieder geval een stuk leuker dan de zoveelste saaie A4/A6 in de fantastische Daytona grijze kleur.

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      2 december 2017 om 20:55

      @simonbv: eens. En daarnaast willen de mensen een veelzijdige auto omdat ze veelzijdige wensen hebben. Je wil sportief rijden maar ook ruimte en een hoge instap om de koters makkelijker achterin te zetten. En dan mag de vrouw de kleur uitkiezen. Ik snap ze wel die crossovers en hun kopers.

      Login om te reageren
    • v60germany zegt

      2 december 2017 om 21:36

      @simonbv: nee een Q3 is een mooi voorbeeld dat het concept totaal niet werkt. Zelfs kleiner dan een A3 Sportback, misbakken qua design, duurdere cataloguswaarde vanwege de CO2 correctie/toeslag. Volledig duidelijk waarom dit niét werkt!
      En nu het vervolg; de T-Roc/Q2, de Q3 maar dan in kippen vorm…

      Login om te reageren
      • v60germany zegt

        2 december 2017 om 21:37

        @v60germany: kippen? Juppen vorm!

        Login om te reageren
      • simonbv zegt

        2 december 2017 om 21:44

        @v60germany: wat maakt prijs en ruimte uit als het verkoopt. Mensen vinden het er leuk uit zien, en het heeft een hoge instap. Niet iedereen wil een V60 met een labrador achterin omdat het zo praktisch is.

        Login om te reageren
        • v60germany zegt

          2 december 2017 om 22:59

          @simonbv: omdat het verkoopt? Omdat je lekker in de optocht kunt meelopen met je crossover.

          Ik zou ook geen V60 kopen, tis alleen die D6 die qua prijs en ruimte totaal geen voordeel bieden, enkel een lage bijtelling en fatsoenlijk wat pk’s.

          Voor een labrador zou ik toch eerder een Berlingo aanschaffen. Scheelt weer stofzuigen…

          Login om te reageren
    • O plaat zegt

      2 december 2017 om 23:00

      @simonbv:
      Toch liever een mooie grijze personenwagen dan een spuug lelijke handtas voor voetbalvrouwen.

      Login om te reageren
  36. desjonnies zegt

    2 december 2017 om 20:18

    Dus
    Geen woord over de motoren, omdat iedere fabrikant zelf geen woord over moteurisatie rept.
    Omdat overal van die staafmixer prutteldingen, die overdreven aan de turborisatie verslaadd zijn, worden gemonteerd met de cilinderinhoud van de aloude 2CV6 of Mini 1100.
    Ik ben in de markt voor iets anders en idd, zelfs de CX5 van Mazda is klein qua interieur.
    Ik kwam, ik wil kleiner faan rijden, uiteindelijk bij een Mito Super Veloce met TCT bak, en een……..tromgeroffel vier, four, quattro, quatre cilinder met 140 of 170 paarden uit.
    Een 9 jaar oud ontwerp, waar ruimte voor een lange Friezin en Grunninger in zit!

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      2 december 2017 om 20:52

      @desjonnies: nice ?

      Login om te reageren
  37. eaudi zegt

    2 december 2017 om 20:31

    Helemaal mee eens. Crossovers zijn voor mensen die anders met de bus gaan. Deden ze dat nog maar, dan konden wij gewoon doorrijden.
    Neem gewoon een sedan. Of een aloude coupé. En huur een boedelbak als je een keer naar het stort moet.

    Login om te reageren
  38. maxhunter zegt

    2 december 2017 om 20:46

    Toevallig voeren wij vandaag thuis de discussie voor een nieuwe privé auto. Mijn vriendin opteert voor een x-trail ik voor een V60. Eens kijken ooit dit stukje laten lezen gaat helpen.

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      2 december 2017 om 20:50

      @maxhunter: v60 R design is een prima keuze, moet alleen niet iemand achter je willen zitten ?

      Login om te reageren
      • maxhunter zegt

        3 december 2017 om 07:14

        @bischero: gelukkig zijn bij ons die iemanden 11 maanden en 2,5 jaar. V60 inderdaad heel klein maar wel in 7,3 seconden naar de 100. Tot zover mijn argumenten. Die van mijn vriendin heeft voor de x-trail als familieauto betere argumenten maar ik blijf het nog even proberen haha.

        Login om te reageren
        • bischero zegt

          3 december 2017 om 14:14

          @maxhunter: hier 18mn en 4jr. In de V60 zit de kleinste met de voeten achter dr oren en ik zit niet relaxed dan met m’n 1.85m. Passat is dan een ‘verstandiger’ keuze. Qua prijs ontlopen vergelijkbaar aangeklede exemplaren elkaar niet veel.
          V60 zit beter in elkaar qua materialen en rijgedrag, media is in Passat beter doordat (met de huidige MY update zoals Apple CarPlay)

          Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          3 december 2017 om 14:18

          @maxhunter: Volvo was altijd familieauto bij uitstek. Ruimte genoeg voor kids en ikea-kast. En zo veilig als een tank. En zuiniger (?)

          Gewoon de aloude clichés gebruiken…

          Login om te reageren
  39. bischero zegt

    2 december 2017 om 20:49

    Roerend mee eens, mooi stuk ?
    Ik heb bijv maar aan 1 ding behoefte, max 3 dagen per week: grote laadruimte, voor de rest van de 40.000km een auto die met wat paarden prima meekomt in het verkeer. Een station doet precies dat voor mij. Spannend? Totaal niet. Droom? Totaal niet, want dan had ik een witte Giulia Veloce met rood leer besteld ☺️.
    Maar ach wat een triestigheid zie je toch in de file om je heen aan bv. 120pk Tiguan’s met R-line rijden. Lekker stoer voor de tabbert 1 keer per jaar naar de Costa of Dordogne. En met die lekker hoge zit kijk je nog niet over die bestelbus heen lijkt me.

    Login om te reageren
  40. kempenaer zegt

    2 december 2017 om 20:51

    Gun anderen het licht in de ogen. Wat een zeurstukje. Als mensen een crossover willen rijden, laat ze lekker. De zit is gewoon een groot voordeel. Sportief rijden, daar geven de meeste mensen niets om.

    Login om te reageren
  41. roeldriesvink zegt

    2 december 2017 om 21:01

    Casper. Je bent veel te conservatief voor je leeftijd. Verandering kun je maar moeilijk accepteren. Ik wens je het beste voor de toekomst. De wereld veranderd.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      2 december 2017 om 22:56

      @roeldriesvink:
      Verandering hoort samen te gaan met vooruitgang. Je moet niet conservatief te zijn om geen fan te zijn van een autotrent waarbij autos slechter sturen, meer verbruiken en veel lelijker zijn.

      Login om te reageren
      • romeoalfa zegt

        3 december 2017 om 00:14

        @shiva: Consumenten vragen er nou eenmaal om. Vraag zorgt voor aanbod dus wen er maar aan. 99% van de mensen zijn nou eenmaal geen “liefhebbers”

        Login om te reageren
    • notsobig zegt

      3 december 2017 om 01:20

      @roeldriesvink: Veel plezier met uw Crossover, dat u maar veel plezier beleeft met het blind achter de meute aan te lopen… Want ze zullen vast wel de goede kant op lopen, toch?

      Login om te reageren
    • jdeboer zegt

      3 december 2017 om 09:35

      @roeldriesvink:
      Als er iets gereden wordt door aartsconservatieven dan is het juist zo’n crossover/SUF hok.
      Casper heeft gewoon groot gelijk, take it like a man.

      Login om te reageren
  42. mikje90 zegt

    2 december 2017 om 21:02

    De enige crossover die ik kan lijden is de alfa romeo stelvio. Because Alfa

    Login om te reageren
    • macan zegt

      2 december 2017 om 21:09

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
  43. realhustler zegt

    2 december 2017 om 21:07

    Mee eens! Op zoek naar een ruime gezinswagen ontdekte ik dat een Focus Estate niet heel groot is, maar wel groter dan een C-max, Gran C-max en zelfs de Kuga. En goedkoper.
    En hij is lichter, en verbuikt minder brandstof. Win-win-win-win….

    Login om te reageren
  44. MaartenD zegt

    2 december 2017 om 21:12

    Crossovers – de perfecte auto voor de 50 plusser met snor en gaastra jas

    Login om te reageren
  45. marinepower zegt

    2 december 2017 om 21:20

    Ik wil een 6-cilinder en minimaal 200 pk, welke cross-over regelt dat?
    Voor de rest ben ik het geheel eens met Casper!! Hulde!!

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      2 december 2017 om 22:09

      @marinepower: Ouwe X3? :)

      Login om te reageren
    • dailyflatsix zegt

      3 december 2017 om 12:19

      @marinepower: Subaru outback H6 ?
      Heb je gelijk een dikke boxer van 3 liter voor je neus.

      Login om te reageren
      • lemster zegt

        3 december 2017 om 22:05

        @dailyflatsix: Bijna gekocht dit weekend, want de vriendin vond dat hoge wel lekker. Uiteindelijk een Spec.B Legacy wagon met dezelfde motor gekocht.

        Login om te reageren
        • dailyflatsix zegt

          3 december 2017 om 22:12

          @lemster: gefeliciteerd !
          En niemand verwacht dat je er als een speer vandoor gaat.

          Login om te reageren
  46. tkoote zegt

    2 december 2017 om 21:26

    Waar ik voornamelijk moeite mee heb is dat de dreideurs-modellen inderdaad compleet verdwijnen omdat de mensen die in de markt zijn voor zo’n model volgens de kwaadaardige marketing-mensen nu een crossover willen. Dat is complete nonsense. Het concept vraag-en-aanbod begrijp ik, door de vergrijzing zijn er nu eenmaal meer mensen op zoek naar hogere moddellen, maar waarom moeten juist de auto’s die er het verst vanaf staan voor wijken? Dan heb ik het natuurlijk niet over de nichemerken, maar een merk als VW levert al geen driedeurs Polo meer, Opel geen Astra GTC, Seat geen driedeurs Ibiza etc… Persoonlijk heb ik veel meer gevoel bij “tussenmodellen” als een DS4 en Q30 als een volledige crossover. Echt een onnodige carosserievorm

    Login om te reageren
  47. HzR zegt

    2 december 2017 om 21:29

    Amen! Een terreinwagen voor de weg met geen van de voordelen, maar wel alle nadelen. Als we maar hip zijn.

    Login om te reageren
  48. luxaeterna zegt

    2 december 2017 om 21:32

    Verhaal raakt soms kant noch wal, ook al zitten er waarheden in. Een crossover afrekenen op het hogere verbruik en zijn uitstoot, maar dan wel zeggen: “koop een golf r of landcruiser”…

    Het merendeel van alle echte 4×4’s zien nooit iets anders dan asfalt, en hebben de de nadelen van een cross-overs in het kwadraat.

    Als we zo denken hoeven alle supercars ook niet, evenals auto’s die sneller dan 130km/u kunnen.

    Koop dan allemaal een Smart of een Berlingo, meer heb je niet nodig als auto.

    Login om te reageren
  49. mark997gt3 zegt

    2 december 2017 om 21:41

    Ik vind een Karoq wel een coole bak. Perfect voor de familie. Comfortabel, praktisch en best stoer om te zien. Dagelijks autorijden is niet echt leuk meer met alle drukte. Echte liefhebber koopt een leuk wagentje voor erbij. Dan lekker in avond beetje touren of hoeken…..
    Dus cross-overs zijn de perfecte auto voor gezinnen en ouderen.

    Login om te reageren
  50. galverink zegt

    2 december 2017 om 21:43

    De opkomst van de crossover is mede veroorzaakt door de strengere crashtest voor voetgangers. Daardoor moet er 10 cm lucht onder de motorkap zitten. Fabrikanten gaan de motor en bak niet lager zetten dan de wielen. Dus moet de motorkap omhoog. En daar moet je dan een lifestyle omheen bouwen. Dus als je Europa de schuld wil geven ga je gang. Of de nog levende voetganger.

    Login om te reageren
  51. marh zegt

    2 december 2017 om 21:48

    Ben heel tevreden met mijn BMW X6 xDrive.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      3 december 2017 om 00:08

      @marh: Naar mijn mening geen prachtige auto, maar vele malen mooier dan een Ecosport of Grandland X.

      Login om te reageren
  52. macan zegt

    2 december 2017 om 21:56

    Het is mij nu wel duidelijk. Als je af en toe een stukje schrijft ben je tevens de baas over de reacties. Wat een triest Nederlands beperkt clubje. Gelukkig blijven de mensen met smaak en stijl over.

    Login om te reageren
    • jdeboer zegt

      3 december 2017 om 09:47

      @macan:
      Doei, ga je nu weer verder op AW?
      Daar voeg je ook niets toe maar dan hoeven we je bagger hier niet te lezen.

      Login om te reageren
  53. r3fl3x zegt

    2 december 2017 om 22:04

    Alles met predikaat ‘lifestyle’ is sowieso bagger. Fit for purpose zijn de leukste auto’s

    Login om te reageren
    • stationcar zegt

      2 december 2017 om 22:20

      @r3fl3x:
      Geen idee wat fit to purpose is, maar wat je daarvoor zegt is dikke onzin. De BMW 3 Serie Touring is een lifestyle station met nauwelijks ruimte in de kofferbak maar zeker dat dat wel een fijn autootje is als je de juiste motor kiest!!

      Login om te reageren
      • r3fl3x zegt

        3 december 2017 om 08:19

        @stationcar: ik had ergens in m’n reactie vind ik moeten verwerken, want het is maar een mening. Met fit for purpose bedoel ik doelmatig. Een auto die goed is in hetgeen waar ie voor bedoeld is.

        Mijn ‘probleem’ met een crossover is dat ie nergens echt goed in is. Behalve misschien indruk maken op je sneue buurman.

        PS. 3 serie touring, fantastische auto’s, helemaal met zes-in-lijn.

        Login om te reageren
  54. stationcar zegt

    2 december 2017 om 22:18

    Persoonlijk zou ik niet snel een crossover kopen, maar om nou zo overdreven los te gaan op crossovers is ook wel weer heel erg overdreven. Natuurlijk worden die dingen verkocht met een sloot kul argumenten, maar voor welke auto geld dat niet? Natuurlijk heeft niemand zo’n ding echt nodig, maar welke auto wel? Een paar stoelen en een stuur en het is al snel goed genoeg om van A naar B te komen. Maar auto’s zijn emotie, en bovendien modegevoelige dingen. Logisch dat er zo nu en dan een hype opkomt, leer er mee leven zou ik zeggen.
    De laatste automobiele trend waar ik me aan geergerd heb zijn de kleine autootjes met stalen klapdakjes, de 206 cc enzo. Dat was pas belachelijk, en gelukkig waaide de trend vrij snel over. Crossovers zijn ook niet heel handig of praktisch, dat waait ook wel weer over. Ik ben in ieder geval blij dat we door de crossovers minder standaard leasesletjes zien als de Golf en de Octavia…

    Login om te reageren
  55. roeland zegt

    2 december 2017 om 22:21

    Het is ook nooit goed. Te hoog te laag wel 4×4 geen 4×4. Als het maar de zelfde auto als de buurman is dan zal het goed zijn. en vooral saai grijs of zwart/wit.

    Login om te reageren
  56. davido89 zegt

    2 december 2017 om 22:24

    Geweldige Column! Helemaal mee eens. Dit geldt overigens niet alleen voor crossovers maar voor bijna alle suv’s. De enige suv’s met bestaansrecht zijn de XXL amerikaanse suv’s (daadwerkelijk ruime auto’s) en de Range Rover (de enige auto die alles wilt zijn en het ook echt is). De rest mag van mij voor altijd van de weg verdwijnen

    Login om te reageren
  57. kees66 zegt

    2 december 2017 om 22:28

    Als je zoals ik inmiddels de 50 ben gepasseerd en het elke dag moeilijker word om je uit de Recaro stoelen van je Megane RS te trekken… dan begint zo’n hoog ding er toch steeds beter uit te zien. Als ze de motor van mijn RS in zo’n Kadjar hadden gelepeld dan had ik misschien al zoiets gekocht. Misschien dan toch maar kijken voor een 2e hands SUV met wat meer vermogen…

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      2 december 2017 om 23:37

      @kees66: koop dan een scenic, dan heb je 20” jetsers, en toch een praktische auto ?

      Login om te reageren
  58. speedie zegt

    2 december 2017 om 22:56

    Veel crossover’s zijn inderdaad groot en lomp en bieden amper meer plaats/kofferruimte. Een TRoc kan me daarentegen wel smaken. Veel plaats en hogere laadruimte en toch relatief klein van formaat. Dat je hoger zit is dan geen nadeel en zelfs veiliger bij zijdelingse crash.

    Login om te reageren
  59. mgmgb zegt

    2 december 2017 om 23:00

    Amen. Meer kan ik er niet over zeggen.

    Login om te reageren
  60. camber24 zegt

    2 december 2017 om 23:10

    Top artikel. Ik deel de haat. Ik rijd nu gedwongen tijdelijk met zo’n laffe crossover. Volgende auto (mei 2018) wordt gewoon weer een hatch of sedan.

    Login om te reageren
  61. kobus1967 zegt

    2 december 2017 om 23:18

    Hm ik pak de crossover naar een salsafeest, maak jij de foto’s Casper.

    Login om te reageren
  62. wernerv8 zegt

    2 december 2017 om 23:29

    Amen. Nou moet ik wel zeggen dat mijn ruggetje een iets hogere instap wel fijn zou vinden maar de gemiddelde hatch is al veel hoger als mijn oude civic want die is echt tering laag.

    Login om te reageren
  63. tjorque zegt

    2 december 2017 om 23:35

    Crossover het nieuwe bullshit…

    Ik begrijp dit niet. All show no go. Maar jah. We leven in een tijd waar neptieten, fake news en de bullshit met de meeste likes belangrijker zijn dan de realiteit….
    Cross-overs, een auto trend die mij net zo ergert als auto’s die vooraan onder de kap als een 1,9 diesel klinken en achteraan een prachtig V6 / V8 / V-weetikveel roffeltje concertreren. NEP.
    Ik haat nep!

    Login om te reageren
    • luxaeterna zegt

      3 december 2017 om 13:14

      @tjorque: Fake is nu eenmaal in.

      Login om te reageren
  64. pj_vanaeken zegt

    2 december 2017 om 23:57

    ik rijd momenteel zelf met een berline A3 dus ik ben nu niet bepaald een SUV fanboy maar dit artikel generaliseert de crossover klasse toch wel net iets te fel.

    Je kan een vader met twee kinderen toch niet verplichten rond te rijden in zo’n oersaaie Duitse break? De looks van de E Estate, A6 Avant of 5 Touring zijn nu toch niet om over naar huis te schrijven. Ze adopteren dan wel de fantastische interieurs maar langs de buitenkant zijn ze toch echt geen waardig alternatief voor hun berline/coupe varianten. Geef me dan toch liever maar een F-Pace of een Macan. Die zijn ook, laten we wel eerlijk wezen, niet gebouwd om te off-roaden (en dus per definitie ook een crossover) maar zien er een stuk beter uit als die oersaaie breaks en zijn even praktisch.

    Het crossover segment is echt wel een stuk groter dan de opgekrikte hatchbacks uit het artikel en ik zou de babies (F-Pace, Macan, …) niet weggooien met het badwater (Ecosport, Captur, … )

    Login om te reageren
  65. koentag zegt

    2 december 2017 om 23:58

    Amen.

    Login om te reageren
  66. dracae zegt

    3 december 2017 om 01:17

    Het is lang geleden sinds ik het zo hartgrondig met een column eens was!!!

    Dus voor mij wel die sedan, die coupe, die hot hatch!
    ..ok… de huidige is meer een warme hatch.. maar wel eentje waar ik een hoop lol aan heb.

    Login om te reageren
  67. 2wheeler zegt

    3 december 2017 om 01:23

    Om hier een autoliefhebber te zijn moet je vooral veel auto’s haten, zo blijkt. Jammer! Ik hou van alle auto’s, ook van crossovers <3

    Login om te reageren
  68. amphiby zegt

    3 december 2017 om 01:46

    Je hebt hier beschreven wat velen van ons denken @CasperH
    Echt een fijn stuk ?

    Login om te reageren
  69. Hupke zegt

    3 december 2017 om 04:45

    Slechtste wagen waar ik ooit ik gereden heb: Renault Captur, van dat onding heb ik nog trauma’s. Een golf besteld en een 1.2 benzine ‘f1 edities Captur gekregen die irritante geluidjes over de radio uitspuwt tenzij je het in eco-modus zette maar dan wilde dat ding helemaal nietmeer van plaats.

    Ik heb ook al wel eens een Santa fé of een Renault kadjar gekregen ipv een Volvo break en die dingen vielen wel mee. Is alles behalve leuk maar voor op de snelweg is het OK en voor dezelfde binnenruimte zijn ze korter & goedkoper dan die V90 of e-break.

    Login om te reageren
  70. KEV9 zegt

    3 december 2017 om 05:43

    Iemand die verslaafd is aan benzinezuipende Porsches dit zien schrijven……. om over het milieu nog maar niet te spreken….

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      3 december 2017 om 09:01

      @soulmaster: dat stukje begrijp ik ook niet. De rest helemaal mee eens!!

      Login om te reageren
    • p964 zegt

      3 december 2017 om 11:13

      @soulmaster: ik denk dat het meer gaat om de filosofie achter een auto. Een 911 pretendeert niet zuinig te zijn, maar is dan ook gemaakt voor zijn sportieve prestaties. Een cross-over is niet zuinig (want luchtweerstand), niet sportief (want hoog) en doet niks in het terrein.

      Login om te reageren
  71. hacker zegt

    3 december 2017 om 06:45

    De meeste mensen zijn dan ook maar middelmatig, logisch toch dat ze middelmatige auto’s kopen. De autofabrikanten zullen niches blijven opvullen zolang die nicheauto’s blijven verkopen als zoete broodjes. Wat kan het hen schelen dat sommigen zich hieraan ergeren of dat ocharme het milieu naar de knoppen gaat door hun strategie.

    Login om te reageren
  72. p964 zegt

    3 december 2017 om 07:49

    Amen!!!
    Helaas kiezen veel mensen enkel voor de compromissen, en zijn hun auto’s niet meer dan een gemiddelde van dat we ze werkelijk willen en wat ze verwachten dat de maatschappij van hen verwacht.

    Login om te reageren
  73. M2_lover zegt

    3 december 2017 om 08:43

    Super Casper hier wacht ik al lang op! Ik denk dat dit crossover gedoe vooral iets is voor mensen die niet geinteresseerd zijn in auto’s en de massa willen volgen… Ik koop het nooit/never! Hoop eind van de maand mijn M140i te hebben … ;-)

    Login om te reageren
  74. kennone zegt

    3 december 2017 om 09:01

    Het klopt wel. Bij ons thuis hebben ze een XC60 T5 FWD.. dat ding is ondanks zijn 245pk super traag. En als je een bocht wilt maken mag je blij zijn als je hem tot het einde haalt, en dan is het nog droog!!

    Login om te reageren
  75. mercedesw140 zegt

    3 december 2017 om 09:08

    Mooie column Casper! Je maakt mijn dag! Ik heb niks tegen ‘hoge’ auto’s maar ik ben van mening dat deze dan echt lomp en groot moeten zijn zoals de Mercedes GL/GLS, Audi Q7 of zo’n lekkere lompe Amerikaanse Chevrolet Suburban bijvoorbeeld. Een echte SUV/Crossover moet voor mij 5 meter+ zijn. Ik denk dat de hele ‘kijk mij hoog zitten met mijn actieve levensstijl’ trend een modeverschijnsel is. Iedereen heeft of wil tegenwoordig zo’n raar ding maar dat zal wel weer over gaan ooit. Mensen zullen zich wel keer realiseren waar de f*ck ze mee bezig zijn. En ik moet zeggen, ook wij hebben thuis een SUV dus eigenlijk heb ik geen recht van spreken. Wij hadden als gezinsauto een Mercedes E 250 Estate en wat was dat een fijne auto zeg! Mijn vader en ik zijn Mercedes-fans dus toen we op zoek gingen naar een andere auto was de keus makkelijk dat het weer een Mercedes zou gaan worden. Mijn vader en ik wilden graag een gebruikte S-Klasse (W221). Omdat de E de auto was waar mijn moeder veel mee reed ging ook zij mee zoeken naar een andere auto. Uiteindelijk zei ze: ik wil een ‘hoge auto’. Ze had het al heel lang over de Mercedes ML. Mijn vader en ik waren beide niet te spreken over het uiterlijk van de ML (W166). Wij gingen wel op zoek naar een hoge auto maar dan naar de grotere GL. Die vond mijn moeder te groot dus uiteindelijk hebben we toch maar een ML gekocht omdat mijn moeder hem zo gaaf vond en er toch 95% van de tijd mee rijdt. Mijn moeder is nu een half jaar later nog steeds heel blij met de ML maar ik ben er niet over te spreken. Te korte zittingen ( ik ben 1,85), te hard geveerd (wel luchtvering), en meer trillingen tijdens het rijden op de snelweg dan in de E.

    Dus mensen alsjeblieft, luister naar Casper en koop gewoon weer een fatsoenlijke auto in plaats van zo’n raar hoog ding. Kies bij Mercedes bijvoorbeeld voor een A ipv een GLA of een C ipv een GLC. Bij BMW hetzelfde. Neem een 3er ipv een X3 of neem een 5er ipv een X5. 308 ipv 3008, 508 ipv 5008, C5 ipv C5 Aircross, A4/A6 ipv Q5, A3 ipv Q3, Passat ipv Tiguan, Mondeo ipv Kuga, Talisman ipv Kadjar. Enz…. Je snapt het.

    Login om te reageren
  76. stephane8200 zegt

    3 december 2017 om 09:37

    @casperh: ik citeer mijn moeder, die gisteren op bezoek was vanwege Sinterklaas voor mijn zoon: “Je ziet tegenwoordig alleen maar van die SUVs. Heel de parkeergarage bij het winkelcentrum stond er vol mee.”

    Dit zei ze spontaan, zonder aansporing door jouw artikel. Het is een ‘real world problem’ en ik ben het ook hartgrondig met je eens. Die dingen kloppen niet en ik wil er nooit één bezitten.

    Dank voor dit artikel!

    Login om te reageren
  77. jdeboer zegt

    3 december 2017 om 09:40

    Beste Casper,
    Nu lees ik bij de club van je, ietsteveelrokende oud collega, een smeekbede van VAG om juist vooral wel SUV’s/crossovers te kopen omdat zij die omzet nodig hebben om de strijd met Tesla (lees EV’s bouwen) aan te gaan.
    Je pleidooi zou dus 2 doelen verenigen, ik mag hopen dat velen een voorbeeld hier aan nemen en geen Vinexhok kopen.

    Login om te reageren
  78. henk1023 zegt

    3 december 2017 om 09:47

    Auto’s en sportief gaan sowieso niet samen. Wil je sportief dan moet je het circuit op gaan. Of ga fietsen of motorrijden. Ik ben idd 61 en heb een Mokka 4×4 waar we hoofdzakelijk vakantietrips mee maken. De 60 km woon werk doe ik op mijn speedpedelec of op de motor. Doe je dagelijks nog iets sportiefs en milieu vriendelijks.
    Trouwens de Mokka rijdt een keurige 1 op 15 en je kunt tenminste over de vangrail kijken.

    Login om te reageren
  79. noosaheads zegt

    3 december 2017 om 11:05

    @CasperH Je snapt hopelijk wel dat dit stukje van je een behoorlijk preken voor eigen parochie-gehalte heeft he? Halleluja en bijval is al snel jouw deel. Terug naar de echte wereld; Niet iedereen zit te wachten op handgeschakelde achterwiel aangedreven auto’s zonder turbo’s met minimaal 400 pk.

    Login om te reageren
    • tttijn zegt

      3 december 2017 om 11:14

      @noosaheads: dat laatste schrijft ie ook nergens. Zou t nog is goed lezen als ik jou was.

      Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      3 december 2017 om 13:46

      @noosaheads: amen.. bij het lezen van het stuk ging bij mij de gedachte dat hij een wel hele grote groep mensen die graat in zo’n auto wil rijden schoffeert..

      Login om te reageren
  80. tttijn zegt

    3 december 2017 om 11:14

    Je bent nog vrij mild :)

    Login om te reageren
  81. prop zegt

    3 december 2017 om 11:44

    Als je geen cross over wil dan is er als nog genoeg keuze

    Login om te reageren
  82. e1000bmw zegt

    3 december 2017 om 14:36

    En dan te bedenken dat de touring ooit gezien werd als de auto voor hen met een actieve Lifestyle…

    Login om te reageren
  83. hotze zegt

    3 december 2017 om 19:22

    Haha, prachtig, krijg ik bij dit artikel reclame voor de Seat Arona.

    Login om te reageren
  84. stefke zegt

    4 december 2017 om 11:00

    wow! dat is een colomn!

    Ik kan janken van geluk!!

    Login om te reageren
  85. sulobb zegt

    4 december 2017 om 11:26

    “Bovendien verbruik je meer brandstof, waardoor er meer narigheid in de atmosfeer komt, waardoor mensen die wél durven kiezen óók meer belasting moeten gaan betalen over hun mobiliteit.” Hahahahaha :D heerlijk…

    Login om te reageren
  86. sulobb zegt

    4 december 2017 om 11:35

    Ik vind bepaalde grossiers wel ‘iets hebben (bv. Duster), maar voor de rest zijn ze echt slap en zinloos. Ze maken het straatbeeld vuil. Rij je ook graag off-road of hou je van roadtrips? Koop dan een vierwielaandrijver en liefst een echte SUV! Want voor woon-werk heeft het totaal geen nut. Een Golfje of een Passat rijdt comfortabeler en parkeert gemakkelijker… We zijn een consumptiemaatschappij geworden en ze smeren ons alles aan… geef mij maar een ouwe, zalige en betrouwbare e39… en al dat nieuwe brol mogen ze houden…

    Login om te reageren
  87. toddemij zegt

    4 december 2017 om 17:38

    Ook ik erger me rot aan al die eenheidsworsten. Lijken allemaal op elkaar. Gedonder begon met de Nissan Qasquai. Samenwerking en fusies van automobielfabrikanten gaven een extra zet aan de fantasieloze op elkaar lijkende crossovers. Gelukkig heeft als een van de weinigen Jacquar een aantal smaakvolle modellen op de plank. Helaas gaan ook zij echter met met de crossover ziekte maar dat geldt voor iedereen. Waar zijn de tijden van de modellen die echt een eigen identiteit hadden. Tegenwoordig is alleen het merkembleem verschillend van die crossovers.

    Login om te reageren
  88. snel70 zegt

    4 december 2017 om 18:29

    Ach ja, zo zie je maar weer wat een mens allemaal klakkeloos aanneemt. Lullige is ook nog eens dat iedereen een mening moet hebben voorts, zelfs over dingen waar ze geen verstand van hebben.

    Login om te reageren
  89. aadt zegt

    5 december 2017 om 12:36

    Wat een kul verhaal, je vind een dergelijke auto mooi of niet, een hoge instap is de laatste jaren heel belangrijk geworden bij heel veel mensen, En een iets hoger brandstofverbruik? ach hoe belangrijk is dat voor de doelgroep, deze mensen rijden gemiddeld 12.000 km/jr. Dat er in advertenties teksten en foto’s staan met kano’s bij het meer en mountainbikes in de bergen is gewoon om de auto in een mooi perspectief te plaatsen, daar kijk een gemiddelde nuchter koper dwars doorheen. Beste Casper H. laat uw persoonlijke mening achterwege over wat u mooi of lelijk vindt en ga als een professional aan het werk…

    Login om te reageren
  90. ries70 zegt

    6 december 2017 om 23:14

    Wat een kulverhaal! Als ik eenheidsworst wil rijden kruip ik wel in een Passat, A4, V60, Primera Of BMW 3 serie. En als ik kleinere eenheidsworst wil een golf, Leon, Astra of V40……..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North