• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Comeback van de Ur-Quattro

Auteur: Alwood, gepost 29 juni 2009 om 20:08 – 29 Reacties

audi-s5-urquattro


Er staat nog niks vast, maar de kans is groot dat we volgend jaar quattro weer met een grote “Q” mogen gaan schrijven. Een nieuwe Quattro mag dan na bijna 20 jaar weer naam maken. Het alles past helemaal in de nieuwe trend van downsizen, ik vraag me dan ook af waarom hier nog geen regels voor opgesteld zijn. Gewoon fabrikanten verplichten oude turbo-rallymonsters nieuw leven in te blazen!

Het gerucht komt deels voort uit Audi’s eigen verwijzingen naar de Quattro, bij het introduceren van de A5 coupé. Deze zal dan ook als basis dienen voor het nieuw te introduceren model. Om niet respectloos de geschiedenis van het merk uit te melken wordt er dit keer meer dan alleen een ander bumpertje en nieuwe velgen gemonteerd. Het wordt een speciale lichtgewicht mix.

Er zijn op dit moment nog verschillende motor-kandidaten. De 4.2 V8 wordt genoemd, al dan niet met turbo’s, de zescilinder die ook in de S5 cabrio zit wordt genoemd, maar we weten natuurlijk allemaal dat het de vijf-met-turbo uit de TT-RS gaat worden! Niets is zo lekker als een brullende, knetterende vijfcilinder. De 375 peekaatjes zouden ook een nieuwe Quattro niet misstaan. Dat is àls de Audi ingenieurs er het komend jaar niet een paar meer kunnen vinden. Misschien worden het er wel 400.

Als het eindelijk zo ver is zullen prijs en prestatie de nieuwe Quattro tussen de S5 en R8 in moeten positioneren. Minder supercar dan de R8, minder zwaar en speelser dan de S5. Helaas wel weer een tikkie duurder dan de S5.

Ook interessant!

  • TT RS Heritage is eerbetoon aan Ur-quattro
  • Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
    Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
  • Video: Audi A5 crasht tegen BMW 4 Serie. Hard.
  • De Audi Sport Quattro is terug (en elektrisch)

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

a5, Audi, rally

Vorig bericht: « Novitec Ferrari F430 Scuderia 16M met 696 pk
Volgend bericht: Fiat 500 gaat de VS veroveren? »

Lees Interacties

Reacties

  1. _WJ_J_ zegt

    29 juni 2009 om 20:10

    Mooizo! Quattro hoort gewoon bij audi!

    Login om te reageren
  2. johan zegt

    29 juni 2009 om 20:13

    Het wordt dus een variant op de S5.

    Vergelijkbaar met Citroën die de DS weer ‘nieuw leven inblaast’.

    Login om te reageren
  3. Maarten zegt

    29 juni 2009 om 20:14

    mooi hoor maar dat intelligent zooi mogen ze achterwegen laten

    Login om te reageren
  4. sandertjuuh zegt

    29 juni 2009 om 20:18

    nice!;)

    Login om te reageren
  5. frank zegt

    29 juni 2009 om 20:18

    wordt nooit wat, lees de laatste EVO maar over de audi TT RS

    Login om te reageren
  6. fuzzer zegt

    29 juni 2009 om 20:21

    Gewoon group B terugbrengen .
    Overpowerd rallymonsters is what the world needs.

    Login om te reageren
  7. W1ck3D-78 zegt

    29 juni 2009 om 20:22

    En de RS5… Hoe zit het daarmee? Waar mogen we die positioneren of komt er die überhaubt nog wel? Of neemt deze Quattro zijn plaats in?

    Login om te reageren
  8. ferrari599xx zegt

    29 juni 2009 om 20:24

    coole zetels

    Login om te reageren
  9. Mao zegt

    29 juni 2009 om 20:26

    @Frank

    Wat was er mis mee dan ? Heb geen evo bij de hand. Maar ik vermoed onderstuur.

    Login om te reageren
  10. Timmie zegt

    29 juni 2009 om 20:29

    Klassiek marketing-gedoe: gaatjes opvullen: been there, done that!

    Login om te reageren
  11. DRIVR zegt

    29 juni 2009 om 20:34

    Hier nog meer details zoals verschenen op 31 mei jongstleden:

    Georg Kacher, de Europese topredacteur van Car Magazine, gaat er prat op dat Audi in 2012 met een nieuwe SportQuattro komt. Die zou gebaseerd zijn op de huidige S5 coupé maar dan met een handvol exclusieve addenda: volledig nieuwe panelen, een indiscrete achterspoiler, dikker C-stijlen, uitgeklopte dorpels en wielkasten (voor standaard 20-duimers) alsook kortere bumpers om het profiel van Project Anniversario duidelijk van de A5 Coupé te onderscheiden.

    De werknaam van dit geheime project dat niet in de VAG-gebouwen ontwikkeld wordt om perslekken te voorkomen (goed bezig, nvdr.) laat vermoeden dat Audi de SQ als verjaardagscadeau voor zijn 100-jarig bestaan in juli plant. Of beter: plande aangezien de lancering van het concept door de economische crisis uitgesteld is tot volgende jaar wanneer Quattro zijn 30ste verjaardag viert. Hoedanook: de spannendste Audi in decennia zou er daadwerkelijk binnen drie jaar komen, aangedreven door ofwel een 425pk sterke 3.0 zescilinder biturbo (zoals die van de nieuwe S4), ofwel een 400pk sterke vijfcilinder (zoals die van de Audi TT-RS) – beide goed voor een pk-gewichtsverhouding gelijk aan die van de R8 V10.

    Om dat ambitieuze doel te bereiken, moet de zware S5 240 van zijn 1640 kilo’s kwijtspelen. Volgens de ingenieurs mogelijk dankzij perspex achterruiten, een gepluimde aandrijflijn, lichtere stoelen, spartaanse trim en die gewijzigde bumpers en panelen. Verder gist de impressie van Car ook naar de frontale luchtinlaten van de oude SportQuattro én de uitgefade ringen op de deur zoals vroeger in de racerij gebruikt. Geitenwollensokkendragers contenteren zich met Audi’s KERS-systeem dat ‘Flybrid’ gedubd wordt en zeker op de nieuwe SportQuattro zal figureren. Nu alleen maar hopen dat ze de inflatie-index niet consequent toepassen in Ingolstadt, want dan zou de SportQuattro op een nierverslindende 180.000€ uitkomen…

    Login om te reageren
  12. arjens zegt

    29 juni 2009 om 20:36

    Hmm Ur Quattro is een grote naam. Audi zal echt met iets moeten komen. Anders gaan ze hard onderuit. Ik ben erg benieuwd! En persoonlijk vind ik dat er een 5 cilinder in moet komen. dat vind ik toch de mooiere blokken. Al helemaal met het oog op het origineel.

    Login om te reageren
  13. 1NteNSe zegt

    29 juni 2009 om 20:37

    Nice! Ik hou wel van Audi’s :D

    Login om te reageren
  14. robbie zegt

    29 juni 2009 om 20:56

    @DRIVR, de geruchten over de terugkeer van een “Ur Quattro” deden idd al een tijdje de ronde. Persoonlijk denk ik niet dat Audi op korte termijn met zoiets gaat komen.

    Ze zijn momenteel veel te druk bezig met het ontwikkelen van de RS5 en andere varianten van de A5 Sportback. Voor 2012 (maar waarschijnlijk nog veel later) zal er ooit misschien zoiets komen. Op basis van de tweede generatie A5 misschien?

    Login om te reageren
  15. KlassiekeKliko zegt

    29 juni 2009 om 21:09

    Pfff, weer zo’n overtrokken broodje gebakken lucht. Jongens, Audi maakt al jaren doodsaaie auto’s voor het marktsegment boven VW en de rest van de VAGe familie, er zit al heel lang geen kraak of smaak aan. Ze wisten zelfs Lambo saai te krijgen.

    Denk je nou dan echt dat ze in tijden van recessie opeens een wilde nichebak gaan maken?

    Login om te reageren
  16. Solstice zegt

    29 juni 2009 om 21:09

    De terugkeer van de ur-quattro is dat niet een knoeperd van een paradox? De auto kreeg de toevoeging ur- pas later om aan te geven dat het de eerste was van zijn soort..

    Aan de artist’s impressions (zoals ook hierboven) krijgt de RS5 light in kwestie vooral stijlelementen van de ‘korte’ Sport Quattro en dus niet de Ur-straatversie.

    Login om te reageren
  17. Alwood zegt

    29 juni 2009 om 21:39

    @vierwielaandrijving

    Als iedereen nu eens heel gauw de TT-RS review gaat kijken dan zullen jullie zien dat het met het driften wel goed komt

    @Solstice
    helemaal juist wat je zegt, het is meer om aan te duiden dat het weer om een Quattro gaat, zoals het origineel… niet om de aandrijflijn die overal al in zit. Wat betreft de looks, audi zal wel flink wat happers en frutsels monteren om het ‘sportiever’ te maken.

    Het lijkt mij verder logisch als een eventuele RS5 gewoon tot Quattro omgedoopt wordt. Kunnen ze het meteen maken om de V8 voor iets kleiners met een turbo in te wisselen.

    Login om te reageren
  18. WieAndersDasAuto zegt

    29 juni 2009 om 21:42

    Juist Audi! Dat zouden meer merken moeten doen. Eigenlijk zouden merken een auto moeten uitbrengen die zo licht mogelijk is door al het luxe weg te laten. Echt voor die-hard rijders :D

    Login om te reageren
  19. lincoln zegt

    29 juni 2009 om 21:47

    na al die comebacks en retro,s kan ik alleen nog maar respect opbrengen voor de Ford GT ..

    dan ben je pas retro en comeback-gewijs goed bezig ..

    Login om te reageren
  20. MDA zegt

    29 juni 2009 om 22:12

    Goed plan… en nou hopen dat het een beetje een ‘hardcore’ auto wordt: rauw geluid, beetje vierkant, grote splitter, en met een paar extra dikke ronde verstralers op de voorkant.

    Login om te reageren
  21. wapz zegt

    29 juni 2009 om 22:42

    Laten we hopen dat hierdoor geen ruimte meer is in het modellengamma voor de Q7.

    Login om te reageren
  22. michielh zegt

    29 juni 2009 om 23:38

    Ik kan me al helemaal voorstellen hoe zo’n Quattro dan moet worden.

    Mocht het allemaal waar zijn, ik kan als group b / audi-fan niet wachten om het resultaat te zien :D

    Login om te reageren
  23. Citrofiel zegt

    29 juni 2009 om 23:46

    @ johan; Goede vergelijking! Het nieuw leven inblazen van een legendarische naam is vragen om teleurstellingen…

    Login om te reageren
  24. kowalsk zegt

    30 juni 2009 om 02:30

    Het stuk dat DRIVR postte heeft me zeer nieuwsgierig gemaakt, hopelijk wordt dit een die-hard rijdersauto met lekker korte overhangen en een knallende 5-cilinder :D

    Login om te reageren
  25. Sport zegt

    30 juni 2009 om 07:06

    ”Een nieuwe Quattro mag dan na bijna 20 jaar weer naam maken.”
    De quattro werd geintroduceerd in 1980 en ging vanaf 1982 in productie. Is dus wel langer dan 20 jaar hoor…

    Login om te reageren
  26. markieanta zegt

    30 juni 2009 om 07:52

    Wauw, weer een model van Audi.
    Jongens, stop er nu eens mee. Of zet twee nieren op de voorkant van je auto, lekker met zijn tweetjes de niche markt op.
    Dolletjes….

    Login om te reageren
  27. Merry zegt

    30 juni 2009 om 08:46

    Concurentie voor de Lancer en Impreza!
    Kom maar op!ik vind die 2 te tam geworden en kunnen wel wat meer peper gebruiken.
    Al denk ik wel dat als ze bij Subaru en Mitsubishi echt willen de Quatro ver overtreffen.

    Login om te reageren
  28. de sjonnies zegt

    30 juni 2009 om 09:49

    Ging destijds met een Quattro S1 – enige in Nederland op kenteken vaak ‘de straat op’ met mijn maat om hem voor de eigenaar uit te laten.
    Ik kan me nauwelijks of niet voorstellen dat Audi nu in staat zou zijn om zo’n brok oer kracht weer in de markt zal gaan zetten.
    Dit wordt een grote teleurstelling, er kunnen namelijk geen echte hard-core auto’s gemaakt worden door een concern, als ze deze gaan maken zal het wel weer een rijdende EPS ASB LSD MKB DVD computer worden die je niet genadeloos afstraft als je over de grens zou gaan.

    Login om te reageren
  29. Tommy zegt

    30 juni 2009 om 23:12

    Ik vermoed dat het idd “bijna 30 jaar” moet zijn (1980 – 2009 = 29 jaar).

    Maar dit zal niet zo snel lopen denk ik, als er wel een quattro gaat komen zullen we die zeker op de Ring betrappen tijdens het testen. De RS5 is eerst aan de beurt hoewel daar ook niet zo veel haast mee gemaakt wordt, terwijl hij wel klaar lijkt op spyshots/video’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North