• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Corvette C8 wordt middenmotor V6 lichtgewicht

Auteur: CasperH, gepost 17 maart 2010 om 16:53 – 52 Reacties

Stingray Concept
De Corvette C7 laat voorlopig nog op zich wachten maar er wordt al heftig gespeculeerd over hoe de opvolger van die auto, de C8 eruit gaat zien.

GM zou bezig zijn met een radicaal nieuw ontwerp voor de Amerikaanse sportwagen. Zo zou de C8 -de opvolger van de nog te introduceren C7- worden opgebouwd rond een lichtere, meer efficiënte V6. GM is zeer ambitieus als het om de Corvette gaat. Ze willen een wereldwijd succesvolle supercar afleveren met de C8. Deze zou kleiner en wendbaarder moeten worden dan de huidige Corvette, iets waartoe een aluminium body zou moeten bijdragen.

Corvette C7 rendering
Eigenlijk had de C7 al een heftig vernieuwend model moeten worden. Echter, omdat de crisis heeft toegeslagen en GM niet genoeg middelen heeft om een volledig nieuwe Corvette te realiseren werd de C6 opnieuw op de tekentafel gelegd. Dit moet ervoor zorgen dat de ontwikkelkosten voor de C7 laag blijven. Een insider meldde aan Autoweek.com dat de C7 de laatste “traditionele” Corvette zal zijn. De V8 gaat bij de introductie van de C8 verdwijnen en wordt waarschijnlijk vervangen door een twin turbo V6. Dit moet er samen met de verbeterde aerodynamica en een lager gewicht voor gaan zorgen dat de Corvette zuiniger wordt.

In 2013 wordt de nieuwe Corvette C7 verwacht. De C8 zal op z’n vroegst in 2016 zijn opwachting maken. Hopelijk lijkt hij een beetje op de Stingray Concept die GM een jaar geleden onthulde voor de film Transformers.

Ook interessant!

  • Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!
    Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!
  • Corvette C8
    Corvette C8 nu al een beetje aangepast
  • Duitse Corvette
    Duitse Corvette C8 nu eindelijk ingrijpend verbeterd
  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*

Nieuwste artikelen

  • Autonoom blijft een droom
  • Dieven al vooraf in de kraag gevat
  • Waarom rijdt deze kerstboom met 315 per uur door de straten?
  • Zo loods jij je auto door deze ijskoude kerst!
FacebookTweetPinLinkedIn

c8, Chevrolet, concept, Corvette

Vorig bericht: « Configureer je eigen Continental Supersports of Mulsanne
Volgend bericht: Matzwarte Touareg V10 TDI gespot »

Lees Interacties

Reacties

  1. Janneman zegt

    17 maart 2010 om 16:55

    Ja, beetje cliché. Maar in een Corvette hoort gewoon een dikke V8.

    Login om te reageren
  2. KaCh1ng zegt

    17 maart 2010 om 16:55

    mooi zal het zijn :D

    Login om te reageren
    • wimpie zegt

      17 maart 2010 om 18:10

      @KaCh1ng: ja idd

      Login om te reageren
  3. dekster zegt

    17 maart 2010 om 16:56

    De dood van de amerikaanse V8…

    Login om te reageren
  4. KaCh1ng zegt

    17 maart 2010 om 16:56

    zal me ook niet verwonderen als er een hybride komt in te zitten in 2016

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    17 maart 2010 om 16:57

    6 cilinder .. back to the roots ..

    Login om te reageren
  6. EJS zegt

    17 maart 2010 om 16:57

    Zonde, in een corvette hoort gewoon een V8, en eigenlijk is de Z06 al behoorlijk licht voor een auto in zijn klasse. Ik zou er persoonlijk meer voor voelen om dan een kleinere auto om een V8 met ongeveer hetzelfde volume te bouwen, en dan de hele auto incl. motor op te trekken uit lichtgewicht materialen..

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 maart 2010 om 17:04

      @EJS: welnee man .. die 8 cilinders zijn er in 95% van de tijd 4 teveel ..

      Login om te reageren
      • EJS zegt

        17 maart 2010 om 17:06

        @lincoln:

        Daarvoor heeft men cilinderuitschakeling uitgevonden. Overigens ben ik van mening dat je niet zo snel te veel cilinders hebt, het rijdt wel veel rustiger als je meer dan 4 cilinders hebt die ’t werk doen..

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          17 maart 2010 om 17:21

          @EJS:
          dat heeft nooit echt goed gewerkt ..

          wel deel ik je menig dat 8 cil. niet meer consumeert dan 4 cil. eenmaal op kruissnelheid ..

          Login om te reageren
          • EJS zegt

            17 maart 2010 om 17:27

            @lincoln:

            Nee, maar het zou wel werkend gemaakt moeten kunnen worden volgens mij;)

            En volgens mij is dat idd zo.. Als ik kijk wat een Corvette verbruikt is dat sws niet extreem ofzo, ik ken vier cilinders die meer verbruiken zegmaar;)

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              17 maart 2010 om 17:38

              @EJS:
              las laatst in de autovisie dat de insigna (1.6 4cil.) 1 op 9 reed !!

              mijn 15 jaar oude 4.6 V8 reed (zonder dollen) economischer ..

              Login om te reageren
              • EJS zegt

                17 maart 2010 om 17:41

                @lincoln:

                1 op 9 verschilt ook niet zo gek veel met een Corvette.. Ik weet iig dat onze former Saab 1 op 6 reedt, met een 2.0 turbo……

  7. super zegt

    17 maart 2010 om 17:01

    v6 middenmotor, een soort nsx dus. enne, de eerste corvettes hadden een 6 cilinder, in lijn, dat wel.

    Login om te reageren
  8. jan zegt

    17 maart 2010 om 17:07

    Wat gebeurt er met de wereld man :S…….al die typische dingen die bepaalde auto’s zo mooi maakte verdwijnen

    Login om te reageren
  9. TheMaster zegt

    17 maart 2010 om 17:09

    @lincoln: Natuurlijk niet in 95% 4 cilinders teveel. Zodra je een V8 start, heb je prachtig amerikaans V8 geluid, dat wil je 100% van de tijd horen, dus heb je nooit 4 cilinders teveel.

    Heb t zelf niet echt op luie V8’s, efficiëntere turbo V6’en FTW, maar toch, het geluid van een dikke V8 kan ik toch altijd wel waarderen

    Login om te reageren
  10. de jos zegt

    17 maart 2010 om 17:14

    er zijn geen zekerheden meer in het leven, een corvette met een V6….

    Login om te reageren
  11. Dimglor zegt

    17 maart 2010 om 17:52

    Waarom al nadenken over de c8? Wacht toch eerst eens tot ze de c7 uitbrengen ;) hehe

    Login om te reageren
  12. Gelei zegt

    17 maart 2010 om 18:03

    The horror… (maakt een angstaanjagen Marlon-Brando-in-Apocalypse-Now gezicht)

    Login om te reageren
  13. Kevski-Style zegt

    17 maart 2010 om 18:14

    Mwah, best goeie zaak. Overeigens kloppen jullie dingen niet helemaal: Een corvet is zo licht omdat hij voor het grootste gedeelte uit met glasvezel versterkt polyester bestaat. Dat is lichter dan alluminium. Veel lichter kun je de auto in kwestie niet maken. alleen door gebruik van alluminium ipv plaatstaal met een zelfde constructie is er nog gewicht te besparen op het chassis/carrosserie. het kan wel, maar dan moet je naar een andere constructie voor het frame gaan kijken, waardoor het niet meer in serie geproduceerd kan worden. Denk aan spaceframes. dat weegt veel lichter en is naar verhouding ook sterker door de kokers die gebruikt worden. Een V6 is dan helemaal geen gek idee. Sterker nog, hij is er in feite al: de vortech V6. Ook al voorzien van turbo. Het is een 350 smallblock waarvan 2 cilinders zijn afgehakt. De gietijzeren blokken halen ongeveer 1000pk met wat opvoerspul en domineren dan ook de outlawklasse in Buick Regals en dergelijke.
    En V8 verbruikt niet per definitie meer dan een een 4 ciiinder. het heeft ermee te maken hoeveel vermogen er op dat moment geprodcueerd wordt.. Stel je draait beide met 100pk op een gegeven toerental op deellast dan zullen de verbuikscijfers slecht heel licht in het voordeel zijn van de 4 cilinder vanwege de aandrijfverliezen die lichter zijn. Dat is ook de reden waarom je steeds meer turbomotoren ziet. In feite vergroot een turbo je cilinder met de hoeveelheid druk die een turbo produceert in bar. Onder deellast wordt die turbodruk vervolgens gewoon afgeblazen zodat er geen extra benzine in hoeft te worden gespoten en de motor normaal ademt….

    Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      17 maart 2010 om 18:28

      @Kevski-Style: Ah…
      OT: ’t is triest :(

      Login om te reageren
  14. robbie zegt

    17 maart 2010 om 18:21

    Hmmm, de nieuwe C7 in 2013 en dan de C8 al in 2016? Dat lijkt mij heeeel sterk. Zeker gezien de gemiddelde periode dat een Corvette in productie is.

    2020+ voor de Corvette C8 lijkt mij een stuk realistischer. En voordat we zover zijn heeft GM ongetwijfeld al 30x de plannen aangepast (net zoals met de C7). Of GM is natuurlijk definitief failliet. Dat lijkt mij nog het meest logisch.

    Login om te reageren
    • C6_R zegt

      17 maart 2010 om 18:24

      @robbie: GMTA! :lol:

      Behalve dat laatste natuurlijk, dat gaat niet gebeuren!

      Login om te reageren
  15. C6_R zegt

    17 maart 2010 om 18:22

    2013 op z’n vroegst de C7, die gaat echt wel minstens 5 jaar mee. Tegen de tijd dat de C8 daadwerkelijk op de markt is gekomen zijn de plannen waarschijnlijk nog minstens tien keer veranderd.

    Login om te reageren
  16. bpc zegt

    17 maart 2010 om 18:33

    middenmoter, efficiente v6, ziuning twin turbo,… :-s en wat doen ze met hun motto never chanche a winning team… of is dat alleen maar commecieel bedoeld

    Login om te reageren
  17. BananaFlip zegt

    17 maart 2010 om 18:40

    Lichtgewicht oké, maar een V6 is niet de juiste motor voor deze auto. Corvette staat gelijk aan acht cilinders. En dat moet niet veranderen.

    Login om te reageren
  18. BramS zegt

    17 maart 2010 om 18:44

    Verbruik heeft weinig te maken met het aantal cilinders, meer met hoe je ermee rijdt. Al nodigt een dikke 8 cilinder wel uit tot harder rijden en als je dat dan doet, begint het te drinken. Het mooie van die efficiënte kleine volume turbo motoren is dat je power hebt wanneer je dat nodig hebt, maar doordat je kleine volume het verbruik mee valt. Als je normaal rijdt met deze kleine efficiënte motoren, kan je zuinig rijden doordat je altijd koppel te beschikbaar hebt.

    Login om te reageren
  19. Timmie zegt

    17 maart 2010 om 18:53

    Dat vroege gespeculeer over de opvolger van de opvolger is volgens mij paniekvoetbal. De V8 zou in de Corvette dan bedreigd zijn met uitsterven, en dat doet helaas speculeren.

    Login om te reageren
  20. Mr. CO2 zegt

    17 maart 2010 om 19:29

    Jammer dat de C7 pas in 2013 komt, de huidige Corvette is duidelijk aan vervanging toe. Ik heb er geen bezwaar tegen als er een V6 in de C8 komt, maar het zou fijn zijn als er naast die V6 ook de mogelijkheid zou zijn om voor een V8 te kiezen, net als bij de Chevrolet Camaro. Maar het zijn toch alleen maar speculaties, het kan best dat GM er tegen die tijd heel anders over denkt.

    Login om te reageren
  21. BaySideBlueBoy zegt

    17 maart 2010 om 19:33

    Bij een middenmotor moeten mensen niet gelijk denken aan een motorblok dat achter de bestuurder ligt. Een Mercedes-Benz SLR McLaren heeft ook een middenmotor terwijl het blok voor de bestuurder ligt. Waarom, omdat het blok achter de vooras is geplaatst.

    Login om te reageren
  22. Jordi zegt

    17 maart 2010 om 20:17

    Er komt heus wel en V8 versie met duizendmiljoen peekaa’s, alleen die V6 word waarschijnlijk de ”standaard” versie uitvoering. rustig

    Login om te reageren
  23. lincoln zegt

    17 maart 2010 om 20:18

    in 2016 !!

    man .. dat duurt nog 100 jaar man ..

    Login om te reageren
  24. pilot zegt

    17 maart 2010 om 20:27

    hoop dat het wat wordt met zo’n naaimachine erin

    Login om te reageren
  25. Laus zegt

    17 maart 2010 om 20:37

    Al stoppen ze er een V2 in. Als ie maar 500 pk+ heeft en net zo scherp rijdt als hij er uit ziet. Geluid is een bijzaak.

    Login om te reageren
  26. Timmie zegt

    17 maart 2010 om 20:39

    GM gaat zeker geen haast maken met de opvolger van de C6. Er is de CO2-hype die als een bom insloeg, de financieel-economische crisis, en de overnameperikelen rondom (delen van) GM. Eerst zich financieel veilig(er) stellen alvorens een levende legende te reincarneren. Kortom: veto van financien tov combo imago-traditie.

    Login om te reageren
  27. carpicture555 zegt

    17 maart 2010 om 20:45

    tja, ik zie er overal maar gwn t positieve van in, maar een amerikaanse musclecar zonder v8????
    dan nog liever (persoonlijk, dus niet mee kwaad worden) een hybride v8, je houdt de sound, alleen veel minder verbruik…
    maar ja, 2016… wie weet of de wereld dan nog bestaat:P
    wie wt of auto’s dan nog op de grond rijden??!

    Login om te reageren
  28. flappie zegt

    17 maart 2010 om 20:46

    boeiend. je kunt toch nooit zo’n ding betalen.

    Login om te reageren
    • carpicture555 zegt

      17 maart 2010 om 20:52

      @flappie: ja, zo kun je het eik t beste bekijken:P
      ik ga trouwens binnenkort ford rst rijden!!
      zal eerdaags wel een paar videos op de site plaatsen..

      Login om te reageren
  29. Esprit_de_Flandre zegt

    17 maart 2010 om 21:02

    “Zo zou de C8 -de opvolger van de nog te introduceren C7- worden opgebouwd rond een lichtere, meer efficiënte V6.”

    En de C7 komt maar in 2013. Goed plan, aanpassen aan de markt, maar dat wordt dus weer rijkelijk laat. Te laat waarschijnlijk?

    Login om te reageren
  30. Citrofiel zegt

    17 maart 2010 om 21:05

    Zijn we nu al aan het speculeren over een model dat pas op zijn vroegst (maar heel onwaarschijnlijk) over 6 jaar zal verschijnen? Dat is bij geen enkel merk betrouwbaar…

    Login om te reageren
  31. norman zegt

    17 maart 2010 om 21:06

    wrap your ass again in fiberglass !

    Login om te reageren
  32. koekepan zegt

    17 maart 2010 om 21:23

    neej niet doen ‘Vette!!
    een V8, geen V6

    Login om te reageren
  33. killioq zegt

    17 maart 2010 om 21:38

    gaaf ding, maar zonde van die v6, behalve als het een 7 liter is. dat is gaaf

    Login om te reageren
  34. JPM zegt

    18 maart 2010 om 02:46

    Hehe eindelijk gaan ze dat ding eens aanpakken. In plaats van dat misty eyed geneuzel over het verleden. Ze begonnen al bijna op Europeanen te lijken.

    Login om te reageren
  35. Bob zegt

    18 maart 2010 om 05:10

    Men gaat steeds vaker overstappen in de VS op V6 met een twin turbo. De Ford Taurus SHO heeft dat ook al bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  36. maarten zegt

    18 maart 2010 om 10:11

    Als die stingray concept ook maar ongewijzigd desnoods gelimiteerde oplage gebouwd gaat worden vind ik het prima ;)

    Login om te reageren
  37. Hupke zegt

    18 maart 2010 om 19:32

    Nice die C8 maar ik vraag me af of corvette niet wat te ver vooruit aan het lopen is.

    Nu al aan een ontwerp denken voor binnen een aantal jaren?

    Mischien zijn dan net kleine stadsautotjes cool, moet alles hyper hoekig of enorm strak zijn …
    En wie weet bestaat benzine zelfs niet meer (oke meen ik niet maar toch).

    Login om te reageren
  38. Arend zegt

    20 maart 2010 om 13:25

    Ze hadden er ook een kleinere v8 in kunnen gooien.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      20 maart 2010 om 13:39

      @Arend: met welk nut ??

      Login om te reageren
  39. Cantago zegt

    22 maart 2010 om 00:31

    Minder gewicht en een twin-turbo V6 is ook leuk toch?

    Login om te reageren
  40. Arend zegt

    22 maart 2010 om 21:02

    @lincoln
    Gewoon omdat een v8 in een Corvette hoort. Een kleinere v8 kan volgensmij wel hetzelfde klinken en verbruikt dan minder.

    Login om te reageren
  41. astonfreak zegt

    23 april 2010 om 12:39

    splitwindow !!!!!!! mooi

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North