Ruim drie jaar geleden schreven we al eens over de Covini C6W, de zeswieler stond toen op de autoshow in Genève. We hebben er al een tijdje niets van vernomen maar het lijkt dat Covini de auto toch in productie wil nemen.
De Covini C6W Concept werd officieel in 2004 gepresenteerd en volgens Italiaspeed gaat de auto aan het einde van 2009 eindelijk in productie. Het zal echter een zeer gelimiteerde uitgave zijn, denk daarbij aan een jaarproductie van hooguit zes stuks.
De C6W krijgt uiteraard wel een upgrade, het belangrijkste detail is dat de auto nu een cabrio is. Daarnaast is er een nieuwe versnellingsbak en in plaats van de oude V8 met 380 pk maakt men gebruik van de 4,2-liter V8 van Audi met 440 pk.
Nog even het persbericht en de plaatjes van destijds:
The original idea was conceived by Ferruccio Covini in ’74 and made provision for 10 inches front wheels because there where no low profile tyres at the time. The project was ditched in favour of the Soleado prototype, deemed more important, and lay dormant until the 80s when hydro-pneumatic suspension for the four front wheels where devised to optimise weight distribution under various loading conditions. High development costs and other contingencies forced the project to be delayed again. Its use of new ABS technologies and airbags in the 90s pointed in the direction of new research into active and passive safety. This aspect encouraged backing from companies for its development..
Why six wheels?
-in case of a front tyre deflation, the vehicle control is guaranteed by the other wheel next to it.
-four front disc brakes, although a smaller single area, ensure a greater braking surface; this means less overheating and a higher brake effort
-low risk of aquaplaning, due to the two foremost wheels, which wipe the water for the ones behind them, ensuring a better roadholding
-comfort is a consequence of more evenly distributed reaction forces in the supension: the reaction in case of a pot hole is divided between the four front wheels and the shudder in the chassis is limited.
-reduced unsprung weight in the wheels improves the grip. Directional stability is improved: a change of angle due to slack in the steering mechanism (in stuctures like silentblocks) is compensated by the second set of wheels.
-two additional springs and dampers provide a better handling for the vehicle.Technical Specifications
ENGINE: rear, longitudinal, 8 cylinder in V formation, 4 valves per cylinder, naturally aspirated, petrol direct injection Bosch-motronic.
CAPACITY: 4200 cc
MAX POWER: 380 PS (260KW) at 6400 rpm
MAX TORQUE: about 450 Nm (45.9 Kgm) at 2700 rpm
TRANSMISSION: rear wheel drive transaxle
GEARBOX: mechanical 6-speed + reverse. Manual and electro-hydraulic steeringwheel mounted servo
CHASSIS: steel tubular with carbon fibre reinforcements and structural parts
SUSPENSION: independent front and rear wishbones
WHEELS AND TYRES: front 16in wheels with 215/45-16 tyres; rear 20in with 345/25-20 tyres
BRAKES: front and rear vented Brembo discs. Bosch servo and electronic brake distribution
BODYWORK: glass fibre and carbon fibre
DIMENSIONS: length 4180mm; width 1990mm; height 1080mm; wheelbase
2230mm/2750mm (to foremost/middle front transaxle); front track 1540mm; rear track
1620mm ; dry weight 1150Kg
TOP SPEED: 300Kph (185mph)
Met dank aan iedereen voor de tip!
Zie ik nou dubbel of?
@ Gerard Bowling
Of kan je gewoon niet lezen? Antwoord staat in het artikel.
oh! bedankt voor de tip!
Beetje vreemde creatie, het stukje “waarom 6 wielen” vindt ik ook een beetje zwak. ga de nadelen is nalopen zeg :S
Nee ik vindt het niks, lijkt wel of dat ding een gemuteerde Tjernobyl wagen is ofzo.
No problem! ;) :P
Waarom is hij nou alleen rear wheel drive en niet 6WD ?
Ik ben ook niet overtuigd van de voordelen. Een lekke band… niet echt sterk voordelen nee, wat pt0x al zegt. En dan ook nog als sportwagen. Markus zegt: kraken.
oer lelijk als je het mij vraagt :s
Hoe zit dat met de voetruimte? Aan de foto’s te zien komt die tweede rij wielen tot vér onder het dashboard. Lijkt me niet ideaal om daarmee een crash te zetten.
Ik roep: Panther Six en Tyrrell 034!
Deze auto bevindt zich in leuk gezelschap.
Zo kan ik het ook..
@ DRU: plaats er dan ook nog even een extra (meesturend?) achterasje bij ;)
En dan natuurlijk nog minimaal 1 extra vooras, gewoon voor de lol. Het is immers net zo praktisch als 2 voorassen.
De redenen wat ze in hun persbericht geven voor die geweldige voorassen vind ik lijken op iets wat een stagiair zich heeft bedacht om snel naar huis te kunnen gaan.
Leuke hotwheels waar 6 jarigen meestal meekomen, maar die van DRU lijkt nog wel leuk, kun je tenminste nog rupsbandjes om de voorwielen doen (vastzetten natuurlijk..)
Belachelijk.
creative oplossing voor het hele EU bandenbreedte gedoe. Zet er gewoon meer wielen onder voor dezelfde grip!
@Nuvolari – Natuurlijk! Vandaar die comeback! Covini ruikt geld en ziet een kans! hahaha
Als dit ding het ringrecord verbreekt, dan ga ik pas respect hiervoor hebben.
Bij de betere handling zal ook wel onderstuur dat onbestaande zal zijn?
Waarom zetten ze ook geen 4 wielen achteraan? Dat ze bij het accelereren extra grip hebben? Half werk jongens ;)
Poeh ik krijg er koppijn van als ik er naar kijk. Steeds het gevoel dat ik scheel kijk :S Niks voor mij zo’n auto.
eerst resultaten zien dan pas oordelen jongens.
En effe nieuwe bandjes halen… anderhalf keer zo duur als normaal…
haha en maar lachen, w8 maar af als die bandenbreedte gedoe doorgaat in de eu, dan zullen ze wel moeten, het is een goede oplossing
Haha leuk als je voor velgen moet shoppen tevens als een “setje” nieuwe banden kopen.
Wat een lelijkding maar overtuig mij maar inderdaad op de ring ;)
@ Een betere ontwerper: tuurlijk kan je er rupsbanden onder leggen, maar je hebt er het tegenovergestelde aan want de voorwielen worden niet aangedreven ;)
mja weer is wat afwisseling in het straatbeeld..
-edit: nutteloze bijdrage-
ze konden niet kiezen tussen voorwiel en vierwielaandrijving?
design doet me denken aan ascari! iemand? maar volgens mij kun je een crash wel vergeten en die deuren zullen ook niet al te groot zijn. t is gewoon een bij elkaar geraapt zootje!
Afschuwelijk
Ja wat moet ik hier nou van zeggen
@ Gijs
Voordat het gebeurt: ff mijn skills checken; binnen een vijftal minuten staat er daar -edit: nutteloze bijdrage-! :D ;)
@DRU
dat moet beter kunnen! ;)
als je de afbeelding wat groter wilt zien: http://files.uploadffs.com/9c01ef_Covini_8w_endlezz.jpg
Ja, zo kan je het ook verwoorden. Gelimiteerde uitgave… Je zou ook gewoon kunnen zeggen dat ze er niet meer van verkocht krijgen.
Als het dan toch iets met 6 wielen moet zijn… liever deze:
http://www.roverworld.com/images/Vehicles/jankel/jankel-03.jpg
Of deze:
http://www.landroverclub.net/Club/Range_alt/6x6_Scottern2.jpg
Weer eens wat anders. Zeer orgineel. Ziet eer strak uit
is dit dan de auto van lady peneloppe waar ze wel zonder bestuurder in mag rijden?
of zal ze het bij haar eigen autotje laten:
http://img.thesun.co.uk/multimedia/archive/00488/SNF1602MFX2_682_488060a.jpg
In plaats van fatsoenlijke banden te monteren maar 2 assen vóór met Nankang NS1’s ???
@DRU en Endlezz
Jullie vergeten er nog een eikel aan plakken.
Ok dit is WAAAAAW
Veel beter dan een ferrari die binnenkort blijkbaar, hoera hoera, overkop zal gaan, mocht het bericht kloppen.
Het is wat iedereen met een mid-lifecrisis wil, zes wielen.
Deze auto verdient bewondering, ik ben wel benieuwd hoe snel hij is tegenover bv een F430…
Die 6 wielen zijn best gaaf, alleen de rest van het ontwerp is niet echt geweldig… In 2008 kunnen ze wel beter, toch?
tis eens wat anders.
ik vindt dat nog ”wijs”
ik vindt? zoals ik speelt? of ik bakt? of ik schrijft?
right :p
Video!
http://www.youtube.com/watch?v=v1vZFZCVH0E
@ endlezz: toepasselijke naam heb je er ook voor.. ;) Betekent wel meer ruimte voor een dikke motor :D
@ Markus:
nee man, deze:
http://germancarscene.com/wp-content/uploads/rolls-royce-suv-12-5-08.jpg