• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Covini C6W komt terug als cabrio?

Auteur: autoblogger, gepost 8 december 2008 om 13:28 – 46 Reacties

Covini C6W cabrio
Ruim drie jaar geleden schreven we al eens over de Covini C6W, de zeswieler stond toen op de autoshow in Genève. We hebben er al een tijdje niets van vernomen maar het lijkt dat Covini de auto toch in productie wil nemen.

De Covini C6W Concept werd officieel in 2004 gepresenteerd en volgens Italiaspeed gaat de auto aan het einde van 2009 eindelijk in productie. Het zal echter een zeer gelimiteerde uitgave zijn, denk daarbij aan een jaarproductie van hooguit zes stuks.

De C6W krijgt uiteraard wel een upgrade, het belangrijkste detail is dat de auto nu een cabrio is. Daarnaast is er een nieuwe versnellingsbak en in plaats van de oude V8 met 380 pk maakt men gebruik van de 4,2-liter V8 van Audi met 440 pk.

Nog even het persbericht en de plaatjes van destijds:

The original idea was conceived by Ferruccio Covini in ’74 and made provision for 10 inches front wheels because there where no low profile tyres at the time. The project was ditched in favour of the Soleado prototype, deemed more important, and lay dormant until the 80s when hydro-pneumatic suspension for the four front wheels where devised to optimise weight distribution under various loading conditions. High development costs and other contingencies forced the project to be delayed again. Its use of new ABS technologies and airbags in the 90s pointed in the direction of new research into active and passive safety. This aspect encouraged backing from companies for its development..

Why six wheels?

-in case of a front tyre deflation, the vehicle control is guaranteed by the other wheel next to it.
-four front disc brakes, although a smaller single area, ensure a greater braking surface; this means less overheating and a higher brake effort
-low risk of aquaplaning, due to the two foremost wheels, which wipe the water for the ones behind them, ensuring a better roadholding
-comfort is a consequence of more evenly distributed reaction forces in the supension: the reaction in case of a pot hole is divided between the four front wheels and the shudder in the chassis is limited.
-reduced unsprung weight in the wheels improves the grip. Directional stability is improved: a change of angle due to slack in the steering mechanism (in stuctures like silentblocks) is compensated by the second set of wheels.
-two additional springs and dampers provide a better handling for the vehicle.

Technical Specifications

ENGINE: rear, longitudinal, 8 cylinder in V formation, 4 valves per cylinder, naturally aspirated, petrol direct injection Bosch-motronic.
CAPACITY: 4200 cc
MAX POWER: 380 PS (260KW) at 6400 rpm
MAX TORQUE: about 450 Nm (45.9 Kgm) at 2700 rpm
TRANSMISSION: rear wheel drive transaxle
GEARBOX: mechanical 6-speed + reverse. Manual and electro-hydraulic steeringwheel mounted servo
CHASSIS: steel tubular with carbon fibre reinforcements and structural parts
SUSPENSION: independent front and rear wishbones
WHEELS AND TYRES: front 16in wheels with 215/45-16 tyres; rear 20in with 345/25-20 tyres
BRAKES: front and rear vented Brembo discs. Bosch servo and electronic brake distribution
BODYWORK: glass fibre and carbon fibre
DIMENSIONS: length 4180mm; width 1990mm; height 1080mm; wheelbase
2230mm/2750mm (to foremost/middle front transaxle); front track 1540mm; rear track
1620mm ; dry weight 1150Kg
TOP SPEED: 300Kph (185mph)

Met dank aan iedereen voor de tip!

Ook interessant!

  • Mercedes C Cabrio
    Mercedes C Cabrio komt er dus gelukkig wel
  • Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
    Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
  • Video: BMW M4 cabrio met stoffen kap in actie
  • BMW M8 Competition Cabrio vs Porsche 911 Turbo S Cabrio
    BMW M8 Competition Cabrio vs Porsche 911 Turbo S Cabrio

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, covini, Supercars

Vorig bericht: « BMW M5 Touring Mitaka van Super autobacs
Volgend bericht: Fake Nazi Benz van Indiana Jones kopen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerard Bowling zegt

    8 december 2008 om 13:31

    Zie ik nou dubbel of?

    Login om te reageren
  2. vla zegt

    8 december 2008 om 13:34

    @ Gerard Bowling
    Of kan je gewoon niet lezen? Antwoord staat in het artikel.

    Login om te reageren
  3. Gerard Bowling zegt

    8 december 2008 om 13:36

    oh! bedankt voor de tip!

    Login om te reageren
  4. pt0x zegt

    8 december 2008 om 13:36

    Beetje vreemde creatie, het stukje “waarom 6 wielen” vindt ik ook een beetje zwak. ga de nadelen is nalopen zeg :S

    Nee ik vindt het niks, lijkt wel of dat ding een gemuteerde Tjernobyl wagen is ofzo.

    Login om te reageren
  5. vla zegt

    8 december 2008 om 13:37

    No problem! ;) :P

    Login om te reageren
  6. DRU zegt

    8 december 2008 om 13:39

    Waarom is hij nou alleen rear wheel drive en niet 6WD ?

    Login om te reageren
  7. Markus zegt

    8 december 2008 om 13:49

    Ik ben ook niet overtuigd van de voordelen. Een lekke band… niet echt sterk voordelen nee, wat pt0x al zegt. En dan ook nog als sportwagen. Markus zegt: kraken.

    Login om te reageren
  8. savipe zegt

    8 december 2008 om 13:50

    oer lelijk als je het mij vraagt :s

    Login om te reageren
  9. Jonas zegt

    8 december 2008 om 13:57

    Hoe zit dat met de voetruimte? Aan de foto’s te zien komt die tweede rij wielen tot vér onder het dashboard. Lijkt me niet ideaal om daarmee een crash te zetten.

    Login om te reageren
  10. Klassiekerrally zegt

    8 december 2008 om 14:02

    Ik roep: Panther Six en Tyrrell 034!
    Deze auto bevindt zich in leuk gezelschap.

    Login om te reageren
  11. DRU zegt

    8 december 2008 om 14:04

    Zo kan ik het ook..

    Login om te reageren
  12. Klassiekerrally zegt

    8 december 2008 om 14:09

    @ DRU: plaats er dan ook nog even een extra (meesturend?) achterasje bij ;)

    Login om te reageren
  13. AutoInformatief zegt

    8 december 2008 om 14:26

    En dan natuurlijk nog minimaal 1 extra vooras, gewoon voor de lol. Het is immers net zo praktisch als 2 voorassen.

    De redenen wat ze in hun persbericht geven voor die geweldige voorassen vind ik lijken op iets wat een stagiair zich heeft bedacht om snel naar huis te kunnen gaan.

    Login om te reageren
  14. Een betere ontwerper zegt

    8 december 2008 om 14:28

    Leuke hotwheels waar 6 jarigen meestal meekomen, maar die van DRU lijkt nog wel leuk, kun je tenminste nog rupsbandjes om de voorwielen doen (vastzetten natuurlijk..)

    Login om te reageren
  15. Jan Rap zegt

    8 december 2008 om 14:38

    Belachelijk.

    Login om te reageren
  16. Nuvolari zegt

    8 december 2008 om 14:54

    creative oplossing voor het hele EU bandenbreedte gedoe. Zet er gewoon meer wielen onder voor dezelfde grip!

    Login om te reageren
  17. DRU zegt

    8 december 2008 om 14:56

    @Nuvolari – Natuurlijk! Vandaar die comeback! Covini ruikt geld en ziet een kans! hahaha

    Login om te reageren
  18. Volvo_440_turbo zegt

    8 december 2008 om 15:05

    Als dit ding het ringrecord verbreekt, dan ga ik pas respect hiervoor hebben.

    Bij de betere handling zal ook wel onderstuur dat onbestaande zal zijn?

    Waarom zetten ze ook geen 4 wielen achteraan? Dat ze bij het accelereren extra grip hebben? Half werk jongens ;)

    Login om te reageren
  19. JD zegt

    8 december 2008 om 15:07

    Poeh ik krijg er koppijn van als ik er naar kijk. Steeds het gevoel dat ik scheel kijk :S Niks voor mij zo’n auto.

    Login om te reageren
  20. corvettez06 zegt

    8 december 2008 om 15:40

    eerst resultaten zien dan pas oordelen jongens.

    Login om te reageren
  21. Edje® zegt

    8 december 2008 om 15:46

    En effe nieuwe bandjes halen… anderhalf keer zo duur als normaal…

    Login om te reageren
  22. NLX zegt

    8 december 2008 om 15:46

    haha en maar lachen, w8 maar af als die bandenbreedte gedoe doorgaat in de eu, dan zullen ze wel moeten, het is een goede oplossing

    Login om te reageren
  23. FCS zegt

    8 december 2008 om 15:56

    Haha leuk als je voor velgen moet shoppen tevens als een “setje” nieuwe banden kopen.

    Wat een lelijkding maar overtuig mij maar inderdaad op de ring ;)

    Login om te reageren
  24. Patrick zegt

    8 december 2008 om 16:16

    @ Een betere ontwerper: tuurlijk kan je er rupsbanden onder leggen, maar je hebt er het tegenovergestelde aan want de voorwielen worden niet aangedreven ;)
    mja weer is wat afwisseling in het straatbeeld..

    Login om te reageren
  25. Marnix zegt

    8 december 2008 om 16:39

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  26. Simpson zegt

    8 december 2008 om 16:47

    ze konden niet kiezen tussen voorwiel en vierwielaandrijving?

    Login om te reageren
  27. edgar zegt

    8 december 2008 om 16:50

    design doet me denken aan ascari! iemand? maar volgens mij kun je een crash wel vergeten en die deuren zullen ook niet al te groot zijn. t is gewoon een bij elkaar geraapt zootje!

    Login om te reageren
  28. Mardec zegt

    8 december 2008 om 16:50

    Afschuwelijk

    Login om te reageren
  29. Gijs zegt

    8 december 2008 om 16:51

    Ja wat moet ik hier nou van zeggen

    Login om te reageren
  30. vla zegt

    8 december 2008 om 16:53

    @ Gijs
    Voordat het gebeurt: ff mijn skills checken; binnen een vijftal minuten staat er daar -edit: nutteloze bijdrage-! :D ;)

    Login om te reageren
  31. Endlezz zegt

    8 december 2008 om 17:03

    @DRU

    dat moet beter kunnen! ;)

    Login om te reageren
  32. Endlezz zegt

    8 december 2008 om 17:05

    als je de afbeelding wat groter wilt zien: http://files.uploadffs.com/9c01ef_Covini_8w_endlezz.jpg

    Login om te reageren
  33. Citrofiel zegt

    8 december 2008 om 17:34

    Ja, zo kan je het ook verwoorden. Gelimiteerde uitgave… Je zou ook gewoon kunnen zeggen dat ze er niet meer van verkocht krijgen.

    Login om te reageren
  34. Markus zegt

    8 december 2008 om 17:36

    Als het dan toch iets met 6 wielen moet zijn… liever deze:
    http://www.roverworld.com/images/Vehicles/jankel/jankel-03.jpg
    Of deze:
    http://www.landroverclub.net/Club/Range_alt/6x6_Scottern2.jpg

    Login om te reageren
  35. A. de Wit zegt

    8 december 2008 om 18:19

    Weer eens wat anders. Zeer orgineel. Ziet eer strak uit

    Login om te reageren
  36. Benjamin zegt

    8 december 2008 om 18:53

    is dit dan de auto van lady peneloppe waar ze wel zonder bestuurder in mag rijden?
    of zal ze het bij haar eigen autotje laten:
    http://img.thesun.co.uk/multimedia/archive/00488/SNF1602MFX2_682_488060a.jpg

    Login om te reageren
  37. 35i zegt

    8 december 2008 om 18:59

    In plaats van fatsoenlijke banden te monteren maar 2 assen vóór met Nankang NS1’s ???

    Login om te reageren
  38. Bas zegt

    8 december 2008 om 19:30

    @DRU en Endlezz

    Jullie vergeten er nog een eikel aan plakken.

    Login om te reageren
  39. H zegt

    8 december 2008 om 19:32

    Ok dit is WAAAAAW

    Veel beter dan een ferrari die binnenkort blijkbaar, hoera hoera, overkop zal gaan, mocht het bericht kloppen.

    Het is wat iedereen met een mid-lifecrisis wil, zes wielen.

    Login om te reageren
  40. dekster zegt

    8 december 2008 om 20:22

    Deze auto verdient bewondering, ik ben wel benieuwd hoe snel hij is tegenover bv een F430…

    Login om te reageren
  41. Cantago zegt

    8 december 2008 om 22:53

    Die 6 wielen zijn best gaaf, alleen de rest van het ontwerp is niet echt geweldig… In 2008 kunnen ze wel beter, toch?

    Login om te reageren
  42. Civic_owner zegt

    8 december 2008 om 23:47

    tis eens wat anders.
    ik vindt dat nog ”wijs”

    Login om te reageren
  43. Endlezz zegt

    9 december 2008 om 09:33

    ik vindt? zoals ik speelt? of ik bakt? of ik schrijft?

    right :p

    Login om te reageren
  44. w0o0dy zegt

    29 december 2008 om 21:13

    Video!
    http://www.youtube.com/watch?v=v1vZFZCVH0E

    Login om te reageren
  45. AutoGeek zegt

    6 mei 2009 om 17:38

    @ endlezz: toepasselijke naam heb je er ook voor.. ;) Betekent wel meer ruimte voor een dikke motor :D

    Login om te reageren
  46. AutoGeek zegt

    6 mei 2009 om 17:41

    @ Markus:

    nee man, deze:

    http://germancarscene.com/wp-content/uploads/rolls-royce-suv-12-5-08.jpg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North