
“Yeah right” hoor ik jullie nu denken, “leuke feauteaushop hoor!” Maar niets is minder waar. Tussen 1989 en 1992 zijn er in totaal 1395 exemplaren van de Mitsubishi Galant geleverd in AMG trim. Huh?
Sedans van Duitse makelij staan er niet om bekend heel spannend te zijn, tenzij er natuurlijk een M, S of AMG badge opgeplakt wordt. Voor Japanse sedans geldt in mijn ogen min of meer hetzelfde. Blijkbaar heeft Mitsubishi toentertijd gedacht dat dit inderdaad aan die badge moest liggen en is met AMG in zee gegaan. Men had natuurlijk een leuke versie van de Starion kunnen maken, maar nee hoor, het werd de Galant. En dat werd ineens wel een heel aantrekkelijke Galant moet ik zeggen. AMG beperkte zich niet tot het plakken van wat badges, het interieur werd flink aangepakt en ook onder de motorkap ging men aan het werk; het vermogen steeg van 140 naar 170 pk. Helaas, zoals met al het leuks uit Japan, bleef deze auto ook voorbehouden aan Japan.
Overigens was dit niet de eerste maal dat Mitsubishi dit deed, in 1986 maakte men een AMG versie van de V3000. (waarvan ik het dan weer totaal niet erg vind dat die ook alleen voor Japan bedoeld was ;) )
Ojah! Hoe kwam ik hier op? Via deze eBay advertentie.
Nog meer zien? Klik hier voor een filmpje en hier om je Japans op niveau te houden.
tssss. had ze dan in europa een 3000GT AMG of Sigma AMG laten maken!!! ze pakken het ook nooit goed aan die autofabrikanten :? :P
dat lijkt zo een maffiabak voor de beginnende maffiabaas
Hmm dat was dus zelfs nog voordat DaimlerChrysler aandeelhouder werd van Mitsubishi…
bij nader inzien vind ik het meer een sjonniebak, ookal is het geen mercedes
@robbie: en AMG nog een privé onderneming was.
Exclusief, niet meer en niet minder.
niice :-)
wel gaaf, wel een leuke auto voor die tijd. Heeft AMG nog meer buiten-echtelijke avonturen gehad?
P.S. link naar de V3000 werkt niet (ookal is dat niet echt van noodsbelang!)
-edit: Bedankt, het is aangepast ;)-
Kijk eens naar http://www.autowp.ru. Daar zie je ze ook staan onder het kopje van AMG.
170pk. En dan hoop ik op de achterwielen? Of is het ook weer niet zó AMG? Als het wel een achterwiel aangedreven auto is vind ik het best een leuk ding. Lijkt me een potentiele kandidaat voor een drift. En zo lelijk vind ik hem eigenlijk niet. Jah hij is heel fout, dat zeker, maar in een ander kleurtje en leuke velgen maakt al een wereld van verschil denk ik.
prachtige wagen zo alleen in het echt weer minder
oud hoor.
neej joh, juist lekker old skool
@pipil, wat heet, maar daardoor misschien vergeten. Denk dat velen hier dit niet wisten.
Precies mijn punt, Jan C. :)
@ rotorhead; Idd nog nooit van gehoord. Wel een interessant weetje!
kijk dat waren nog eens echte amg’s proest hahaha ;)