• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Crème moet asfalt jong houden

Auteur: CasperH, gepost 5 september 2013 om 10:02 – 17 Reacties

ZOAB crème verjongt asfalt


Omdat je het waard bent, wegdek. Omdat je het waard bent.

Rijkswaterstaat experimenteert met een nieuwe verjongingscrème voor ZOAB om het preventief te onderhouden. Het zogenaamde Zeer Open Asfalt Beton wordt binnenkort behandeld in zes zogenaamde demonstratievakken. Met het gebruik van verjongingsmiddelen wordt preventief onderhoud uitgevoerd dat ervoor moet zorgen dat het asfalt 2 á 3 jaar langer meegaat. Hierdoor zouden de onderhoudskosten significant omlaag gebracht kunnen worden. Tevens zou het verkeer minder hinder hebben van werkzaamheden dan bij het opnieuw asfalteren van de baanvakken.

Infraquest (Rijkswaterstaatin samenwerking met TNO en de TU Delft) is drie jaar geleden de samenwerking aangegaan met drie aannemers om de verlenging van de levensduur van ZOAB te onderzoeken. Het preventief onderhoud met gebruik van een verjongingscomponent is eerst getest op kleine proefvakken op de A73, A1, A50 en A6 van ongeveer 300 meter. Nu komen er dus de demonstratievakken die elk 5 á 6 kilometer lang zullen zijn. Deze vakken worden aangelegd op de A6, A30, A73 (2 vakken), A67 en A15. De gegevens uit deze vakken moeten de eerdere onderzoeksresultaten onderbouwen en dienen tevens als testcase voor de betrokken partijen om hun processen te stroomlijnen zodat één en ander straks succesvol kan worden ingezet.

De voornaamste voordelen van de crème zijn dat het microscheurtjes in de hechtbruggen van het asfalt herstelt en geërodeerde stukken asfalt verstevigt. Ook is aangetoond dat de behandeling helpt tegen vorstschade. Het klinkt allemaal als een reclame voor een huidcrème tegen ouderdomsrimpeltjes en was dit bericht eind maart in onze mailbox terecht gekomen dan hadden we hem onder het kopje 1 april gearchiveerd maar het schijnt allemaal echt waar te zijn. Een mooie ontwikkeling, toch?

Ook interessant!

  • Vorschade
    Vorstschade aan snelwegen zorgt voor file
  • bezuinigen op asfalt
    Minister: bezuinigen op asfalt is onverantwoord
  • Video: Duitser test nieuw asfalt uit
    Video: Duitser test nieuw asfalt uit
  • Het wordt bloedheet en dus grijpt Rijkswaterstaat in

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

asfalt, rijkswaterstaat

Vorig bericht: « Volkswagen XL1 gaat 111.000 euro kosten
Volgend bericht: Mercedes toont schetsen S-Klasse Coupé [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. betonstaal zegt

    5 september 2013 om 10:04

    met de Q7 over Q10

    Login om te reageren
  2. rnej zegt

    5 september 2013 om 10:07

    vraag me af wat dat doet met de grip… ben nooit zo blij als er meuk op de weg ligt als ik op de motor zit…

    Login om te reageren
    • bartjuh zegt

      5 september 2013 om 10:18

      @rnej: idd maar het zal wel een soort asfalt zijn, of iets wat chemisch reageert met het bestaande asfalt. Ik denk dat je dan net zoiets krijgt als nieuw asfalt. Als het werkt en het bezuinigd miljoenen zou het mooi zijn.

      Login om te reageren
      • rnej zegt

        5 september 2013 om 10:39

        @bartjuh: ik ga er vanuit dat er wel over nagedacht is… maar zeker weten is wel fijn :P

        Login om te reageren
    • jipino zegt

      5 september 2013 om 10:20

      @rnej: Het schijnt hetzelfde effect te hebben als ijzel, verkeersveiligheid maakt niets uit. Geld, daar gaat het om!

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        5 september 2013 om 11:24

        @jipino:
        je snelheid aanpassen aan de omstandigheden, dat schijnt ook heel goed te werken.
        Of nadenken of je werkelijk de weg op moet.

        Is wel heel erg vorige eeuw, dat weer wel dan.

        Login om te reageren
  3. MLTB zegt

    5 september 2013 om 10:17

    Is dit ook tegen kraaienpootjes?

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      5 september 2013 om 10:31

      @MLTB: Ga erin rollen met je gezicht als ze bezig zijn zou ik zeggen.

      Login om te reageren
  4. Joerek zegt

    5 september 2013 om 10:55

    Paar schijfjes komkommer erop en het gaat 5 jaar langer mee

    Login om te reageren
  5. awesome zegt

    5 september 2013 om 11:01

    Dus de A6 is binnenkort de Beyoncé van het asfalt? Mogen we er met zijn allen overheen…

    Login om te reageren
    • MLTB zegt

      5 september 2013 om 11:36

      @awesome: :’)__!!

      Login om te reageren
  6. bempi zegt

    5 september 2013 om 11:39

    Met het gebruik van verjongingsmiddelen wordt preventief onderhoud uitgevoerd dat ervoor moet zorgen dat het asfalt 2 á 3 jaar langer meegaat. ‘Hierdoor zouden de onderhoudskosten significant omlaag gebracht kunnen worden’.

    Dus minder wegenbelasting :)

    Login om te reageren
    • MLTB zegt

      5 september 2013 om 12:10

      @bempi:

      Nee dan kan Mark Rutte natuurlijk nooit meer zijn zwembad en S-klasse met chauffeur betalen :(

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 september 2013 om 14:51

      @bempi: het is een logisch idee dat de wegenbelasting iets met de kosten van het wegenonderhoud van doen heeft. Maar dat is niet zo! Dat heeft de belastingdienst ook erkend en daarom heet het nu houdersschapsbelasting. En die is typisch Nederlands weer niet afhankelijk van het aantal bekerhouders in je auto maar van de CO2 uitstoot.

      Login om te reageren
      • bempi zegt

        5 september 2013 om 15:55

        @mashell:

        Hmm balen. Ik vind wel dat we goed bezig zijn met het ( door ) ontwikkelen van nieuwe technologieën. Ik snap dat de wetenschap hier een belangrijk onderdeel in speelt en dat daar geld voor nodig is, maar we moeten niet blijven betalen maar er ook van kunnen profiteren in de vorm dat we op termijn een lastenverlichting tegemoet kunnen zien door dit soort ontwikkelingen voor infrastructuur en andere zaken natuurlijk. We moeten geen geld verspillen aan slechte projecten zoals: iemand naar mars sturen om te kijken of een plantje groeit in de ruimte, omdat daar ooit watersporen zijn gevonden.

        Login om te reageren
  7. donvliet zegt

    5 september 2013 om 16:03

    Ben benieuwd wat dit doet met de grip onder verschillende omstandigheden…

    Login om te reageren
    • hanzel zegt

      5 september 2013 om 17:23

      @donvliet:
      De cremepjes van mijn vrouw kennende glij je zo door het hele land heen nee laat maar.
      Het zal er wel op uitdraaien dat dit weer voor de nodige opstoppingen gaat zorgen want dan werkt het niet en moet de slijtlaag vervangen worden, dus slijpen met een snelheid van 1 meter per dag en dat de hele A6 pffff sta je lekker in de file dan…. not.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North