• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dacia is in Duitsland uitverkocht

Auteur: Alwood, gepost 15 februari 2009 om 20:12 – 33 Reacties

jammerrr

Alsof het om een flitsende nieuwe supercar gaat, kan de productiecapaciteit van Dacia de vraag niet aan. Bij de oosterburen wordt op het moment een heuse wachtlijst ontwikkeld en worden mensen weggestuurd omdat de Dacia’s niet meer aan te slepen zijn. Voor heel 2009 is het merk -voorlopig- uitverkocht. Dat de Duitsers massaal voor de goedkope auto gaan had niemand verwacht.

Als het goed is weet de fabriek de productie namelijk wel weer wat op te schroeven. Deze was net omlaag bijgesteld in verband met een verwachte teruglopende verkoop. Het merk is vooral op de Oost-Europese markt georienteerd en de vraag nam daar de afgelopen tijd af. Met de Duitse slooppremie had de directie echter geen rekening gehouden. De Sandero is op het moment voor €5000,- te krijgen, de Logan sedan voor €4800,- en de Logan MCV kost slechts €6000,-

Moederbedrijf Renault kan de opsteker opzich wel gebruiken. Ze verkeren op het moment niet in de meest florissante positie. De (niet zo heel) grote en luxe Laguna verdwijnt zelfs dankzij de fincri. Bovendien zullen er behoorlijk wat Megane’s her en der weg staan te roesten zonder dat deze ooit een eigenaar hebben gehad. De productie terugschroeven van een goedkoop, redelijk zuinig, volumemerk bleek echter niet heel verstandig. Er werd gerekend op een verkoop van slechts tachtig auto’s per week, waar dit er nu bijna duizend zijn.

De productie in Roemenië opschroeven schijnt echter redelijk snel te kunnen. Dat moet ook snel, want iets dat snel groeit kan net zo snel weer instorten. Snel veel dozen schuiven lijkt de beste tactiek voor Renault om uit deze crisis nog een slaatje te slaan. (bron: thetruthaboutcars.com)

Ook interessant!

  • Dacia Sandero crashtest
    Dacia Sandero crashtest onterecht dramatisch
  • Zo voorkomt Dacia dat jij straks een ouderwets interieur hebt
  • Dacia DUSTAR
    Dacia DUSTAR is betaalbaar ruimtevaart-programma
  • Dacia stoft Duster af met facelift

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

Dacia, logan, sandero, sloopregeling

Vorig bericht: « Deze primeurs staan in Geneve! [updated]
Volgend bericht: Nederland gaat weer flink olie winnen »

Lees Interacties

Reacties

  1. gerjan zegt

    15 februari 2009 om 20:17

    tja voor 6000,- kun je ook wel wat leuks 2de hands kopen.

    Login om te reageren
  2. airmanie zegt

    15 februari 2009 om 20:18

    toch wel heel mooi…

    Dacia wordt GROOT…

    BTW de versie van autoblog op het mobiele internet is ook erg goed en snel..
    M’n Dank Is Groot..

    Login om te reageren
  3. DaBaZZ zegt

    15 februari 2009 om 20:19

    Volgens een andere bron kuch kuck autoweek.nl blijft de laguna gewoon in productie.. Dus ik denk dat hier een foutje in staat..

    Login om te reageren
  4. Arjan zegt

    15 februari 2009 om 20:22

    Het viel me de laatste weken op dat er bij ons ook opeens wel heel veel mensen binnenlopen voor een Sandero!

    Login om te reageren
  5. Autojunkje zegt

    15 februari 2009 om 20:27

    En als de crisis weer voorbij is zal het vast weer beter gaan met renault :)

    Login om te reageren
  6. AutoInformatief zegt

    15 februari 2009 om 20:28

    4 tot 6000 euro is door die slooppremie wel erg gunstig voor die auto ja. Bij Dacia hebben ze dus flink wat profijt van die regelin zeg!

    Login om te reageren
  7. RobertJ zegt

    15 februari 2009 om 20:34

    @gerjan: inderdaad dan is de sloopregeling NIET van toepassing…

    Daarnaast vind je echt niet iets vergelijkbaars voor 6000 euro.

    Login om te reageren
  8. Texter zegt

    15 februari 2009 om 20:44

    De rest van de ‘winst’ maak je op het verminderde verbruik tov je oude auto.

    Login om te reageren
  9. Wollie zegt

    15 februari 2009 om 20:50

    “Dat de Duitsers massaal voor de goedkope auto gaan had niemand verwacht.”
    Hallo zeg ! Hoe gek kan je als minister van economie zijn ? Natuurlijk gaat iedereen voor zo’n cadeau van 2500 euro. Het is belachelijk veel geld, het ontwricht de productie, en geeft de consument een vals beeld van wat zo’n auto wérkelijk hoort te kosten.
    Probeer als Duitse autodealer ná de sloopregeling nog maar eens een normale prijs te vragen voor een auto. Succes gewenst.

    Login om te reageren
  10. Jesper zegt

    15 februari 2009 om 20:53

    Voor €6000,- koop ik wel een leuke gebruikte Celica 4WD met +200pk ofzo.
    Die mag dan niet nieuw zijn, hij gaat minder snel kapot als n Renault :P
    Oja, en hij gaat wat sneller :D

    Login om te reageren
  11. Mark Spoelwaard zegt

    15 februari 2009 om 21:07

    Zo zuinig zijn de Dacia’s met een D-energielabel en een verbuik van ca. 1:14 (benzine) nu ook weer niet hoor.
    Maar wel opvallend dat de bescheiden kleintjes onder de autofabrikanten als Dacia, Daihatsu en Suzuki het goed doen. Ik vrees voor een Chinese autoboost.

    Letterneuk @Alwood: produt(ie)

    Login om te reageren
  12. Turbo zegt

    15 februari 2009 om 21:44

    Leuk voor Dacia/Renault. Een teken aan de wand dat ‘frugality’ in wordt. Ik zie donkere wolken voor MTV Cribs en andere ‘eigen huis en tuin’ programma’s.

    Wat zou zo’n Dacia overigens doen in de afschrijving (lager dan 0 kan toch niet)?

    Login om te reageren
  13. Citrofiel zegt

    15 februari 2009 om 21:52

    Mooi nieuws voor Renault/Dacia. En dankjewel Duitsland!

    @ Mark Spoelwaard; Het is maar ten opzichte van wat… Hoewel ik betwijfel of een eigenaar van een 5-serie voor een Sandero gaat. ;) Ze zijn inderdaad niet erg zuinig, maar daardoor wel goedkoop in aanschaf.

    @ DaBaZZ; Inderdaad is autoblog zo flauw geweest geen update te geven, en te doen alsof het plan nog steeds bestaat… :roll:

    Login om te reageren
  14. Lotus Omega zegt

    15 februari 2009 om 22:03

    het is Dacia gegunt!!

    ik vind het een geweldige marketing mix!

    Login om te reageren
  15. david zegt

    15 februari 2009 om 22:25

    @ turbo, minder afschrijving dan nul kan theoretisch wel, omdat ze uitverkocht zijn worden ze misschien wel meer waard. In Amerika was dat wel zo met de prius, een gebruikte was duurder als een nieuwe omdat je op de nieuwe een half jaar moest wachten. Gaat de duitse overheid veel geld kosten dan die dacia, over een jaar zijn ze allemaal sloopwaardig en kunnen ze weer om nieuwe.

    Login om te reageren
  16. DrumZ zegt

    15 februari 2009 om 22:26

    Kwestie van tijd voor ze er een dikke drie-liter diesel inlepelen, rondjes draaien om een 535d voor 10.000 euro…. Dacia Roeleert man! ;-)

    Login om te reageren
  17. RenesisHP zegt

    15 februari 2009 om 22:29

    Het is altijd leuk als de underdog wint. :D

    Login om te reageren
  18. RenesisHP zegt

    15 februari 2009 om 22:32

    Duitsland kennende zijn ze hier natuurlijk hartstikke zuur van. Die slooppremie was inderdaad bedoeld om de autoverkopen te stimuleren. Ik denk alleen wel dat de voorkeur naar Duitse merken gaat.

    Login om te reageren
  19. Kia-rijder zegt

    15 februari 2009 om 23:12

    ja vindt je het gek een nieuwe auto van 5000 euro dat verkoop wel.

    Login om te reageren
  20. 9000cse zegt

    16 februari 2009 om 02:59

    Zelfs wanneer het slechts een korte-termijn-effect zou opleveren, dan nog vind ik het, in deze tijd van horrorscenario’s, geweldig om eens een positief bericht over de autoindustrie te lezen. En dat het Dacia betreft, vind ik zelfs nog mooier.
    Vooral op een blog als deze, waarop zich (te) vaak (te) veel reaguurders bevinden met een onverzadigbare honger naar pk’s en Nm’s, worden auto’s als de Sandero meestal (en niet te vergeten óók door de editors) op een nogal minderwaardige manier in de schijnwerpers gezet.
    Het allergrootste deel van het autorijdend en -kopend publiek (en dan sluit ik uiteraard de lease- en zakenrijders uit), zoekt echter een auto, die aan geheel andere eisen moet voldoen. Dat is waarschijnlijk ook de reden, waarom er nog zoveel oude(re) auto’s rondrijden.
    De door de Duitse regering ingestelde sloopregeling is dan ook bedoeld om dit verouderde wagenpark sterk uit te dunnen, ten einde de vervuilende werking hiervan terug te dringen. Tevens zal het de economie moeten stimuleren.
    Dat zal ook het geval zijn voor mensen, die zich een auto van Duitse makelij in het A-, B- of C-segment kunnen permitteren. Er zijn echter ook mensen, die het zich niet kunnen of willen permitteren om voor een auto zoveel geld uit te geven of te lenen. En die niet zoveel geven om image of prestige. Voor dat marktsegment is een Sandero een goed alternatief.
    En laat nou misschien eens blijken, dat die Dacia een goede en betrouwbare kameraad is. Nou, dan kan Renault eindelijk weer eens een successtory schrijven. Van mij mogen ze!

    Login om te reageren
  21. Domien zegt

    16 februari 2009 om 06:52

    Een Dacia Logan MCV diesel uitvoering wat in Nederland niet verkrijgbaar is hier in Roemenië wel Duitsland misschien ook rijd ongeveer 1:22 zou graag zo’n auto rijden hoor maar eerst maar eens me rijbewijs

    Login om te reageren
  22. Waxweazel zegt

    16 februari 2009 om 08:45

    In bijna alle andere landen wordt de Dacia Sandera en Logan, MCV incluis, aangeboden met de 1.5dCi. Behalve in Nederland..
    Nochtans is deze dCi een pak zuiniger dan vele andere dieselauto’s met dezelfde afmetingen en binnenruimte. Daarom dat deze in Duitsland en andere landen zoveel nog wordt gekocht. Ook hier in België blijft Dacia goed verkopen

    Login om te reageren
  23. mgs013 zegt

    16 februari 2009 om 09:58

    indien dat men de algemene financiele kracht van de alledaagse werknemer van vandaag bekijkt , kun je het jezelf best voorstellen dat je een wagen koopt om van a naar b te geraken zonder al te veel kosten. je rekent het maar uit waarom. vb; aanschaf verzekering taks onderhoud verbruik. dat allemaal samen op looptijd van 4 jaar en wie is dan het beste af? die met een bmw of audi of die met een dacia? financieel bekeken die met een dacia want na 4 jaar kun je die andere wel verkopen aan een hogere prijs maar de verlieswaarde betreffende het totaal bedrag ligt dan ook hoger dus niet rendementerend gewoon ff rekenen en al diegene die tweedehands een wagen kopen met veel pk’s die kun je dan nog harder uitlachen want als je het bekijkt sneller ben je in weze echt niet hoor. dus heren autoconstructeurs bouw goedkopere wagens zonder compromissen en je verdient meer.

    Login om te reageren
  24. Laurens zegt

    16 februari 2009 om 11:51

    Een witte Logan sedan, zonder stuurbekrachtiging of zo iets, anti kern energie stickers erop, en de Duitse hippies kunnen de lelijke eenden massaal inruilen!

    Begrijp best dat het verkoopt.

    Login om te reageren
  25. RS zegt

    16 februari 2009 om 12:21

    Wellicht krijgen we een Dacia F1 Team na volgend seizoen?

    Login om te reageren
  26. Kees zegt

    16 februari 2009 om 13:32

    Er is toch juist gezegd dat er helemaal niet gestopt wordt met de laguna. Dat waren valse berichten!?

    Login om te reageren
  27. Nick zegt

    16 februari 2009 om 23:20

    @ 9000cse

    Tis maar wat je positief noemt. Heb documentaires gezien over de Duitse slooppremie (youtube) waar negenjarige Corsa’s, Lupo’s en ander zuinig grut wordt doorgedraaid….. Minder dan een ton op de teller.

    Het feit dat het Dacia voor de wind gaat heeft dus een enorme zwarte decadente keerzijde.

    Je hoeft ook niet per se een nieuw en zuinig model te kopen om voor de slooppremie in aanmerking tekomen. Een vieze Mercedes van acht jaar tegen een negenjarige Lupo inruilen is dus mogelijk, en het gebeurt.

    Maar slaap lekker verder

    Login om te reageren
  28. 9000cse zegt

    17 februari 2009 om 02:43

    @ Nick

    Toch maar beter bij de les blijven de volgende keer. Om in Duitsland in aanmerking te komen voor de slooppremie moet je wel degelijk een nieuwe, zuinige auto kopen.

    En waarom het feit, dat het Dacia voor de wind gaat DUS een enorme zwarte decadente keerzijde zou hebben, ontgaat me in het geheel. Probeer dat eens met redelijke argumenten te onderbouwen.

    En wat mijn slaap betreft, hoef je je echt geen zorgen te maken. Daar is geen premie voor nodig.

    Login om te reageren
  29. Nick zegt

    18 februari 2009 om 18:15

    @ 9000cse

    Kwestie van ff googlen en je leest dat ook tweedehands auto’s in aanmerking komen.

    Verder is het erg fijn voor Dacia dat ze hun rommel dankzij deze subsidie kwijtkomen maar met de keerzijde bedoel ik dus de vernietiging van (merendeels zuinige) jonge auto’s. Een enorme verspilling van kapitaal en arbeid die slechts voor korte duur werkgelegenheid oplevert.
    Werkgelegenheid voor met name buitenlandse fabrieken.

    En om er nog even op terug te komen; De autobranche brengt haar slooppremie inderdaad naar de consument als een milieumaatregel….

    Gezien je voorkeur voor Saab verkeer je waarschijnlijk reeds in de 3e leeftijd en mag ik u uw gebrek aan doortastendheid niet meer kwalijk nemen.

    Login om te reageren
  30. 9000cse zegt

    18 februari 2009 om 22:57

    @ Nick

    Je geeft wel erg veel van je persoonlijke kwaliteiten prijs:
    – Vooroordelen t.a.v. bepaalde merken auto’s
    – Vooroordelen t.a.v. het milieu
    – Vooroordelen t.a.v. de mening van anderen
    – Foute inschattingen t.a.v. anderen
    Verder heb ik in het geheel geen voorkeur voor Saab en klopt je mening over de Duitse slooppremie helemaal niet.
    En wat mijn doortastendheid betreft hoop ik voor je, dat je het ooit nog eens zo ver zult schoppen.

    Login om te reageren
  31. Nick zegt

    19 februari 2009 om 16:07

    @9000cse

    Ik krijg alleen maar commentaar op details behalve op wat ik je probeer te verduidelijken.

    Je bent stellig overtuigd dat je het bij het rechte eind hebt, terwijl je volgens mij nog niet de fut hebt om achter je geraniums vandaan te komen en het te verifiëren.

    Je kon me ook meteen geloven aangezien ik in Duitsland werk.

    Ik verdoe mijn tijd niet meer verder met een zelfingenomen en reeds behoorlijk ingesneeuwde forumopa.

    Login om te reageren
  32. DrDre zegt

    21 februari 2009 om 20:44

    En dan hebben ze het nog niet over de gebruikelijke groei van Dacia in hun thuis markt: Roemenië!
    En ik zie hier ook al veel Sandero’s rijden, het is een heel mooie auto om te zien tussen alle dahatsjoe’s en suzuski’s (ben verkouden van het skieën)

    Login om te reageren
  33. Fred zegt

    23 februari 2009 om 02:30

    Er zijn toch een heleboel tevreden Dacia rijders inmiddels als ik dit een beetje volg: http://www.dacialoganmcv.nl/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North