• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dakar-drama: negende etappe geschrapt

Auteur: RubenPriest, gepost 11 januari 2017 om 08:41 – 27 Reacties

Dakar Rally


Het gaat niet zo lekker daar in Zuid-Amerika.

De rally wordt dit jaar geteisterd door noodweer en de wedstrijdleiding is genoodzaakt in te grijpen. Vandaag zou de negende etappe plaatsvinden. Een route van Salta naar Chilecito. De etappe is echter afgelast vanwege onbegaanbare wegen. Nu zijn de deelnemers wel wat gewend, maar vanwege zware regenval zijn zelfs de meest heftige bolides niet in staat om zich door deze omstandigheden te wurmen. Team de Rooy zegt er het volgende over:

Aan een aardverschuiving op de weg is niets te doen. Dat is ook niet in te calculeren. Er is lang gepraat bij de organisatie, want men wilde de etappe heel graag door laten gaan, maar teams die middenin de nacht aankomen na bijna 20 uur sturen, kun je niet op een verantwoorde manier de proef in sturen. Dat is vragen om ongelukken. Heel jammer van de wedstrijd, maar het is niet anders.

De etappe ging gister wel door maar liep uit op een drama. Deelnemers kwamen vast te zitten en liepen grote vertragingen op. Om vandaag een vergelijkbaar tafereel te voorkomen heeft de organisatie besloten de etappe af te lassen. Het is de vijfde keer dat er tijdens deze editie wordt ingegrepen. De zesde etappe werd ook al afgelast.

De deelnemers moesten vandaag eigenlijk 977 kilometer afleggen. In plaats daarvan vertrekt de karavaan direct naar bestemming Chilecito om zich voor te bereiden op de tiende etappe. Zoals het er nu uitziet zal deze rit, met als bestemming San Juan, wel worden verreden.

Fotocredit: Marcelo Carballar via Shakedown Team

Ook interessant!

  • Dakar uitvaller
    Dakar begint pas over 2 dagen, nu al eerste uitvaller
  • Audi verliest Dakar, wil soepelere regels voor hun RS Q e-tron
  • Audi RS Q e-tron is high tech rallymonster
  • Video: drama bij herstart

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

dakar, dakar-2017, Gerard-de-Rooy, rally

Vorig bericht: « Max en consorten kunnen ongebreideld gas geven in 2017
Volgend bericht: 7 dingen die je moet weten over Audi’s autoverkoop in 2016 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gulli zegt

    11 januari 2017 om 08:48

    Wat ik me altijd heb afgevraagd, aangezien het een rally van A naar B is, hoe kort je die in door meteen naar het kamp te rijden? Door gewoon de normale wegen te pakken? Is dat ook hoe servicetrucks enzo aan de finish komen?

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      11 januari 2017 om 08:53

      @gulli:

      Zoiets inderdaad. Zie het als een Rally vanaf Hoek van Holland naar IJmuiden. De rallywagens moeten over het strand, de rest pakt de A4.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        11 januari 2017 om 09:03

        @jack_abarth: En die staan in de file.

        Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        11 januari 2017 om 09:05

        @jack_abarth: klinkt als een goed idee eigenlijk

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          11 januari 2017 om 09:09

          @mercedesclk350:

          Hebben we zoiets vroeger niet al gehad met Crossmotoren? Volgens mij georganiseerd vanuit Red-Bull.

          Login om te reageren
          • MARS zegt

            11 januari 2017 om 09:43

            @jack_abarth: Veronica’s Strandrace tijdperk ver voor red bull, met koffie en zware shag..

            Login om te reageren
            • jack_abarth zegt

              11 januari 2017 om 09:52

              @mars:

              Haha, jazeker goud!

              http://www.denhaagdirect.nl/uit-de-oude-doos-90-veronica-strandraces-80-er-jaren/

              Login om te reageren
    • fatique zegt

      11 januari 2017 om 09:04

      @gulli: wat ik mij nog het meest afvraag, hebben ze meerdere servicetrucks per team of iets? Want of kunnen die dermate stuk afsnijden elke keer dat ze eerder aankomen? Het tempo zit er namelijk goed in altijd!

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        11 januari 2017 om 09:08

        @fatique: ja ook dat, want ik meen me te herinneren dat ik vorige keer las dat een servicetruck 6e in het klassement stond. Maar die fungeert misschien meer als reserve-onderdelen truck voor onderweg terwijl de ‘echte’ servicetrucks vooruit rijden en het kamp opzetten oid

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          11 januari 2017 om 11:17

          @gulli: die opereren meer in de vorm van “snelle assistentie. Dus die rijden wel mee in ’t klassement en hebben een aantal onderdelen voor de kopman, maar niet alles. Zij zullen ook hun laatste banden afstaan als de kopman geen reservebanden meer overheeft bv.

          Login om te reageren
      • misterds5 zegt

        11 januari 2017 om 09:49

        @fatique: de servicetrucks zijn niet altijd eerder op locatie dan de rallyrijders. Maar in het algemeen is de route van de deelnemers veel langer dan die van de serviceteams.

        Daarnaast gaan de serviceteams vaak al vroeg op de dag weg, terwijl de deelnemers pas later op de dag aan hun rit beginnen.

        Ook hebben veel teams ‘snelle assistentie’ meerijden in de rally. Dit zijn jeeps / vrachtwagens met onderdelen en handige harries aan boord die de coureurs kunnen bij staan bij problemen.

        De motorcoureurs hebben ook zoiets in de vorm van ‘waterdragers’. Dat zijn deelnemers die onderdelen of brandstof moeten afstaan aan hun kopmannen, zodat de toppers van hun team altijd vooraan het klassement zullen eindigen.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    11 januari 2017 om 09:11

    Wijs besluit.

    Login om te reageren
  3. toniominestrone zegt

    11 januari 2017 om 09:18

    Zou de organisatie niet eens beter naar de jaargetijden in landen als Bolivia kunnen kijken, in 9 van de 10 januari maanden is het daar extreem nat, dit soort ingrepen is niet bevorderlijk voor een eerlijk wedstrijdverloop.

    Login om te reageren
  4. stfu zegt

    11 januari 2017 om 09:23

    Een drama? Ik dacht dat er weer mensen dood waren gegaan maar er is enkel wat afgelast….

    Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    11 januari 2017 om 09:25

    jammer. Dit maakt de wedstrijd natuurlijk minder leuk. Een wijs besluit, daar niet van, maar ik denk dat een betere voorbereiding wel is gewenst. Geen beelden van rijdende auto’s= niet leuk voor sponsoren= minder geld.

    Login om te reageren
  6. Boomer zegt

    11 januari 2017 om 09:28

    Gister. Echt? Komop jongens.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      11 januari 2017 om 10:01

      @airc: Gister ja. GISTER. Staat gewoon in het woordenboek hoor.

      Login om te reageren
  7. Kvgorp zegt

    11 januari 2017 om 09:29

    In Noord Afrika is het prima weer overigens.

    Login om te reageren
  8. alvankerk zegt

    11 januari 2017 om 09:51

    ” … heeft de organisatie besloten de etappe af te lassen.”. Zou “af te gelasten” hier geen correcter Nederlands kunnen zijn :) ??? Dacht ik als Vlaming toch zo … .

    Login om te reageren
  9. varln1991 zegt

    11 januari 2017 om 11:19

    Ik vond het in de aflevering van gisteren eigenlijk triest om te zien en te horen, dorpen onder water en mensen op de daken van hun huizen. Het enige waar de commentatoren en de meeste kijkers zich druk om kunnen maken is het verplaatsen van een bivak of het schrappen van een etappe. Ik ben geen wereldverbeteraar en snap dat het daar nou eenmaal anders is, maar sommige zaken een beetje in perspectief zien kan geen kwaad in mijn ogen.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      11 januari 2017 om 11:39

      @varln1991: Je hebt zeker een punt. Aan de andere kant: De elende van deze mensen wordt dankzij deze wedstrijd wel in een keer zichtbaar in honderduizenden huiskamers over de hele wereld. Hierdoor is (internationale) actie waarschijnlijker.

      Login om te reageren
      • varln1991 zegt

        11 januari 2017 om 13:03

        @pomoek: Dat is zeker waar, het ging mij er even om dat er überhaupt niets van gezegd werd door commentatoren, het enige belangrijke leek het verplaatsen van het bivak.

        Login om te reageren
  10. Edge zegt

    11 januari 2017 om 11:23

    Ik vind het schrappen van die negende etappe helemaal niet zo’n drama als ik eerlijk ben. Het echte drama is dat al die mensen daar de komende weken modder kunnen scheppen omdat hun huizen overstroomd zijn. Als je zoiets ziet, is een rally toch maar een triviale bijzaak.

    Login om te reageren
    • birgini zegt

      11 januari 2017 om 12:35

      @edge: Dat is waar, maar voor de deelnemers vergt het ook grote inspanningen om daar die 2 weken te kunnen rijden, veel teams zijn een jaar bezig met de voorbereiding of individuen steken veel van hun spaargeld hierin om hun droom te realiseren.
      In elk geval ik geniet ervan om iedere avond de dakar te volgen, en ga weer het missen vanaf volgende week!

      Login om te reageren
  11. berlinetta zegt

    11 januari 2017 om 11:39

    Wordt het niet eens tijd om de naam van de Rally aan te passen? Het heeft ondertussen nog maar vrij weinig met Dakar te maken.

    Login om te reageren
  12. mrrallycross zegt

    11 januari 2017 om 11:50

    Login om te reageren
  13. mrrallycross zegt

    11 januari 2017 om 11:51

    Is dit door het regenseizoen daar of is dit gewoon toevallig een keertje zo

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North