![" title=](https://static.autoblog.nl/images/wp2007/cortop.jpg)
Mensen die een beetje interesse hebben in tuning, kennen ongetwijfeld de rat-look. Het liefst natuurlijk met een roestige carrosserie, maar matzwart staat ook erg goed. Of schoolbordverf, handig voor het aanbrengen van startnummers.
Maar voor het serieuzere werk gaat men naar de professionele spuiter. Echter, aan onderstaande foto’s te zien, moet het prima zelf te doen zijn, zelfs met twee linker handen. Het begint allemaal met deze Corvair:
Inderdaad, die kan wel een likje verf hier en daar gebruiken! Natuurlijk werden er eerst wat voorbereidingen getroffen. Daarna vol goede moed de roller ter hand nemen, verstand op nul en kliederen maar!
Ik moet zeggen, dat ziet er prima uit zo! En 8 maanden later ziet de auto er nog steeds pico-bello uit (via autoblog.com).
Veel werk om alles glad en dicht te krijgen (tegen het roesten…) Maar volgens mij gaat de verf er na een tijdje afbladeren, omdat de laag immers dikker is dan bij een verf-spuit… Maar toch heel mooi, en vooral gedurfd!
leuk!
netjes
veel werk
mooi van ver,en ver van mooi waarschijnlijk
Zijn dit alle foto’s die er genomen zijn? Heb namelijk zo mijn twijfels over het waarheidsgehalte van het verhaal.
Briljant, en ook goed voorbereid zo te lezen. Veel lagen en veel schuren. It shows.
Armada: Je zou natuurlijk de moeite kunnen nemen en even klikken op die twee linkjes in het bericht ;)
Zie hier hoe hij het allemaal gedaan heeft. Echt wel cool.
Fraai verhaal!
ennehm: “vol goed moet” moet “vol goede moed” zijn…
@ Veyronlover:
Zal je nog tegenvallen. Wat een hoop mensen niet weten is dat dit betere verf is dan de verf die tegenwoordig op auto’s zit. Die is namelijk op waterbasis. De verf die hier gebruikt is is op oliebasis. resultaat is dat vogelstront niet snel inbrand. De lak is verder even hard bij normale verf, en zelfs harder bij het gebruik van de juiste verf. Ik gebruik een soort industrielak. Dat spul is zo hard dat het nog het meeste op poedercoaten lijkt. Daar gaat dan ook geen blanke lak over heen. Toevallig gisteren een velg met de kwast gedaan. Dat wordt van de week even schuren en nog wat accenten erop schilderen voordat ze af zijn, maar het gaat prima. Je moet er alleen wel gevoel voor hebben. Iemand die een plafond zonder strepen kan witten kan dit ook in ieder geval….
En wat betreft de auto: Dit is weer 1 van die hebbedingetjes die ik ooit nog eens in mijn garage wil hebben staan. Luchtgekoelde amerikaan met de motor op de verkeerde plek….
@Kevski: I’m with you. Heb ooit bijna een ’64er convertible gekocht, maar ging uiteindelijk toch voor een conventionelere Amerikaan. Maar idd, een hebbedingetje is het wel.
Dit is inderdaad een van de mooiere Amerikanen. F*ck Ralph Nader! ;)
Ik was al bang dat deze met schoolbordverf er op zou eindigen… Gelukkig niet dus!
Niet mijn smaak, maar wel een knap stukje werk.
Merde, die heeft een hoop centjes in zijn zak gehouden, hahahaha!
Netjes…erg netjes gedaan!!!
En leuke auto die Corvair…Lijkt mij alleen iets staartlastiger dan een Kevertje of 911, helaas!
Bewondering voor de man dat ie het zo netjes kreeg!
@ Rotorhead.
Sorry, my bad. Per ongeluk overheen gekeken vrees ik.
Je hoeft niet altijd te spuiten.
Ik heb mijn boot eens volledig gedaan met een roller en een potje eigenmerk Gamma verf. Een schilder heeft mij geleerd hoe je het beste een boot kunt rollen. Vier jaar later stond het nog strak in de lak. Totdat de boot werd gejat door een stel joyvaarders.
Motief van dit verhaal. Ik had de boot vier jaar lang strak in de verf voor 25 gld. Terwijl de andere er elk jaar twee compententen bootlak van 800 gld opsmeren.
Nu ik deze posting heb gelezen wil ik in het najaar wel even creatief doen met mijn auto :p
Het hele idee achter Rat-look is toch ook dat de auto niet perfect hoeft te zijn/blijven? Dus who cares als er weer een beetje roest tussendoor komt of de glans niet helemaal optimaal is? ;-)
Damn das nice gedaan. Ik wist echt niet dat zoiets kon, maar als je logisch nadenkt, verf blijft verf he. Als je het maar juist aanbrengt. Echt, two thumbs up voor die kerel, ik zou er nog ni aan durven beginnen.
De ‘echte’ Ratlook, best wel populair in de VW-scene:
Fotootje komt niet door volgens mij, volg de link :-)
http://www.miescarabajo.com.ar/images/estilos/ratlook.jpg
Prima gedaan als ik de foto’s zo zie.
Je kan een hoop doen met goede verf, goede voorbewerking en een polijstborstel.
Enig kritiekpuntje: als je dit in hoogglans zwart had gedaan stond nu echt niet iedereen te roepen dat het zo mooi was gedaan.
Op zwart zie je alles aan deuken, krassen, slecht verfwerk etc.
Op een witte auto zie je (bijna) niets!
En verder: van foto’s op je beeldscherm kan je niets wijzer worden qua spuitwerk van een auto.
Dat moet je toch echt met eigen ogen aanschouwen en het plaatwerk voelen met de hand.
Je kan van foto’s niet zien of een auto echt werkelijk strak is of niet.
De hoofdlijnen, kleur en eindresultaat zie je wel, maar in detail zal dit project vast tegenvallen voor degene die zelf al eens een auto heeft strakgemaakt.
Het is trouwens “dat zeg ik, gamma” ipv “dat zegt ik, gamma”
@Aston Martin Rapide
Nee joh..zo zeggen we dat in Rotterdam….hehe
zo’n autootje past prima bij m’n Hawaii-Gamma-blousje…
Tot ik het linkje van Solstice zag had ik nog geen idee wat Rat-look is… Nu wel. En dat heeft dus eigenlijk geen drol te maken met dit artikel… :?
Ik heb overigens ook nog wel een Rat-look gevalletje :P :
kan ik ook
netjes opgeknapt. echt goed gedaan. daar heeft ie z`n vrije uurtjes nuttig besteed. alleen het blauwe randje in de velg had ban mij niet gehoeven maar goed das persoonlijk.
zeer mooi!
relatief gesproken natuurlijk
Dit is gewoon top! Klasse hoor van deze man.
http://board.moparts.org/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Number=2331682&page=0&fpart=1&vc=1
…hier vind U het hele process, getuigenissen,… De truk is dat de verf heel verdunt is, en zichzelf mooi openspreid. Misschien niet zo goed als het duurste multilagen spuitwerk, maar wel veel beter dan het gemiddelde, of wat er uit de tijd en milieu bewuste fabrieken komt.