• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Belgische autoindustrie deel 2

Auteur: jan, gepost 24 augustus 2007 om 11:09 – 31 Reacties

Vlag Belgie

In vervolg op mijn eerdere stukje over de Belgische automerken, een vervolg. Er zijn minimaal een kleine 100 automerken in België actief of actief geweest. De autoindustrie was hier van een groter belang dan in Nederland, waar na DAF (een kleine 800.000 stuks) en Spyker het merk Eysink komt, dat in totaal wellicht 500 auto’s gebouwd heeft. Niet veel in vergelijking met de Belgische merken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat van de voorloorlogse Nederlandse auto’s een handjevol Spykers en welgeteld één Eysink zijn overgebleven.

In België is van bijvoorbeeld het oudste merk een tweetal exemplaren overgebleven. Het merk Vincke uit Mechelen kwam voort uit een fabriek waar voorheen voornamelijk spoorwegmaterieel werd gemaakt. Het maakte haar eerste auto in 1894 en was daarmee 3 jaar vroeger dan Nederland, dat met Eysink waarschijnlijk het oudste automerk heeft. Men stopte elf jaar later met de productie van auto’s. Overigens kan men stellen dat België nog eerder een auto bouwde; een pater genaamd Ferdinand Verbiest bouwde een stoomwagentje dat uit zichzelf kon voortbewegen. Echter was deze te klein om door een mens bereden te worden. De firma Bollinckx uit Buysinghen (nabij Brussel) was al sinds 1890 een bekende fabrikant van gasmotoren en stoommachines, echter de wagens die het maakte vallen meer in de categorie vrachtwagens.

Dasse

Het merk Dasse volgde in 1894 en was een niet onbelangrijk merk. Het maakte tot 1928 auto’s en vrachtwagens tot 1934. Het merk uit Verviers werd opgericht door Gérard Dasse. Het merk DeChamps produceerde in 1896 haar eerste auto. Het ging failliet door een verkeerde keuze in 1906, waarbij de motor met directe aandrijving niet een succes bleek.

Miesse

Het merk Miesse is wellicht wat bekender, opgericht door Jules Miesse in 1894, produceerde Miesse de eerste auto in 1896. Na een fusie met Bollinckx ging het verder als Auto-Miesse. Dit merk bouwde nog tot 1972 trucks.

In 1898 werd kortstondig in België de Cambier gebouwd, een licentieproduct van het Franse… Cambier. In hetzelfde jaar werd een elektrische auto geproduceerd door de Compagnie Intercommunale d’Electricite uit Herstal. De broers J en H De Coster, groothandelaren in fietsen, bouwden in 1898 een aantal wagens met een De Dion-motor (zowel drie- als vierwielers) in Thielt, eveneens in 1898. Ook bouwde in dit jaar ene Feyens een auto. Ik had al eens eerder gesproken over Pieper. Dit door een Duitser opgericht merk maakte één van de eerste, zo niet de hybride auto. De prijs schrok kopers wat af, toch zijn er waarschijnlijk redelijk wat verkocht. Ook opgericht in 1898 was het merk Pipe, dat ook een van de belangrijkere spelers in België was. Dat uit zich ook wel in haar bestaan, want het produceerde tot 1931 onder eigen naam, waarna het werd overgenomen door Brossel en samengevoegd met Bovy. De autoproductie stopte overigens rond 1922.

Brossel

In Luik werd een jaar later door de Compagnie Liegeoise d’Automobiles de Duryea in licentie geproduceerd en wist dit tot 1901 vol te houden. Het merk Nagant, net als F.N. een producent van wapens, startte ook in 1899 en wist tot haar overname in 1927 door Imperia auto’s te produceren. Een ander merk, Vivinus, werd eveneens in 1899 opgericht. Aanvankelijk was het een innoverend merk maar verloor al vrij vlot de aansluiting, na een aantal jaren andere auto’s in licentie te hebben gemaakt verdween de naam Vivinus rond 1912 uit het zicht. De werkplaatsen van Alexis Vivinus werden gemoderniseerd en overgenomen door de FAB (Fabrique Automobile Belge). Ondanks een veelbelovend begin zou het merk de Eerste Wereldoorlog niet overleven.

In 1900 werd door Gustav Kindermann een autootje gemaakt met de naam Bercley. In dat jaar werd ook Aquila opgericht dat auto’s van het Franse Maillard in licentie maakte. Het zou het tot 1903 uithouden. In 1900 startte F.N. met de productie van auto’s en zou tot een belangrijke speler uitgroeien. Het produceerde tot 1935 auto’s, maar nog tot 1965 motorfietsen. Overigens is deze wapenfabriek nog immer een bekende en bestaat het nog steeds. Floidart & Rosenthal produceerde een autootje in 1900 en zou nog een keertje in 1914 terugkomen met een stoomtruck. In 1900 werd ook de autoproductie gestart bij Metallurgique uit Marchienne-au-pont. Een van de belangrijkere merken, ze maakten de metaalwerken auto’s tot 1928, toen het werd overgenomen door Imperia.

Wordt vervolgd!

UPDATE: enkele foto’s van de Pieper:

Pieper

Pieper

Ook interessant!

  • Belgische
    Video: Belgische straat is in één minuut een rivier
  • Video - Belgische auto valt van opengaande brug
  • Belgische werknemers nog niet klaar voor elektrische bedrijfswagen?
    Belgische werknemers nog niet klaar voor elektrische bedrijfswagen?
  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, Columns

Vorig bericht: « Top Gear gaat racen – in een diesel
Volgend bericht: Porsche Panamera bij de vuilnis »

Lees Interacties

Reacties

  1. smaakversterker zegt

    24 augustus 2007 om 11:48

    Hoeraaay, we won the automotive battle against holland :-) 1-0

    Login om te reageren
  2. 190d zegt

    24 augustus 2007 om 11:52

    Wouw, wat voel ik me nu trots als Belg, dat is voor hoelang België nog blijft bestaan als de Walen non blijven zeggen. Dan gaan we het over de Vlaamse autoindustrie moeten hebben of de Zuid-Nederlandse ;)

    Login om te reageren
  3. Michiel_vd_Brink zegt

    24 augustus 2007 om 12:03

    Geen plaatjes? :(

    Login om te reageren
  4. Jan C. zegt

    24 augustus 2007 om 12:05

    Ik denk dan ook dat er zat is om trots op te zijn.

    Login om te reageren
  5. Jan C. zegt

    24 augustus 2007 om 12:06

    Plaatjes? Michiel ik zoek eens in mijn kleine archief en vraag Autoblog het bij te werken.

    Login om te reageren
  6. LPJ zegt

    24 augustus 2007 om 12:17

    Mooi geschreven Jan, en toch weer wat bijgeleerd ;-)

    Op http://www.oldtimerfarm.be/oldtimer.php?id=244 staat voor de liefhebbers trouwens een Vincke replica uit 1895 te koop.

    Login om te reageren
  7. Jan C. zegt

    24 augustus 2007 om 12:26

    Replica, daar zeg je zoiets. De auto is opgebouwd uit originele onderdelen heb ik me laten vertellen. Stond ook jarenlang in een museum. Maar zonder meer een mooie wagen.

    Login om te reageren
  8. Rick zegt

    24 augustus 2007 om 12:49

    Oke oke, mooi hoor (zeg ik als Nederlander he, ja ja ;) )

    Login om te reageren
  9. Jan C. zegt

    24 augustus 2007 om 12:54

    Volgende keer Luxemburg?

    Login om te reageren
  10. the real stig! zegt

    24 augustus 2007 om 13:07

    en waarom word er niets gezegt over het beglische merk gillet die de vertigo hebben gemaakt een belgische supercar!! ;)

    Login om te reageren
  11. johantuning zegt

    24 augustus 2007 om 13:16

    lekker boeiend allemaal…
    wij hebben SPYKER!!
    nu de belgen weer….:p

    Login om te reageren
  12. LPJ zegt

    24 augustus 2007 om 13:17

    @the real stig!: Omdat die al in het eerste deel aan bod kwam? ;)

    Login om te reageren
  13. the real stig! zegt

    24 augustus 2007 om 13:38

    @ Lennart

    wist ik niet heb het eerst deel niet gezien :p

    Login om te reageren
  14. Eddy zegt

    24 augustus 2007 om 16:55

    Voor mij hoeft een nieuw Belgisch automerk niet meer. Onze regeringEN duwen nu al genoeg subsidies in de fabrieken van buitenlandse automerken, wat uiteindelijk toch altijd uit de rok- en of broekzak komt van het voetvolk.

    Laat ons het maar bij wafels, spruiten, frieten en chocolade houden…

    Login om te reageren
  15. tweaker zegt

    24 augustus 2007 om 18:28

    heel binnenkort zijn dit auto’s uit een land dat niet meer bestaat… zal ze vast nog exclusiever maken

    Login om te reageren
  16. Rob USA zegt

    24 augustus 2007 om 19:18

    Ik vind de Belgen een aardig volkje hoor maar om aan dit land nou een deel 2
    te besteden …??? Als er dan toch een land ( werelddeel) is waar je wel een deel 2 van zou kunnen en willen maken dan is het natuurlijk de USA !! Bij voorbaat dank !! :)

    Login om te reageren
  17. jela zegt

    24 augustus 2007 om 20:36

    Het grootste deel van dit verhaal komt waarschijnlijk door de walen, maar toch moet ik maar niks van ze hebben, doe mij die noorderburen maar!

    Login om te reageren
  18. DeAutogids.nl zegt

    24 augustus 2007 om 23:31

    Nou ik dacht dat het wel aardig 50/50 was. Rob USA: Mijn probleem met de Amerikanen is dat ze zich veel te belangrijk vinden. Mooi land om op vakantie te gaan hoor…

    Login om te reageren
  19. Rob USA zegt

    25 augustus 2007 om 08:47

    @de autogids.nl ja dat vind ik ook maaar ze zijn ook belangrijk, de hele
    wereld kijkt en luistert naar ze !!! bv op dit moment kunnen de Amerikanen
    hun hypotheken niet meer betalen en de rest van de wereld bloed mee !!!
    En op autogebied zijn ze denk ik verantwoordelijk voor zeker 35% van de productie ( of meer ) maar ik zie hier op Autoblog hoogstens 5 % nieuws uit de States het is allemaal europees of japs !!!???

    Login om te reageren
  20. DeAutogids.nl zegt

    25 augustus 2007 om 14:24

    @Rob USA: Logisch. Amerikaanse auto’s worden zo goed al sniet verkocht in Europa. Het is nog altijd een .nl blog. Als China al zijn dollars van de hand zou doen is er van Amerika niks over, althans die zitten dan in een diepe neergang. Europa zou daar niet enorm door bloeden.

    Amerika is al tijden niet meer zo belangrijk; wat men (voornamelijk) exporteert is papier en ruwe grondstoffen. Precies een derde wereld land.

    Login om te reageren
  21. Rob USA zegt

    25 augustus 2007 om 18:01

    @ de autogids : nou nou nou niet zo kort door de bocht !! Vergeet ff niet de zeeeeer bekend multinationals zoals Apple ed.Ebay en de rest van de IT,Mac Donald ed.TV, film,games,kleding, muziek en porno industrie enz enz.
    En geloof me als het met de USA slecht gaat zoals jij aangeeft is NL ook failliet
    hoor , onze multinationals zitten tot hun nek in de States!!!!
    Over het aantal stuks verkochtte USA cars zal je nog staan te kijken hier in NL
    het is in ieder geval meer als het aantal porsches en ferrari’s en Rolls ed.
    Buiten het feit dat er wel aardig wat liefhebbers zijn van de AMI’s die het nieuws van weer een nieuwe BMW 3 serie compact of de zoveelste GT 2/3/4
    ook nu wel kennen.En het zou wel eens een verrijking kunnen zijn voor degene
    die alleen maar denken dat ze in Duitseland auto’s kunnen maken!!!!!!

    Login om te reageren
  22. DeAutogids.nl zegt

    25 augustus 2007 om 20:35

    Leuke discussie, maar de Amerikaanse auto’s? Kwaliteit is niet hun metier. Ford Gran Torino tegen een Opel Corsa 1.0. Welke auto won er denk je?

    Apple maakt niks in Amerika, Ebay is een veilingsite wat echt geen exportproduct is.Kleding wordt gemaakt in China of andere lageloonlanden. Mac Donalds is ook geen exportproduct als zodanig. Het is een keten, een succesvolle, maar enfin.

    Over Amerikaanse auto’s in NL: Spreken we over nieuwe auto’s? Want dan geloof ik niet dat het de import van Porsche overtreft. Zelfs als dat zo zou zijn dan is dat verdeeld over meerdere merken.

    Login om te reageren
  23. Rob USA zegt

    25 augustus 2007 om 21:28

    Kwaliteit heeft iedereen het over maar dat gaat vaak over de afwerking en de materialen van het dashboard maar dat er een groter spleetje tussen een deur vind ik niet zo erg en de dashboards hebben tenminste wel sfeer en zijn niet zoals bij bv BMW allemaal in elk type min of meer hetzelfde en dat al een tiental jaren. Maar mijn ervaring met V8 motoren is dat ze het altijd doen en je niet in de steek laten en dat heb ik liever dan dat mijn deur een grotere kier heeft toch ??
    Ik rij toch liever weg in die Gran Torino met ruimte,V8,stijl,exclusiever,veiliger.
    Die Corsa won het zeker op zuinigheid !!! :)
    Je weet toch dat iedereen alles in China laat produceren maar als het dan via de states wereldwijd ( met zeer grote winstmarge)word doorgeverkocht,
    dan is de winst nog hoger.Je laatste paar Nike’s kosten idd $10.00 inkoop maar je betaalde toch 150,00 euri toch?? oftewel winst is nu in de States!!! Ebay.nl en andere landen zullen toch ook wel van Ebay zijn!!! Mac donalds zal toch wel % van de omzet wereldwijd krijgen !!!
    Ja alle US merken samen !!! maar omdat mensen hier te weinig info krijgen zullen ze ook eerder een 5 serie kopen ipv een 300 C terwijl ik deze veel mooier vind en een echt aparte verschijning is !!!

    Login om te reageren
  24. Esprit_de_Flandre zegt

    25 augustus 2007 om 22:58

    @ Autogids.nl: “Logisch. Amerikaanse auto’s worden zo goed al sniet verkocht in Europa. Het is nog altijd een .nl blog. Als China al zijn dollars van de hand zou doen is er van Amerika niks over, althans die zitten dan in een diepe neergang. Europa zou daar niet enorm door bloeden.
    Amerika is al tijden niet meer zo belangrijk; wat men (voornamelijk) exporteert is papier en ruwe grondstoffen. Precies een derde wereld land.”

    Hmm, niet akkoord. Er worden inderdaad niet veel échte Amerikaanse auto’s verkocht in de EU, maar de Europese Fords zijn natuurlijk wel een inkomstenbron voor Ford US. Opel is onderdeel van GM, Chevrolet ook. Daarnaast worden hier ook Chryslers en sinds kort Dodges verkocht.

    Ten tweede de bewering dat de US weinig exporteert. Zelfs als dat waar zou zijn, wat niet zo is, dan nog zou de EU wel enorm bloeden als het daar slecht gaat, zoals al meerdere keren bewezen is. Hun export is namelijk niet belangrijk, maar de import naar de US vanuit de EU wel. Als de Amerikaanse beurzen crashen, dan volgt onvermijdelijk de Europese crash de dag erop. Jammer maar helaas.

    Maar het ging hier eigenlijk over de Belgische autoindustrie. Is interessant. Deel 3? :)

    Login om te reageren
  25. de sjonnies zegt

    26 augustus 2007 om 12:45

    On topic – Als je alles op een rijtje zet dan is de Belgische Autoindustrie eigenlijk een kind van de rekening van de 1e wereld oorlog die in West Vlaanderen voor een belangrijk gedeelte is uitgevochten, daarna was er kennerlijk geen kapitaal meer om te investeren.

    Login om te reageren
  26. Jan C. zegt

    27 augustus 2007 om 13:19

    @de sjonnies: Nee, hoewel dat er wel mee te maken had.

    Het gaat om de belasting. Hoewel de belgen wel graag afgeven op de BPM zorgde een lage importtax voor een forse toename van Amerikaanse auto’s na de WOI in België. Ook andere landen als Duitsland en Frankrijk profiteerden hiervan. Echter de Belgische autoindustrie had dus niet alleen zijn thuismarkt verloren, maar doordat landen als Frankrijk wel een hoge importtax hadden kon men daar niet tegen competatieve prijzen auto’s verkopen.

    Login om te reageren
  27. Jan C. zegt

    27 augustus 2007 om 13:23

    Ik rij toch liever weg in die Gran Torino met ruimte,V8,stijl,exclusiever,veiliger.
    Die Corsa won het zeker op zuinigheid !!!

    Nee, op rondetijd en zelfs acceleratie. Toegegeven, de Corsa was een nieuw type, de Gran Torino niet.

    Je weet toch dat iedereen alles in China laat produceren maar als het dan via de states wereldwijd ( met zeer grote winstmarge)word doorgeverkocht,
    dan is de winst nog hoger.Je laatste paar Nike’s kosten idd $10.00 inkoop maar je betaalde toch 150,00 euri toch?? oftewel winst is nu in de States!!!

    Buiten het feit dat ik geen Nikes draag ben ik het tot op zekere hoogte met je eens. Nike laat zijn schoenen in China maken, verkoopt ze in Nederland en de winst gaat naar de VS.

    Ebay.nl en andere landen zullen toch ook wel van Ebay zijn!!! Mac donalds zal toch wel % van de omzet wereldwijd krijgen !!! Da’s waar en moet niet onderschat worden. Vanwege de merknamen zit de VS zeker goed. Als je de Amerikanen een ding niet hoeft te leren is het hoe je van lucht goed kan maken.

    Login om te reageren
  28. Jan C. zegt

    27 augustus 2007 om 13:25

    @Esprit de Flandre: Helaas is mijn export verhaal wel waar, of in ieder geval grotendeels waar.

    Er was laatst een documentaire over Wal-Mart, waarin aangegeven werd dat de goedkope producten van Wal-Mart het einde betekende voor vele Amerikaanse fabrieken. Men vraagt 1000 televisies bij een Amerikaanse fabrikant. Daarna doen ze dat nog eens, maar moet de prijs 10% goedkoper. Dat gaat net zo lang tot de fabrikant het niet meer wil of kan leveren voor de prijs en dan halen ze het uit China, het resultaat is nog altijd dat de Amerikaanse fabriek failliet ging.

    Login om te reageren
  29. Pieter zegt

    3 januari 2008 om 15:48

    haha ik woon in Mechelen :)

    Login om te reageren
  30. Gé Bom zegt

    28 februari 2008 om 09:21

    Wie kan mij meer informatie over Miesse geven?

    Login om te reageren
  31. Jan C. zegt

    11 april 2008 om 17:19

    Ge, mail me ff…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North