• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De BMW 760i komt weer – met een hagelnieuwe V12

Auteur: Wouter, gepost 10 oktober 2008 om 10:45 – 52 Reacties

BMW v12


In de line-up van de nieuwe 7-serie is geen V12 meer terug te vinden en met de huidige groene beweging zou het niemand verbazen als deze er ook niet zou komen. Niets blijkt echter minder waar: de 760i komt weldegelijk terug.

Het oude N73 V12 blok waarin voor sommige onderdelen magnesium werd gebruikt, wordt echter vervangen. De nieuwe V12 die onder codenaam N74 door het leven gaat is splinternieuw en maakt volop gebruik van magnesium. Het vermogen zou rond de 500 pk uitkomen, waarmee de 760i straks goed kan concurreren met de S600 en A8 6.0 W12.

Ook interessant!

  • Hagelnieuwe BMW 7 Serie nu al compleet naar de gloria
    Hagelnieuwe BMW 7 Serie nu al compleet naar de gloria
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

7-serie, BMW

Vorig bericht: « Joehoe de top10 gaycars Q3: VAG scoort
Volgend bericht: Ook de automarkt heeft het moeilijk, een overzicht… »

Lees Interacties

Reacties

  1. Emile_Benz zegt

    10 oktober 2008 om 10:46

    V12: dat is die shit…

    Login om te reageren
  2. M Freak zegt

    10 oktober 2008 om 10:47

    Groot, groter, BMW 760i! :D

    Login om te reageren
  3. VonStroke zegt

    10 oktober 2008 om 10:47

    V12, mooi zo. Zal waarschijnlijk ook in een Rolls terecht komen dan. (in aangepaste vorm weliswaar)

    Login om te reageren
  4. Alwood zegt

    10 oktober 2008 om 10:52

    zow, nou ik ben benieuwd! wordt het ooit gevraagd dan is het codewoord in ieder geval… Magnesium! w00t :P

    De reden dat de V12 blijft is natuurlijk de nieuwe supercar op BMW-basis en de nieuwe 7-serie op waterstof! De (baby)Rolls is ook een goeie kanshebber.

    Login om te reageren
  5. Pieter-Jan zegt

    10 oktober 2008 om 11:06

    “concurreren met de S600 en A8 6.0 W12”

    Audi is zwanger van een nieuwe A8, en de W12 komt niet terug, volgens de geruchten. De S8 zal de motor van de RS6 gebruiken, en de V12 TDI maakt ook een verschijning.

    Login om te reageren
  6. GOD zegt

    10 oktober 2008 om 11:06

    1. Schade 760i opkopen
    2. blok eruit en in 5 serie plaatsen
    3. 2 compressors plaatsen
    4. gaan met die banaan

    Login om te reageren
  7. wapz zegt

    10 oktober 2008 om 11:15

    @God

    En ondersturen als een lompe debiel en je vooringeplaatste blok kapot rijden op een boom die je niet meer kon ontwijken.

    Login om te reageren
  8. Fout zegt

    10 oktober 2008 om 11:19

    @GOD
    voor het geld die jij daarvoor zou betalen kun je evengoed een 760i kopen, is ten eerste al veel mooier; gaan met die banaan..

    Login om te reageren
  9. Sjoerd zegt

    10 oktober 2008 om 11:20

    Vet! Komt er misschien zelfs ruimte voor een nieuwe 8-serie, met de v12, zoals de 850 csi… Of CS zoals BMW zelf graag zegt.

    Login om te reageren
  10. Majinstar zegt

    10 oktober 2008 om 11:23

    Vol verwachting klopt mijn hart.

    Login om te reageren
  11. Nijntje zegt

    10 oktober 2008 om 11:28

    Oooh, zalig !

    Login om te reageren
  12. W!d zegt

    10 oktober 2008 om 11:28

    @Pieter-Jan, idd het W12 blok gaat eruit, te onzuinig (A8 6.0 W12 veel onzuiniger dan de S8) te zwaar etc. Dat is ook de reden waarom Spyker de D12 niet meer bouwt en een V8 erin zet

    Login om te reageren
  13. Scirocco zegt

    10 oktober 2008 om 11:32

    Liever zulke motoren en zuinige motoren, zodat mensen wat te kiezen hebben…

    Login om te reageren
  14. donkeyKONG zegt

    10 oktober 2008 om 11:35

    Als ik 7 serie hoor moet ik altijd aan Balkenende denken.
    En dan is de lol er weer af.
    :)

    Login om te reageren
  15. JII1985 zegt

    10 oktober 2008 om 11:43

    Fijn, weer een nieuw speeltje voor Balkenende dus!
    Hopelijk brengt bmw geen SafeGuard model van de 760i uit!

    Goed ik hou het bij mn 330ci, fijne speeltjes… met meer dan voldoende vermogen!

    Login om te reageren
  16. M-lover zegt

    10 oktober 2008 om 12:04

    wat moet je daarop zeggen, nice :d maar buiten budget ;)

    Login om te reageren
  17. Pieter-Jan zegt

    10 oktober 2008 om 12:10

    @W!D

    De W12 heeft een inherent effeciëntie probleem. Door de verdraaiïng van de cilinders op de cilinderbank (VR-principe) liggen de inlaten van de buitenste rij cilinders naast de uitlaten van de binnenste rij. De cilinders kruisen ook elkaars pad, en de krukas is veel korter en complexer dan die van een traditionele motor.

    Ze hebben al heel ver kunnen gaan met het concept (W16 quad-turbo van de Veyron, W12 Bi-Turbo van de Bentley, de verschillende VR6sen, de W8), en de VR-motoren moeten niet onderdoen voor de traditionele concurrenten. De eerste VR6 was een twee klepper, en men dacht dat het onmogelijk ging zijn om nog verder te gaan met het concept. Maar de laaste versies hebben al directe injectie, 4 kleppen, variabele kleppen timing. Wat heel bijzonder is, want er zit slechts één cilinderkop op twee rijen cilinders. En twee nokkenassen waar een traditionele V-motor er vier zou hebben. Het zijn mechanische kunstwerken geworden door hun complexciteit. Het is mooi om te zien dat er nog creativiteit bestaat in de massaproductie.

    Maar met de nieuwe layout van de de Quattro aandrijving, die de motor dieper in het chassis steekt, is het niet meer nodig om de motoren zo compact te maken. De Q7 heeft bijna geen overhang meer vooraan, en kan toch de V12 TDI huisvesten. Daarom denk ik dat VW het aantal VR-motoren zal afbouwen. Het is een overbodige complexciteit geworden.

    Login om te reageren
  18. FabianVTR16V zegt

    10 oktober 2008 om 12:19

    Geen Turbo Techniek joh !?
    De 740i en 750i hebben dit beide (beide Bi-Turbo)
    Had dan eigenlijk een 5 Liter V12 verwacht met Low-pressure turbo’s…..

    Maar BMW kennende zal dit best een fijn blok zijn ! 8) ;)

    Login om te reageren
  19. magret zegt

    10 oktober 2008 om 13:10

    leuk hoor, maar wie koopt zoiets nog?
    Puur ontwikkeld voor de imago?
    Gezien de huidige malaise -zie topic: automarkt heeft het moeilijk- in de (europeesche) autobranche, slechte PR?

    Login om te reageren
  20. Ramshoek zegt

    10 oktober 2008 om 13:21

    Er zijn verschillende manieren om een hogere efficiency te realiseren.
    Downsizing (kleinere geblazen motoren) is daar een van, het reduceren van pompverliezen een andere.

    Aangaande de pompverliezen:
    Het door Mitsubishi uitgevonden (en door VW gekopieerde) systeem van de directe inspuiting waarmee een gelaagde verbranding mogelijk werd en het vermogen door de inspuiting ipv door een gasklep bepaald werd, is daar een van. In het toeren en belastingsgebied waarbij gelaagde verbranding functioneerde, stond de gasklep volledig open, waardoor er geen vermogen verloren ging door het langs een meer of minder gesloten gasklep te pompen (Pompverliezen). Het Mitsubishi / VW systeem met wandgeleide DI, werkte maar in een beperkt toeren / belastingsgebied. Met straalgeleide DI is dat gebied al een heel stuk ruimer en praktischer.

    Een ander systeem voor beperking van de pompverliezen ligt in het regelen van de hoeveelheid inlaatlucht middels het kleppensysteem. Meerder merken werken aan zo’n systeem. O.a. Nissan, Honda en ook FIAT. Maar ook BMW heeft zo’n systeem in gebruik: Valvetronic.

    BMW’s 1,8 en 2 liter 4-cilinders en de 2,5 en 3 liter 6 cilinders beschikken over beide technieken. De 6 cilinder motoren zijn ook voor een belangrijk deel opgebouwd uit Magnesium.

    Kortom, BMW heeft de technologie in huis om ook van een atmosferische V12 een behoorlijk efficient torretje te maken.
    Wellicht kan de Valvetronic technologie ook nog uitgebreidt worden met cilinder deactivatie. Dan heb je, zeker met een 6 liter blok helemaal een mooie combi van trekkracht, vermogen, goede loopcultuur en efficiency.

    Downsizing is een van de manieren, niet de enige manier !

    Login om te reageren
  21. Timmie zegt

    10 oktober 2008 om 13:25

    Ik vreesde al voor de V12. Steeds vaker pleegt BMW heiligschennis: RWD op SUV en diesel in cabrio’s: ze hadden expliciet gezegd dat ze dat nooit zouden doen, en kijk nu… 4 woorden: gone with the flow!!!

    Login om te reageren
  22. RenJie zegt

    10 oktober 2008 om 13:29

    Bleh.. liever geen V12. Ze hebben in ieder geval al 1 bestelling: Meenieer Balkenende.

    Login om te reageren
  23. Tommy zegt

    10 oktober 2008 om 13:53

    Kijk dat is nieuws! :D Dat lijkt er meer op, werd ook tijd dat de V12 kwam. Zonder V12 is de 7-serie toch niet helemaal compleet, en dan ook nog eens 500 pk!

    Login om te reageren
  24. Tommy zegt

    10 oktober 2008 om 14:01

    @Pieter-Jan: Je verhaal klopt wel aardig, de VR-motoren zijn nog van gietijzer en veel te zwaar. Met de komst van een 2.5 vijfcilinder turbomotor zie ik de VR6 dan ook niet al te lang meer op plank liggen. De 2.0 TFSI kan al de 300 pk halen van de 3.6 VR6. De W12 is prachtig stukje techniek, maar helaas straks niet meer bij de tijd (geen directe inspuiting, vvt, etc.) Ik hoop dat ze wel een nieuw 12-cilinder blok ontwikkelen want het hoort toch een beetje bij die grote bakken. Als de nieuwe A8 ruimte heeft voor een V12 TDI voorin reken er dan maar op dat er ook een benzine is past.

    Login om te reageren
  25. Hugo zegt

    10 oktober 2008 om 14:11

    In Parijs stond op een bordje bij de 750i dat het ‘douze’ cilinders had!?

    Login om te reageren
  26. Pieter-Jan zegt

    10 oktober 2008 om 14:50

    @Ramshoek: Ik denk dat Mercedes de eerste was met directe injectie op de klassieke 300SL. Maar ben niet zeker of dat voor de productie versie geldt.
    En VAG had al veel ervaring met de directe Diesel injectoren die ze hebben gepioneerd (TDI). Daarvoor hadden Diesel voordruk kamers en van die toestanden.
    Mistu had inderdaad de eerste massaproductie DI voor benzine motoren. En ze hadden metteen al de vlinderklep eruitgelaten, maar dat bleek iets te vroeg te zijn, en ze hebben die er terug ingestoken. BMW kan ook de vlinderklep eruit halen, maar dat in samenwerking met de oneindig variabele kleppentiming die als neveneffect het aantal toeren per minuut beperkt (zoals op de V12).

    @Tommy: De 3.6l VR6 heeft een aluminium blok, directe injectie, en variable timing. Maar dat is dan ook een kompleet nieuw design met een andere hoek tussen de cilinders. Ik denk niet dat ze een komplete redesign van de W12 kunnen rechtvaardigen, nu dat conventionele motoren ook met gemak in het chassis passen. Ze hebben al V8ten, V12TDIs, V10s en V10 Turbos op de plank liggen. De W12 is helaas overbodig geworden. Maar met het succes van de Bentley hebben ze hun R&D geld kunnen recupereren. Benieuwd wat voor motor de nieuwe generatie Bentleys zal krijgen.

    Login om te reageren
  27. Chrisy76 zegt

    10 oktober 2008 om 15:01

    Goed zo jongens:)

    Login om te reageren
  28. Super zegt

    10 oktober 2008 om 15:02

    @Pieter-Jan
    “elektronische inspuiting” is iets anders dan “direkte injectie”, het eerste geval vind nog buiten de cilinders plaats, het tweede geval binnen de cilinders.

    Login om te reageren
  29. Chrisy76 zegt

    10 oktober 2008 om 15:03

    @ Hugo,

    Ja, en “douze” is toch twaalf ;)

    Of bedoel je het niet zo?

    Login om te reageren
  30. RenJie zegt

    10 oktober 2008 om 15:09

    @Chrisy76

    dat bedoelt hij wel, het stond er dus gewoon verkeerd. ;)

    Login om te reageren
  31. Chrisy76 zegt

    10 oktober 2008 om 15:13

    Ah, zo, ik vat hem al.

    niet relevant: wanneer komt er is een edit-knop eigenlijk?

    Login om te reageren
  32. Ilir zegt

    10 oktober 2008 om 15:19

    Ter info, de code N74 betekent (als BMW consequent is) het volgende:

    N = New generation
    7 = 12 cylinders
    4 = Direct Injection Turbocharged!!!

    Dus blijkbaar toch een turbo

    Login om te reageren
  33. Ramshoek zegt

    10 oktober 2008 om 15:56

    @ Pieter-Jan
    Directe Diesel injectie is een hele andere tak van sport dan DI benzine injectie.
    Daarbij ben ook jij kennelijk slachtoffer geworden van de uitermate effectieve VAG Marketing machine.

    VAG was niet de pionier met DI Diesel !!!
    FIAT had jaren eerder al een DI Croma in het assortiment (hoewel ook FIAT niet de eerste schijnt te zijn).

    Login om te reageren
  34. Tripple zegt

    10 oktober 2008 om 16:12

    @god moet je wel een 5 serie kopen met kapotte motor

    Login om te reageren
  35. DennieFR zegt

    10 oktober 2008 om 17:20

    Juist!
    En dikke auto hoort gewoon leverbaar te zijn met een dikke moter voor de geintresseerden.
    Wat nou milieu,wat nou ozonlaag en wat nou slurptax?
    Je wilt dik rijden,dan ga je dik rijden! :D

    Login om te reageren
  36. Willem zegt

    10 oktober 2008 om 19:22

    dees gaat hard getuned worden!

    Login om te reageren
  37. guzmann zegt

    10 oktober 2008 om 19:45

    Prachtig nieuws! Zou die ook in een x5/x6 passen? ;)

    Login om te reageren
  38. gerjan zegt

    10 oktober 2008 om 20:04

    zag laatst nog een nieuwe S600 rijden. ben benieuwd wie er beter is. zal van van de verslaggever afhangen of hij een mercedes of een bmw fan is.

    Login om te reageren
  39. Tommy zegt

    10 oktober 2008 om 20:39

    @Pieter-Jan: Zij ik dat de 3.6 VR6 dat allemaal niet had dan? Ik had het alleen over de W12. En volgens mij is de 10,6 graden VR6 toch echt van gietijzer, als het blok van aluminium gemaakt kon worden hadden ze dat heus wel gedaan en was het probleem lang zo groot niet. Misschien dat ze hem nog bebruiken voor een nieuwe generatie W12 maar ik denk dat het blok daar niet zo geschikt boor is.

    Hoe dan ook het blijft gissen, misschien dat ze alleen vanwege het imago toch nog zwölfzylinder gaan maken…

    Login om te reageren
  40. Nick zegt

    10 oktober 2008 om 20:50

    @Ramshoek: De eerste generatie FSI motoren waren wandgeleide direct ingespoten motoren, de nieuwere zijn ook straalgeleid en beschikken ook over een variabel kleplichthoogte regeling (Audi Valvelift) dat deels hydraulisch werkt en daarnaast twee kleinere nokken gebruikt.
    Dat is lichter, compacter en werkt ook traploos zoals Valvetronic van BMW.

    Het is zo compact dat de nieuwere generatie V8 blokken die o.a. door Spyker en Gumpert gebruikt zullen worden op elke cilinder met een eigen gasklephuis voorzien kunnen worden.
    Iets wat BMW nog niet gelukt is tot nu toe, ik verwacht dan ook dat BMW snel met een M-model of wellicht de N63 komen die een nieuwere generatie Valvetronic kan combineren met HPI directe injectie.
    Hopelijk krijgen we niet weer van die N54 wrakken met kapotte brandstofpompen, lekke keerringen, etc.

    BMW debuteert altijd met leuke interessante technologie, maar met alle gevolgen van dien.
    En dan bedoel ik kinderziekten in de ergste vorm.
    Wat dat betreft kunnen ze wel leren van VAG, zelfs als één van de beste motorenbouwers.

    Login om te reageren
  41. Hugo zegt

    10 oktober 2008 om 21:58

    @RenJie/Chrisy76
    Ik kon me al niet voorstellen dat de nieuwe 750i een V12 zou hebben, terwijl dat wel op het bordje stond in Parijs. Ik vertelde juist voordat we dat bordje zagen aan een vriend waarmee ik rond liep dat de 750i geen V12 had maar een V8. 10 Seconden daarna zagen we het bordje en stond ik met een mond vol tanden.
    Foutje van BMW dan denk ik :)

    Login om te reageren
  42. Sjeuf335 zegt

    10 oktober 2008 om 23:07

    @Gerjan

    Bmw natuurlijk!

    Login om te reageren
  43. Rick dos zegt

    11 oktober 2008 om 11:14

    Ik heb gisteren de 7-serie in levende lijve gezien en ik moet zeggen dat mijn mening 180 graden is bijgedraaid.

    Het ziet er lekker uit. En de nieren vallen in het echt reuze mee…

    Login om te reageren
  44. ivo zegt

    11 oktober 2008 om 11:51

    @ Nick:

    Je kunt leuk praten, maar als er een concern is dat altijd de kat uit de boom kijkt en met name de ontwikkelingen bij BMW in de gaten houdt is het VAG wel. BMW pioniert al met Valvetronic sinds eind negentiger jaren terwijl Audi begin dit jaar pas Valvelift heeft geintroduceerd. BMW leidt momenteel trouwens de efficiency en vermogensdans en ongeveer iedere autofabrikant hobbelt er achteraan…

    Login om te reageren
  45. Brian zegt

    11 oktober 2008 om 14:24

    Zo’n V12 hoort gewoon bij een 7-serie.
    Daar hoort geen 6cilinder diesel in.

    Login om te reageren
  46. Tommy zegt

    11 oktober 2008 om 17:14

    @ivo

    Valvetronic van BMW is iets heel anders dan Valvelift van Audi. Valvetronic is variabele kleptiming en Valvelift is variabele kleplicht hoogte. Audi heeft al jaren lang variabele kleptiming in huis.

    Qua motoren is VAG toch echt een van de besten, als ik kijk naar de VR-motoren of de W-motoren. En wie paste er voor het eerst op grote schaal directe benzineinjectie toe? En wie had er jaren lang 5 kleppen per cilinder? En wie had als eerste een motor met compressor en turbo tegelijk? Wat dat betreft speelt BMW altijd op save en wacht af wat andere fabrikanten doen. Ook met een automaat met dubbele koppeling. BMW heeft wel als eerste de Idrive bedacht dus ze kunnen het wel.

    Login om te reageren
  47. Laurens zegt

    11 oktober 2008 om 17:41

    Volgens mij heette het Vanos bij BMW in de jaren 90, ce variabele kleptiming. Is Alfa (eigenlijk zoals gewoonlijk) daar niet mee begonnen (Motronic op de Alfa 90)?

    Valvetronic is variabele timing en vooral variabele lift: kan de gasklep weggelaten worden. Dat schijnt beter voor het rendement te zijn, waarom heb ik nooit begrepen. Maar BMW zegt het, en ze hebben er toch wel veel verstand van.

    Login om te reageren
  48. phantom zegt

    12 oktober 2008 om 19:17

    top , geweldig bmw, nou nog een biturbo v12!!

    Login om te reageren
  49. funcup zegt

    13 oktober 2008 om 10:04

    Phantom, het wordt een V12 biturbo!!!

    N74 4 staat voor turbo lees je hierboven

    Login om te reageren
  50. ZubZero zegt

    14 oktober 2008 om 16:04

    New BMW 760Li to get a V12 Twin Turbo Engine !!

    http://www.bmwblog.com/2008/10/12/new-bmw-760li-to-get-a-v12-twin-turbo-engine/

    Login om te reageren
  51. Us zegt

    15 oktober 2008 om 11:07

    Voordeel van Variabele kleplichthoogte is dat bij een lagare toerental een kleinere klepopening ervoor zorgt dat de aangezogen lucht er veel rapper en beter mengt met het brandstof.

    Denk aan je raam op een kiertje zetten tijdens het rijden en dan een peukje roken..je ziet het rook uit het raam echt trekken…

    Vanos heeft een ander voordeel en dat heeft meer te maken met de vroege en late stand van je nokkenas. Onderin is hierdoor meer koppel te behalen, helemaal icm Valvotronic. BTW Valvotrinc werkt volgens mij wel per individuele cilinder.

    Login om te reageren
  52. Tommy zegt

    16 oktober 2008 om 13:40

    @Us: Je vergeet te zeggen dat het grootste nadeel van deze systemen is dat je geen extreem hoog toerental kan halen. Met variabele kleptiming nog wel maar met variabele lichthoogte gaat dit een moeilijker heb ik gehoort.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North