• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Hindustan Ambassador mag na 57 jaar met pensioen

Auteur: ricardo, gepost 26 mei 2014 om 15:55 – 4 Reacties

De Hindustan Ambassador mag na 57 jaar met pensioen


Het is gedaan met de Ambassador. Na een bewogen leven is de productie na meer dan een halve eeuw stilgelegd.

Dit Indiase vehikel is een volhouder die iconen als de Volkswagen Kever en de Toyota Starlet overklast qua productiejaren. Het model begon zijn leven als Morris Oxford, gebouwd onder auspiciën van het Britse Morris. Niet lang daarna werd de productielijn en de stempels overgebracht naar India, waar hij met een 1,5 liter viercilinder in de markt werd gezet. Anno 2014 was ‘ie ook leverbaar met een 1.8 en een 2.0 diesel.

Van de Ambassador zijn in de decennia erna talloze versies uitgekomen. Van Mark-I tot Mark-IV, gevolgd door de Ambassador Nova en de Ambassador 1800 ISZ. Hoewel de techniek enigszins met zijn tijd meeging, behield de vierdeurs sedan altijd zijn iconische lijnenspel. Althans, nu noemen we het iconisch. Vroeger was het gewoon een auto zoals zoveel auto’s, met een middle-of-the-road design.

In de hoogtijdagen van de Ambassador werden er op jaarbasis zo’n 24.000 stuks gemaakt. Veel werden en worden nu nog altijd ingezet als taxi. Toch nam de vraag sinds dit millennium steeds verder af. Niet in de laatste plaats vanwege de sterke concurrentie uit het Tata- en Maruti-kamp.

Dit weekeinde barstte de bom bij Hindustan Motors’ fabriek in Uttarpara. Een woordvoerder van de fabriek laat aan AFP weten:

“Work has been suspended indefinitely at the Uttarpara factory. It is being done to ensure the company doesn’t bleed more money and to enable us to draw plans for its revival.”

Dus wellicht komt er ooit nog een revival, maar daarover is nog niets zeker. Wij zwaaien dit icoon ondertussen passend uit met onderstaand Top Gear-fragment, waarin de Hindustan Ambassador terecht als beste taxi ooit wordt aangemerkt.

Ook interessant!

  • Bestelauto van het Jaar 2022
    Dít is de Bestelauto van het Jaar 2022
  • Tesla tóch niet dit jaar volledig zelfrijdend
  • Video: 70 jaar Tiff Needel - alle hoogtepunten
    Video: 70 jaar Tiff Needell - alle hoogtepunten
  • Gespot - Een DeLorean is na 41 jaar nog steeds futuristisch

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

India, Klassiekers

Vorig bericht: « Video: oranje Audi S3 heeft alle geluk van de wereld
Volgend bericht: EcoBoost Formule Ford & Caterham: rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. desjonnies zegt

    26 mei 2014 om 17:04

    Gebaseerd op de Morris Oxford Mk III 1956 – 1959, die toen al gedateerd was.

    Login om te reageren
  2. Orichy zegt

    26 mei 2014 om 17:04

    De oudjes zijn niet meer te handhaven tegenwoordig, ook niet prijs-kwaliteit-technisch, het is misschien jammer, maar ooit moet je er afscheid van nemen.
    Het is mooi en leuk geweest, bedankt voor de bewezen diensten en gelukkig duurt het nog jaren, voordat zij uit het straatbeeld verdwenen zijn.

    Login om te reageren
  3. roppp zegt

    26 mei 2014 om 18:35

    Geweldig. Net als die Fiat 1100 die het daar eeuwen heeft volgehouden.

    Login om te reageren
  4. tammekikker zegt

    27 mei 2014 om 00:53

    Het ding is helemaal uit de tijd. Maar daarom zou het me niets verbazen als deze auto als retro-taxi vandaag opeens populair zou kunnen zijn, misschien met een electromotor erbij. En het ding is waarschijnlijk best India-road proof dus die blijft wel rijden. Stiekem zou ik er best een willen. Gewoon voor de lol.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North