De Hindustan Ambassador mag na 57 jaar met pensioen

Auteur: , 4 Reacties

Het is gedaan met de Ambassador. Na een bewogen leven is de productie na meer dan een halve eeuw stilgelegd.

De Hindustan Ambassador mag na 57 jaar met pensioen

Dit Indiase vehikel is een volhouder die iconen als de Volkswagen Kever en de Toyota Starlet overklast qua productiejaren. Het model begon zijn leven als Morris Oxford, gebouwd onder auspiciĆ«n van het Britse Morris. Niet lang daarna werd de productielijn en de stempels overgebracht naar India, waar hij met een 1,5 liter viercilinder in de markt werd gezet. Anno 2014 was ‘ie ook leverbaar met een 1.8 en een 2.0 diesel.

Van de Ambassador zijn in de decennia erna talloze versies uitgekomen. Van Mark-I tot Mark-IV, gevolgd door de Ambassador Nova en de Ambassador 1800 ISZ. Hoewel de techniek enigszins met zijn tijd meeging, behield de vierdeurs sedan altijd zijn iconische lijnenspel. Althans, nu noemen we het iconisch. Vroeger was het gewoon een auto zoals zoveel auto’s, met een middle-of-the-road design.

In de hoogtijdagen van de Ambassador werden er op jaarbasis zo’n 24.000 stuks gemaakt. Veel werden en worden nu nog altijd ingezet als taxi. Toch nam de vraag sinds dit millennium steeds verder af. Niet in de laatste plaats vanwege de sterke concurrentie uit het Tata- en Maruti-kamp.

Dit weekeinde barstte de bom bij Hindustan Motors’ fabriek in Uttarpara. Een woordvoerder van de fabriek laat aan AFP weten:

“Work has been suspended indefinitely at the Uttarpara factory. It is being done to ensure the company doesn’t bleed more money and to enable us to draw plans for its revival.”

Dus wellicht komt er ooit nog een revival, maar daarover is nog niets zeker. Wij zwaaien dit icoon ondertussen passend uit met onderstaand Top Gear-fragment, waarin de Hindustan Ambassador terecht als beste taxi ooit wordt aangemerkt.



4 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Gebaseerd op de Morris Oxford Mk III 1956 – 1959, die toen al gedateerd was.
De oudjes zijn niet meer te handhaven tegenwoordig, ook niet prijs-kwaliteit-technisch, het is misschien jammer, maar ooit moet je er afscheid van nemen.
Het is mooi en leuk geweest, bedankt voor de bewezen diensten en gelukkig duurt het nog jaren, voordat zij uit het straatbeeld verdwenen zijn.
Geweldig. Net als die Fiat 1100 die het daar eeuwen heeft volgehouden.
Het ding is helemaal uit de tijd. Maar daarom zou het me niets verbazen als deze auto als retro-taxi vandaag opeens populair zou kunnen zijn, misschien met een electromotor erbij. En het ding is waarschijnlijk best India-road proof dus die blijft wel rijden. Stiekem zou ik er best een willen. Gewoon voor de lol.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).