Het lijkt erop dat Elon Musk iets te hard van de stapel liep.
De volledig zelfrijdende auto – waarbij je dus écht niks hoeft te doen – lijkt aan de ene kant heel dichtbij. Rijhulpsystemen zijn al gemeengoed en Tesla timmert hard aan de weg met Full Self Driving. Toch is de stap naar echt niet meer op hoeven te letten nog behoorlijk groot.
Althans, dat is hoe de meeste mensen er tegenaan kijken. Maar Elon Musk is echter niet de meeste mensen. De grote leider van Tesla was vorig jaar nog vol vertrouwen: de volledig zelfrijdende Tesla gaat er dit jaar (2020 dus) komen. Inmiddels is het echter 2021 en er is nog geen volledig zelfrijdende Tesla. Elon was echter in januari nog steeds vol goede moed: dit jaar moet een volledige autonome auto er toch echt komen.
Aan optimisme geen gebrek dus. Toch moet Tesla nu wat gas terugnemen. Uit een interne memo van een toezichthouder in Californië blijkt namelijk dat Tesla zelf aangeeft momenteel nog maar op niveau 2 te zitten.
Deze memo is afkomstig van een telefonische vergadering die het lokale ‘Department of Motor Vehicles’ met mensen van Tesla had. Vanuit Tesla werd er aangegeven dat ze nog niet kunnen zeggen of niveau 5 nog dit jaar mogelijk is.
Waarom riep Elon Musk dan dat Tesla’s wél dit jaar nog volledig zelfrijdend zullen zijn? Hij zou dat volgens de mensen van Tesla extrapoleren op basis van de huidige vooruitgang. Als die zich doorzet zou Tesla dus tegen het eind van het jaar op niveau 5 moeten zitten. Maar het is dus maar zeer de vraag of het zo hard blijft gaan. De ondergeschikten van Elon Musk lijken er in ieder geval lang niet zo zeker van te zijn als hun baas.
Via: Reuters
pascal zegt
Hij is hier vanaf het begin al veel te optimistisch en onrealistisch over en dat weet ie best. Het is knap en erg leuk wat ze inmiddels (op de Amerikaanse wegen) kunnen, maar ze zijn er nog làng niet.
MrHyde zegt
@pascal, maar ook op de Amerikaanse wegen zitten ze pas op level 2, misschien met een vlusje level 3. Level 5 zijn ze nog lang niet.
Het “volgend jaar autonoom rijden” lijkt erg sterk op “morgen gratis bier”.
pascal zegt
@mrhyde precies wat ik schreef dus. Ik suggereer niet dat ze in Amerika op hogere levels zitten, alleen dat de techniek inmiddels best leuke kunstjes kan en dat dat nog lang niet genoeg is.
911targa zegt
Prima. Als we 65+ zijn nemen we zelfrijdende zooi zonder geluid.
jajeroenja zegt
@911targa: en een Porsche voor in de weekenden
dees zegt
Maar de koers van de Tesla aandelen is toen wel omhoog gegaan zoals Musk dat wilde.
mashell zegt
@dees: voor je weet gaat de SEC weer achter de Muskias aan.
lars zegt
Maar dit is ook vrij nieuw. Er is niet echt een maatstaaf omdat geen enkel automerk al level 5 heeft. Gelukkig is het wel zo dat je in ieder geval op de snelweg bijna niks hoeft te doen. Althans, je moet wel opletten.
bpc zegt
Als ik dan toch nog moet opletten, waarom zou ik dan niet gewoon zelf rijden? Pedaaltjes induwen is nu niet het vermoeiden deel van autorijden…
pascal zegt
Op de langere, wat saaiere snelwegritten is ‘t verrassend relaxed
Variomatic zegt
@bpc: blablabla, probeer het systeem eens in bijvoorbeeld een moderne E-Klasse en je wil nooit meer zonder, op veel momenten is het zo relaxed.. op lange ritten kom je gewoon uitgeruster aan omdat je niet continue alles zelf moet doen.
bpc zegt
Ik rijd vermoedelijk meer verschillende nieuwe modellen van auto’s dan jou, ook de laatste eklasse al aardig wat kms kunnen rijden, de o zo geliefde tesla met hun autopilot ook, maar je moet je handen steeds aan het stuur houden en je concentratie op de weg.. He wacht moesten we dat 20j geleden ook niet gewoon doen ? Door mijn werk rijd ik zeer veel verschillende auto modellen toch zal je me niet overtuigd krijgen van je moderne technologie, irrelevante gimmicks. Leuk om mee te spelen maar je hebt er eigenlijk geen knijt aan. Zoals ik zei, door mijn beroep rijd ik dagelijks nieuwe auto’s, toch KIES ik er voor een auto van 15j oud te rijden als eigen auto.
Autos worden dan wel beter voor consumenten, niet voor petrolheads
Variomatic zegt
@bpc: je hoeft je handen helemaal niet permanent op het stuur te houden in bijvoorbeeld die E. Ik denk dat je gewoon niet snapt hoe het werkt..
pascal zegt
@bpc wat variomatic zegt. Ik ben inmiddels zo aan autopilot gewend dat het weer even raar is als ik in de auto van een vriend rij en op de snelweg ineens weer zelf de auto door snelwegbochten moet sturen, remmen en gas geven en de hele tijd tussen de lijntjes moet houden. Ook doe ik in file en andere snelwegsituaties echt helemaal niets anders dan m’n hand op het stuur laten rusten en voor me uit kijken. Ik reed 20j geleden ook regelmatig in nieuwe auto’s en hoefde dat heus niet te proberen hoor. Misschien vind je de techniek gewoon niet leuk, zeg dat dan ;)
Flutterbi zegt
Elon is een marketingman. Die roepen wel vaker dingen die niet waar zijn. Zolang de consument het maar slikt, heb je gelijk.
flutterby zegt
@Flutterbi: Heb je de beste man ooit horen praten? Echt charismatisch of soepel is het niet. Elon Musk is een ras echt nerd die na het lezen van een boek een herbruikbare raket maakt en zich als hobby met neuroscience bezig houdt.
Flutterbi zegt
Ik wil je man crush niet verstoren maar liefde maakt blind en je doet hem echt tekort. Deze man weet heel goed wat hij wanneer zegt. Deze marketingman is een koning van het creëren van buzz en goed nieuwsshows.
nissanfairladyz zegt
Deels waar, maar met alleen leuke praatjes kom je niet zover als hij is. Helemaal niet in de techniek. Daarom willen de besten ook voor hem werken, omdat hij ambitie heeft en open staat voor gekke ideeen. Dat trekt gewoon de beste engineers aan. Die geven niet alleen om geld, maar ook om kansen om hun gekke ideeen uit te proberen. Dat kan bij Tesla.
lekkerdwars zegt
@Autoblog: fris jullie foto archief eens op, pre-facelift Model 3 dit..
TheMaster zegt
@lekkerdwars: Zeg dat nou niet, AB gaat dan zeuren dat Tesla geen PR afdeling heeft. AB wordt betaald met adds door andere merken, waarom zou je hier dan moeite voor doen?
mashell zegt
@lekkerdwars: die is gewoon mooier dan de “facelift” met dat goedkoop ogende backpack.
dwfc zegt
Niveau 5 is volledige autonomie, altijd en overal. In de volksmond en in de media wordt een Tesla op Autopilot vaak een zelfrijdende auto genoemd, maar dat is onterecht.
Autopilot is niets meer dan een samenwerking tussen een aantal semi-automatische hulpsystemen.
In Duitsland is de naam niet toegestaan omdat hij misleidend is.
Niveau 5 in de Amsterdam of Antwerpen centrum tussen pakweg 08.00 u en 09.00 u …. mmmm gaat nooit lukken tussen al de fietsers en voetgangers die de regels aan hun laars lappen !
Iedereen zit nu op niveau 2 …. zoals Flutter hierboven schreef … Musk is een marketingman.
pascal zegt
@dwfc de ‘volksmond’ doet helaas vaak weinig moeite om zich ergens in te verdiepen, daar kan Tesla niet heel veel aan doen. Zodra je er in eentje instapt word je kapotgestalkt met uitleg en veiligheidsmeldingen, dus dan kan je er niet omheen wat het wel en niet doet. De autopilot in vliegtuigen doet trouwens sinds jaar en dag ook alles behalve alles zelf, dus hoe misleidend de term nu echt is valt over te discussiëren.
Verder mee eens dat het Tesla nog heul veel tijd gaat kosten om ooit te ruiken aan level 5, maar ach wel mooi om te zien dat ze het proberen.
flutterby zegt
Tuurlijk kunnen ze dat niet zeggen.. Undersell and over deliver, echter technische misschien haalbaar, maar legaal echt niet.
superfunky zegt
“Het lijkt erop dat Elon Musk iets te hard van de stapel liep.”
What else is new, wil je een lijstje?