
Ook zo benieuwd hoe lompsnel dit ding werkelijk is?
Een nieuwe generatie hypercars staat te trappelen van ongeduld om de autowereld te verpletteren met bizarre prestaties en buitenaardse carrosserieën. De Aston Martin Valkyrie is er daar eentje van, maar Mercedes-AMG heeft met hun Project One natuurlijk ook een buitengewoon gepeperde troef in handen.
De Project One heeft de aandrijflijn uit een Formule 1-wagen. Het maximumtoerental werd iets teruggeschroefd omwille van de betrouwbaarheid, maar de bestuurder heeft nog steeds ruim 1.000 pk tot z’n beschikking. Daarmee vlamt deze zilveren pijl in minder dan zes tellen naar 200 km/u!
Qua uiterlijk is deze hypercar geen allemansvriend. Ergens is dat logisch, want alles op of aan de Project One heeft een functie. Als de auto er niet sneller van gaat zit het er simpelweg niet op. Compromisloos, heet dat met een mooi woord.
U bent enthousiast geworden? Jammer, hij is al uitverkocht. Er komt in elk geval één exemplaar naar Nederland.
Ik blijf erbij dat de voorkant een stuk spannender/mooier had gekund. Als Hyundai 5 jaar geleden een Hypercar had gepresenteerd had er waarschijnlijk een soortgelijk smoelwerk op gezeten…
Maar verder is het technisch natuurlijk wel gewoon een gaaf ding. Ik zag trouwens op een filmpje van Lewis Hamilton, voordat ‘ie het podium opreed, dat ze hem nog handmatig met zo’n F1 starter moesten starten. Dus ik denk dat in dit specifieke exemplaar nog een echte onaangepaste F1 motor ligt…
Lijkt me wel gaaf een race klasse met zulk gevormde auto’s
@bmwm3gtr: zoals de FIA GT uit de jaren 90…mclaren F1, Ferrari F40/50, Mercedes clk gtr,… Mooie tijden.
@boomhauwer: geen slecht idee nu de LMP1 dood is, GT1 terug!
Bijzonder indrukwekkend apparaat die redelijk strak ontworpen lijkt te zijn. Echt heel erg mooi kan ik hem niet vinden maar ik blijf er wel naar kijken. Indrukwekkend ding. Ik ben benieuwd naar rijtesten hiervan.
“Ergens is dat logisch, want alles op of aan de Project One heeft een functie. Als de auto er niet sneller van gaat zit het er simpelweg niet op.”
.
Slap excuus, heet dat met een mooi woord. Als dat ding echt 100% form follows function was had hij eruit gezien als een LMP1 racer.
Hij zit boordevol aero compromissen ten faveure van het design, en er zijn genoeg voorbeelden van waar functie en schoonheid wel hand in hand gaan.
@harrie: niet per definitie ten behoeve van het design. Ook wetgeving is een niet te verwaarlozen beperkende factor.
Een bijzonder indrukwekkend ding, mooi kan ik hem echter niet vinden.
@harrie: Helemaal mee eens! Motorisch gezien is het (grotendeels) F1, aërodynamische gezien niet veel anders als een willekeurige supercar na mijn idee…
De Valkyrie is wat dat betreft veel meer vorm volgt functie!
@harrie: las ook ergens dat er airco op zat, dus hij kan nog sneller…tijd voor een black label :D
P.s. is de hype nu voorbij en gaan we er niks meer van horen net als de aston?
@harrie: dat is dus de Valkyrie van Aston Martin. Dit is qua design eigenlijk tamelijk conventioneel..zoiets konden we in de jaren 60 ook al wel getekend hebben..
De Valkyrie is echt form follows function en gaat deze hypercar overtreffen qua grip en bochten snelheden…
Het lijkt wel een facelift van de McLaren F1 uit 1992. Waar die auto toen vernieuwend was, is dit design slaapverwekkend.
Indrukwekkend, niet lelijk maar ook absoluut niet mooi. Ik wil hem eerst wel eens zien in een mooie kleur. Dat grijs met groen van de F1-wagen hoeft van mij niet per se.
Wat waardeer je de CLK GTR dan he… Wat was en is dat een schoonheid. Dit is vast vele malen sneller en moderner,maar de clk gtr maakt me nog altijd aan het knikken in me benen als ik hem zie. Een eeuwige schoonheid.
De voorkant doet mij denken aan de kop van een Witte Steur (vissoort). Zo’n grote River Monster.
@ghost: ja klopt! Inderdaad tis een steur.
Ik vind het een super vet apparaat, alleen heb ik geen enkele associatie met Mercedes als ik ernaar kijk. Dat is zeker geen minpunt, ik heb niks met het merk (de AMG’s uitgezonderd), maar is toch apart.
Mooie lijnen! Zou hem graag wel eens willen zien zonder de vin en de luchthappers op dak en in de motorkap. Dat lijken de achteraf toegevoegde frutsels om hem gekoeld en bestuurbaar te houden.
De techniek vind ik extreem, verbluffend, maar of ik deze auto ook mooi vind weet ik nog niet.
denk dat Honda en Renault van de winter een een Project One uit elkaar trekken
@bmwpowerm5: net als mercedes heeft gedaan met een f1 gtr toen de clk gtr in de maak was?…
Ik vraag mij echt af of dit blok ook eerst verwarmd moet worden, zoals bij een F1 motor ook altijd gedaan moet worden. Of dat je gewoon kan starten en rijden
Zie ergens iets van een saleen s7 erin