
Gefeliciteerd, liefhebbers van Japanse supecars. De NSX komt terug (oud nieuws-alert)! In Februari liet Honda al weten dat de ontwikkeling van de NSX weer is opgestart en maanden later kwam er nog een gerucht uitrollen dat zulks wel eens een hybride zou kunnen worden. Nu heeft Honda-baas Takanobu Ito op de IAA nog meer onthuld over deze toekomstige auto.
Op de Duitse autosalon bevestigde Ito maar weer eens dat de Honda NSX er absoluut wél komt en tegelijkertijd “radicaal anders” zal zijn dan zijn voorganger. Het wordt ongetwijfeld een coupé waar je met een glimlach van oor tot oor in zal kunnen rijden, maar denk niet dat het vermogen zich zal kunnen meten aan, bijvoorbeeld, de Lexus LFA. Geen V10-power dus, een V8 zal het eindstadium ook niet halen. Dan wellicht toch een V6 met hybride zoals Smoke al eens voorspelde? En zou het ook nu weer een middenmotor-editie worden, of is dat niet “radicaal anders” genoeg?
De kans is groot dat ze een hybride opteren. Honda’s CEO wou nog niets loslaten over de specs of wanneer we de NSX mogen verwachten, maar hij liet wel weten waar ze op zullen hameren: de pk/gewichtsverhouding. In plaats van alsmaar pk’s toevoegen kiest Honda er dus voor om de auto simpelweg een stuk lichter en efficiënter te maken. Meer lichtgewicht materialen en minder luchtweerstand. Zo kun je wellicht de concurrentie blijven bijbenen en tegelijkertijd zeveren dat je het milieu ontzettend belangrijk vindt. Slim!

De vorige generatie van NSX’jes had een V6 aan boord die -in de laatste uitgave- 294 pk leverde en in 5,7 tellen naar de honderd kon sprinten. Zijn opvolger moet het uiteraard beter gaan doen qua prestaties, zuiniger zijn en laten zien dat Honda niet alleen van muesli-modellen aan elkaar hangt. Dat het wellicht best spannender mag bij Honda was Ito zelf ook opgevallen en op de IAA kwam hij met het volgende statement
“Our recent efforts have been focused on fuel efficiency, and that perhaps gives the impression Honda is behind with pushing the brand image of sportiness, but let me assure you that is not the case. We will address that impression with our new generations of cars.”
Kortom, de sportieve inborst van Honda is niet verdwenen volgens de grote baas, en dat gaan we in de toekomst terugzien in de modellen. Kunnen we alleen maar toejuichen natuurlijk.
PS. Foto boven het artikel is van de Honda HSV-010 GT (gallery).

























Ziet er vet uit.
De oude NSX is nog steeds schofterig duur tweedehands.
@alcantara: exotische jappen zijn hier sowieso drie keer overprijsd, kwestie van eventjes op je gemak over de grens gaan kijken, bpm erbij en je bent nog steeds minder dan de helft kwijt
Te bruut, die HSV-010 GT. Hoop dat hij daarop gaat lijken.
Benzinemotor (hopelijk een v6) als een agregaat en electromotoren voor de aandrijving. Accu’s voor het opslaan van overtollige energie en extreem aerodynamisch. Sluit niet uit dan er een constructie komt die enigzins geinspireerd is door de LFA. Koeling achterin en motor voorin dus.
@w0o0dy: Had nog niet eens aan de optie e-motor + range extender gedacht, maar het zou Honda sieren als ze zoiets aandurven. Wellicht de V6 ook gebruiken voor directe aandrijving indien gewenst? Powerboost FTW!
@ricardo: voor een sportwagen is zoiets veel eenvoudiger te realiseren omdat je niet met “nuttige ruimte” hoeft te gaan zitten klootviolen…
@w0o0dy: Nee, van die ‘milieuvriendelijke’ zware metalen wordt je NSX echt stukken lichter … Nee liever geen full hyrbide aub !
@dawwg: van een versnellingsbak die achterin ligt (aandrijfas) en zwaar is ook niet echt… Bovendien meer motor is meer koeling en je sleept flink wat kilo’s mee aan bak/differentiëel…
Ben benieuwd, wel interessant nieuws dat ze gaan focussen op het gewicht.
Een van de mooiste Japanners ooit, vooral het interieur van die NSX-R!! Heerlijke rode Recaro’s, en dat stuurtje! Kunnen ze zelfs bij Alfa nog wat van leren :)
Breng gewoon die HSV 010 als SPecial Edition uit maar hij zal wel weer teveel DB produceren :lol: Die is qua vorm perfect
1 van mijn droomwagens, vorige gen. “facelift”. Thx to Senna!
Eén van de mooiste, snelste, coolste, meest underrated auto’s uit Japan. Wat zeg ik? Ooit!
Prachtige wagen.
Check ook deze nsx-r… in nieuwstaat! http://www.7tune.com/feature-honda-nsx-r-heaven/
Ik weet het niet hoor, hoewel er vast niks mis mee is en de looks okee zijn vind ik zulke auto’s op een of andere manier gewoon niet passen bij een merk die ook grasmaaiers en brommertjes fabriceert.
Plak er dan een lekker sportieve badge op of zo.
@sebastos: Ja en dan? Lamborghini en Porsche maken/maakten ook tractoren ! Your argument is invalid !
@SimonMc:
Wie ben jij om te zeggen dat mijn argument invalid is? Porsche maakt al sinds 1963 geen tractors meer en de tractors van Lamborghini hebben al heel lang niets meer te maken met het sportwagen merk, ’t is zelfs een compleet ander bedrijf.
Als ik naar de rest van Honda kijk, dan vind ik een wagen als deze gewoon echt niet passen bij een merk als Honda. Plak er een nieuwe, vette naam op en het is andere koek. Het is precies hetzelfde als Fiat ineens met een vette sportwagen zou komen, hoe vet ‘ie ook is, je rijd dan toch in een Fiat.
@sebastos: past hartstikke goed bij honda kerel,je vergeet nog dat ze ook nog vliegtuigen bouwen en buiten boord motoren en robots,en ze hebben een race historie waar je u tegen zegt.dus waarom past deze auto daar nou niet bij?
@pikes83: Omdat de rest van het aanbod suffer dan suf is. Ja Honda heeft een raceverleden en is nog steeds in racing actief, maar in het aanbod van auto’s wat ze NU hebben is daar niets tot nauwelijks iets in terug te vinden.
Ik zeg overigens nergens dat ik ‘m niks vind, ik vind alleen het merk Honda hier niet bij passen. Maar dat is gewoon mijn mening :)
@sebastos: dan is het toch alleen maar toe te juichen dat ze daar wat verandering in gaan brengen? Consistentie… Ze zouden wel heel achterlijk moeten zijn bij Honda moesten ze besluiten om niet langer de Honda-badge op sportieve modellen te drukken.
@sebastos: Badgefocused much?
@sebastos:
dat ombadgen doet toch ook niks.
kijk alleen al hoeveel mensen bij lexus iets zeggen in de trant van ‘ach het is gewoon een dure toyota’
@timberleek:
Ik hoor toch echt niemand over Ferrari zeggen “ach het is gewoon een dure Fiat”
was Honda maar sportief gebleven of hadden ze al die tijd tenminste maar wat sportieve(re) modellen gehad, maar Honda’s zijn suf, lelijk en bovenal alles behalve sportief dan vind ik de terugkeer van een wagen a la de NSX gewoon niet meer passen bij het huidige Honda. Maar wederom mijn mening.
@sebastos: Je bent gestoord… :P Een nieuwe badge/naam zal nooit de legende die Honda is kunnen evenaren. OK, ze zijn wat suf beziggeweest de afgelopen jaren, maar als je oud genoeg bent om de historische waarde van Honda te kennen en te kunnen apprecïeren dan moet je naar mijn mening ook wel de nodige vergevingsgezindheid hiervoor kunnen opbrengen.
@timberleek: KUCH*Rechercheur*KUCH
@SimonMc:
rechercheur?
waar haal je dat vandaan?
@sebastos: Ze hebben het merk Acura hiervoor ooit in het leven geroepen, maar dat is geloof ik in Europa niet echt iets.
@sebastos: Kom nou he? Als er nu één merk is dat wel een sportieve reputatie heeft is het honda toch wel zeker?
Ze hebben buiten hun auto’s ook nog motorfietsen, en hele goeie zelf, en hele sportieve ! CBR’s komen direct in mij op bv. Er is eigenlijk geen enkel merk dat zo goed doet op zowel auto als motorfietsen vlak. Je zou kunnen zeggen BMW, maar die hun motorfietsen zijn niet zo goed en sportief als hun auto’s.
En wie had er al eind jaren 80 al een motor met 100 pk per liter? Honda ! De CRX had toen een 1.6 met ongeveer 160 pk. Om dan zeker ook nog niet te beginnen over de Integra’s, en de S2000, één van de eerste ( dé eerste? ) straatauto’s die 9000 toeren draaide en zeer lange tijd het record had voor meeste pk’ per cilinderinhoud zonder drukvulling! 120 pk/liter.
Honda niet sportief, kom nou…
@sebastos: +1 voor de meest onzinnige reactie van de week. Sporitviteit past niet bij Honda, waar haal je het in godsnaam vandaan?
Verder +2 voor de inhoud van het bericht, de NSX is een icoon en kan alleen maar glimlachen wetende dat ie terugkomt. En Ito hoeft zich niet te verontschuldigen, dat moet het gepeupel doen omdat ze zich bereidwillig laten naaien door overheidsinstanties, omgekochte ‘wetenschappers’ en media-zeikerds.
Honda wordt het nieuwe Lotus?
@norge: Het Lotus dan?
@SimonMc: die worden steeds zwaarder.
@norge: Inderdaad geen goede evolutie. Wat heb je aan meer vermogen als het gewicht ook steeds omhoog blijft gaan.
V6 wil nog niet zeggen dat ie meteen “weinig” vermogen meekrijgt.
Zie de Nissan GTR maar icm twin-turbo die al voor aardig wat koppel en vermogen zorgt ;)
Ben dus benieuwd wat Honda daadwerkelijk van plan is.
Jeugdsentiment. Niet de mooiste maar wel een lekkere extra dat Ayrton Senna mede de afstelling heeft bepaald.
Ben benieuwd wat dit nieuwe model gaat doen. Ik denk niet dat ze Ayrton Senna nog kunnen strikken voor de afstelling.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=btvoxvu4ysro
18.000 voor een die verpest is.
@Supercar:
dat zou je wel vermoeden ja.
waarom zou je hem anders wegdoen in (wat lijkt) het midden van de reparatie. dan zou je zeggen dat ze wat duurs zijn tegengekomen.
het linkerachterwiel staat zo te zien een stuk naar binnen aan de voorkant. en de rest dat in de beschrijving staat.
Wie weet bouwt Honda wel die elektromotor met gasturbine aandrijving waar Jag. al zo lang over praat?
Ik ben eens benieuwd, nu ze van dat F1 team verlost zijn hebben ze terug wat financiële ademruimte (toch?) of zou fukushima roet in het eten gegooid hebben.
@Hupke: kijk ‘ns aan… Zowaar iemand die nog zich nog herinnert dat we 6 maanden geleden met z’n allen het voortbestaan van onze planeet weer wat meer in het gedrang hebben gebracht…
@kingdecay:
Die planeet heeft daar helemaal geen last van.
Die zielige mieren die denken dat ze beschaafd zijn darentegen.
Zolang het een Porsche 911 verslaat ben ik tevreden, omdat het gewoon leuk is om een top fabrikant te verslaan. In zijn begin tijd was het ook een goede Porsche 911 concurrent.
Kan het als autoliefhebber alleen maar toejuichen, omdat ik een zwak heb voor een paar merken wil nog niet zeggen dat ik tegen de rest van de merken ben. Laat maar komen en ga de concurrentie aan, hoe meer hoe beter!
Een nieuwe NSX wordt sowieso goed, of het nu een hybride is of niet. Zo’n naam gaan ze niet verkwanselen aan een flut-modelletje…
De NSX is dan een Jap die ik wel kan waarderen, heb ooit (1994) in de importeurs-demo gereden, een gele NSX. Erg mooi apparaat! Niet overdreven snel, maar wel sublieme wegligging..
@rechercheur: Now we’re talking. Onlangs nog een zien rijden. Een echte zeldzaamheid…en een schoonheid.
@SimonMc:
Now we’re talking? Ik heb een mening, en in het geval van de NSX ben ik toevallig wel positief …. anders waren we not talking ?
:-)
Ben benieuwd!
EINDELIJK!!
Hoop dat ze de oude v6 c32b erin gooie metmax 1100 kg. VTEC
http://www.youtube.com/results?search_query=Honda+HSV-010+&aq=f
Als dit geluid ook bij die productiemodel komt heb ik dit liever dan een Veyron, Zonda, Huayra, Agera etc…
Maar ik ben bang dat deze hoogtoerige F1-like motor niet legaal is voor op openbare wegen…
@balkanlul: http://www.youtube.com/watch?v=lCqY-vAX4EA
woops ben high as fuck srry bout that
@balkanlul: werkeljk schitterend hae !!!!! XD
doe maar toch die V10 met VTEC! f*ck the environment!
‘Opvolger Honda NSX komt’ en ‘hij wordt radicaal anders’.
‘CR-Z volgt CR-X op’.
Als je het zo aankondigt, kan je alles een opvolger noemen. Straks blijkt het een electrisch golf-karretje, ‘want golf is ook topsport’.
Let op alle oude Honda NSX zijn gemaakt van 100% puur aluminium dus ze gaan gewoon levens lang mee…. daarom zijn ze 2de hands nog steeds duurder en schaars….
@reality2030: een Audi TT ook…maar die kan je gratis uit een ballenbak halen…
De NSX is nooit een schoonheid geweest…een vanaf de B-stijl naar achteren opgerekte Ferrari. Toch heb je wel iets bijzonders in huis met zo’n bak. Lijkt me dus een goed plan om de NSX weer ‘bij de tijd’ te brengen, met – in elk geval ! – een beter interieur en wellicht iets sportievere prestaties dan een anabole Civic.
Als we dan toch met oud nieuws bezig zijn, gooi ik de impressie er ook nog een keer tegenaan ;)
let the good times roll, eindelijk,hopelijk een waardige nsx opvolger, dikke vtec erin stoppen. komt na toyota ook honda eindelijk weer met een dikke sportwagen.
Beter zorgen ze er voor dat hij zich met de Nissan GT-R kan meten!