• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De opa van de Mercedes E-Klasse is 50 jaar geworden

Auteur: jaapiyo, gepost 10 januari 2018 om 20:58 – 21 Reacties

rood


De ‘nieuwe generatie Mercedes-Benz’ is inmiddels stokoud.

Feestje, feestje, feestje! De feestmaand december is nog maar net achter de rug, maar we rollen de vreugde gewoon nog even door. Het is namelijk vijftig jaar gelden dat Mercedes het doek van de W114 en W115 trok in Sindelfingen. De auto’s zouden uiteindelijk uitgroeien tot onvervalste succesnummers voor Mercedes en min of meer de lijn uitzetten die het merk ook nu nog volgt.

launch

De W114 en W115 waren de opvolgers van W110 met zijn haast Amerikaans aandoende ‘haaienvinnen’ op het achtersteven. Het design van Paul Bracq was strak, elegant en hoekig. Bracq werd naar verluidt bijgestaan door Bruno Sacco bij het tekenen van de lijntjes. De twee helden zijn samen verantwoordelijk voor decennialang Mercedes-design waar velen ook nu nog naar terug verlangen.

Om de nieuwe modellen af te zetten tegen hun voorgangers gaf Mercedes ze tijdens de marktintroductie de toevoeging ‘/8’ mee. Toen een journo van Auto-Motor-und-Sport in zijn review maar bleef schrijven over de Strich Acht, was meteen de bijnaam van de auto geboren. Vanaf dat moment staat de W114/W115 bekend als de Strich Acht, of Stroke-8 in het Engels. Handig ook, want W114/W115 is maar lastig.

Nu we het toch over deze twee nummers hebben: het verschil tussen de W114 en de W115 zit hem in de leverbare motoren. Zoals het een echte Mercedes betaamt was het model namelijk leverbaar met een plethora aan motoropties. Wellicht om de zaken voor de monteurs wat overzichtelijker te houden, werden de modellen met zes-in-lijn intern aangeduid als de W114. De modellen met magere vierpitters of vijfpitters daarentegen, gingen door het leven als W115.

coupe

Doch niet alleen qua motoren was er veel keuze voor de Strich Acht-klant. Met de W114/W115 begon Mercedes namelijk voorzichtig aan het vullen van niches. Zo kwam er een stijlvolle coupé variant, maar ook een verlengde sedan met een 65 centimeter langere wielbasis en een extra zitrij. Van de laatste variant werden er zo’n 10.000 stuks verkocht.

limo

In het geheel niet slecht die 10.000 stuks, maar het vormde slechts een fractie van het totaal aantal verkopen. Sterker nog, de Stroke-8 werd de eerste Mercedes waarvan er meer dan een miljoen verkocht werden. Uiteindelijk werden het er zelfs bijna twee miljoen. En dat terwijl opvolger W123 in 1976 alweer stond te trappelen om het stokje over te nemen van de W114/W115.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

e-klasse, Klassiekers, Mercedes, Paul-Bracq

Vorig bericht: « Man beukt supermarkt met pantservoertuig, scoort flesje wijn
Volgend bericht: Koop deze oude Audi A7 in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. W115 zegt

    10 januari 2018 om 21:04

    Prachtige wagen. Zo simpel ontworpen.

    Login om te reageren
  2. toyotafortuner zegt

    10 januari 2018 om 21:17

    Idd een wagen die schittert door zijn eenvoudige lijnen.

    Kwam een tijdje terug in Haarlem nog een verlengde W114 tegen, origineel Nederlands exemplaar zelfs! https://www.autojunk.nl/2014/11/mercedes-benz-230-w114-lwb

    Login om te reageren
  3. toyotavenray zegt

    10 januari 2018 om 21:20

    Die coupe,s vind ik wel gaaf er uit zien. En het rijdt volgens mij heel rustig en luxueus.

    Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    10 januari 2018 om 21:22

    Prachtige wagen. M’n vader heeft sinds een paar jaar een W114. Geen enkele optie en in basis wit, maar wél met een lekkere zescilinder. Rijdt ook echt gewoon verassend goed en lekker, zelfs qua acceleratie en remmen gewoon prima. Best wel een briljant product van Mercedes. (En op gas en wegenbelastingvrij rij je nog bijna gratis ook.)

    Login om te reageren
  5. trustmeiamanengineer zegt

    10 januari 2018 om 21:24

    “Strich-Acht” is het trouwens he, immers een Duits product.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      10 januari 2018 om 21:26

      @trustmeiamanengineer: geen gejengel in het engels…

      Login om te reageren
  6. wimof zegt

    10 januari 2018 om 21:40

    Werden zonder 1 cent korting verkocht, twee jaar levertijd.
    De vertegenwoordigers met hun diesel verkochten hem na een jaar voor en meerprijs en ze hadden al een nieuw bestelde klaarstaan.
    Puur kwaliteit , absoluut niet zo als de dag van vandaag.
    Tot in detail met mooie materialen afgewerkt.
    Op een asbak kon je gaan zitten ( is inderdaad nergens voor nodig) maar het zegt wel wat.

    Login om te reageren
  7. tmenges zegt

    10 januari 2018 om 21:48

    Gaaf model! Een vriend van me had ooit ook een w115, handgeschakeld met stuurversnelling. Ding zag er niet uit overal roest, als je de mat optilde kon je het wegdek zien. Maar als je ging zitten in de heerlijke stoelen en de deuren dichtgooide met een zware doffe kwaliteitsklap was je dat direct vergeten. 2 weken later heb ik er ook 1 gekocht , jaren plezier aan beleefd, daarna nog een w116 SEL gehad, ook zeker een fijne wagen! Daarna werd het tijd voor iets moderners vond ik maar ooit als ik de ruimte er voor heb komt er een mooie w114 coupe

    Login om te reageren
  8. eaudi zegt

    10 januari 2018 om 22:27

    @jaapiyo: dat er twee verschillende type-aanduidingen zijn heeft alleen indirect met de motoren te maken, maar zeker niet om het gemakkelijk(er) te maken voor de monteurs. De werkelijke reden was dat de ontwerpers twee verschillende fronten wensten. Een met liggende lampen, de ander met staande lampen. En verder nog wat verschillen. Uiteindelijk werd het front met de liggende lampen afgekeurd. Zo komt het dat er twee ‘Baureihen’ zijn die op het oog gelijk zijn, op de bumpers na. Want daaraan herken je de modellen direct.

    Login om te reageren
  9. kniesoor zegt

    10 januari 2018 om 22:34

    Even een 250CE gehad, met – jawel – een handbak ipv de gebruikelijke automaat. Erg comfortabele auto, zeker in vergelijk met de Giulia’s, waar ik me normaliter in verplaatste.

    Login om te reageren
  10. E34M5Touring zegt

    10 januari 2018 om 22:53

    Mijn opa’s trots! Heeft daarna en nu nog steeds altijd Mercedes gereden. Maar dit type was z’n favoriet. Een donkerblauwe 230 met een bruin interieur en een schuif/kanteldak. Kreeg toen als ‘presentje’ van de dealer een buitentemperatuurmetertje. Voor op het dashboard. Heeft sindsdien in elke Merc gezeten en zit nu nog in de B Klasse. Vind ie mooi.

    Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      11 januari 2018 om 01:49

      @E34M5Touring: mijn Opa was verzot op zijn witte. Is de trouwauto geweest van mijn ouders! Door een faillissement moest de Benz weg. Ooit op het punt gestaan om deze weer voor m’n Opa te kopen, maar dit is er niet meer van gekomen door het te vroeg overlijden van mijn Opa.

      Login om te reageren
  11. moveyourmind zegt

    10 januari 2018 om 22:56

    Die bruinrode van de foto…

    Knobolt of Knobaud, hoe de beste man precies heette weet ik niet meer, maar die had er precies zo één… In dezelfde vieze roodbruine kleur…

    De man was varkenshandelaar en kwam eens in de zoveel tijd bij mijn ouders langs. Hij handelde niet alleen in varkens, hij leek er zelfs heel erg op: een zweterige vadsige man van middelbare leeftijd, uiteraard met een eeuwige sigaar op de lip…

    Én dan ging hij geheid in de ribfluwelen bruine draaifauteuil zitten, onderuitgezakt en met de pens voorruit… En die vieze zweterige worstenarmen op de gestoffeerde armleuningen….. Brrrrrr….. De rillingen liepen al over je lijf als je ‘m met zijn Mercedes het erf op zag komen…

    Best raar, heb daarna nooit meer van deze W114 kunnen houden…

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      11 januari 2018 om 07:29

      @moveyourmind:
      Grappig, toen mijn vader net zo’n ding thuiskwam, zei mijn moeder min of meer hetzelfde, alleen noemde ze het beroep aannener, maar de pens, sigaar en varkenskop werden allemaal door haar aangehaald.
      Mijn moeder reed Fiat 850 coupé !

      Login om te reageren
  12. E550 zegt

    11 januari 2018 om 02:56

    In Marokko was gisteren een nationale feestdag.

    Login om te reageren
  13. E550 zegt

    11 januari 2018 om 03:08

    Leuk, al die nostalgische anekdotes!

    Login om te reageren
  14. ghengiskhan zegt

    11 januari 2018 om 06:24

    God, ik word oud. Het lijkt wel gisteren dat kleime Ghengis op de achterbank van de nieuwe 230-6 zat. Een achterbank waarop hoofdsteunen waren gemonteerd.
    Ja, meneer!

    Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    11 januari 2018 om 07:27

    Komt maar één woord bij me op
    TAXI !

    Login om te reageren
  16. viezefreddyw zegt

    11 januari 2018 om 08:09

    Opa. Helaas nooit gekend, net voor mijn geboorte overleden aan de meest vreselijke ziekte die er is. Rookte als een ketter, dus de longkanker was verklaarbaar. Opa scheen nogal een aparte man te zijn. In doen en laten. Eigenlijk in alles.

    De beste man heeft drie van deze dingen gehad waarvan hij helemaal weg was. De laatste had hij tot zijn dood. Hij wilde perse wat meenemen in zijn graf van zijn laatste W114. Ironisch genoeg werd dat de asbak.

    Login om te reageren
  17. AMG zegt

    11 januari 2018 om 10:21

    De mooiste E-Klasse ooit!!!

    Login om te reageren
  18. lekbak zegt

    11 januari 2018 om 15:33

    Grappig, al deze oude anekdotes. Maar ondertussen zijn ze niks waard. Ik kan helaas nog niet meepraten want hoewel ik bijna elke mercedes uit jaren 70 en 80 wel heb gehad mist deze nog. Ik ben dan ook al enkele maanden op zoek naar een hele goedkope diesel. Leuk voor erbij.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North