• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De toekomst van Gorilla Glass in auto’s

Auteur: jaapiyo, gepost 7 januari 2017 om 13:24 – 14 Reacties

Corning


En waarom dit sterke glas mooie dingen belooft voor de toekomst van jouw auto.

Wellicht heb je nog nooit gehoord van Corning Incorporated, maar in dat geval is daar nu verandering in gekomen. Het bedrijf is een gigant op het gebied van glas en onder andere bekend van hun gepatenteerde Gorilla Glass. Deze sterke dierglassoort bereikte naam en faam doordat Apple de iPhone ermee uitrustte. Het glas is lekker helder en zo sterk als een gorilla, waarbij ik me dan wel meteen afvraag of een gorilla ook barst als je ‘m net die ene keer teveel laat vallen.

Hoewel meerderen met mij ondervonden zullen hebben dat Gorilla Glass ook niet onverwoestbaar is, zijn ze er bij Corning inmiddels in geslaagd om ook een voetje tussen de deur te krijgen in de autowereld. Het bekendste voorbeeld hiervan is de Ford GT, waarbij onder andere de voorruit van Corning afkomstig is. De gedachtegang is logisch: Gorilla Glass is sterk maar ook lichter dan conventioneel glas dat in auto’s gebruikt wordt. Precies wat je wil om harder te gaan en minder te verbruiken.

Ford is dan ook niet de enige partij in de autowereld die overtuigd is van de kwaliteiten van het sterke glas. BMW gebruikt het ook voor de achterruit van de i8 en het zat ook al in de Rinspeed Etos en het dashboard van de Renault TreZor concept. Maar Corning wil meer en voorziet ook andere applicaties van hun creatie.

Op de CES laten ze namelijk bovenstaande concept zien. Deze staat niet voor niks op de beurs voor nieuwe blenders tech-goodies, want een speerpunt van de glasblazer is dat hun glas uitermate geschikt is om ‘augmented reality’ in auto’s te brengen. Eigenlijk een logisch verlengstuk van wat ze doen met smartphones. Vanwege de helderheid van het glas kan je er beter informatie op projecteren zonder nare reflecties en dergelijke.

Tevens heeft Corning een laagje tussen het glas geïntegreerd waardoor je kan variëren tussen de doorzichtige stand en pikzwart. Dit trucje hebben we al eens eerder gezien op auto’s, zoals de Mercedes SL en de Ferrari 575 Superamerica. Het is wel zo fijn als je het zonnetje even niet op je bol wil hebben of je wil afschermen van alle Paparazzi die je continu op de gevoelige plaat willen vastleggen.

gg

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra
    Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra

Nieuwste artikelen

  • Mercedes CLA Shooting Brake is de perfecte vakantie-EV!
  • Blijf weg uit de trein. Als je ergens wil komen tenminste
  • Loop maar door. Hier heb jij niks te zoeken
  • Jij raadt nooit welke auto antwoord heeft op al jouw vragen…
FacebookTweetPinLinkedIn

ces-2017, Techniek

Vorig bericht: « Affengeil, we hebben nog wat meer BMW nieuwtjes
Volgend bericht: Autoblog advies: ruime gezinsauto voor korte ritjes voor €50.000 »

Lees Interacties

Reacties

  1. tarquesh zegt

    7 januari 2017 om 13:31

    Een bijzonder staaltje glas.

    Login om te reageren
  2. fiestacruizer zegt

    7 januari 2017 om 13:32

    Slimme switch van het bedrijf.
    De marges in telefoonland staan onder druk.
    In autoland valt nog wel vanouds goed geld te verdienen.

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      7 januari 2017 om 14:19

      @fiestacruizer: Corning is vooral bekend om zijn laboratoriumapparatuur. Heb er zelf veertig jaar geleden een set vuurvaste glazen schaaltjes van gekocht toen die nog gewoon in huishoudwinkels te koop waren. Onverwoestbaar.

      Login om te reageren
  3. granlusso zegt

    7 januari 2017 om 13:33

    Fascinerende technologie, dat glas. Blijf me erover verbazen hoeveel er mogelijk is met glas qua ontwikkeling. Vooral het panoramadak uit de genoemde SL(K), prachtige stukje innovatie

    Login om te reageren
  4. macready zegt

    7 januari 2017 om 13:33

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. cossiekiller zegt

    7 januari 2017 om 14:11

    Dat getint/niet getint glas had KITT begin jaren ’80 al. Of bestond die gepanserde hypercar toen niet echt?

    Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    7 januari 2017 om 14:13

    Ik had eigenlijk wel verwacht dat auto’s nu al zo’n beetje met LCD achterlichten zouden rijden, veel lichter en dunner en daardoor makkelijker toe te passen dan de huidige glazen exemplaren.
    https://www.youtube.com/watch?v=UlrDkHoH1_I
    http://jalopnik.com/5954747/turn-old-unwanted-netbooks-into-amazing-animated-taillights

    Login om te reageren
    • autoblaag zegt

      7 januari 2017 om 17:38

      @pomoek: glazen achterlichten?

      Login om te reageren
  7. mercedesclk350 zegt

    7 januari 2017 om 15:50

    “Het werd ook gebruikt voor de i8 en Rinspeed Etos”

    Je verwacht het niet, de Rinspeed Etos is namelijk een BMW i8…

    Login om te reageren
  8. mrbasa zegt

    7 januari 2017 om 17:12

    Glasheldere uitleg!

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    7 januari 2017 om 17:55

    Mooie uitvinding zo!

    Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    8 januari 2017 om 00:10

    Zou het verschil met huidige voorruiten wel willen zien. Wat betreft dikte en hoe sterk het is

    Login om te reageren
  11. pinut187 zegt

    8 januari 2017 om 09:01

    Heb liever dat ze eerst het gorilla glas on breekbaar maken..

    Login om te reageren
  12. Esprit_de_Flandre zegt

    8 januari 2017 om 13:10

    Dat doorzichtig / pikzwart, is dat de ruit nog doorzichtig van langs de binnenkant als je ze zwart maakt?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North