Officieel: dit is de Renault TreZor

Auteur: , 28 Reacties

Sacre bleu, bouwen dat ding!

Gisteren lekte deze vooruitstrevende concept nog harder dan een mand voorop een ouwe Peugeot-fiets, vandaag is het ding officieel. De TreZor geeft aan welke richting het familiegezicht van Renault ongeveer op gaat. Volgens Renault symboliseert de conceptcar gevoelens die bij volwassenheid en verbinding horen. Om dat filosofische randje te onderstrepen, kreeg deze futuristische proefballon rood glazuur en carbon koetsdelen met verschillende soorten oppervlakteafwerking.

Het interieur van de TreZor is minstens even belangrijk als het exterieur. De Fransen hebben driftig gestrooid met hout en leer en uiteraard is gedacht aan de nodige connectiviteit. Overigens zal de instap niet voor iedereen zijn weggelegd. De conceptcar is slechts 1.080 millimeter hoog, al wordt je bij het betreden van de cockpit geholpen door meebewegende hoofdsteunen. Bovendien komt de “deur” als één geheel omhoog.

Uiteraard is de TreZor een elektrische auto. De elektromotor komt uit de Formule E-racer van Renault e.dams, dus dat zit wel snor. Het vermogen bedraagt 350 pk bij een koppel van 380 Nm. Mind you: de koppelkromme is volledig vlak dus vanaf stilstand zal het beestje er flink aan sleuren. Bovendien worden de accu’s opgeladen middels het opvangen van remenergie.

De TreZor is wel een flinke auto. Hij is 2,18 meter breed en 4,7 meter lang. Dankzij het gebruik van koolstofvezel weegt de Fransoos “slechts” 1.600 kilo. Geen vedergewicht dus, maar voor een EV is het netjes. Ook komt er een autonome rijmodus. Het gaat echter om een concept, dus hier gaan we niet te diep op in.



28 reacties

Ik ben niet zo’n Renault fan maar deze is wel heel erg lekker!!!
Op zich een mooi concept en met die “deur” doet het mij denken aan een andere concept auto uit de jaren 70.
Helaas vind ik de voorkant niet mooi; het lijkt mij net een kikker met een hele brede bek.
@rocky: wat is er mis met kikkers met een brede bek?
@davelepeef: vind ze gewoon geen mooie dieren!
@rocky: nou ja zeg!
Gaaf, een gerestyled Saab Aero-X.
@viezefreddyw: Niks mis mee, toch? Als je mij vraagt van welk concept ik het jammer vind dat er geen productieversie (gekomen) is, zou de Aero-X toch wel bovenaan het lijstje staan. Ik vind het wel gaaf dat Laurens van den Acker zijn nieuwste concept wat Aero-X trekjes heeft meegegeven.
@edge: Zeker niet, vond de Aero-X ook altijd een erg gaaf ding. Vandaag de dag nog steeds erg indrukwekkend en erg mooi om naar te kijken. Ik denk alleen dat als SAAB dat ding wel in productie had genomen, ze wat eerder kopje onder zouden gaan. Eeuwig zonde trouwens.
Heel erg vet! Instappen kan iets praktischer maar ook wel weer leuk bedacht, de naam lijkt op een pokemon
@lambo4all: Pak er eens een Frans woordenboek bij. Trésor.
@oxymoron: idd, maar ze hadden hem beter “huître” (oester) kunnen noemen.
Een van de mooiere 2015 en jonger auto’s!
Een hypercar van Mercedes en eentje van Renault met beiden F1 techniek. Ik ben voor.
Godver wat bruut chique!
OWV de exuberante prijs dat je voor zoiets moet vragen, en de badge die het draagt (jammer genoeg is badge-prestige erg bepalend voor veel mensen) zal dit nooit op de markt komen…

En als ze hem betaalbaar maken is alle fancy shit er vanaf en koopt hooguit twee man een paardenkop hem nog…
@tjorque: Als hij op de markt komt is hij 30 tot 40 cm smaller, korter en hoger. Omdat Van den Acker er zelf ook in moet passen en het ding geparkeerd moet kunnen worden. En dan?
@oxymoron: ik zeg alleen maar dat dit geen auto is voor het budget van jan modaal, en jan niet-modaal koopt geen Renault.
Als je er een jan modaal auto van maakt, zijn alle fancy interieur features ofwel cheap, ofwel weg. En dus ook de tresor…

Ik ben niet anti Renault, ik rij er verdomme zelf mee… Maar ik begrijp zo’n fancy studiemodellen hun meerwaarde voor het merk meestal niet…
Het enige wat we hiervan gaan terug zien is het ontwerp van de velg, alleen dan 4 inches kleiner. Verder misschien een afgeleidde in de koplampen van de auto (is het nu al een beetje) en dat was het dan.

Erg zonde, want het concept smoelt wel lekker.
@kliko: Mwoah voor die velgen kun je nu shoppen bij Skoda:

http://www.carblogger.nl/wp-content/uploads/2013/08/skoda-octavia-rs-18.jpg
@falcon: Ze hebben er wat van weg… Maar om nou te zeggen dat het ontwerp gejat is… Daar vind ik ze toch te verschillend voor. Wel lekker velgje van de Skoda RS! Die gaan we hopelijk nog veel zien.
Leuk dat Renault een sportwagen concpet de wereld inslingerd, maareh hoe staat het met de revival van Alpine…?
@Rob: great minds…etc
@rob: erg goed, komt begin volgend jaar (2017). Met circa 300pk, in Frankrijk tussen € 40.000 en € 50.000, in Nederland prijs nnb.
Mooi ding hoor, daar niet van… maar ik zou liever zien dat Renault eindelijk eens komt met een productieversie van die fantastische alpine concept.
Fijn zo’n alles-in-één-deur. Je zou maar een dikke ex hebben die even op je motorkap gaat liggen. Dan kom je mooi je auto niet meer uit.
Ik krijg terplekke drempelvrees…
Toch wel een erg mooie auto ook al is het een concept. Als we die lijnen terug gaan zien in de productiemodellen, en da’s de bedoeling dus, dan worden dat hoogstwaarschijnlijk mooie auto’s. Ik ben benieuwd!
Volkswagen Nova instap methode

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).