• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De paringsdans rond Proton

Auteur: robbie, gepost 18 januari 2007 om 18:00 – 27 Reacties

Proton logo

Proton? Is dat niet een of andere enge ziekte? Nee het is een autorproducent uit Maleisië die zijn auto’s voornamelijk verkoopt in de UK, Zuid-Afrika en Australië. En de afgelopen jaren zijn de verliezen alleen maar opgelopen en momenteel is de situatie zo slecht dat het bedrijf haast op omvallen staat. Wat boeit mij dat nou hoor ik je denken. Nou is het toevallig wel zo dat Proton ook eigenaar is van het ons welbekende Lotus. Om dit naderende onheil af te wenden is Proton dus al enige tijd op zoek naar een partner. Al enige tijd zwermen er drie potentiele kandidaten boven het kwakkelende Proton, te weten: PSA (Peugeot/Citroën), Volkswagen en GM.

Maar de laatste dagen worden de geluiden toch steeds sterker dat GM uiteindelijk aan het langste eind zal trekken. De baas van GM, Rick Wagoner, heeft vandaag namelijk bevestigd dat GM interesse heeft in een aandeel in Proton.

Je vraagt je misschien af waarom het ene bijna failliete bedrijf een belang wil hebben in een ander, eveneens, slecht draaiend bedrijf. De reden is simpel, GM heeft natuurlijk geen interesse in de lelijke Proton modellen maar wel in de fabrieken van Proton die allemaal op halve kracht draaien en gelegen zijn in lagelonenland Maleisië. De lonen liggen daar nog eens beduidend lager dan in bijvoorbeeld Zuid-Korea en lagere kosten die kan GM wel gebruiken.

Maar de vraag die bij ons autoliefhebbers door het hoofd spookt is natuurlijk, wat zal de invloed van GM zijn op Lotus? Net nu er weer volop toekomstplannen zijn. Het is maar hopen dat er geen TVR-achtige taferelen ontstaan. Je moet er toch niet aan denken dat je Exige staks ergens in Azie, zonder liefde, in elkaar wordt geschroefd.

Ook interessant!

  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13
  • Zo klinkt Lotus Evija
    Video: zó klinkt de Lotus Evija met 2.000 pk

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

GM, Lotus, proton, Volkswagen

Vorig bericht: « Sneeuwpret
Volgend bericht: Mercedes C-klasse eindelijk officieel »

Lees Interacties

Reacties

  1. CSL zegt

    18 januari 2007 om 18:03

    Weg met TVR!

    Login om te reageren
  2. TomRS6 zegt

    18 januari 2007 om 18:05

    -edit: auto kopen kan ergens anders-

    Login om te reageren
  3. JLJ zegt

    18 januari 2007 om 18:06

    Lotus is al eens van GM geweest, en dat was niet bepaald goed voor hun. Hopelijk gaat het niet door!

    Login om te reageren
  4. CSL zegt

    18 januari 2007 om 18:12

    @TomRS6
    Hier is er 1: http://auto.marktplaats.nl/hyundai/70861724-zeer-nette-hyundai-excel-1-3-gs-hb.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=8063

    Login om te reageren
  5. TomRS6 zegt

    18 januari 2007 om 18:18

    Kom je toevallig uit Amersfoort CSL? ;)

    BMW fan?

    We hebben nog een BMW 320 6cylinder uit 1980 te koop staan.

    Login om te reageren
  6. Citrofiel zegt

    18 januari 2007 om 18:18

    Ik hoop dat het niet doorgaat. Lotus moet geen invloed krijgen van andere concerns, gewoon zichzelf blijven. En wat zijn die Protons toch saaie ouderwetse auto’s. Gelukkig hebben ze niet te veel invloed op Lotus. Bijvoorbeeld:

    Maar ik ben geen kenner (ff gegoogeld omdat ik toch wilde weten wat ze maakten), dus mss is dit plaatje wel oud, hoewel het van een dealersite van een dealer in Bedingo (weet iemand waar dat is?) komt.

    Login om te reageren
  7. Jappy zegt

    18 januari 2007 om 18:20

    Leuk, zou wel goed zijn als die Proton modellen dan niet meer verkochten zoeden worden. Alleen van Lotus moeten ze afblijven!

    Login om te reageren
  8. Jappy zegt

    18 januari 2007 om 18:21

    zoeden = zouden

    Login om te reageren
  9. robbie zegt

    18 januari 2007 om 18:26

    @Citrofiel, probeer deze link eens: http://www.proton.co.uk

    En in het artikel is ook verwezen naar enkele foto’s van huidige modellen.

    Login om te reageren
  10. Nick zegt

    18 januari 2007 om 18:49

    PSA mag het absoluut niet worden (denkt terug aan Citroën-Maserati tijdperk) en GM heeft al een slechte invloed gehad op Lotus…

    VAG dan maar.

    Login om te reageren
  11. Klassiekerrally zegt

    18 januari 2007 om 18:57

    Lotus heeft destijds een van de best sturende voorwielaandrijvers overgehouden aan het huwelijk met GM: de Elan.
    Wel met Isuzu motor. Dat klinkt zo mogelijk nog minder sexy dan ‘voorwielaandrijving’…

    Ik hoop dat Lotus kan blijven bestaan. Is een van m’n favoriete sportwagenmerken. Aan de andere kant, mijn Elise is toch al gebouwd ;)

    Login om te reageren
  12. Markus zegt

    18 januari 2007 om 19:44

    -edit: nogmaals: auto’s kopen/verkopen doen we ergens anders-

    Login om te reageren
  13. Klassiekerrally zegt

    18 januari 2007 om 19:51

    @ Markus: dus omdat het daar gebeurt mag het hier ook?
    Dan ben ik hier snel verdwenen… Een beetje ouwehoeren kan best, maar het kopen van een tweedehandsje heeft helemaal niets met het onderwerp te maken.
    Ben overigens wel met je eens dat die ‘100.000e’ thread volledig uit de klauwen is gelopen.

    Login om te reageren
  14. TomRS6 zegt

    18 januari 2007 om 20:47

    @ Markus en klassiekerrally,

    Sorry jongens ;)

    Excuses aanvaard?

    Login om te reageren
  15. Klassiekerrally zegt

    18 januari 2007 om 20:49

    Hey, ik ben niet haatdragend of zo hoor :)
    Excuses dus aanvaard ;)

    Login om te reageren
  16. TomRS6 zegt

    18 januari 2007 om 21:26

    @ Winterswijker,

    Ken je het Talamini nou nog ofniet? :)

    Login om te reageren
  17. Klassiekerrally zegt

    18 januari 2007 om 21:47

    @ TomRS6: wat denk jij! Begin februari openen ze hun deuren weer ;)

    Om het on-topic te houden:
    Lijkt me leuk om in de toekomst vanaf het terrasje m’n Elise Type 49 te bewonderen… ;)

    Login om te reageren
  18. armada zegt

    18 januari 2007 om 21:48

    Kan Donkervoort Lotus niet opkopen?

    Login om te reageren
  19. TomRS6 zegt

    18 januari 2007 om 22:13

    @ Klassiekerrally,

    Maat van me moest laatst voor de stentor rijden in de nieuwe Lotus Europa, was een leuke sensatie zei die. Uiterlijk vind ik wat minder :)

    Login om te reageren
  20. Florijn zegt

    18 januari 2007 om 22:46

    vreemde auto’s wel een beetje opvallend allemaal toch zal de kwaliteit wel van indiaas niveau zijn beetje 90-ies dus……

    Login om te reageren
  21. Florijn zegt

    18 januari 2007 om 22:48

    @ armada

    ik geloof dat lotus veel groter is dan heel dat donkervoort halletje in lelystad geloof ook dat ze er niet heel ruim bij zitten met de centen om zoiets op te kopen. je moet je eens indenken om wat voor een investeringskosten gaat om een nieuwe motor te ontwikkelen laat staan een nieuw model………..

    Login om te reageren
  22. Florijn zegt

    18 januari 2007 om 22:51

    @ nick

    psa en maserati in de seventies nee dat ging niet, maar ik denk wel dat zij nu de beste partner zijn denk je in hebben ze al zoiets in hun laatje liggen? ik denk dat elke merkengroep dat wel wil en de reputatie van lotus is onaantastbaar daar gaan ze tegenwoordig echt niet meer mee kloten

    Login om te reageren
  23. Florijn zegt

    18 januari 2007 om 22:54

    tjek de veiligheidsspeks van het topmodel haha

    http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.euroncap.com/images/results/large_family_cars/car_116_2002/proton_impian_2002.jpg&imgrefurl=http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php%3Fid1%3D3%26id2%3D116&h=170&w=248&sz=13&hl=nl&start=43&tbnid=0tzlGfCGG0XfBM:&tbnh=76&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Dproton%26start%3D36%26ndsp%3D18%26svnum%3D100%26hl%3Dnl%26lr%3D%26safe%3Doff%26sa%3DN

    Login om te reageren
  24. Jeroen zegt

    18 januari 2007 om 23:10

    Ach… als ze de deal niet weten te sluiten dan wil ik Lotus altijd nog wel hebben hoor…

    Login om te reageren
  25. Alfaman zegt

    19 januari 2007 om 00:12

    Proton auto’s zijn oudere licentie producten van Mitsubishi. De eerste Proton was de zelfde als de Colt van ’92 later de Lancer.Deze modellen zijn nog in productie met facelift. Proton heeft ook de Citroen AX in productie (Tiara) gehad. Nu hebben zij meer eigen modelontwikkelingen, techniek ook veel Mitsubishi. Dat Proton groot is geworden was te danken aan de unieke monopolystelling in Maleisië, importautos hadden tot 200% invoerbelasting. Daardoor hadden ze het kleingeld om Lotus van de Lamborghinigroep te kopen. Deze deal heeft Lotos aan het leven gehouden en zij kunnen heel zelfstandig werken, met succes. Ook heeft Lotus verschillende Proton’s in topconditie gebracht, wat in de UK met successen in de autorace en rally’s bewezen is. Deze Lotus Proton staan in het rijtje Talbot Lotus, Lotus Omega ….. Met anderen worden, niet verkeerde modelle. Nu is Proton de monopolystelling op de thuismarkt kwijt en daardoor gaat het achteruit. GM word het zeker niet, VAG heeft genoeg problemen thuis en PSA kan het worden, de link met Mitsubishi is voorhanden ( nieuwe 4×4 modellen) en de AX productie in de 90er is ook goed gegaan. Jullie legen de link veel te veel met Lotus. Geen van overnamekandidaten gaat Proton pakken wegen Lotus. Lotus is lang geleden door Proton in de etalage gezet . Wordt misschien door een investeringmaatschappij, of en door een rijke rus over genomen.:-)

    Login om te reageren
  26. chrizzzie zegt

    19 januari 2007 om 08:48

    Ik denk ook dat GM geen interesse heeft in Lotus en deze nog wat prominenter in de etalage willen zetten. Het probleem met Lotus Group is dat er verschillende partijen interesse hebben in Lotus Engineering die de laatste tijd flink aan de weg timmeren echter wil Lotus Group (wat bestaat uit Lotus Cars, Lotus Engineering, en Lotus Finance) De onderlinge firma’s niet appart verkopen. Je zult dan ook Lotus cars erbij moeten nemen waar de meeste dan weer geen interesse in hebben.

    Login om te reageren
  27. w0o0dy zegt

    20 januari 2007 om 11:39

    het zou dus kunnen dat GM met de proton group aan de haal gaat en vervolgens delen van Lotus afstoot om de schuldpositie te verbeteren….. Verkoop je Lotus cars en Lotus engineering dan praten we waarschijnlijk al snel over veel geld (600 miljoen of zo?) aan de andere kant, dat maakt GM op aan verliezen in een maand als de markt ff tegenzit.

    Toch zit er ook in een deal met PSA wel een bepaalde logica. Alleen werkt PSA samen met Toyota voor de 107/C1/Aygo en vraag ik me af of Toyota wel zo enthousiast is over zo’n deal.

    VAG moet de kosten omlaag krijgen en aangezien de productie van de Fox (in Brazilië) lang niet zo goedkoop blijkt te zijn als verwacht zou VAG ook wel een goede deal kunnen doen. Kleinere VW’s/Skoda’s bouwen in Maleisië? Sounds like a plan…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North