Och, reik de handdoeken der verdriet aan. Aston Martin stopt met het aanbieden van de handbak.
Je hebt pas geleefd als je een auto met een handbak hebt gehad. Een echte sportauto heeft een manuele versnellingsbak. En zelf roeren is natuurlijk het allerbeste wat er is bij een oudere supercar. Zomaar even wat statements van online helden op het prachtige WWW.
Wat zal dit nieuws dan als een klap aankomen. Tobias Moers, CEO van Aston Martin, heeft in een interview met Car Advice aangegeven dat het merk stopt met het aanbieden van een handbak. Haal de doos met tissues er maar bij. Vanaf 2022, volgend jaar al dus, is het afgelopen.
De huidige Vantage is leverbaar met een handbak. Deze auto krijgt volgende jaar een update. Met die update stopt Aston Martin met de mogelijkheid om dit model met een handbak te configureren. De Vantage was het laatste model dat leverbaar was met een handgeschakelde transmissie. En dat betekent het einde van zelf roeren in een nieuwe Aston Martin.
Het is simpel. De meeste helden op het internet kopen geen nieuwe Aston Martin met een manuele transmissie. Sowieso is het zelf schakelen stervende. Er zijn nog maar weinig sportautofabrikanten die het aanbieden. Porsche en Aston Martin zijn één van de laatste dappere krijgers onder dit soort merken die het nog leveren. Moers zegt dat de tegenvallende vraag naar de handbak de reden is geweest van het merk om het straks niet langer aan te bieden.
Geen hond koopt een handbak
vrije vertaling Tobias Moers
En daarmee komt er een einde aan een langdurige traditie van Aston Martin. Laten we vanavond proosten, vrinden. En wenen jegens dit feit waar we jammermoedig van worden.
thjvanvlerken zegt
Mooi ***. Achja dan maar een tweedehandsje.
pier zegt
Ik vind de huidige AM’s niet veel aan dus dat scheelt alweer. Een handgeschakelde DBS zou me wel passen.
karhengst zegt
Als verkoopcijfers een criteria zijn zou men dan eigenlijk niet het hele merk op moeten doeken?
mrbasa zegt
Was te verwachten. De motor en versnellingsbak komen van Mercedes, en die hebben alleen een automaat.
Dus Aston moet zelf een hele handbak ontwikkelen en tunen, dit samen met verhoogde co2 uitstoot en lage verkopen… tja, vrij logisch
poes zegt
@mrbasa: euh, nee… De huidige handbak komt niet bij Mercedes vandaan naar wordt extern ingekocht.
aschja zegt
Ik snap hier gewoon geen ene reet van. Ik rij al jaren automaat en begrijp echt niet waarom iemand nog zou willen handschakelen. DSG, PDK etc is velen maar prettiger dan een handbak. Als je dan toch wat wilt doen, heb je flippers achter het stuur nog.
911targa zegt
@aschja Ik begrijp die hang naar handbakken ook niet. Onbekend maakt onbemind, zullen we maar denken……
generaalalfa zegt
Het is het gevoel dat je zelf werkt met de auto in plaats dat een robot kiest voor jou tot hoever je mag gaan en wanneer het tijd is voor een hogere versnelling.
Voor dagelijks gebruik snap ik een automaat helemaal, veel fijner dan een handbak.
Maar in dit soort auto’s lijkt het me leuker om met een handbak te rijden.
En als je naar de wat oudere supercars kijkt dan zijn die automaten juist heel erg slecht (voor je portemonnee en voor je rug)
Rohrl-fan zegt
@aschja: Een dik half jaar geleden maakte ik de overstap van een handgeschakelde E93 325d naar een F11 520d xDrive met automaat.
Conclusie? In 80% van de tijd stoort het me niet dat ik zelf niet meer kan schakelen, maar de resterende 20% mis ik zelf schakelen enorm. Ik mis gewoon nét dat beetje nauwkeurigheid.
Vergelijk het zo… Voor de meeste mensen is een volautomatisch fototoestel meer dan prima, maar wie een beetje thuis is in fotograferen kan met een toestel met een manuele functie toch heel wat meer uit een beeld halen. Soms maakt dat net het verschil.
Nu goed… Mijn 5-reeks is verder fantastisch, dus spijt heb ik zeker niet. 😉
EnthousiaST220 zegt
@rohrl-fan: Ik zie het enigsinds andersom. Het zelf schakelen maakt me in dagelijkse ritten echt niet uit en dat kleine percentage van de tijd dat je wel ff boendert met je auto is het veeeel leuker dan een automaat.
Rohrl-fan zegt
@finn1996: Als het jaartal in jouw naam verwijst naar je geboorte, dan schelen we zo’n 15 jaar.
(Nu ga ik oud klinken… 😂)
Toen ik jouw leeftijd had zou een automaat voor mij hoe dan ook geen optie geweest zijn, voor dezelfde redenen als die jij nu opgeeft, maar de laatste jaren ben ik beetje van prioriteiten veranderd.
Komt ook bij dat mijn keuze voor een F11 520d al gemaakt was, volgens heel wat adviezen is de automaat in dat model gewoon de betere keuze.
Toen ik dan ook een buitenkans zag staan voor een xDrive automaat met zeer veel opties én 2 jaar fabrieksgarantie, werd de keuze voor automaat een beetje in mijn plaats gemaakt.
EnthousiaST220 zegt
@rohrl-fan: jep, dat is mijn geboortejaar. Kan helemaal in je uitleg komen hoor. Zelf vaker (als chauffeur) onderweg geweest met BMW’s met de 8 traps. Het rijdt erg prettig, dat zou ik niet durven ontkennen😉
Dutchdriftking zegt
En dan straks een speciale editie met handbak uitbrengen en poen scheppen maar, slim!
wceend zegt
Zo’n dappere krijger is Porsche niet om de handbak aan te bieden, 70% van hun US 911 GT3 kopers kiest bijvoorbeeld de handbak. Daarnaast kiest 20-25% van 911 kopers er alsnog voor, Porsche biedt het aan omdat er een markt voor is.
20-25% is relatief weinig, maar het perspectief ontbreekt meestal, komt vaak over alsof 1% voor de handbak kiest.
hotze zegt
Die Amerikanen begrijpen het tenminste goed.
Lekker door de toerenrange klimmen ipv het lelijke opschakelen van die automaten.
Blij dat Porsche de handbak in de gt3 heeft teruggezet. Nu de turbo nog 🙄
ukbob zegt
@wceend: plus Porsche verkoopt eventjes wat meer 911’s dan dat AM vantage’s kan slijten. Zelfs al zou maar 10% van de 911 kopers voor de handbak gaan, is dat voor Porsche nog altijd een flink aantal auto’s.
petroldrinker zegt
Logisch, ik zou ook een handbak willen in mn supercar/superGT, die automaten van nu zijn sneller en rijden gewoon goed, zou niet weten waarom je een handbak zou nemen
Bernadette zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
b00st zegt
Reike woordenschat wel
vaakbenjetebang zegt
@bernadette: Net zo iemand als Rijk de Gooyer, denk ik. Lange ij, korte ei – wie weet het nog tegenwoordig? Op Autoblog zie ik het vrij vaak fout gaan in ieder geval. Verwarring tussen steil en stijl heb ik het al gezien, en ‘er is geen pijl op te trekken’ heb ik ook al langs zien komen. De taalpurist huilt.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
https://www.autoblog.nl/aston-martin-heeft-goed-nieuws-voor-de-handbak-fetisjist
Dit artiekel kan dus de prullenbak in. Zonde
mashell zegt
Puristen kopen geen auto’s, hun bezigheid is klagen op het internet.
mpgc zegt
@mashell: amen!
generaalalfa zegt
Nu snel een Aston Martin DBS met handbak scoren, kosten nu nog maar rond de 100.000 of ietsje meer.
Dat word op zeker een goede belegging voor over een jaar of 10.
Dikke V12 met een handbak, ze sterven helaas helemaal uit.
kruij zegt
Alleen puristen die er geen kunnen betalen huilen vermoed ik.
sabrerator zegt
Ik heb sinds krap 2 weken een MGF, met handbak. Daar zou ik geen automaat in willen, ondanks dat die er wel zijn. In mijn Jaguar heb ik een automaat. Daar zou ik geen handbak in willen, ondanks dat die er wel zijn.
Het ligt helemaal aan de auto.
Ik denk dat de huidige Aston Martins prima zijn met een automaat.
Mocht ik ooit in de gelegenheid zijn iets dergelijks te kopen, zou ik helemaal geen handbak willen.
nout zegt
Ik weet zeker dat er een markt is voor handgeschakelde limited editions. Astons hebben uberhaupt een probleempje met verkoopbaarheid… Doe mij maar gewoon de AMG-GT. 🤷♂️
Charles Taycan 4S zegt
Heb alle 3 mijn 911’s met PDK gehad en flippers, werkt gewoon super! Sneller, comfortabeler en zuiniger, wie gaat er dan nog in een bak roeren en zwaar koppelen met 400 pk? Idd bijna niemand meer en onder druk van CO2 uitstoot steeds minder merken, alleen Porsche nog….voor de liefhebber!👌😉
porker zegt
@Charles Taycan 4S: en dan ga je in een Taycan rijden? Niet geloofwaardig tenzij je natuurlijk bij Porsche of PON werkt. Lekker in 911 blijven rijden, elektrisch kan altijd nog.
Charles Taycan 4S zegt
@porker, haha! Nee, ik werk niet voor Pon, noch voor Porsche. Woon in Z-Fr…. en na 3 x 911’s met PDK, nu meer ruimte en comfort in de Taycan Idd. Geloof het of niet maar het is echt zo en… bevalt uitstekend!👌
ericd zegt
De Vantage V8 S (de vorige) sowieso de laatste interessante Aston, nu ook vanwege het verscheiden van de handbak.
porker zegt
Valt me op hoe lelijk het interieur van die Aston Martins zijn.
martingtv zegt
De overgang van algemene voorkeur voor handbak naar algemene voorkeur voor automaat is redelijk snel gegaan. Mijn voorkeur ligt nog steeds bij de handbak. Daarom ben ik ook van alfa Romeo naar Mazda gegaan voor een dagelijkse auto.