• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De revolutionair vernieuwde 5 Serie, als 520d

Auteur: sir_smokalot, gepost 12 september 2013 om 11:27 – 41 Reacties

BMW 520d facelift


Zet de ‘oude’ F10 en de facelift naast elkaar en het is alsof je naar een eeneiige tweeling kijkt, maar toch zijn er enkele verschillen. Deze 520d is overigens niet de lichtste motorisering die beschikbaar komt.

Met de komst van de facelift introduceert BMW namelijk een 518d, met nóg lagere prestaties verbruikscijfers, speciaal voor hen die wel graag een dikke 5 Serie rijden, maar nooit haast hebben.

Van binnen is de grootste wijziging de nieuwe iDrive-controller, die nu ook aanraakfunctionaliteit heeft.


Ook interessant!

  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • BMW 8-serie en M8 facelift is verrassend
    BMW 8 Serie en M8 facelift is verrassend
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, Autoshows, BMW, Diesel, facelift, grijs, iaa, iaa-2013

Vorig bericht: « Hyundai i10: Koreaanse dwerg?
Volgend bericht: Citroen C4 Picasso heeft een fris bekkie »

Lees Interacties

Reacties

  1. wouteraerox zegt

    12 september 2013 om 11:28

    Oei..
    Wat worden de specs van de 518?

    Login om te reageren
    • BeQuietAndDrive zegt

      12 september 2013 om 11:36

      @wouteraerox: Nou dat valt nog een beetje mee. 143 pk en 360 Nm, op een of andere manier gaat dat ding dan alsnog 0-100 in 9.6 en een top van 212 km/u. De 520d is trouwens wel een stuk sneller, 0-100 in 7.9, top 231 km/u.

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        12 september 2013 om 11:56

        @BeQuietAndDrive: inderdaad. Meer dan voldoende als men niet meer dan vlot wil rondkomen en vooral van het limousine comfort wil genieten.

        Login om te reageren
        • erce zegt

          12 september 2013 om 12:03

          @Onehp: Exact. Ik rijd nu 2,5 jaar in een 520d. Ben sneller dan de meeste auto’s, maar verbruik ook een slok minder en alle luxe van een 5 serie. 1200 kilometer op één tank is overigens geen uitzondering.

          Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        12 september 2013 om 12:07

        @BeQuietAndDrive: Tja, dan sukkel je naar Beek Auto Racing BV en daarna ben je best weer een pittig mannetje met een 518d.

        Login om te reageren
      • TDI-goeroe zegt

        12 september 2013 om 12:21

        @BeQuietAndDrive: een IbizaFr 2.0TDI van 1150kg heeft ook 143pk en 320Nm, maar haalt staandaard amper 200km/u. Vertel me eens, hoe een 518d van pakkumbeet 1700kg dat gaat doen. En binnen 9,6 naar de honderd lijkt me ook stug met zoon zwaar geval.

        Login om te reageren
        • paulaner zegt

          12 september 2013 om 12:36

          @TDI-goeroe: Andere versnellingsbak.

          Login om te reageren
        • bogey zegt

          12 september 2013 om 12:40

          @TDI-goeroe: Ik geloof dat die 2.0 diesels van audi en BMW met 136 – 143 pk al een aantal jaar meegaan en inderdaad net onder de 10 seconden naar 100 ‘sprinten’. Jouw Seat doet er nog wel een seconde of anderhalve af, niet?

          Login om te reageren
          • TDI-goeroe zegt

            12 september 2013 om 12:48

            @bogey: vast wel ;) maar zo’n 5-serie weegt wel wat meer en dat kan een versnellingsbak niet compenseren, ook niet wat betreft topsnelheid.

            Login om te reageren
            • Yeelen zegt

              12 september 2013 om 13:36

              @TDI-goeroe: Vooral betere aërodynamica, en die 8-bak van ZF doet ook zijn deel. Ook kan het liggen aan de verschillende loopcultuur van de motoren, als de 5 op een ander moment zijn piek haalt kan hij misschien net dat beetje langer doortrekken.

              Login om te reageren
            • jzaero zegt

              12 september 2013 om 17:12

              @TDI-goeroe: Die ZF versnellingsbak is een pareltje. Zit bij 80 al in de 3e versnelling dus de close gearing zorgt voor een snellere acceleratie. Daarnaast schakelt de bak ook nog eens erg snel, waardoor je nauwelijks schakeltijd verliest. De eerste drie overbrengingen van een Seat Ibiza FR 2.0 TDI is 1:3,769 -> 1,958 -> 1,257 en die van de BMW 518d met ZF automaat 1:4,17 -> 1:3,14 -> 1:2,11. Hoe hoger dat getal hoe lager de weerstand en zoals je ziet pakt de BMW hiermee, ondanks zijn gewicht en gebrek aan vermogen toch nog een redelijke acceleratietijd. VAG producten hebben altijd een hele lage overbrenging en daardoor krijg je een zuinigere auto, maar heel traag in opbouw van power. Een Polo TDI begint al te brommen dat ie koppel tekort komt bij in zijn 3 bij 50.. Zelfde geldt voor een vergelijkbare Ibiza

              Login om te reageren
          • mikehks zegt

            12 september 2013 om 16:16

            @bogey: bmw 2.0d heeft 184 pk hoor

            Login om te reageren
            • bogey zegt

              12 september 2013 om 22:45

              @mikehks: Tegenwoordig wel, maar daar ging het momenteel niet over?

              Login om te reageren
        • BeQuietAndDrive zegt

          12 september 2013 om 14:32

          @TDI-goeroe: Kan van alles zijn, voornamelijk eindoverbrenging denk ik. Sowieso is er bijna geen enkele BMW te koop (afgezien van de i3 en de 114) die niet rond die 200 km/u of hoger zit qua topsnelheid. Enige efficiëntie van de gehele aandrijflijn kan ook nog een reden zijn, de optimalisatie bij BMW op dat vlak ligt erg hoog tegenwoordig.

          Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          12 september 2013 om 14:45

          @TDI-goeroe:
          BMW badge?

          Login om te reageren
        • super zegt

          12 september 2013 om 16:15

          @TDI-goeroe:
          ws zit er op jouw ibiza motor maar 1 turbo en op de bmw motor 2 of 3 waardoor er veel minder “turbo lag” is en je betere sprinttijden haalt. topsnelheid zal wel iets van eindoverbrenging zijn, eerlijk gezegd vertrouw ik topsnelheidscijfers van bmw ook niet helemaal, in m’n 330xd heb ik nooit de aangegeven topsnelheid gehaald.

          Login om te reageren
          • mikehks zegt

            12 september 2013 om 16:17

            @super: zal wel niet goed zijn dan, mn vader zijn vorige 330d e46 kwam uit op 250 op de teller

            Login om te reageren
            • super zegt

              12 september 2013 om 17:22

              @mikehks:
              een e46 330d haalt volgens de specificaties geen 250km/h en heeft standaard tussen 180-200pk afhankelijk van het modeljaar. met 200pk haal je geen 250km/h dus zal wel iets mis zijn geweest met de kilometerteller van je vader of hij heeft hem laten tunen oid.

              Login om te reageren
              • jzaero zegt

                12 september 2013 om 22:08

                @super: Toch lopen die E46jes soms harder dan de opgegeven specs. Mijn top ligt tussen de 240 en 250, afhankelijk van de wind en de weg. Dan gaat het om 193pk.

          • TDI-goeroe zegt

            12 september 2013 om 16:22

            @super: ik denk niet dat een 518d en 520d meer dan 1 turbo zal hebben.

            Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          12 september 2013 om 17:27

          @TDI-goeroe: En exact wat hebben topsnelheid en gewicht met elkaar te maken?

          Login om te reageren
          • TDI-goeroe zegt

            13 september 2013 om 10:03

            @SimonMc: nou, ik heb hier wel wat losgemaakt zeg… maar ik zal het even versimpelen: wie kan me ervan overtuigen dat je een auto met een rijklaargwicht van minimaal 1700kg met 143pk en 260Nm in 9,6sec naar de 100 sleurt en er een top van 212 échte km/u mee haalt? ik moet het eerst zelf meemaken en heb hem het liefst eerst op een rollenbank.

            Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      12 september 2013 om 11:37

      @wouteraerox: 14% of 20% bijtelling. De rest wil je niet weten

      Login om te reageren
  2. the-budel-guy zegt

    12 september 2013 om 11:30

    Leuk, Maar waarom gebruiken jullie de foto’s van de pre-facelift??

    Login om te reageren
  3. 2800cc zegt

    12 september 2013 om 11:32

    Soort van BMW ultra dus..

    Login om te reageren
  4. melkkoe zegt

    12 september 2013 om 11:35

    Zo zonde! In dit soort auto’s hoort gewoon een 6-cilinder. Het freude am fahren kun je nu wel vergeten, en aan de RWD heb je ook niets met dit lage vermogen

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      12 september 2013 om 11:53

      @melkkoe: Helaas zijn de BMW managers ook gevallen voor de EU waan van CO2 uitstoot….

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      12 september 2013 om 11:54

      @melkkoe: Als die EU nu eens wat ging doen aan de uitstoot van de scheepvaart (zowel inland als zeegaand)…..

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        12 september 2013 om 12:17

        @406_v6: per ton getransporteerde goederen is die CO2 echt niks vergeleken met die van auto’s met gemiddeld 100kg mens aan boord. Wel is de scheepsvaart vervuilend wat betreft luchtkwaliteit maar dat is iets anders. En dan is er nog de vraag of al die goederen wel nodig zijn, maar dat is niet de schuld van de scheepvaart, maar JOU schuld (en die van ~1miljard anderen ;) ).

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 september 2013 om 12:43

      @melkkoe: in dit soort comfort sloepen heb je sowieso niks aan RWB, kost interieur ruimte, het RWD typische gedrag wordt door de elektronica weggefilterd en sportief wordt zo’n grote auto nooit. Het is puur conservatisme om in deze klasse RWB aan te bieden.

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        12 september 2013 om 22:12

        @mashell: Onzin, een grote Audi stuurt alsnog anders dan een BMW of zelfs een Mercedes. Je voelt dat je geduwd word in plaats van dat er getrokken wordt. Daarnaast is de besturing veel vrijer wanneer je wel sportief rijd, vaak hebben FWD gewoon de neiging om grip te verliezen wanneer je gas geeft in het uitacceleren van een bocht. Een RWD duwt toch meer de auto naar binnen dan dat ie naar buiten gaat. Maar goed, persoonlijke kwestie. Met 184pk kan je overigens ook leuk spelen :) sportief is het standaard onderstel ook weer niet, maar wel gebalanceerd.

        Login om te reageren
    • barney zegt

      12 september 2013 om 15:13

      @melkkoe: Waarom zonde? Die zes cilinders zijn nog steeds leverbaar dus als jij zo’n ding wil, dan kan dat. Als ik van de zaak een auto “moet” rijden en dit toch altijd in NL doe, dan is die 18 van BMW meer dan prima voor het 100km/h tuffen op onze snelwegen. Bijkomend voordeel is dat je cash bespaard en toch de luxe hebt van een 5. Als je écht hard wil rijden moet je maar een motor kopen. Heb je voor ~15k de performance van een Bugatti.

      Login om te reageren
  5. kapitein187 zegt

    12 september 2013 om 11:38

    Mooi ding die touring, informeren wat me lease opties zijn..

    Login om te reageren
  6. rickr zegt

    12 september 2013 om 11:50

    Prachtbak toch die Touring!?

    Login om te reageren
  7. stanoow zegt

    12 september 2013 om 11:59

    Nog een maandje en dan mogen wij hem ook ophalen! Wel eentje met M-pakket uiteraard.

    Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    12 september 2013 om 12:16

    Heerlijk, een beetje sarcasme op de vroege ochtend!

    Login om te reageren
  9. towi1989 zegt

    12 september 2013 om 12:19

    Toch apart, een FACElift, maar dan ook wijzigingen aan het interieur.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      12 september 2013 om 12:21

      @towi1989: Ik dacht trouwens dat er ook een compleet nieuw (7serie) instrumentenpaneel mogelijk is.

      Login om te reageren
  10. schellekens006 zegt

    12 september 2013 om 12:39

    520d rijd gewoon super… 518d waarschijnlijk ook wel, alleen die heeft wat last van het 518i syndroom van de E34. Type plaatjes er maar af dan…

    Login om te reageren
  11. Simpson zegt

    12 september 2013 om 16:27

    Zoals ik hier de reacties leest hebben de mensen liever een 530.

    Bij gelijk budget zou ik liever een 518 met opties hebben dan een 530 met het uitrustingsniveau van een Lada Niva. Het boeit mij niet wat er op het kofferdeksel staat.

    Login om te reageren
  12. Jantje_555 zegt

    12 september 2013 om 18:34

    geef mij dan maar een 335d ipv een 518d

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North