De revolutionair vernieuwde 5 Serie, als 520d

Auteur: , 41 Reacties

Zet de 'oude' F10 en de facelift naast elkaar en het is alsof je naar een eeneiige tweeling kijkt, maar toch zijn er enkele verschillen. Deze 520d is overigens niet de lichtste motorisering die beschikbaar komt.

BMW 520d facelift

Met de komst van de facelift introduceert BMW namelijk een 518d, met nóg lagere prestaties verbruikscijfers, speciaal voor hen die wel graag een dikke 5 Serie rijden, maar nooit haast hebben.

Van binnen is de grootste wijziging de nieuwe iDrive-controller, die nu ook aanraakfunctionaliteit heeft.




41 reacties

Oei..
Wat worden de specs van de 518?
@wouteraerox: Nou dat valt nog een beetje mee. 143 pk en 360 Nm, op een of andere manier gaat dat ding dan alsnog 0-100 in 9.6 en een top van 212 km/u. De 520d is trouwens wel een stuk sneller, 0-100 in 7.9, top 231 km/u.
@BeQuietAndDrive: inderdaad. Meer dan voldoende als men niet meer dan vlot wil rondkomen en vooral van het limousine comfort wil genieten.
@Onehp: Exact. Ik rijd nu 2,5 jaar in een 520d. Ben sneller dan de meeste auto’s, maar verbruik ook een slok minder en alle luxe van een 5 serie. 1200 kilometer op één tank is overigens geen uitzondering.
@BeQuietAndDrive: Tja, dan sukkel je naar Beek Auto Racing BV en daarna ben je best weer een pittig mannetje met een 518d.
@BeQuietAndDrive: een IbizaFr 2.0TDI van 1150kg heeft ook 143pk en 320Nm, maar haalt staandaard amper 200km/u. Vertel me eens, hoe een 518d van pakkumbeet 1700kg dat gaat doen. En binnen 9,6 naar de honderd lijkt me ook stug met zoon zwaar geval.
@TDI-goeroe: Andere versnellingsbak.
@TDI-goeroe: Ik geloof dat die 2.0 diesels van audi en BMW met 136 – 143 pk al een aantal jaar meegaan en inderdaad net onder de 10 seconden naar 100 ‘sprinten’. Jouw Seat doet er nog wel een seconde of anderhalve af, niet?
@bogey: vast wel ;) maar zo’n 5-serie weegt wel wat meer en dat kan een versnellingsbak niet compenseren, ook niet wat betreft topsnelheid.
@TDI-goeroe: Vooral betere aërodynamica, en die 8-bak van ZF doet ook zijn deel. Ook kan het liggen aan de verschillende loopcultuur van de motoren, als de 5 op een ander moment zijn piek haalt kan hij misschien net dat beetje langer doortrekken.
@TDI-goeroe: Die ZF versnellingsbak is een pareltje. Zit bij 80 al in de 3e versnelling dus de close gearing zorgt voor een snellere acceleratie. Daarnaast schakelt de bak ook nog eens erg snel, waardoor je nauwelijks schakeltijd verliest. De eerste drie overbrengingen van een Seat Ibiza FR 2.0 TDI is 1:3,769 -> 1,958 -> 1,257 en die van de BMW 518d met ZF automaat 1:4,17 -> 1:3,14 -> 1:2,11. Hoe hoger dat getal hoe lager de weerstand en zoals je ziet pakt de BMW hiermee, ondanks zijn gewicht en gebrek aan vermogen toch nog een redelijke acceleratietijd. VAG producten hebben altijd een hele lage overbrenging en daardoor krijg je een zuinigere auto, maar heel traag in opbouw van power. Een Polo TDI begint al te brommen dat ie koppel tekort komt bij in zijn 3 bij 50.. Zelfde geldt voor een vergelijkbare Ibiza
@bogey: bmw 2.0d heeft 184 pk hoor
@mikehks: Tegenwoordig wel, maar daar ging het momenteel niet over?
@TDI-goeroe: Kan van alles zijn, voornamelijk eindoverbrenging denk ik. Sowieso is er bijna geen enkele BMW te koop (afgezien van de i3 en de 114) die niet rond die 200 km/u of hoger zit qua topsnelheid. Enige efficiëntie van de gehele aandrijflijn kan ook nog een reden zijn, de optimalisatie bij BMW op dat vlak ligt erg hoog tegenwoordig.
@TDI-goeroe:
BMW badge?
@TDI-goeroe:
ws zit er op jouw ibiza motor maar 1 turbo en op de bmw motor 2 of 3 waardoor er veel minder “turbo lag” is en je betere sprinttijden haalt. topsnelheid zal wel iets van eindoverbrenging zijn, eerlijk gezegd vertrouw ik topsnelheidscijfers van bmw ook niet helemaal, in m’n 330xd heb ik nooit de aangegeven topsnelheid gehaald.
@super: zal wel niet goed zijn dan, mn vader zijn vorige 330d e46 kwam uit op 250 op de teller
@mikehks:
een e46 330d haalt volgens de specificaties geen 250km/h en heeft standaard tussen 180-200pk afhankelijk van het modeljaar. met 200pk haal je geen 250km/h dus zal wel iets mis zijn geweest met de kilometerteller van je vader of hij heeft hem laten tunen oid.
@super: Toch lopen die E46jes soms harder dan de opgegeven specs. Mijn top ligt tussen de 240 en 250, afhankelijk van de wind en de weg. Dan gaat het om 193pk.
@super: ik denk niet dat een 518d en 520d meer dan 1 turbo zal hebben.
@TDI-goeroe: En exact wat hebben topsnelheid en gewicht met elkaar te maken?
@SimonMc: nou, ik heb hier wel wat losgemaakt zeg… maar ik zal het even versimpelen: wie kan me ervan overtuigen dat je een auto met een rijklaargwicht van minimaal 1700kg met 143pk en 260Nm in 9,6sec naar de 100 sleurt en er een top van 212 échte km/u mee haalt? ik moet het eerst zelf meemaken en heb hem het liefst eerst op een rollenbank.
@wouteraerox: 14% of 20% bijtelling. De rest wil je niet weten
Leuk, Maar waarom gebruiken jullie de foto’s van de pre-facelift??
Soort van BMW ultra dus..
Zo zonde! In dit soort auto’s hoort gewoon een 6-cilinder. Het freude am fahren kun je nu wel vergeten, en aan de RWD heb je ook niets met dit lage vermogen
@melkkoe: Helaas zijn de BMW managers ook gevallen voor de EU waan van CO2 uitstoot….
@melkkoe: Als die EU nu eens wat ging doen aan de uitstoot van de scheepvaart (zowel inland als zeegaand)…..
@406_v6: per ton getransporteerde goederen is die CO2 echt niks vergeleken met die van auto’s met gemiddeld 100kg mens aan boord. Wel is de scheepsvaart vervuilend wat betreft luchtkwaliteit maar dat is iets anders. En dan is er nog de vraag of al die goederen wel nodig zijn, maar dat is niet de schuld van de scheepvaart, maar JOU schuld (en die van ~1miljard anderen ;) ).
@melkkoe: in dit soort comfort sloepen heb je sowieso niks aan RWB, kost interieur ruimte, het RWD typische gedrag wordt door de elektronica weggefilterd en sportief wordt zo’n grote auto nooit. Het is puur conservatisme om in deze klasse RWB aan te bieden.
@mashell: Onzin, een grote Audi stuurt alsnog anders dan een BMW of zelfs een Mercedes. Je voelt dat je geduwd word in plaats van dat er getrokken wordt. Daarnaast is de besturing veel vrijer wanneer je wel sportief rijd, vaak hebben FWD gewoon de neiging om grip te verliezen wanneer je gas geeft in het uitacceleren van een bocht. Een RWD duwt toch meer de auto naar binnen dan dat ie naar buiten gaat. Maar goed, persoonlijke kwestie. Met 184pk kan je overigens ook leuk spelen :) sportief is het standaard onderstel ook weer niet, maar wel gebalanceerd.
@melkkoe: Waarom zonde? Die zes cilinders zijn nog steeds leverbaar dus als jij zo’n ding wil, dan kan dat. Als ik van de zaak een auto “moet” rijden en dit toch altijd in NL doe, dan is die 18 van BMW meer dan prima voor het 100km/h tuffen op onze snelwegen. Bijkomend voordeel is dat je cash bespaard en toch de luxe hebt van een 5. Als je écht hard wil rijden moet je maar een motor kopen. Heb je voor ~15k de performance van een Bugatti.
Mooi ding die touring, informeren wat me lease opties zijn..
Prachtbak toch die Touring!?
Nog een maandje en dan mogen wij hem ook ophalen! Wel eentje met M-pakket uiteraard.
Heerlijk, een beetje sarcasme op de vroege ochtend!
Toch apart, een FACElift, maar dan ook wijzigingen aan het interieur.
@towi1989: Ik dacht trouwens dat er ook een compleet nieuw (7serie) instrumentenpaneel mogelijk is.
520d rijd gewoon super… 518d waarschijnlijk ook wel, alleen die heeft wat last van het 518i syndroom van de E34. Type plaatjes er maar af dan…
Zoals ik hier de reacties leest hebben de mensen liever een 530.

Bij gelijk budget zou ik liever een 518 met opties hebben dan een 530 met het uitrustingsniveau van een Lada Niva. Het boeit mij niet wat er op het kofferdeksel staat.
geef mij dan maar een 335d ipv een 518d

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).