• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-Klasse

Auteur: sir_smokalot, gepost 19 november 2012 om 15:50 – 48 Reacties

Afbeelding De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-KlasseAfbeelding De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-KlasseAfbeelding De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-KlasseAfbeelding De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-KlasseAfbeelding De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-KlasseAfbeelding De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-KlasseAfbeelding De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-KlasseAfbeelding De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-KlasseAfbeelding De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-KlasseAfbeelding De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-KlasseAfbeelding De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-KlasseAfbeelding De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-KlasseAfbeelding De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-KlasseAfbeelding De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-KlasseAfbeelding De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-KlasseAfbeelding De technische snufjes van de nieuwe Mercedes S-Klasse

Mercedes S-Klasse achter opblaas-A-Klasse
Op het gebied van technologische vernieuwing heeft de Mercedes S-Klasse een naam hoog te houden, dus de lat ligt hoog voor de nieuwe generatie. Voor de onthulling (Genève 2013) worden gedoseerd allerhande details vrijgegeven. Een overzicht.

Speciaal om alle innovaties uit te lichten, organiseerde Mercedes-Benz een TecDay, waarop al het nieuws onder de noemer “Intelligent Drive” werd uitgelicht. De meeste zaken zijn uiteraard doorontwikkelingen van reeds bekende systemen, die we ook bij de concurrentie vinden. We zetten de hoofdpunten onvertaald onder elkaar:

  • DISTRONIC PLUS with Steering Assist helps the driver to guide the vehicle in its lane and can even follow the vehicle in front in slow-moving traffic automatically.
    For the first time, the Brake Assist system BAS PLUS with Cross-Traffic Assist is able to detect cross traffic and also pedestrians, and if necessary boost the braking power applied by the driver accordingly.
  • PRE-SAFE® Brake can detect pedestrians and initiate autonomous braking to avoid a collision at speeds up to 50 km/h.
  • PRE-SAFE® PLUS can recognise an imminent rear-end collision, prompting the PRE-SAFE® system to trigger occupant protection measures. It can also firmly apply the stationary vehicle’s brakes in the event of a rear-end collision to prevent secondary accidents.
  • With PRE-SAFE® Impulse, the driver and front passenger are pulled away from the direction of impact by their seat belts at an early phase of the crash before the resulting occupant deceleration starts to increase. This can substantially reduce the risk and severity of injuries in a frontal collision.
  • Active Lane Keeping Assist can detect oncoming traffic and when the adjacent lane is not clear, and prevent the vehicle from leaving its lane unintentionally by applying the brakes on one side.
  • Adaptive Highbeam Assist PLUSallows the main-beam headlamps to be kept on permanently without dazzling traffic by masking out other vehicles in the beams’ cone of light.
  • Night View Assist PLUS can alert the driver to the potential danger posed by pedestrians or animals in unlit areas in front of the vehicle by automatically switching from the speedometer display to a crystal-sharp night view image and highlighting the source of danger. A spotlight function is furthermore able to flash at pedestrians detected ahead.
  • ATTENTION ASSISTcan warn of inattentiveness and drowsiness in an extended speed range and notify the driver of their current state of fatigue and the driving time since the last break, as well as offering an adjustable sensitivity setting.

In feite komt het er op neer dat de auto van de toekomst volledig volgehangen wordt met sensoren, die, wanneer nodig de auto de opdracht geven het heft in handen te nemen. Want: hoe goed je jezelf ook vindt rijden, je bent nooit sneller dan een computer.

Of deze innovaties ook gruwelijke verkeersdrama’s zoals afgelopen weekend op de Duitse A5 kunnen voorkomen, dat is maar de vraag, maar onder normalere omstandigheden zal de preventieve werking absoluut zijn vruchten afwerpen.

In de gallery vind je een aantal actiefoto’s van een nog gecamoufleerde S-Klasse, en daarnaast een aantal handige sheetjes met uitleg. Uiteraard kosten deze technologieën in eerste instantie relatief veel geld, maar dat is altijd zo met nieuwe technologieën. Geef het de tijd, en het sijpelt door naar de lagere segmenten.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Nieuwe Mercedes G-klasse 4X4² verbergt zich niet langer
    Nieuwe Mercedes G-klasse 4X4² verbergt zich niet langer
  • Nieuwe Mercedes G-Klasse W464 is stiekem stokoud
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, s-klasse, Techniek

Vorig bericht: « ‘Groen licht voor Audi Q8’
Volgend bericht: Volvo S60 Polestar: Rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. lambo4all zegt

    19 november 2012 om 16:23

    Ben erg benieuwd naar de nieuwe S klasse, toch toonaangevend in het luxe segment!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      19 november 2012 om 20:15

      @lambo4all:
      Inderdaad een ideale auto voor iemand die niet kan rijden….

      Login om te reageren
  2. wimpster zegt

    19 november 2012 om 16:24

    “PRE-SAFE® PLUS can recognise an imminent rear-end collision, prompting the PRE-SAFE® system to trigger occupant protection measures. It can also firmly apply the stationary vehicle’s brakes in the event of a rear-end collision to prevent secondary accidents.”

    Werkt dat ook als ik het aan zie komen en snel een andere strook op wil duiken? Of is het dan “Computer Says No…”?

    Login om te reageren
    • SCscreamGT2 zegt

      19 november 2012 om 18:14

      @wimpster: Ik denk dat het systeem pas reageert als het achteropkomende voertuig al enkele meters verwijderd is van de auto.

      Login om te reageren
  3. E320cdi zegt

    19 november 2012 om 16:25

    Dit soort veiligheidsverbeteringen vind ik alleen maar goed. Wat zonde van de witte E46 M3 bij dat drama op de A5. Maar waarom rijdt iemand spook? Dan ben je toch gek…

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      19 november 2012 om 16:51

      @E320cdi:
      6 doden en jij hebt het over een schijt BMW die total-loss is?
      Waar zit jouw verstand?

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        19 november 2012 om 17:18

        @desjonnies: dit is Auto-blog..niet ‘meehuilblog’…of waren het alle 6 familieleden van je ?!

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          19 november 2012 om 21:28

          @Megakix: E320cdi heeft wel een punt… jouw reactie slaat verder nergens op.

          Login om te reageren
          • Megakix zegt

            20 november 2012 om 09:46

            @406_v6: grinnik, die Peug van jou wil weer n’s niet starten joh ?

            Login om te reageren
        • paradigma zegt

          20 november 2012 om 01:09

          @Megakix: zeer mislukte poging om grappig uit de hoek te komen en onvolwassen bovendien. De reactie in kwestie is ook erg ongepast.

          Login om te reageren
          • Megakix zegt

            20 november 2012 om 09:43

            @paradigma: …ik heb nog wat witte kaarsjes liggen…voor je volgende trommeloptochtje ;)

            Login om te reageren
  4. E320cdi zegt

    19 november 2012 om 16:28

    Overigens: de opblaas auto is een B-klasse!

    Login om te reageren
    • mercs zegt

      19 november 2012 om 16:37

      @E320cdi: Nee, het is een opblaasauto, geen B-klasse….

      Login om te reageren
      • E320cdi zegt

        19 november 2012 om 16:37

        @mercs: touché…

        Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        19 november 2012 om 21:29

        @mercs: De “B” van Blasen…. ??

        Login om te reageren
  5. mercs zegt

    19 november 2012 om 16:36

    Ik vind het altijd bijzonder wat voor innovaties ze bedenken. Maar die grootlicht assistent lijkt mij weinig bijzonders. Cadillac had het al in de jaren 60, zij het wat minder computer gestuurd.

    Login om te reageren
    • blownbird79 zegt

      19 november 2012 om 18:30

      @mercs: euh… 1953 had Cadiilac dat al.
      Heb onlangs een leuke advertentie van GM’s Eyetronic op de kop weten te tikken.

      Login om te reageren
  6. nasty zegt

    19 november 2012 om 16:38

    Weer zoveel extra electronica wat kapot kan gaan :-/

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      19 november 2012 om 17:16

      @nasty: bij Mercedes S-klasse gaat het niet kapot. Je bent in de war met Renault Laguna.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        19 november 2012 om 17:52

        @eklasse: Bijzonder ironisch dat iemand met als nickname ” e klasse” zoiets zegt !

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          19 november 2012 om 21:31

          @SimonMc: Bij de E-klasse ging/gaat het niet kaputt, ist nür ein Fehlerhaftes Teil, dus in zoverre is de redenatie van eklasse wel te volgen.. :-))

          Login om te reageren
  7. gast zegt

    19 november 2012 om 16:42

    grappig, zal wel te vaak zijn mislukt vandaar dat ze een opblaas auto genomen hebben.

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      19 november 2012 om 16:50

      @gast: Wat te denken van veiligheid t.o.v. de werknemers om botsingen te voorkomen?

      Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      19 november 2012 om 16:56

      @gast: Du bist feeble-minded..

      Login om te reageren
    • sdk16420 zegt

      19 november 2012 om 17:33

      @gast: *volvo*

      Login om te reageren
    • paradigma zegt

      20 november 2012 om 01:13

      @gast: daarom noemen ze het ook testen

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      20 november 2012 om 09:52

      @gast: Bij de vorige waren ze vergeten het systeem aan te zetten met de persintro. Daardoor klapte hij vol op de auto die hij had moeten ontwijken.

      Login om te reageren
  8. mark88 zegt

    19 november 2012 om 16:43

    Jaaa, stopt u maar 25 airbags er in..

    Login om te reageren
  9. bsxc2 zegt

    19 november 2012 om 17:04

    Ik hoop dat deze S-klasse toch iets minder problemen heeft met de elektronika, iets wat bij de W220/W221 toch vaak problemen gaf.

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      19 november 2012 om 17:44

      @bsxc2: Welke problemen zoal bij de W221 dan? De W220 heb ik geen ervaring mee.

      Login om te reageren
      • bsxc2 zegt

        19 november 2012 om 18:49

        @C220AMG: 7G-tronic,stuurbekrachtingspomp en stuurhuis, brandstofsysteem, airco en draagarmen etc.

        Login om te reageren
        • C220AMG zegt

          19 november 2012 om 19:00

          @bsxc2: Apart, hier 0 problemen gehad… 320cdi 4-matic W221 uit 2007

          Login om te reageren
  10. Orichy zegt

    19 november 2012 om 17:21

    Al die technische snufjes zijn maar vervelend, ik wil zelf rijden.

    Login om te reageren
  11. Megakix zegt

    19 november 2012 om 17:21

    Een S-klasse (schitterende auto!) wordt over het algemeen alleen gereden door mannen, die uitermate rustig rijden. Nu worden alle safety-systems in deze auto opgehangen…terwijl ze waarschijnlijk niet gebruikt hoeven / zullen worden. Behalve dat ‘achteroprij-detectie-systeem’…want ze kruipen werkelijk zó langzaam door het Hollandse landschap…
    Overigens wel altijd impressive hoe ze de S-klasse voorzien van de nieuwste technologie !

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      19 november 2012 om 17:46

      @Megakix: Iets met kam en scheren? In dat geval rijden de hyundai’tjes ook nooit door…

      Login om te reageren
      • Bartholomeo zegt

        19 november 2012 om 20:09

        @C220AMG: Deze, en Opel Meriva, Opel Agila,Opel Vectra, Mercedes A en B klasse, Toyota Yaris-Aygo-auris, Suzuki Wagon-R – Alto, Nissan Micra….
        Deze kan ik zo direct opnoemen maar er zijn er nog veel meer!
        Beetje alle auto’s waar oude mensen proberen mee rond te rijden.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          19 november 2012 om 20:21

          @Bartholomeo:
          Porsche 911?

          Login om te reageren
    • koenmb zegt

      20 november 2012 om 13:43

      @Megakix: Rijke en druk bezette zakenmensen kopen meestal in dit segment. Die hebben meestal veel aan hun hoofd en zijn dus redelijk verstrooid in het verkeer, dan komen deze veiligheidsnufjes zeker van pas.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        21 november 2012 om 10:15

        @koenmb: goed verwoord kerel !

        Login om te reageren
    • epimetheus zegt

      18 januari 2013 om 15:55

      @Megakix: Wel eens in een S klasse gereden? Is niet echt een auto die uitnodigt om hard te rijden. Wat ook eigenlijk niet hoeft, je hebt geen haast om een S-klasse te verlaten, zit heerlijk, rijdt heerlijk!

      Zou op mijn oude dag gerust een S-klasse willen rijden.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        18 januari 2013 om 17:12

        @epimetheus: ja, wel eens in meegereden, zeer fijne auto. Vreemd dat er dan toch zoveel S63 en S65 worden verkocht :)

        Login om te reageren
        • epimetheus zegt

          24 januari 2013 om 10:09

          @Megakix: Ja en dat is dus het verschil. Een standaard S-klasse nodigt niet uit om hard te rijden.. Pak er een AMG bij en je zit in een andere klasse denk ik. Die mag je niet vergelijken met elkaar.

          Login om te reageren
  12. JH zegt

    19 november 2012 om 17:52

    Ik zal eens een mail sturen naar de heer spee en de overheid, dat ze iedereen in Nederland een S Klasse moeten laten rijden ben je meteen van alle verkeers doden en ongelukjes af. Gaan alle verzekeraars ook failliet :P

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      19 november 2012 om 21:32

      @JH: Herr Spee hat schön ein Neues S bestellt.

      Login om te reageren
  13. SimonMc zegt

    19 november 2012 om 17:54

    Aan het lijstje te zien, ga je meer remmen dan rijden blijkbaar.

    Login om te reageren
  14. bigcar zegt

    19 november 2012 om 19:11

    ik kan helemaal niks opmaken uit de bovenstaande quote.. (kan aan dyslexie liggen?) maar het valt me op dat er (volgens mij) met geen enkele woord word gerept over bijvoorbeeld de airbag die aan de voorkant, onder de motor van de auto zit die vlak voor een onvermijdelijke botsing openklapt om de auto in zo’n hoek te brengen dat kreukelzone de klap zo optimaal mogelijk verwerkt, of over de sensoren (welke voor de voorwielen, onder de voorbumper, gemonteerd zijn) die ervoor zorgen dat de vering de hobbel op zo’n manier absorbeert dat de inzittenden helemaal niets merken. dat soort dingen wil ik weten / lezen, niet over allemaal kut systemen met rare afkortingen waar we toch geen ene bal van snappen.

    Login om te reageren
  15. HDM zegt

    19 november 2012 om 20:02

    Dus de rem airbag onder de motor van de ESF2009 heeft het niet gehaald? Balen xD

    Login om te reageren
  16. mrr zegt

    19 november 2012 om 21:58

    Ik zie een nieuw spelletje om te spelen met de S-klasse!
    ‘PRE-SAFE PLUS: When a hazardous situation is detected, the system warns the driver of the vehicle behind by means of hazard warning lights flashing at a high frequency’.
    Bij elke nieuwe S-klasse even kijken hoe hard je aan moet komen zetten om ’t systeem in paniek modus te laten gaan. Wel uiteindelijk op tijd remmen, natuurlijk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North