• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Mercedes G-Klasse W464 is stiekem stokoud

Auteur: Loek, gepost 2 oktober 2021 om 12:05 – 8 Reacties

Na W463 komt W464 toch? De W464 is namelijk zeker niet een vernieuwde versie van ons aller favoriet, de Mercedes G-Klasse.

Generatiecodes van fabrikanten zijn vaak tamelijk random. Het is zeker niet zo dat de tweede generatie BMW 3 Serie E31 heet, dat is namelijk de 8 Serie. Het werd E36, wat daarna E46 werd. Ook bij Mercedes was het eerst niet helemaal duidelijk waarom W126 nou ineens W140 werd bijvoorbeeld.

Duidelijkere namen

Tegenwoordig is het in ieder geval bij Mercedes weer lekker simpel. Neem de C-, E- en S-Klasse. Die begonnen allemaal met W2xx en kregen vervolgens een gerangschikt cijfer (W20x voor de C, W21x voor de E en W22x voor de S). Na W201 kwam W202 om nu bij W206 uit te komen, datzelfde geldt voor de E-Klasse van W210 tot W213 en de S-Klasse ook.

Mercedes G-Klasse W464

Waarom dit geneuzel over nummertjes? Om bij de orde van de dag te komen. Want als een Mercedes een W-nummer krijgt dat eentje hoger is dan zijn voorganger, weet je dat het directe voorouders zijn. Dus wanneer Mercedes de W464 onthult, zou je denken dat het een opvolger is voor de W463, wat de huidige generatie G-Klasse is.

Het is echter bepaald geen vernieuwde versie. Sterker nog: aan de vorm van de grille te zien is het zelfs een oudere versie. Maar het is echt een Mercedes G-Klasse W464. Dat terwijl hij gebaseerd is op de oude W463, de versie die sinds 1979 gebouwd werd. En dan niet eens met de uiterlijke wijzigingen van de facelift in de jaren ’10. Het is dan ook het absolute minimum wat een G-Klasse je kan bieden.

Goedkoper

De Mercedes G-Klasse W464 komt alleen als G350d. Hij krijgt daarmee een drieliter zes-in-lijn diesel mee die 249 pk en 600 Nm levert. Een mindere versie van de 330 pk sterke G400d. De W464 is beduidend goedkoper gebouwd, met enkel LED-koplampen om wat moderner te lijken. Verder is alles oud, gestript, niks wat je niet nodig hebt. Wel wat je wél nodig hebt om je mannetje te staan in het onverharde: verhoogde veren en een snorkel.

Niet voor jou

Dan klinkt de Mercedes G-Klasse W464 ineens als de G-Klasse die we hadden moeten hebben in plaats van de G400d Professional. Daar zit het addertje onder het gras: je kunt hem niet kopen. De W464 is uitsluitend bedoeld als defensiematerieel, of als reddingsvoertuig voor speciale gebieden. Die hebben natuurlijk zo weinig mogelijk luxe nodig en bewezen techniek die het gewoon blijft doen is altijd een mooie bonus. Ideaal dus.

De mogelijkheid wordt open gehouden om de Mercedes G-Klasse W464 aan te bieden als een extra basale versie van de G Professional. Als een soort Ineos Grenadier-concurrent. Voor nu mag je echter alleen een Mercedes G-Klasse W464 kopen als je Hoofd Inkoop Defensiematerieel bent. Zijn onze Amaroks al aan vervanging toe?

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Nieuwe Mercedes G-klasse 4X4² verbergt zich niet langer
    Nieuwe Mercedes G-klasse 4X4² verbergt zich niet langer
  • Nieuwe G-klasse 4x4² gaat los in de sneeuw [video]
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse

Nieuwste artikelen

  • Elektrische 4 Serie troeft vanaf nu de M4 CS af
  • Van deze wegen hoef je voorlopig niet weg te blijven! Ik herhaal…
  • Dit is de meest waardevaste auto van Nederland
  • Mede hierom krijgen we nooit gepersonaliseerde kentekens
FacebookTweetPinLinkedIn

g-klasse, leger, Mercedes

Vorig bericht: « Video – gast draagt geen gordel, gaat over de kop
Volgend bericht: Ga veilig de winter in met de goedkoopste AWD sportwagen »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    2 oktober 2021 om 12:16

    Kijk, dìt is nou de bedoeling. Een G-Klasse is toch het allercoolst als het een echt werkpaard is. Vergeet die monsterlijke rijdende handtasjes met veel te grote velgen, niet-terreinwaardige banden en veel te veel vermogen en laat de G-Klasse weer cool worden.

    Login om te reageren
    • carsandcoffee zegt

      2 oktober 2021 om 19:06

      @vaakbenjetebang: Eens. De meeste kolossen komen op een nat grasveld al niet meer weg :D

      Login om te reageren
  2. thjvanvlerken zegt

    2 oktober 2021 om 12:45

    Gaaf ding!

    Login om te reageren
  3. spidermann zegt

    2 oktober 2021 om 14:04

    Maar wat kost zo’n G?

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      2 oktober 2021 om 19:35

      @spidermann: daar ben ik ook wel benieuwd naar. Zou hem wel op grijs kenteken willen.

      Login om te reageren
  4. Donstil zegt

    2 oktober 2021 om 14:25

    Tof. Ik wil hem dan van buiten zo en onder het plaatwerk gewoon als G63.

    Login om te reageren
  5. avdb55 zegt

    2 oktober 2021 om 15:19

    Of de Amaroks al aan vervanging toe zijn weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er binnen defensie altijd weer mensen opstaan die denken dat er mogelijkheden zijn om voertuigen in te delen in high -operational en vredesgebruik. Dat zagen we toen de Munga het niet deed – toen haalden we de Nekaf weer op en kochten we wat DAF 66YA erbij – en toen de LandRover verrot bleek – toen zeiden we tegen de aalmoezenier en de predikant dat ze het wel met 1 auto konden doen en de ordonnans kreeg ipv een LandRover een Moto Guzzi.
    Maar de MB 290GD is van 1991 en er rijden er nog bijna 1.000 rond. Ik verwacht niet dat dat over iets meer dan 20 jaar nog zo zal zijn met de Amarok.
    Defensie hoeft niet altijd dat te kopen wat het goedkoopste is in aanschaf. Verwachte gebruikskosten mag je gewoon meerekenen in de beslissing. Anders zou defensie in 1990 gekozen hebben voor de UMM.

    Login om te reageren
  6. avdb55 zegt

    3 oktober 2021 om 21:58

    Ik zie nog de oude body!
    Ik kan op de foto’s niet zien of de starre vooras er nog onder zit, maar dat lijkt me aannemelijker dan de onafhankelijke wielophanging.
    Super,

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North