Na W463 komt W464 toch? De W464 is namelijk zeker niet een vernieuwde versie van ons aller favoriet, de Mercedes G-Klasse.
Generatiecodes van fabrikanten zijn vaak tamelijk random. Het is zeker niet zo dat de tweede generatie BMW 3 Serie E31 heet, dat is namelijk de 8 Serie. Het werd E36, wat daarna E46 werd. Ook bij Mercedes was het eerst niet helemaal duidelijk waarom W126 nou ineens W140 werd bijvoorbeeld.
Duidelijkere namen
Tegenwoordig is het in ieder geval bij Mercedes weer lekker simpel. Neem de C-, E- en S-Klasse. Die begonnen allemaal met W2xx en kregen vervolgens een gerangschikt cijfer (W20x voor de C, W21x voor de E en W22x voor de S). Na W201 kwam W202 om nu bij W206 uit te komen, datzelfde geldt voor de E-Klasse van W210 tot W213 en de S-Klasse ook.
Mercedes G-Klasse W464
Waarom dit geneuzel over nummertjes? Om bij de orde van de dag te komen. Want als een Mercedes een W-nummer krijgt dat eentje hoger is dan zijn voorganger, weet je dat het directe voorouders zijn. Dus wanneer Mercedes de W464 onthult, zou je denken dat het een opvolger is voor de W463, wat de huidige generatie G-Klasse is.
Het is echter bepaald geen vernieuwde versie. Sterker nog: aan de vorm van de grille te zien is het zelfs een oudere versie. Maar het is echt een Mercedes G-Klasse W464. Dat terwijl hij gebaseerd is op de oude W463, de versie die sinds 1979 gebouwd werd. En dan niet eens met de uiterlijke wijzigingen van de facelift in de jaren ’10. Het is dan ook het absolute minimum wat een G-Klasse je kan bieden.
Goedkoper
De Mercedes G-Klasse W464 komt alleen als G350d. Hij krijgt daarmee een drieliter zes-in-lijn diesel mee die 249 pk en 600 Nm levert. Een mindere versie van de 330 pk sterke G400d. De W464 is beduidend goedkoper gebouwd, met enkel LED-koplampen om wat moderner te lijken. Verder is alles oud, gestript, niks wat je niet nodig hebt. Wel wat je wél nodig hebt om je mannetje te staan in het onverharde: verhoogde veren en een snorkel.
Niet voor jou
Dan klinkt de Mercedes G-Klasse W464 ineens als de G-Klasse die we hadden moeten hebben in plaats van de G400d Professional. Daar zit het addertje onder het gras: je kunt hem niet kopen. De W464 is uitsluitend bedoeld als defensiematerieel, of als reddingsvoertuig voor speciale gebieden. Die hebben natuurlijk zo weinig mogelijk luxe nodig en bewezen techniek die het gewoon blijft doen is altijd een mooie bonus. Ideaal dus.
De mogelijkheid wordt open gehouden om de Mercedes G-Klasse W464 aan te bieden als een extra basale versie van de G Professional. Als een soort Ineos Grenadier-concurrent. Voor nu mag je echter alleen een Mercedes G-Klasse W464 kopen als je Hoofd Inkoop Defensiematerieel bent. Zijn onze Amaroks al aan vervanging toe?
vaakbenjetebang zegt
Kijk, dìt is nou de bedoeling. Een G-Klasse is toch het allercoolst als het een echt werkpaard is. Vergeet die monsterlijke rijdende handtasjes met veel te grote velgen, niet-terreinwaardige banden en veel te veel vermogen en laat de G-Klasse weer cool worden.
carsandcoffee zegt
@vaakbenjetebang: Eens. De meeste kolossen komen op een nat grasveld al niet meer weg :D
thjvanvlerken zegt
Gaaf ding!
spidermann zegt
Maar wat kost zo’n G?
JanJansen zegt
@spidermann: daar ben ik ook wel benieuwd naar. Zou hem wel op grijs kenteken willen.
Donstil zegt
Tof. Ik wil hem dan van buiten zo en onder het plaatwerk gewoon als G63.
avdb55 zegt
Of de Amaroks al aan vervanging toe zijn weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er binnen defensie altijd weer mensen opstaan die denken dat er mogelijkheden zijn om voertuigen in te delen in high -operational en vredesgebruik. Dat zagen we toen de Munga het niet deed – toen haalden we de Nekaf weer op en kochten we wat DAF 66YA erbij – en toen de LandRover verrot bleek – toen zeiden we tegen de aalmoezenier en de predikant dat ze het wel met 1 auto konden doen en de ordonnans kreeg ipv een LandRover een Moto Guzzi.
Maar de MB 290GD is van 1991 en er rijden er nog bijna 1.000 rond. Ik verwacht niet dat dat over iets meer dan 20 jaar nog zo zal zijn met de Amarok.
Defensie hoeft niet altijd dat te kopen wat het goedkoopste is in aanschaf. Verwachte gebruikskosten mag je gewoon meerekenen in de beslissing. Anders zou defensie in 1990 gekozen hebben voor de UMM.
avdb55 zegt
Ik zie nog de oude body!
Ik kan op de foto’s niet zien of de starre vooras er nog onder zit, maar dat lijkt me aannemelijker dan de onafhankelijke wielophanging.
Super,