De teloorgang van de LPG-auto is een feit

Auteur: , 84 Reacties

Gas tanken, wie doet het nog?

De teloorgang van de LPG-auto is een feit

Steeds minder automobilisten, zo blijkt uit de meest recente LPG-inbouwcijfers. Volgens branchevereniging Bovag zijn er tot oktober 20 procent minder LPG-installaties ingebouwd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Sterker nog, men laat gasinstallaties massaal weer uitbouwen. In cijfers betekent dit dat er nu nog maar 173.151 auto’s met een gasinstallatie zijn (althans, op kenteken, zwartgasrijders worden niet meegerekend worden). Begin januari waren dat er nog 191.000.

De populariteit van LPG is al enige jaren aan het afnemen, maar dankzij een regering die wat miljoenen poogde te besparen door de MRB-vrijstelling van oldtimers aan banden te leggen, worden deze oudjes in rap tempo ontdaan van hun gasinstallaties. Immers, op LPG zijn ze duurder in de wegenbelasting dan op benzine.

“Die oldtimers reden milieuvriendelijk op gas, en gaan nu dus weer voor vervuiling zorgen”, aldus de voorzitter van de enigszins bevooroordeelde Stichting Autogas Nederland. Een opmerking waar genoeg kanttekeningen bij te plaatsen zijn, maar ze hebben absoluut een punt. Want waar de regering zich blind staart op het fluffen van elektro- en hybride-auto’s, wordt de uiterst schone LPG-brandstof genegeerd.

Oh, als verontwaardigde LPG-schraper wraak nemen op de Staat doe je zo.

Fotocredit: @jeffreyderuiter



84 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
De laatste keer dat ik gas getankt heb moet ergens in het midden van de jaren 80 geweest zijn, daarna stapte m’n ouwe heer over op diesel..
Ik zag bij RTLautodrama van der Bilt met z’n 456 op gas.Goeie gast en veel zaken mee gedaan maar dat snapte ik echt niet.Ik voelde me al voor (dubbel) voor lul staan als ik af en toe een Spark Bi-Fuel moest aftanken voor een proefrit.Het enige wat bij mij op gas draait is de SMEG die in de keuken staat.
@sydney:
Ach, ik had ooit een buurman met een Rolls op gas, krenten heb je in alle soorten en maten..
@tupperware: Dat is het ook.Wat ik hier wel vaker roep; het mag allemaal niets kosten.Prima,moet iedereen zelf weten maar ik zou er doodmoe van worden.
@sydney: waarom sta je voor lul als je lpg tankt? Omdat dat goedkoper is?
@hplh: Nee hoor.Een LPG tank laten plaatsen kost immers al een hoop geld.Ik hou er simpelweg gewoon niet van een hoop gedoe en dubbel tanken om een paar centen uit te kunnen besparen.Bij een dikke Amerikaan snap het.Bij een kleine Koreaan om geen wegenbelasting te betalen absoluut niet.
@sydney: dubbel tanken?
Volgens mij hoef je maar 1x per jaar ongeveer benzine te tanken.
En een hoop geld valt trouwens best mee.
Als je 20000 km rijd heb je m terug verdiend
@sydney: Ik heb een E63 650i op lpg en een E60 530d. De brandstofkosten zijn nagenoeg gelijk maar je kunt zelf wel bedenken wat (veel) leuker rijdt. De 650i heeft een lpg-tank waar ruim 80 liter in gaat dus de actieradius is ook geen probleem. Prins VSI rijdt absoluut betrouwbaar. Ik heb in 115.000km nog nooit serieuze issues gehad en ik doe ook nagenoeg niets aan de installatie (een keertje een filter laten wisselen en dat is het wel).

Ik snap werkelijk niet waarom niet meer mensen op lpg rijden. Je rijdt heel betaalbaar een dikke V8. Qua extra onderhoudskosten ten opzichte van een schrale viercilinder stelt het weinig voor (er gaat wat meer olie en bougies in maar dan ben je er ook wel klaar mee).

Helaas gaat rijden op lpg moeilijker bij nieuwere auto’s met directe benzineinspuiting.
@hplh: omdat je dan op vermogen inlevert, laat dat nou net een van de stokpaardjes van Ferrari zijn.
@sydney: Ik vind er niks mis mee om op LPG te rijden. Snap niet waarom je dan voor lul zou staan.
Dat een oldtimer op gas schoon rijdt is fabeltje. De nox uitstoot is bizar hoog bij die ouwe stinkbakken. Maar iedereen kakelt elkaar maar wat na als het argument helpt in relatie tot het kattengejank over die mrb vrijstelling. Feit is dat LPG i.c.m. MRB vrijstelling uitlokte dat men verleid werd om zo’n auto dagelijks in te zetten en er stevig wat kilometers mee te maken.
@parker: NOx uitstoot hoger dan op benzine? Ik dacht dat lpg juist kouder verbrand?
@parker: het is sowieso schoner dan wanneer je zo’n auto op benzine of diesel rijdt. En als je zegt dat je liever helemaal geen oldtimers meer ziet, beschouw ik je niet als autoliefhebber. Het was een goed middel om dit soort auto’s meer op de weg te zien.
Ik heb een hekel aan LPG.
Lekker goedkoop rijden in een oldtimer op LPG en dan zeggen dat je ook aan het milieu denkt vind ik ook bullshit. Nu dat ook lekker belast wordt begrijpen sommige mensen niet waarom. “Het is toch schoner dan benzine?” Denk je dat ze je in Nederland voor goedkoop auto laten rijden? Haal maar een Aygo als je niks wil betalen voor een auto of pak de fiets.
@Homer55: een LPG oldtimer stoot 30% minder NOX uit op LPG dan op Benzine
@Homer55: dus jij ziet liever een Aygo dan een oldtimer op LPG? LPG is schoon, oldtimers zijn mooi, combineer die twee en je hebt een goede auto. Maakt natuurlijk geen pepernoot of mensen het voor het milieu, of voor het geld doen.
@guusboum: auto’s van – 25 jaar oud stoten 15 tot 30 keer meer schadelijke gassen de lucht in de dan nieuwe wagens. Dus hoeveel schoner het ook is om op gas te rijden, je stoot nog altijd het equivalent uit van hedendaagse 3 ferrari’s.. Zwaar gelul dus dat het millieuvriendelijker is dan een aygo.
@lambo4all:
Waarom zo agressief?
@lambo4all: ververs eens olie van een auto die op lpg rijdt en dan een auto de op benzine rijdt. Heb oldtimers gezien die nooit op benzine hebben gereden en zelfs na 25.000 kilometer is de motorolie blank. Dat lukt zelfs bij een aygo niet. Het geeft aan hoe schoon lpg is
@ Sydney
Je staat al voor lul met je laatste opmerking!
@donald:
idd. Je neemt geen SMEG, je neemt een Boretti !
@desjonnies: Een Boretti is voor degene die wel hetzelfde fornuis als de buren willen hebben maar eigenlijk niet kunnen koken. ;)
@desjonnies: Wist je dat Boretti gewoon een Nederlands merk is? Allemaal sjiekdoenerij met zo’n Italiaanse naam.
@madvillain: klopt ze kopen al jaren de fornuizen in in itslie en rebadgen , man is ook schathemeltje rijk
@madvillain: ’t is zelfs nog erger het merendeel van Boretti komt gewoon uit China. De inspiratie voor de naam van het merk zijn de initiatiefnemers: “Bob” en “Hetty” geweest… zeg het heel snel achter elkaar en dan heb je…
@desjonnies: want? Boretti is beter? , pure onzin zijn gewoon dezelfde fornuizen alleen 3 ruggen goedkoperr
@donald: Natuurlijk.Ziggo al opgezegd?
@donald: en wat daarvoor stond
@sydney: Als je je serieus voor lul voelt staan bij het tanken van LPG heb je volgens mij andere problemen…

En wij rijden sinds een aantal maanden op LPG. Het was of kijken voor een nieuwe auto, of een deel van dat geld in een LPG installatie stoppen. Scheelt ons zo’n 1600 euro per jaar, inclusief de aanschaf van de installatie… De auto motor maakt nog minder geluid en je merkt praktisch geen vermogensverlies. Ik snap eigenlijk niet dat niet meer mensen op LPG rijden, maar massaal voor diesel hebben gekozen.
@RRenault: Nee.Dit was het eigenlijk wel.
Voor de zzp er nog wel interessant een mega pickup zoals de Toyota Tundra of een Dodga Ram met een joekel van een gastank en dubbele cabine op grijs kenteken dan voel je je nog King of the road!
@kobus1967: Ik geloof dat die maas al gedicht is.
@kobus1967: Geen grijs kenteken meer voor die categorie.
@drijver: zolang het laad gedeelte groter is dan het zit gedeelte dan nog steeds wel hoor
@drijver: klopt niet wat je zegt. Alleen boven de 3500kg met dubbele cabine. En daar rijden er echt maar weinig van rond…
@xj40: Toegestane totaal gewicht > 3500kg idd, Dat zijn er maar een enkeling. De Tundra’s en F150 en RAM’s kunnen gewoon, legaal op LPG en grijskenteken blijven rijden. Maar feiten en meningen lopen hier op het forum nogal eens doorelkaar..
@disco3hse:
feit: grijskenteken bestaat nog gewoon.
feit: als partikulier zijn de voordelen van grijskenteken ( lagere BPM, lagere MRB ) al lang verdwenen.

fictie; grijs kenteken bestaat niet meer.
@kobus1967: Voor een 2.0 liter auto met gemiddeld 1200kg en meer dan 7000km/jaar is een LPG installatie al lonend als je langer dan 2 jaar rijdt.
Kleine auto’s betalen bijna niets bij in de wegenbelasting maar hebben dan ook een kleinere LPG tank waardoor je vaker moet tanken. En zijn ook vaak voorzien van complexe fragile motoren met uiteindelijk nog sneller slijtende kleppen, zuigers en veren.

Tundra, 1500 of F150 is inderdaad leuk op LPG… 1:4 rijd ik wel eens met mijn Tundra en dat is beter dan met de Dodge die ik had. Dodge is ook de slechtste auto van de VS. Hier ben je een patser, daar ben je een looser omdat je een ‘kia’ kwaliteit auto rijdt.

Bottomline, met LPG is mijn Tundra goedkoper dan mijn Prius.
Als student een Saab 9-3ss op LPG gekocht. 100 per maand aan MRB maar lachend aan de pomp als de liter teller harder sprint dan de euro teller. Bij een verbruik van 10km/l bespaar je toch al snel 10ct per km. Laat mij maar voor lul staan dan bij 35k km per jaar :)
Vind het ook vreemd dat schonere brandstoffen harder belast worden. Als LPG niet in een auto verbrand wordt, fakkelen de raffinaderijen deze gassen gewoon tijdens de productie af met 100% vervuiling en geen enkel voordeel. Aardgas, de schoonste aangeboden brandstof van dit moment wordt weer aan LPG gekoppeld. Terwijl als je een leverancier van groengas hebt je imo een stuk milieuvriendelijker rijdt dan die 100% electra bakken.
@drijver:
Tjsa, in deze maatschappij waar de waan van de dag steeds meer en meer de norm is geworden, wordt men niet geacht om zelf na te denken.
Men dient mee te ouwe-zeikstralen met de rest en vooral politiek correct te zijn.
Wij tanken nog gas ja! vandaag voor 40cent in Maaseik (Belgie) auto vol getankt. Hier in Nederland tank je lekker het dubbele maja boeiend. Wij wonen toch aan de grens. Voor 24 euro 600km
@mstiic: ok ik ben om .als ik voor 40 cent mijn tank vol heb ga ik ook gas rijden
@mstiic: zozo voor 40 cent de wagen vol getankt? Is het een Hotwheels karretje ofzo ;)
@mstiic: Tering he. 40 cent om je auto vol te tanken. Dat is wel heel goedkoop :)
Tja, 260pk op gas, je gooit de zaak vol voor 3 tientjes,
ik hoef nooit meer anders
Laat iedere electrolul maar lachen
@bakkenmetvis: deze electrolul rijd 400km in een Model S voor CHF 18.50 (Eur 15.4) met Nachttarief. Naar NL rijden kost me nul komma niks met die Superchargers.

Dus ja, ik lach me rot. Onderhoudskosten zijn ook praktisch nul (alleen banden).

@fijnkonijn: ben lekker wakker… 400km kost CHF 9,25 en 800km is 18.50.
@fijnkonijn: heb je een speciale elektro output laten installeren? Of een speciaal bedrijf ingehuurd dat dat precies voor je kan? En zijn er speciale regelingen (zoals wegenbelasting); aangezien je nu niet meer op cc wordt afgerekend.
(woon ook in Zwi, ben ook geïnteresseerd in een plug in (met of zonder benzine ernaast), maar zie een beetje op tegen het installeren van de elektriciteit in mijn nieuwe app-complex (20 units) die allemaal mogen meestemmen ed.). Dus als je van regelingen of van monteuren afweet die er meer verstand van hebben, laat aub even weten! Dank.
@gregorius: Hoi,

Ik heb een Mennekes AMTRON 22kW Ladegerät laten installeren door Alpiq E-Emobility (zij zijn de enige reseller van deze Mennekes apparaten in CH.
Voordat zij aan de slag konnen moest ik eerst een vergunning bij de stroomboer aanvragen voor 3P 230V 32A (want 16A is normaal gesproken het max. toegestane zonder vergunning als de woning met 25A afgezekerd is.)

Ik woon ook in een apartementengebouw. Ik heb alles echter compleet privé organiseert en betaald (na goedkeuring van de Huismeester). De andere bewoners hebben er zo niets over te zeggen.
Ik heb een 40 meter lange, 5x 10mm2 kabel laten trekken naar mijn “Auto-Stellplatz” en daarna kon Alpiq aan de slag met de installatie van de Mennekes. Ben zeer tevreden.

Ik heb voor een Mennekes gekozen omdat de kwaliteit erg hoog is. De AMTRON heeft een 5M kabel, een “Last-Schalter” en een “FI Type-B” aardlekschakelaar standaard ingebouwd. Zodra je met 32A krachtstroom gaat lopen vogelen krijg je te maken met hele strenge eisen aan veiligheid !!

Ik had ook naar de Conrad kunnen lopen om een eenvoudige 22kW wallbox te halen maar daar zit verder niets in. Geen kabel, geen FI, geen Last-Schalter, niks. Die moet je dan allemaal los gaan kopen en dan ben je duurder uit (plus je hebt een samengeraapt zooitje…)

Het was best een investering omdat er helemaal niets aanwezig was in het gebouw wat ik kon her-gebruiken. Desondanks betaalt de laad-infrastruktuur zich met 8 maanden terug (voor mij dan).
@fijnkonijn: Ah, Dank voor de reactie. Inderdaad wel een beetje waar ik bang voor was (had gehoopt dat je had gezegd dat kantons/gemeindes het sponsoren; hopen is gevaarlijk).

Staat die AMTRON dan gelijk in contact met het elektriciteitsnet (en zit er dus een meter op de AMTRON), of staat ie achter het punt waar de elektriciteit het huis binnenkomt? (ik gok t tweede, aangezien je het hebt over een zekering die 32A moet kunnen/mogen hebben).
En zo te zien kan je maar 1 auto tegelijkertijd aan die AMTRON toch?

Dank iig al voor hulp!
@gregorius: Het is gemeente/regio afhankelijk of ze sponsoren of niet. Ik had pech…

De AMTRON hangt direct aan de grid. Aangezien woningen met 25A afgezekerd zijn, hebben ze een hele nieuwe aansluiting “vanaf de straat” moeten maken. Heeft daardoor dus idd. een eigen hoofd-zekering en een eigen teller (net als een woning). Ik krijg ook rekeningen direct van de stroomboer omdat het compleet los staat van de woning. Puur aansluitings-technisch gezien is de aansluiting overigens een aparte woning (bij gebrek aan een betere uitleg). Eigen teller, eigen zekering, eigen everything.

De AMTRON kan direct aan de grid hangen omdat alle hier wettelijk voorgeschreven veiligheidsmaatregelen (Aardlek-schakelaar “FI Type-B”, Last-Schalter) al in het apparaat geïntegreerd zitten. De electro-boer hoeft dus niets aan elkaar gaan zitten breien. De kabel gaat direct van de hoofd-zekering (beheerd door de stroomboer / huisbaas) in het apparaat.

Ik heb flink m’n huiswerk zitten doen destijds en kwam elke keer weer terug bij de Mennekes Wallboxes. In de eerste plaats hebben zij de Typ2 standaard ontworpen maar ook de kwaliteit is erg goed. Geen China-rommel zeg ik maar. De stroom-toevoer naar de auto is mega stabiel met 22.02 kW +- 0.1 kW.
Het voltage dat de auto bereikt is 231 V +- 1V. Het amperage precies 3x 32A. Dat is erg zuiver en stabiel.

Het had allemaal eenvoudiger gekund. Ik had ook een 11kW versie (3P 230V @ 16A) kunnen nemen. Die hadden ze eenvoudig achter de 25A Zekering van de woning kunnen prakken en klaar is. Geen vergunningen en geen theater. Not to mention veel goedkoper.
Maar ik heb gekozen voor “maximale laad-snelheid thuis”. Ik wil de auto snel kunnen opladen als ik thuis kom met weinig prik in de batterij en ik moet s’avonds nog weg. Dan wil ik niet moeten zeggen “sorry zoon ik kan je niet naar je sport brengen want de auto staat nog op te laden”. Dat soort gek*t moet ik niet hebben. Heb je met een benzine auto tenslotte ook niet.

Ik heb altijd gezegd “als ik een EV koop, dan moet ik em kunnen gebruiken als een dood normale auto en er elk moment mee kunnen wegrijden. Geen ge-eikel of gedoe”.
De Tesla Model S met 85kW batterij is aktueel de enige auto die aan al mijn eisen voldoet. En het werkt in de praktijk ook werkelijk zo. Ik let nergens op, hyper-miling doe ik niet aan, geef net zo goed plank gas (uh stroom) en laad em snel thuis op (daarom 22kW). Na het avondeten zit er dan meer dan genoeg prik in voor wat ik doen wil.
Aan de andere kant, als ik thuis kom en er zit nog genoeg range in de batterij voor “whatever i wanna do that evening” dan hang ik em aan de Mennekes maar schedule het laden voor s’nachts. Lekker nachtstroom tarief “tanken”. Dit komt het meeste voor. Ik moet zelden “bijladen” om s’avond nog ergens heen te gaan. Maar als het nodig is, dan kan het dank 22kW ook.

Als ik onderweg prik nodig heb hang ik em 20 of misschien 30 minuten aan een supercharger en klaar is klaartje. En de “Tesla grin” is niet meer van m’n gezicht te branden. Best car i ever owned !!
@fijnkonijn: mooi verhaal en top info. Dank. Ik woon nu nog in Luzern…waar ze bij mijn aanbieder geeneens een nachttarief optie hebben. Maar goed, binnenkort naar SZ en de eigenaar van het gebouw heeft daar iig 10 paatsen met allerlei old timers staan (onder doek); auto liefhebber dus. Wieweet dat hij het eea wil helpen / sponsoren etc.
Dank dus voor de uitleg!
@gregorius: het verschil tussen dag- en nacht-tarief staat in veel Kantons op de tocht :-(

Ik woon in het volgende Kanton. We kunnen elkaar een keertje ergens treffen. Dan rijden we naar mijn huis en kun je de installatie bekijken.

Ik heb je een Persoonlijk bericht gestuurd.
Ik heb mijn gas bak pas ingeruild voor diesel, maar ben nog wel enthousiast over gas. Goedkoop tanken en lekker de voordelen van een bezine motor. Hmmm, waarom heb ik ook al weer een diesel? :|
Wat hebben al die mensen toch tegen LPG… rijd nu al 8jaar een 3.2V6 op LPG, 40000 km per jaar… je staat vaker bij de pomp maar dat is zo ongeveer het enige nadeel..

Wel het geluid van een Alfa V6 Busso.. en de prestaties.. en geen stinkdieselhanden na het tanken.. wel is het in de loop van jaren verdubbeld in prijs..das dan weer jammer.
Als de MRB net wat lager was geweest (of ik reed wat meer kilometers per jaar) dan was ik ook op LPG gaan rijden. Wel een G3-installatie uiteraard. Helaas kost het op gas rijden mij met mijn huidige jaarlijkse kilometrage precies hetzelfde als op benzine rijden mij kost.
In het verleden erg prettig gereden met Alfa’s op LPG (Boxer en TwinSparks).
Ik ben zelf zo’n oldtimerrijder op LPG.
Of was moet ik eigenlijk zeggen.
De installatie december vorig jaar laten uitbouwen.

De keuze was eenvoudig; op benzine rijden voor €120 MRB per jaar of doorrijden op LPG voor € 2.000 per jaar.
Dan moet ik meer dan 16.000 km per jaar gaan rijden en daar kom ik met mijn oldtimer nooit aan.

Rij nu dus weer noodgedwongen op benzine (1 op 7,5). (LPG was 1 op 6)
De auto staat nu in de stalling dank zij de heren in Den Haag.
Dus ook geen accijnzen de komende maanden.
Niet dat ik in de winter veel mee zou rijden, maar toch.
Als ik voor mijn oldtimer op LPG een redelijke vergoeding zou moeten betalen, dan had de LPG er nog ingezeten, maar de auto weg doen was al helemaal geen optie.
Rij met 280pk op gas, tank bij onze buren in België voor €0,40 daar kan ik 550km mee doen. Rij net zo lekker als op benzine en veel lekkerder dan die oliestokers (en nog sneller ook).

Voor lul staan als je op gas rijdt? Als je je scheel betaald aan benzine/diesel brandstof waar de overheid bakken met geld aan verdiend en wat ook nog eens veel schadelijker is voor het milieu , dan sta je pas voor lul!
Voordat ik op diesel overstapte, heb ik een alfa 145 en twee maal een 156 op gas gereden. Vooral de vialle lpi installatie beviel prima en gas wa toen 26 cent (gulden) de liter. Helaas zijn steeds minder auto’s geschikt om op Gas te rijden anders zou ik het wel weten.
Gewoon een kleine auto zoals een twingo of 108 op gas kopen/of gas laten inbouwen en je betaalt niet eens extra belasting
@Junior540: Een autoliefhebber koopt géén Twingo of 108 of andere goggomobiel…
Lpg g3 is na een paar duizend km per jaar al goedkoper dan een benzine of diesel auto. Je levert iets ruimte in maar rijdt een auto met het karakter van een benzine voor minder dan de km kosten van een diesel…

De enige reden die ik kan bedenken om het niet te doen is omdat je in je zeldzame auto zou moeten zagen en boren als je die hebt
“Marktaandeel LPG blijft groeien in Nederland”
Door aldous op 11-04-2013 om 11:22

“De teloorgang van de LPG-auto is een feit”
Gepost op 08-11-2014 om 17:08 door ricardo
“De populariteit van LPG is al enige jaren aan het afnemen”

Stelletje lullo’s.
Mooi, blijft er meer gas voor mij over :)

Dat gelul met oldtimers op gas is alleen lucratief bij echte slurpers, de rest doet het alleen om goedkoper uit te zijn.
Kan niet zeggen dat ik het ook niet gedaan heb, maar ondertussen heb ik een viertal auto’s (twee oldies) waarvan 1 op LPG-G3 en de rest gewoon lekker op benzine.
BTW aan alle klagende oldtimerbezitters hierboven die vinden dat hun auto zo duur is geworden…ik heb nog wel een schuur waar je ze mag stallen, moet je wel je sleutels en papieren achterlaten O:)
Ik tank het zeker nog in de antieke sjonnie Opel.
Die is al weer van ’72, dus profiteren? Jazeker, met volle teugen. Goedkoop tanken (€34 de tank) en lekker veel rijden.
Het hele mileuoordeel zal me aan het zeer vatbare achterste plaatwerk roesten.
Het probleem met LPG is vooral dat er amper nog nieuwe moderne auto’s voor geschikt te maken zijn. Je had sowieso al liever een installatie die de autofabrikant er ingezet heeft dan de aftermarket dingen waar wel eens wat storingkjes (understatement van de eeuw) mee waren maar de autofabrikanten zetten nu liever in op CNG dan LPG.
En natuurlijk de misselijkmakende spruitjeslucht die vrijkomt als je dat vulpistool losmaakt.
@mashell: dat valt best mee hoor. Zelfs de meeste turbo’s kunnen er prima tegen hoor.
@mashell: heb anders net een lpg installatie besteld voor mijn tsi. Nagenoeg elke auto is te voorzien van lpg. Vooral onze oosterburen zetten nagenoeg alles op lpg. (kost hun ook geen cent belasting meer)
@mashell:
Dat is allang niet meer zo sinds het vialle lpi systeem, dat werkt met vloeibare lpg dat via injectoren wordt ingespoten. De benzine inspuittijd wordt omgerekend naar een lpg injectietijdstip dat via een afgetakt lambda signaal verder kan worden aangepast. Simpel en elegant. De benzineinjectoren worden tijdens rijden op lpg via een weerstand voor de gek gehouden zodat de echte ecu denkt dat de auto gewoon op benzine rijdt.
Ik tank er per keer 90 – 100 liter van, in mijn ’80 245 Transfer. En ik ben van plan dat minstens te doen tot ie 40 is in 2020.
Wat een prachtige maserati op die foto!
Waarom zou je niet gewoon je auto ombouwen naar gas en dan als benzine geregistreerd laten staan?
@gop1: omdat je de eerste apk de pineut bent.
@RRenault: Volgens mij valt daar best wat te regelen.
@gop1: als je een bedrijf zover weet te krijgen om het risico op een steekproef te lopen wel ja.
@RRenault:
als je in rotterdam bij de havens een 180 euro op tafel legt zijn de meeste luitjes daar wel bereid dat risico te nemen
@gop1: nou dat denk ik dus niet.

(dat doen ze één keer…)
@RRenault:
nee vlak daarvoor bouw je het uit als je slim bent ;)
@gop1:
Geen idee hoe dat nu zit maar in de jaren 80 (de gloriejaren van LPG) stond de fiscus regelmatig te posten bij LPG stations..
@tupperware: Hoeft niet meer. Nu hebben ze die camera’s boven de weg die middels kenteken-herkenning automatisch checken of de belasting betaald is, de auto verzekerd is etc. etc.
Ik ben heel tevreden met mijn 2e hands 300c met een nieuwe LPG-installatie. Die was in een jaartje terugverdiend met 30k per jaar en een verbruik van 1 op 6. En zo’n Prins VSi installatie, door de inbouwer afgeregeld op de rollenbank, geeft geen vermogensverlies. Vermogenswinst op lpg kan ook. http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/27/steinmetz_opel_astra_opc_op_lp

Diesel is gewoon niet zo mijn ding. En ook voor direct ingespoten motoren zijn er genoeg installaties. Dus waarom zou je het financiële voordeel laten liggen.
Een tijdje een Chevrolet APV gehad op lpg. Ding reed er best op maar wel echt merkbaar vermogensverlies tov benzine. Praat ik wel over een oud kippenhok, die zal er wel meer last van gehad hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).