Gastank massaal uit oldtimers gesloopt

Auteur: , 37 Reacties

VERRASSING! In de eerste drie maanden van dit jaar zijn 2980 auto's bruusk ontdaan van hun lpg-installatie omdat de eigenaren geen zin hebben in torenhoge wegenbelasting.

Op gas moet je koken

Dat zijn er 2845 meer dan in dezelfde periode vorig jaar, weet de RWD te vertellen. Moet gezegd: deze cijfers gelden voor auto’s uit alle bouwjaren. Maar, zo stelt een woordvoerder van de RDW tegen ANP, die toename is zonder twijfel veroorzaakt door oldtimers.

Zoals we allemaal weten zijn oldtimers met een lpg-installatie of dieselmotor, die tussen de 26 en de 40 jaar oud zijn, per 1 januari getransformeerd tot geldverslindende hobbyhokken. Want zero MRB-voordeel meer voor deze boys. Benzineauto’s komen er gunstiger vanaf, auto’s die tussen de 26 en 40 zijn betalen een kwarttarief met een max van 120 eu per jaar.

In aanloop van de nieuwe regels, waar klassiekerminnend Nederland zich –zonder resultaat– hevig tegen verzette, was er ook al sprake van ‘ontgassing’. In december ’13 werden 936 gastanken verwijderd, tegen 36 een jaar eerder. Als de klassiekers niet voor dumpprijzen te koop aangeboden worden.



37 reacties

Och wat een verassing zeg.. Debiele regeling..
@bramd: geen verrassing! Schorsen en uitbouw van LPG tanks was ingecalculeerd in de verwachte meeropbrengst van de nieuwe regeling!! Niks tegenvallende opbrengsten dus, de BV Nederland wordt beter van de nieuwe regeling. En de wegen veiliger zonder al die ouwe 190d lijken die van ellende uit elkaar vielen!!
120 euro per jaar is nog redelijk.
@e1000bmw523i: Maar is het niet zo dat je dan 2/3 wintermaanden niet de weg op mag met je auto?
@meatpuppet: klopt, 3 aaneengesloten maanden van de weg.
Dus een 2e oldtimer er bij nemen ;)
@awesome: uhm, ja en dan een 2e keer wegenbelasting betalen…
@awesome: Uh, nee dus. Tenzij je die op volledige MRB wil laten draaien. De maanden zijn geen vrije keuze, namelijk.
De dumpprijzen vallen me nog mee, om eerlijk te zijn. Maar wie voor een appel en ei een fraaie E28 van de hand wil doen mag zich melden.
@jelmer: heb een aantal mooie zien staan. ;) voor minder dan €10000
Als ze nu belasting ontduikende import willen tegengaan moeten ze gewoon aangeven dat auto’s die 25 jaar nederlandse mrb hebben betaald gewoon belastingvrij worden. Auto importeren? Gewoon 25 jaar wachten en dan ook mrbvrij.
@schuimbekje3: Dat is inderdaad een goed idee maar dat schijnt helaas niet te mogen vanwege EU-regelgeving waarin alle oldtimers gelijk behandeld moeten worden, daar is ergens ook wat voor te zeggen want herinneren we ons de import via de UK van de klassieke Volkswagen busjes nog?
Jammer dat deze regeling niet oplevert waarvoor ie is ingevoerd en toch zoveel schade aanricht (waardeverlies oldtimers, failliete bedrijven etc.), nu zijn er alleen maar verliezers.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zijn die liefhebbers dus eigenlijk niet echt liefhebbers, dat ze niet een paar tientjes extra voor hun “oldtimer” over hebben. Oprotten die knakenrijders
@gearhead: precies, en leve de echte oldtimer liefhebbers!
@gearhead: lekker genuanceerd, daar hou ik van!
@gearhead: ja dat is het idd, de echte liefhebbers betalen natuurlijk graag 10,- per maand wegenbelasting. Die 3 maanden stil is dan ook geen probleem want in de wintermaanden met de pekel enz laat een echte liefhebber zijn 3e of 4e auto natuurlijk gewoon staan.

Wie ze hier mee pakken zijn die knuppels in die vervuilende oude rommel waar ze puur en alleen in rijden omdat het cheap was. Geen wegenbelasting betalen en dan ook nog een gastank, weg met die profiteurs.
@Donstil: Nogal kort door de bocht.

Er zijn genoeg Amerikaanse klassiekers na 1973 die zuipen als een tierelier, die betalen genoeg al accijns op hun LPG. Verder is LPG “milieuvriendelijker” dan benzine.
@Donstil:

“Echte” liefhebbers hebben per definitie dus altijd 3 à 4 auto’s klaar staan…
Right.
@gearhead:

Het is maar wat je tientjes noemt. Opeens 350,- per kwartaal op moeten hoesten voor je oude Opel, Ford of BMW op LPG is nogal wat voor de gemiddelde oldtimerliefhebber.
Niet iedere liefhebber is een schatrijke gepensioneerde zak met hobbyprojectjes die het spul smetteloos kan houden in een warme privégarage en ruimte over heeft voor een moderne winterwagen…
@carmasterr: als je geen auto kunt betalen moet je gaan fietsen ipv het proberen op te lossen met een 25 jaar oud wrak op LPG. Voor paupers zijn er al genoeg subsidiepotjes in dit land, daar was die oldtimerregeling niet voor bedoeld!
@parker: Ja, alleen de gefortuneerden onder ons mogen een auto rijden… Er zijn auto’s van 30 jaar oud die er nog beter uitzien dan menig nieuwe auto.
@parker:

Wat een prachtige gedachte.
Mensen die het woord “paupers” gebruiken zijn al niet meer te redden.
Ik wens je er veel plezier mee verder.
@carmasterr: dank je. Als je in dit platgenivelleerde armenknuffelende landje niet eens een auto kunt betalen ben je met recht een pauper, ja
Wij hebben een oldtimer en een klassieke sloep.En die kosten af en toe meer stress dan centjes.
Voor de chevrolet spark bifuel moet vanaf dit jaar ook wegenbelasting betaald worden, wellicht dat deze nu ook massaal op benzine gereden worden?
Wegenbelasting mag dan meer zijn, maar mijn E30 320 die 1liter benzine op 7 km verbruikt, laat ik toch liever op gas lopen. Met de kilometers die ik maak loont zich dat echt wel hoor, ook als hij ouder dan 26 jaar zou zijn!
@chimaera: Hang er een M50B25 in, heb je zo terugverdiend. En nog sneller ook. Mijn E30 325i touring komt nauwelijks onder de 1 op 10.
autoblog: ook nog een idee hoeveel oude diesels omgebouwd worden naar benzinemotoren?
@hjhj: geen 1? Dat vergt een andere motor en vaak ook andere versnellingsbak en wellicht ook een andere brandstoftank en brandstofleidingen.
Ik moet zeggen dat het ook best opvallend is hoe weinig 190D’s ik de laatste tijd zie. Op de echte verstokte belastingontduiker na dan. Die rijdt met zijn dikke snor en roestige hoestbui op wielen stug door.
Jammer dat we minder oude vrachtwagens en jeeps zullen zien (tussen 25 en 40 jaar) deze rijden allemaal op Diesel maar zijn niet meer te betalen. Het blijft een kromme regel. Ik rij met mijn nieuwe auto nog geen 10.000 km per jaar maar betaal hetzelfde als iemand die 50k per jaar rijd. Volgens mij is daar meer te halen voor het milieu en de schatkist. Niet bij mijn oldtimer waar ik 3000km per jaar mee rij.
@paginl: voor vintage trucks e.d. Is er nog altijd de evenementenregeling.
Binnenkort maar eens zo’n tweedehands gasinstallatie op de kop tikken dan, voor een paar tientjes.
De nep liefhebbers ruilen hun Diesel-Benz wel in voor een C1 ofzo. Maar de mensen die nu echt gepakt worden zijn diegene die voor de hobby een oude vrachtwagen hebben en hier 1000km per jaar mee rijden op een evenement….

Jammer
@slowland: NEE DUS! Daarvoor is er nog steeds de evenementenregeling, die kunnen gewoon zonder MRB te betalen alle evenementjes af. Zie de regeling op de site van de belastingdienst.
Sterker nog: zelfs met je geschorste 190d wrak mag je van de evenementenregeling gebruik maken!! Als je motorrijtuig maar ouder dan 15 jaar is kun je MRB vrij alle meetings afhoppen..
@parker: ps: zelfs een geldige APK is niet verplicht! Ideaal dus voor de echt totaal verrotte 190D dus..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).