• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Tesla Model S P85D wordt een klein beetje meer ‘insane’

Auteur: ricardo, gepost 30 januari 2015 om 09:25 – 63 Reacties

Model S P85D


We vermoeden dat Tesla hier een wereldprimeur te pakken heeft: een OTA tuningbeurt.

Dat de Model S-variant met twee elektromotoren en vierwielaandrijving een ziekelijk acceleratievermogen heeft, dat staat buiten kijf. Tesla’s pr-team Verschillende P85D-rijders hebben dat al in diverse sprintvideo’s aangetoond.

Voor hen is er goed nieuws, want via een OTA-update (Over The Air) krijgt de auto nieuwe software aangeleverd, waardoor het acceleratievermogen nog verder stijgt. CEO Elon Musk laat op Twitter weten dat het algoritme van de omvormer is gewijzigd, waardoor de sprint naar 96 km/u (60 Mph) met 0,1 tel is verkort. Van 3,2 seconden naar 3,1 seconden. De reguliere P85 profiteert volgens Musk ook van de update, maar in mindere mate.

De Tesla Model S P85D wordt een klein beetje meer 'insane'

Toegegeven, dit is bovenal een marketingdingtje. Elon tweet wat, alle nerds in de techscene krijgen een dampig broekje, en iedereen heeft het er even over op de sociaalmedia. Maar de realiteit is dat er deze week talloze P85D-eigenaren ’s ochtends in hun Tesla stappen, een updatemelding op het 17-inch scherm zien verschijnen, en vervolgens een snellere auto hebben. En dat is gewoon te gek. PR of niet.

Mocht je je afvragen hoe doodnormale mensen de acceleratie in een Model S P85 D (700 pk) ervaren, check dan even deze video. Let op: video bevat grof taalgebruik en iPhones die aan de achterbank blijven plakken.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model S en Model X nog veel duurder
  • Tesla Model S en Model X krijgen geen gewoon stuur
  • Tesla Model Y
    "Elon Musk wilde stuur achterwege laten voor Tesla Model Y"
  • De nieuwe Tesla Model S is nog steeds niet af

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Elon Musk, model-s, p85d, Tesla, Video

Vorig bericht: « Code geel: KNMI waarschuwt voor gladheid op de weg
Volgend bericht: BMW X5M & X6M worden vies dik met Performance Parts »

Lees Interacties

Reacties

  1. gop1 zegt

    30 januari 2015 om 09:29

    Wat een geweldig bedrijf is het toch ook.

    Login om te reageren
  2. maseratizzzzzzzz zegt

    30 januari 2015 om 09:33

    Nee, niet interessant.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      30 januari 2015 om 10:40

      @maseratizzzzzzzz: ije reactie is inderdaad niet interessant.

      O.T. Wat een fantastische auto. Heb er nu een paar keer in mogen rijden (de gewone uiteraard) en op de actieradius na zie ik maar bar weinig – puntjes. Zou goed naast de Disco staan, lekker contrast.

      Login om te reageren
      • mitch306 zegt

        30 januari 2015 om 13:07

        @sketcher: Ga jij nog naar de disco?

        Login om te reageren
        • Design_Driven zegt

          30 januari 2015 om 13:47

          @mitch306: Elke dag 2 keer en in het weekend zo vaak als ik kan. Dan ga ik helemaal wappie in mijn Disco.

          Login om te reageren
  3. sydney zegt

    30 januari 2015 om 09:41

    Alsof het een iOS update betreft..En net als bij die update vraag ik me af wat je er nu in de praktijk van merkt, maar heel erg vet is het natuurlijk wel..

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      30 januari 2015 om 09:56

      @sydney: Ik dacht er ook aan! En dan net bij je ios-apparaat elke morgen een update op je scherm…

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        30 januari 2015 om 10:32

        @Dimglor: En dat er altijd te weinig ruimte op je Tesla staat om de update uit te voeren.Moet je je vrouw en kinderen thuis laten wil je sneller en verder op vakantie kunnen..

        Of over de fanboy fittie’s die er straks tussen gebruikers van Tesla P85D of Porsche Pajun zullen komen maar te zwijgen. ;)

        Login om te reageren
      • rhellema zegt

        30 januari 2015 om 12:00

        @Dimglor:

        Liever iedere ochtend een update i.p.v. tijdens het rijden opnieuw opstarten :))

        Login om te reageren
    • dennisjuh95 zegt

      30 januari 2015 om 10:56

      @sydney: Mooi verhaal voor aan de bar!

      Login om te reageren
  4. sulobb zegt

    30 januari 2015 om 09:41

    De prestaties kunnen mij niets schelen (ze zijn al geweldig), ben ook geen fan van elektrische auto’s, maar de Tesla op de foto is gewoon perfect! :o

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      30 januari 2015 om 09:48

      @sulobb: Niet waar. Die had namelijk in deze trim “Tesla” rood geweest. Dan is hij pas perfect :)

      Login om te reageren
  5. jorgos zegt

    30 januari 2015 om 09:47

    Haha, gewoon omdat het kan!

    Login om te reageren
  6. jrk68 zegt

    30 januari 2015 om 09:48

    Van die tiende ga je geen ruk merken, doe mij dan maar een originele.
    Als ik mijn kadaver dan toch in meer dan 2ton plastic en blik moet verplaatsen, dan liever in zo’ n mooie Tesla dan die lelijke bultrug….

    Login om te reageren
  7. eett zegt

    30 januari 2015 om 09:51

    De eerste fabrikant ook waarbij je een gratis tuningbeurt krijgt. Normaal vraagt iedere fabrikant hier vet geld voor.

    Ook mooi dat je er niet iedere keer voor naar een dealer moet. Na de melding op je smartphone even de update in de auto starten en je hebt weer extra functionaliteit of in dit geval een snellere acceleratie.

    Waar andere merken niet eens vertaalfouten in hun navigatie/radiodisplay willen oplossen of updates voor de kaarten willen leveren, levert Tesla aan de lopende band uitbreidingen op hun systemen.

    Bedankt Tesla!

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      30 januari 2015 om 09:57

      @eett: Volgens mij kregen de eigenaars van een Mclaren MP4-12C na een jaar ofzo ook een gratis upgrade..

      Login om te reageren
      • eett zegt

        30 januari 2015 om 10:03

        @Dimglor: Gelukkig dat er dan al meer merken zijn die dit doen. Nu de rest nog…

        Login om te reageren
        • Dimglor zegt

          30 januari 2015 om 10:04

          @eett: http://www.autoblog.nl/mclaren-mp4-12c-krijgt-gratis-upgrade-naar-625-pk
          Heb even moeten zoeken ;-)

          Login om te reageren
          • rolov zegt

            30 januari 2015 om 11:07

            @Dimglor: ze konden ook niet anders omdat het nieuwe model er zo opeens Was en veel meer pks hadden. Om gezeik te voorkomen Was het;)

            Login om te reageren
            • Dimglor zegt

              30 januari 2015 om 11:51

              @rolov: was het niet meer voor concurrentie van Ferrari?

              Login om te reageren
  8. ihrte zegt

    30 januari 2015 om 09:54

    Hoe zit het eigenlijk met die update? Gaat dat net als op je smartphone dat je die moet accepteren, of heb je gewoon zonder dat je er voor kan kiezen een snellere auto voor de deur staan? Niet dat je niet wil hebben overigens.

    Login om te reageren
    • eett zegt

      30 januari 2015 om 10:01

      @ihrte: Je kunt een update inderdaad weigeren, maar dat doet bijna niemand. Net als bij een smartphone zit je dan namelijk vast op je bestaande softwareniveau. Je mist dan ook alle nieuwe mogelijkheden.

      Login om te reageren
    • stfu zegt

      30 januari 2015 om 10:40

      @ihrte: je kiest een tijd wanneer je ‘m wil updaten (s’ nachts is het handigst ;)) en na een uur of wat heb je de nieuwste software. En die updates wil je echt wel hebben. Aanpassing van de besturing (minder direct op de snelweg), nieuwe Autopilot opties en zelfs een snellere acceleratie. Te gek dit!

      Login om te reageren
      • ihrte zegt

        30 januari 2015 om 10:41

        @stfu: @eett bedankt voor jullie antwoorden!

        Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    30 januari 2015 om 10:12

    De p85d heeft ook al twee keer een e63-S AMG geklopt op de 1/4mile… Video van dragtimes staat op YouTube.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      30 januari 2015 om 10:44

      @w0o0dy: hierbij de link naar de video P85D VS E63 S AMG

      http://youtu.be/Zuh_ylt2keg

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        30 januari 2015 om 23:28

        @w0o0dy: die E63 AMG S komt wat langzamer op snelheid (wat op zich bizar is, een E63 AMG S accelereert alsneen malle), maar eenmaal op snelheid begint de E AMG meters op de Tesla te pakken. Op de Autobahn is de AMG een stuk sneller denk ik.

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          30 januari 2015 om 23:51

          @gtwillem: ja van war ik heb gezien is de P85d één van de snelste auto’s vanaf de lijn überhaupt. Naar 60km/u zou die wel eens “Veyron snel” kunnen zijn. Daarna komen de benzine motoren pas echt in de comfortzone en pakken ze wat terug. De launch van een p85d ga je niet snel verbeteren…

          Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          30 januari 2015 om 23:52

          @gtwillem: boven de 150km/u maakt de Tesla p85d niet veel klaar IvT die e63. Misschien moet Tesla toch eens denken aan een transmissie..

          Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    30 januari 2015 om 10:19

    Wel een bazen auto, hoelang gaat zo een accu mee van die 700pk versie?

    Login om te reageren
  11. tjorque zegt

    30 januari 2015 om 10:35

    Waarom kan dit niet bij alle auto’s, ik zou zo graag ’s ochtends in m’n auto stappen om dan plots verrast te worden met xx pk of xx Nm extra :)

    Login om te reageren
  12. amg65 zegt

    30 januari 2015 om 10:44

    Nice! Als die in Nederland is meteen een proefrit maken, om de huidige wellicht in te ruilen. Maargoed, een rationele keuze zal het dan niet worden ..

    Login om te reageren
  13. stfu zegt

    30 januari 2015 om 10:45

    Tegen Nissan GT-R:

    https://www.youtube.com/watch?v=yDqyo9z86zc

    Tegen Ferrari 458 Italia (wat een verschil!)

    https://www.youtube.com/watch?v=9cA1doO_9h8

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      30 januari 2015 om 11:12

      @stfu: Lijkt me sterk dat die GTR stock is.

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        30 januari 2015 om 12:03

        @bofkont: Jij denkt dat ie slomer is? :’)

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          30 januari 2015 om 12:40

          @stfu: 0-100 is de tesla p85D sneller dan de GTR volgens mij, maar ik kan het mis hebben uiteraard. Maar is deze GTR stock dan volgens jou?
          200-300 is de GTR sowieso veel veel sneller ;)

          Login om te reageren
          • stfu zegt

            30 januari 2015 om 13:11

            @bofkont: Dit ljikt op de GT-R Nismo, maar de laatst GT-R die ik reed, deed het in 2,8 seconden. Maar zoals elke dragrace al laat zien, wint Tesla omdat ie DIRECT al zijn koppel beschikbaar heeft. Het is misschien maar net een seconde voordeel, maar daardoor blijft ie wel vaak voor de andere auto rijden (tot een bepaalde snelheid uiteraard).

            Login om te reageren
            • bofkont zegt

              30 januari 2015 om 13:52

              @stfu: allemachtig 2.8 sec onvoorstelbaar snel.
              Heb zoiets nog nooit meegemaakt.
              Idd die electro motoren hebben gelijk vol koppel.

              Login om te reageren
    • 12Esc zegt

      30 januari 2015 om 11:17

      @stfu: die tegen de GTR is het 2-wheel drive model. de P85D is veel sneller.

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        30 januari 2015 om 12:16

        @12Esc: Ligt eraan…de laatste stock gt-r is toch sneller

        Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      30 januari 2015 om 15:58

      @stfu: Is dus niet de P85D, maar de “gewone” P85, zonder 4-wiel aandrijving en een stuk minder vermogen.

      Login om te reageren
  14. Tonnie zegt

    30 januari 2015 om 11:07

    Echt ongelooflijk hoe snel zo’n ding van z’n plek gaat zeg. En ook zonder geluid, enerzijds jammer, aan de andere kant is t zo onverwachts voor de passagiers hahaha.

    Login om te reageren
  15. aikon1694 zegt

    30 januari 2015 om 11:11

    Zag laatst nog een endurance race van een Tesla tegen een Polo Bluemotion…
    (kan het filmpje helaas niet meer vinden)

    Login om te reageren
  16. b00st zegt

    30 januari 2015 om 11:17

    Spijtig dat hij, in België althans, door de zwakke dollarkoers 4% duurder is geworden. We zien ze hier nog niet zoveel als in Nederland, maar toch al dagelijks.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      30 januari 2015 om 12:07

      @b00st: U maakt een grap? De euro is zwakker geworden, dus ja, in NL ook (want euro)

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        30 januari 2015 om 13:12

        @lekkaah: euro zwakker en dollar meer waard inderdaad. Dollar is volgens mij met 7% omhoog gegaan, dus die 4% is nog netjes..

        Login om te reageren
  17. ferrari94tr zegt

    30 januari 2015 om 11:18

    Hoe kan een auto nu sneller worden van een software update? Launchcontrol verbeterd ofzo?

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      30 januari 2015 om 12:37

      @ferrari94tr: hoe kan een computer sneller worden van een update?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 januari 2015 om 12:59

      @ferrari94tr: staat in het artikel. Er is een “inverter algoritme” aangepast. Blijkbaar is er gewoon een fout opgelost die nu marketingtechnisch wordt uitgemolken.

      Login om te reageren
  18. jrk68 zegt

    30 januari 2015 om 12:43

    Dat wordt al zo’n 30 jaar gedaan hoor, ooit gehoord van het begrip chiptuning…?
    Dat kan dus ook bij EV’s al werkt het in de praktijk iets anders….

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      30 januari 2015 om 15:13

      @jrk68: Klopt. Maar autofabrikanten die een auto ‘chippen’ middels een OTA update, dat is volgens mij redelijk nieuw.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        30 januari 2015 om 15:58

        @ricardo:
        Was een @ferrari94tr, kennelijk pakte hij die niet.
        Het was zeker niet tegen jullie gericht, het staat allemaal duidelijk in het artikel dat ik dus wel gelezen had.
        Mijn excuses voor de verwarring….

        Login om te reageren
  19. w0ut zegt

    30 januari 2015 om 13:10

    *not impressed* een hype om 0.1 seconde. Een (in)correcte banden keuze heeft meer impact. Puur PR, waarschijnlijk al maanden gepland.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      30 januari 2015 om 13:13

      @w0ut: Tesla probeert altijd de auto te verbeteren. Vervelend he, dat ze dat doen ipv wachten op een facelift zoals een ander merk doet…?

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      30 januari 2015 om 19:51

      @w0ut: 0-60mph in 3,1 sec. Probeer het eens en zeg dan nog eens dat je “not impressed ” bent.

      Login om te reageren
      • w0ut zegt

        30 januari 2015 om 21:06

        @w0o0dy: Mij heb je niet horen zeggen dat de acceleratie niet nice is. Maar dat ik twijfels heb over hun 0.1 sec claim omdat dit moeilijk tot niet exact te meten is met een menselijke factor. Ik vermoed dat de auto het waarschijnlijk al kon en dat ze nu een beetje aan het uitspelen zijn. Heb trouwens met de ‘gewone’ tesla al gereden en was impressed maar niet van de build quality. It stays an american.

        Login om te reageren
        • macready zegt

          2 februari 2015 om 01:43

          @w0ut:
          Je hebt niet echt eenmenselijke factor bij een Tesla (tenzij je het stuur niet recht kunt houden…), schakelen en koppelen is immers geen issue.
          Reactiesnelheid bij de start wordt nooit meegerekend bij dit soort exercities.

          Login om te reageren
  20. Jantje_555 zegt

    30 januari 2015 om 14:56

    0.1 seconde…en daardoor staat de wereld op zen kop…ze zouden beter iets doen aan de warmteproductie zodat deze niet in noodloop komt als je er de nurburgring mee opgaat of op de autobahn een modern dieseltje wil volgen…

    Login om te reageren
  21. norge zegt

    30 januari 2015 om 19:13

    algoritme van de omvormer…..Beetje te hoog nerd gehalte voor mij…..Kan dit ook met mijn Volvo 240?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      30 januari 2015 om 19:53

      @norge: ja hoor, alleen dikke kans dat je interieur zich vult met rook van de electronica maar verder geen probleem

      Login om te reageren
      • norge zegt

        30 januari 2015 om 23:32

        @w0o0dy: Welke electronica?

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          30 januari 2015 om 23:40

          @norge: je cassettespeler

          Login om te reageren
  22. kees66 zegt

    30 januari 2015 om 19:48

    Toch lijkt dat me een eng idee… dat op afstand iemand dus aan de software van mijn auto zou kunnen knoeien. Als je PC of telefoon gehacked wordt dan is dat vervelend en mogelijk schadelijk… als je auto zo gehacked kan worden, dan kan dat wel een dodelijk zijn…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North