Een opmerkelijke uitspraak: het was origineel de bedoeling van Elon Musk dat de Tesla Model Y geen stuur zou krijgen.
De Tesla Model 3 heeft indruk op het Nederlandse autolandschap gemaakt. Elektrisch rijden in een auto die meer gadget dan vervoer is: we lopen (eigenlijk liepen) er warm voor. Tegenwoordig zijn crossovers echter hip en dus is er een variant van de Model 3 die veel belangrijker is/had moeten zijn: de Model Y. Deze SUV/crossover-versie van de Model 3 komt nu pas naar Nederland, stiekem ietsje te laat.
Model Y
Wat wel jammer is aan de Model Y is dat hij ietwat conservatief is. Dat wil zeggen: de Model X maakte bijvoorbeeld furore met zijn Falcon Wing deuren. Niet perse nodig, maar wel cool en spraakmakend. De Model Y heeft niet zoiets. Het moet vooral een vrij doorsnee crossover voorstellen. Daar is niks mis mee, maar het is niet zo des Tesla’s om er echt helemaal niks mee te doen qua obscuriteit.
Model Y zonder stuur
Welnu, als het aan de grote baas van Tesla had gelegen, dan was de Model Y een tikkeltje bijzonderder geworden dan wat hij nu is. Elon Musk wilde namelijk dat de Tesla Model Y geen stuur zou krijgen! Dat blijkt uit het boek Power Play: Tesla, Elon Musk, and the Bet of the Century dat recent verscheen. Hierin wordt gezegd dat Musk de Model Y eigenlijk volledig wilde instellen op FSD (Full Self Driving). Een auto zonder stuurwiel zou hét nieuwe ding worden om mee te pronken.
Toch een stuur
Waarom de Tesla Model Y dan ondanks deze input van Elon Musk een stuur heeft? Omdat Musk deze beslissing niet maakte. Het inmiddels vertrokken hoofd van engineering Doug Field maakte die beslissing. Field had dit idee van Musk gehoord, maar was bang dat de Model Y zou floppen als hij niet ingesteld zou zijn op menselijk rijden. Field maakte daarom achter de rug van Musk om de beslissing om toch een stuur erin te stoppen en het interieur daarmee de boel redelijk conventioneel te houden.
Interesse in stuur keldert
Een opmerkelijke beslissing maar voor nu lijkt het ons de wijze keuze om Elon Musk te negeren de Tesla Model Y gewoon mét stuur te leveren. Musk vond het een goed idee, mede dankzij het feit dat de Tesla CEO denkt dat het stuur binnenkort uitsterft. Men wil binnenkort veel meer zelfrijdende auto’s en dan wordt het stuur vanzelf een sta-in-de-weg. Of dat nu al het geval is? Waarschijnlijk niet. (via Business Insider)
Pascal zegt
Tuurlijk wil hij dat, is alleen nog (veel) te vroeg.
rolov zegt
Prima toch als de infra goed werkt kunnen de sturen voortaan wegblijven. Kan je andere dingen doen op weg naar je werk of terug van je werk. En thuis in de garage een auto voor de fun. Fine by me.
Johanneke zegt
Ik zie het niet gebeuren. Op de snelweg of N weg, vast wel, lekker niet sturen, prima. Maar hoe ga je parkeren op je oprit met de neus een beetje scheef zodat je makkelijker bij je lader kan? Hoe zet je even je auto met alarmverlichting langs de weg zodat je kind in kan stappen?
detroitv8 zegt
@rolov: Je zou de financiële middelen daarvoor maar hebben. Nooit meer stress!
ouwedibbes83 zegt
@rolov: zodra de auto zelf kan rijden, is hoogstwaarschijnlijk de volgende stap dat je m gaat delen cq dat t niet langer bezit hoeft te zijn. Want als t financieel veel aantrekkelijker is om een abonnement te hebben voor ritjes, die je gepland en ongepland kunt laten uitvoeren door een (niet je) zelf rijdende auto, kan ie vervolgens hetzelfde doen voor een volgend persoon. 9 uur naar je werk wordt een duur ritje, thuiswerken tot 10:30 en dan in zo’n auto stappen een stuk voordeliger. Denk aan rekeningrijden meets zelf rijdende taxi’s.
slakkie zegt
Auto delen ??? Mijn gat ja, als je ziet hoe gedeelde auto’s behandeld worden en degoutant vuil worden achtergelaten. Daar laat ik mijn gat niet in de autostoel zakken. Mensen zijn vaak ongelofelijke vetzakken als het niet hun eigen materiaal is.
Bovendien duurt het nog 7 à 8 jaar eer de auto op een betrouwbare tijd en dus aanvaardbaar snelheid volledig autonoom kan rijden. En dan nog, ik ken geen IT’er die erop vertrouwt dat de auto autonoom kan rijden en je een dutje durft te doen terwijl je door de stad rijdt.
Sempiternal zegt
@rolov daar hebben ze toch al wat voor uitgevonden.. de burger rups.. of de bus.
meneerdemeneer zegt
Zal best de toekomst zijn dat auto’s zelf kunnen sturen, best handig lijkt me.
Maar het lijkt me wel fijn als de auto ook een stuur heeft.
frederik zegt
Elon Musk kan ik in veel opzichten bewonderen, maar hij heeft absoluut een blinde vlek als het om autonoom rijden gaat. Tesla is in geen enkel opzicht ook maar enigszins in de buurt van een auto die geen stuur nodig heeft. Het doet je echt twijfelen aan zijn mentale gezondheid.
Ik durf hier te voorspellen dat het nog minstens 20 jaar duurt voordat we een auto zonder stuur zien, die vlot en zonder ongelukken kan laveren door een stad met voetgangers en fietsers en auto’s met menselijke bestuurders.
deuxani zegt
@frederik: Dit is gewoon een management techniek. Je werknemers pushen om het onmogelijke te presteren, zo krijg je de meest speciale en unieke oplossingen voor elkaar (deed Steve Jobs ook altijd). Of het een goede techniek is, dat is een ander verhaal.
cloverleaf zegt
@deuxani: je hebt te maken met goedkeuring door instanties. Dat neemt jaren in beslag. Het moet immers eiliger dan veilig zijn.
Een mens is heel erg goed in ruimtelijk vooruit denken. Iets dat je in de binnenstad met fietsen en voetgangers nodig hebt om het verkeer relatief soepeltjes door elkaar heen te laten vloeien.
Dat is iets wat zelfrijdende auto’s nog lang niet kunnen. Ik vrees dat in de Europese binnensteden het dan één grote stilstaande massa van zelfrijdende auto’s zal worden.
Voorlopig gaan we echt nog wel 15 jaar een stuur voor ons zien.
flutterby zegt
@cloverleaf: De AI van Tesla is prima in staat om de factor tijd en voorspelling mee te nemen hoor. Zelf ben ik ook redelijk sceptisch, maar vertrouw de EU erop dat ze eerder te laat dan te vroeg zoiets zouden goedkeuren. Steden zoals Amsterdam zullen staan te springen om menselijk rijdende auto’s te weren want die hoeven ook niet centraal te parkeren.
invictus66 zegt
Daar raak je het volgens mij grootste probleem, de mens. Het is volgens mij niet eens zo heel moeilijk (relatief) om een nagenoeg perfect systeem met zelfrijdende wagens te maken. Het probleem zit hem in de transitie, zolang er één onvoorspelbare mens tussen zit is het gewoon heel moeilijk.
peke zegt
@invictus66: Dus is het moeilijk. Want de mens is er nu eenmaal.
Sterker nog: zonder mens was het vervoersmiddel niet nodig😘
En de mens blijft dus als onzekere factor, is het niet als mede automobilist dan wel als voetganger oid.
Ik geloof dus niet zo in dat autonome rijden.
T A X M E N zegt
Heb zelf Tesla Model S uit 2018 met autopilot en FSD. Op vantienin Italie pech gehad en een week in een nieuwe Volvo S60 “moeten” rijden. Die had keurige
Adaptive CC en kon ook zelf sturen. Moet eerlijk zeggen dat het systeem van Volvo anno 2021 beduidend soepeler werkt dan dat van de Tesla. Het hele FSD klinkt gaaf maar werkt in de praktijk niet zo verfijnd. Zeker in Europa niet in elk geval. Had er meer van verwacht en gehoopt in elk geval…
Pascal zegt
Zelfde. Het wachten is tot FSD 9 in het najaar naar de EU komt. Natuurlijk nog met dezelfde wettelijke beperkingen, maar de review filmpjes uit Amerika laten zien dat het wel aanzienlijk soepeler werkt. Het lijkt erop dat ‘phantom braking’ dan ook tot het verleden behoort.
flutterby zegt
@taxmen: Volvo soepel? Ik rijd een 2021 V90 maar vind de Pilot Assist alles behalve vertrouwend wekkend. Waar ik mij herinner dat Autopilot hem tussen de lijntjes houd wil Pilot Assist nog wel eens in bochten de randjes opzoeken en is vrouwlief weer in paniek.
Pascal zegt
@flutterby wél een hele mooie auto zo’n V90 (de V60 trouwens ook), maar dit uiteraard terzijde :)
flutterby zegt
@Pascal: De V60 vind ik stiekem mooier maar ben voor de kofferbak van de V90 gegaan. Het is een mooie wagen maar mij eigenlijk te lomp.
tysson zegt
Zie het stuur nog niet zo snel verdwijnen om veiligheidsredenen. Echter denk ik dat deze Joystick achtig gaat worden en voornamelijk gebruikt gaat worden in bijzondere situaties. Beetje vergelijkbaar met vliegtuigen. Bijna altijd Auto Pilot en in uitzonderlijke situaties switchen ze naar handmatige besturing van het vliegtuig.
ggj1987 zegt
Nou, ik hoop het niet. Ik vrees dat als mensen gewend raken aan autopilots ze niet meer zonder kunnen en dus niet meer zelf kunnen rijden als het moet. Je krijgt dan de grootste klappers. Gewoon lekker zelf blijven sturen. Als je dat niet bevalt neem je het OV of een taxi
jeroenm83 zegt
Het ligt iets gecompliceerder. Taxiën van en naar de baan gebeurt handmatig. De take-off gebeurt handmatig (al is Airbus bezig met een ‘auto-take-pff’) vanwege eventuele belangrijke beslissingen. Landen kan op de automatische piloot, maar zeker niet overal . Bij zeer slecht zicht moet dat zelfs automatisch bij bepaalde types, en dan enkel op ‘goedgekeurde’ banen met dito systemen en speciale procedures van de luchthaven. Vliegen boven een bepaalde hoogte moeten ook met de automatische piloot vanwege de verminderde verticale en soms ook laterale separatie. En dan kunnen er nog -vaak Oosterse maatschappijen- zijn die de automaat verplichten, althans zo veel mogelijk.
Het leukste wat er is is een visuele nadering doen, en dan lekker op de hand zonder alle hulpmiddelen. Dus gewoon je menselijke interactie met de controle, uit het raam kijken waar je heen wil en een schuin oog op de instrumenten terwijl je collega alles in de gaten houdt. Vanavond op Kos vond ik dat weer genieten. En: met veel wind wíl je niet eens op de automaat vliegen.
Welkom op VliegtuigBlog. Sorry voor de sidestep.
cloverleaf zegt
@jeroenm83: sidestep, I see what you did there.
Aanvullend: Om te kunnen landen op de autopilot heb je heel veel redundancy nodig. Wat duur is om te onderhouden en ingewikkeld in elkar steekt. Tevens mag er nog altijd niet geland geworden op een systeem wat in het vliegtuig zelf zit (GPS zeg maar) maar moet dat altijd op een extern systeem. Waait het te hard, dan weigeren Boeing en Airbus de verantwoording te nemen en moet er altijd manueel geland worden.
Een vliegtuig automatisch laten landen is nog altijd veel makkelijker dan een auto door de binnenstad rijden. Dit gaat echt nog heel lang duren!
jeroenm83 zegt
Klopt, je hebt minimaal 2 autopilot-systemen nodig om te landen. De baan moet ‘extra vrij’ zijn (geen auto’s en andere vliegtuigen in een zonde rondom de baan), de separatie van vliegtuigen moet vergroot worden etc etc. Met alle invloeden in dagelijks verkeer op de weg zie ik dat ook niet snel gebeuren.
Goed. Tijd voor de mand. En over op auto’s maar weer!👍
Sempiternal zegt
@jeroenm83: leuke inzichten in voor mij toch wel een van de meest gave beroepen op deze aardbol. Mooi beroep heb je !
mpgc zegt
@jeroenm83: geeft niets hoor, leuk om te lezen 😀
ericc zegt
Zijn er nu echt mensen die de onzin van Musk serieus nemen????? Lijkt wel een sekte. Alles wat ie zegt aanvaarden en ja knikken. Wat een losers….
mashell zegt
Volgens het artikel was Doug Field geen waar gelovige, hij moest dan ook de geloofsgemeenschap verlaten…
Johanneke zegt
Nou schijnbaar nam Doug Field het niet serieus. En daar gaat het artikel over. Dus.
str8six zegt
@ericc: eens. Enge en gevaarlijke vent met idem fans.
meneerdemeneer zegt
@ericc: Ooit zei meneer Musk dat hij elektrische auto’s ging bouwen en dat dat groot ging worden.
Is toch aardig gelukt.
Maar ik geef je wel gelijk dat het een heel aparte knakker is die Elon. Ik kan er wel om lachen, hij loopt iig niet keurig in de rij.
flutterby zegt
@meneerdemeneer: Niet gek gezien hij Asperges heeft..
mashell zegt
Zie je wel, met kapitein Musk aan het roer is Tesla gewoon stuurloos.
ggj1987 zegt
Een stuur zal altijd in een auto aanwezig blijven. Je moet nl. altijd controle hebben over je voertuig, mocht de autopilot het laten afweten. Idiote uitspraak weer van Elon, als het waar is.
mashell zegt
Daar heb je geen stuur voor nodig. Een rode knop die het voertuig stil zet is voldoende.
vaakbenjetebang zegt
@mashell: Ja, dat is voldoende. Probleem wat je er dan gratis bij krijgt is dat je niet op alle plekken heel gelegen staat natuurlijk. Sta je daar, met je rode knop, midden in de Drechttunnel, zonder stuur… Of midden voor de uitrit van een brandweerkazerne. Of… nou ja, vul maar in.
supertjeduc zegt
Denk dat het wel een dingetje gaat worden met de aansprakelijkheid
Kun je tesla van alles de schuld geven
Een stuur dat in het Dashboard kan verdwijnen is wel leuk
Met een leuk zoom toontje
Flutterbi zegt
Tesla laat wel vaker onderdelen weg. Mijn 3 is in een jaar tijd al 3x terug geweest met problemen. Portier dat niet meer open ging, scherm dat vervanger is en mijn frunk die meer scheef dan recht gemonteerd was. Over elektrisch rijden ben ik zeer tevreden maar voor mij nooit meer Tesla.
marcomanta zegt
@Flutterbi: heel veel andre EV’s hebben ook diverse problemen, 12V accu vaak leeg, dus auto dood, navi werkt opeens niet meer, achterklep slecht sluiten etc. Kijk de forums maar eens na.
Pascal zegt
@flutterbi maandagmorgen modellen zijn van alle tijden en merken helaas. Zolang ze het maar netjes hebben opgelost hoeven 3 punten nog geen dealbreaker te zijn toch?
Flutterbi zegt
Netjes opgelost? De standaard reactie is dat ze niet verantwoordelijk zijn, dan als (in dit geval) de leasemaatschappij boos wordt gaan ze toch aan de slag. Heb in een jaar tijd 1.5 maand in een huurauto rondgereden. Onze directie heeft inmiddels (en terecht) Tesla laten schrappen uit de lease policy. We zijn niet de eerste volgens de leasemaatschappij.
Pascal zegt
@Flutterbi Fouten maken mag, zolang ze maar netjes worden opgelost. Als dat zoals bij jou niet gebeurt, dan houdt ‘t wel op ja.
SpeedGeek zegt
Maakt niet veel uit. De bestuurders van Tesla’s kunnen nu ook al niet met een stuur overweg….
Geintje natúúrlijk!
Sempiternal zegt
Ik hoop oprecht dat dit hele autonoom rijden een enorme ver van ons bed show blijft. Als liefhebber van autorijden vind ik het echt verschrikkelijk. Ik gebruik autopilot ook nooit..
..nou ja behalve op de A2 van Amsterdam naar Utrecht..
superfunky zegt
Broodje aap
Charles Taycan 4S zegt
In een fijn sturende auto wil je gewoon Zelf rijden!😉👍
Pascal zegt
Hoe vaak heb je precies deze comment al geplaatst, inmiddels 50+ keer denk ik?
marcomanta zegt
Elon is de meeste automarken te slim af, hij heeft vanaf het nulpunt in een goeie 10 jaar een miljardenbedrijf opgezet en over de hele wereld bekendheid verworven. Met dit nieuwe model zal hij nog verder indringen in autolandschap en zullen de EV Corsa, Peugeot, VW etc in de 30.000 euro prijsklasse flink hun zeilen moeten bijzetten. Ja 30K, maar het inruil van je oude auto, dan een private lease constructie en restwaarde aankoop, heb je voor 250 euro per maand wel een nieuwe EV straks.
peke zegt
Los van mijn sceptische houding tov autonoom rijden: hoe gaan computers ons menselijk brein en emotie vervangen?
Voorbeeld:
-mijn broer had jaren terug een ongeluk. Hij is chauffeur en de auto voor hem remde plotseling als een debiel. Hij had in een fractie van een seconde de keuze: ik dender door en dus over die auto heen (hij kreeg 65 ton nooit meer tijdig stil) met dodelijke gevolgen van dien of ik gooi het stuur om, ga er hopelijk rakelings langs en dan hopelijk tussen de bomen door.
Hij koos voor het laatste, spaarde daarmee het leven van zijn voorligger en ging niet tussen de bomen door maar frontaal erop.
En wonder boven wonder kwam hij nagenoeg zonder kleerscheuren uit de cabine.
Afijn: hij koos hier in dit geval voor een groot risico voor zichzelf, maar spaarde zo zijn voorligger en gelukkig achteraf ook zichzelf. Hoe maakt autonoom rijden de keuze?
Die denkt wellicht: rechts bomen, kan ik niet kiezen dus rechtdoor…?