• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Tomaso onder de hamer

Auteur: sir_smokalot, gepost 24 juli 2007 om 13:11 – 26 Reacties

De Tomaso Pantera


Het legendarische De Tomaso wordt misschien nieuw leven ingeblazen. Het Italiaanse merk, dat zijn hoogtijdagen in de jaren ’70 beleefde werd in 2004 geliquideerd. Het schijnt echter dat Amerikaanse en Chinese partijen bezig zijn met voorbereidingen voor een revival.

In 2003 nam MG Rover de Tomasso-faciliteiten over, om er de X-Power SV te produceren. Helaas weten we allemaal hoe het Rover vergaan is, en in 2004 kon de fabriek de deuren sluiten.

De meest bekende De Tomaso is ongetwijfeld de Pantera (boven afgebeeld). Dit model had een 330 pk sterke 5,7 liter V8-motor van Ford onder de motorkap, en mocht onder andere Elvis Presley tot zijn eigenaren rekenen. Dat niet alle pk’s altijd even goed onder controle te houden waren bewees voormalig Top Gear-presentator Quentin Willson toen hij een Pantera op Silverstone tegen de muur parkeerde.

Wie weet zit er bij een herstart wel een revival van de Pantera in? Van mij mogen ze.

Om een beetje in de stemming te komen hier alvast een impressie van een moderne De Tomasso (via autoblog.it):

De Tomaso impressies

Ook interessant!

  • Gespot - Prachtige DeTomaso Pantera
  • Productie De Tomaso P72 op paar uurtjes rijden van Nederland
    Productie De Tomaso P72 op paar uurtjes rijden van Nederland
  • Politie neemt supercars
    Politie neemt supercars van belastingontduikers in beslag
  • Bizar: 45 supercars worden in 1 keer aangehouden

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

de-tomaso, Supercars

Vorig bericht: « Autoblog.Welt: Deutschland
Volgend bericht: Fiat boekt recordwinst »

Lees Interacties

Reacties

  1. H.J. Vaesen zegt

    24 juli 2007 om 13:17

    Amerikaanse & Chinese partijen? Vaesen vreest voor de ‘heritage’. Dit is een familiebedrijf..

    Login om te reageren
  2. jurrian zegt

    24 juli 2007 om 13:18

    Gaaf, coole wagens zijn dat.

    grappig trouwens, pas kwamen net een paar 3d designs voor een pantera van stefan schulze online:
    http://www.seriouswheels.com/cars/top-2007-Panthera-Concept-Design-by-Stefan-Schulze.htm

    Login om te reageren
  3. L-Fred zegt

    24 juli 2007 om 13:18

    kost dat?

    Login om te reageren
  4. PieterA zegt

    24 juli 2007 om 13:29

    MAH, amerikanen en chinezen mogen met hun fikken van dat merk blijven. Weer een stuk europees ergoed weg.

    Login om te reageren
  5. MarcO zegt

    24 juli 2007 om 13:34

    Ooooohhhh, doekje. Sorry hoor, maar toen ik nog niet de rijbewijsgerechtigde leeftijd had, stond er bij ons een Deauville in de straat. De enige auto die onze deurklopper deed rammelen als hij aankwam rijden. Voor ons het teken om aan tafel te schuiven… pa kwam thuis van z’n werk! Man, man, man wat heb ik toch een fijne herinneringen aan die bak. Mijn pa heeft er heel wat fijne km in gereden, tenminste als er niet iets electronisch naar de knoppen was.

    Login om te reageren
  6. ZOEF zegt

    24 juli 2007 om 13:35

    Euh ik zal wel een open deur intrappen maar … deze rare lay-out jongens, is dat de bedoeling? Of is er iets mis met mijn browser?

    Login om te reageren
  7. Nick_BE zegt

    24 juli 2007 om 13:36

    De Tomaso was een Argentijn als ik me niet vergis, en de wagens hadden een amerikaanse V8 achterin liggen. Dus zo europees is dat erfgoed nu ook weer niet.

    Ik hoop wel dat ze deze keer auto’s maken waar ik met m’n 1.96m wel in kan zitten. In de pantera was dit niet het geval.

    Login om te reageren
  8. XP zegt

    24 juli 2007 om 13:39

    Als het Chinezen worden, wie weet wat voor lelijk monster ze er dan wel niet van maken.

    Login om te reageren
  9. Pjotr zegt

    24 juli 2007 om 13:51

    Vroeger had Car Magazine zo’n overzicht van alle auto’s op de engelse markt met pro’s, con’s en sum-up. De sum-up van de Pantera was “Elvis shot his…”

    Login om te reageren
  10. Aston Martin Rapide zegt

    24 juli 2007 om 14:09

    Wow…de 3D designs van stefan schulze zien er vet cool uit!!! Die mogen van mij meteen in de pruductie!!

    Login om te reageren
  11. Jan. C zegt

    24 juli 2007 om 14:16

    De Tomaso was een Argentijn, inderdaad. Men kreeg voor de Pantera aanvankelijk fabrieksondersteuning van Ford (zo werden ze bij Amerikaanse Ford dealers verkocht).

    Overigens werd De Tomaso pas daadwerkelijk in 2006 geliquideerd.

    Login om te reageren
  12. Fiat Coupe 20v turbo zegt

    24 juli 2007 om 14:47

    hele mooie 3-d designs van de Pantera, als de amerikanen/chinezen die nou eens gebruiken…

    Ik zag laatst op Viva Italia op Assen een Pantera rijden, heel dik!

    Login om te reageren
  13. GOD zegt

    24 juli 2007 om 15:36

    heb hier in meegereden op assen :)
    die dingen maken een kabaal dat overtref je niet 123

    Login om te reageren
  14. Marc zegt

    24 juli 2007 om 16:07

    niet slecht

    Login om te reageren
  15. ZwerverRoodbaard zegt

    24 juli 2007 om 16:11

    Ik hoop dat ze weer ong. hetzelfde gaan produceren als de Panthera GTS :D :D

    Wat een prachtwagen

    Login om te reageren
  16. huub Vanderlubbe zegt

    24 juli 2007 om 16:20

    GENERAL MOTORS, sla je slag, zou ik zo zeggen!!

    Login om te reageren
  17. Ewout zegt

    24 juli 2007 om 16:25

    jammer, t ziet er zo veelbelovend uit

    Login om te reageren
  18. glenne zegt

    24 juli 2007 om 17:36

    misschien heb ik het mis maar ik vind dat hij goed lijkt in sommige opzichten op een lamborghini murcielago vooral bij het zien van de achterkant als je de kunststoffen latten wegdenkt en de ruit recht zet

    Login om te reageren
  19. lincoln zegt

    24 juli 2007 om 18:26

    DeTomaso was een argentijn…. en was in die tijd veeeel mooier bruter dan al die italiaanse meuk (toen )

    Login om te reageren
  20. Classic red zegt

    24 juli 2007 om 18:54

    Allejandro De Tomaso was dan wel Argentijn, de fabriek stond in Italië. Dus het meeste werk in de fabriek werd door Italianen gedaan. Het is met recht een Italiaans merk. De Pantera is ovrigens door Tom Tjaarda ontworpen. Een Amerikaan met Nederlandse voorouders.

    Login om te reageren
  21. Klassiekerrally zegt

    24 juli 2007 om 20:31

    Het merk is dood. Blijf er met je fikken af.
    Alles wat geproduceerd zal worden, zal niet kunnen tippen aan de bruutheid van de Pantera. Het evenaren van het aantal fouten zal ook niet meevallen ;)
    Volgens een Duits blad had een Pantera meer fouten dan een hond vlooien :)
    Maar toch… Wat een testosteron-bom!

    Login om te reageren
  22. smokin zegt

    24 juli 2007 om 20:50

    Waanzinnig mooie auto’s, vooral de Mangusta:

    Login om te reageren
  23. autoblogger zegt

    24 juli 2007 om 21:06

    @Jan. C: pas in 2006? weet je dat zeker? Op Wikipedia lees ik het volgende:
    The company went into liquidation in 2004, despite this, new cars were still being made by De Tomaso as of 2005.

    Het wordt er niet echt duidelijker op…

    Login om te reageren
  24. Mister-E zegt

    24 juli 2007 om 21:29

    Prachtige wagens die De Tomaso’s en wat een sound uit dat Ford small-block!

    Hier een video van één of ander treffen in Duitsland
    http://www.youtube.com/watch?v=fB6PB9bvM-g&mode=related&search=

    Maar de mooiste die ik ben tegengekomen op youtube is deze
    http://www.youtube.com/watch?v=00FcdPWP3EM&mode=related&search=

    Login om te reageren
  25. Opel The Best!! zegt

    26 juli 2007 om 21:27

    De Tomaso was een Italiaan dat je zoiets niet weet dus het is wel europees erfgoed die amerikaanse motor kwam voort uit een samenwerking met de europese tak van Ford Motor Company.
    –edit: je meent het!–

    Login om te reageren
  26. jeroen zegt

    30 juli 2007 om 15:41

    Kijk met je Opelhoofd ook eens op Wikipedia, daar kun je lezen dat hij een *Argentijn* was: http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Tomaso

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North