Gisteren nog schreef Wouter over de nieuwe viercilinder van BMW met TwinPower turbo. Vandaag lanceert BMW officieel het eerste model met deze motor! En laat je niet foppen: de 28 in de typeaanduiding staat voor 2.0 liter. Ook nieuw voor de X1: het M-pakket.
De nieuwe motor heeft zijn weg gevonden naar het vooronder van de X1. Voorzien van een handmatige zesbak levert de mini-SUV 245 pk en 350 Nm koppel dankzij de TwinPower Turbo technologie die we ook kennen van de .35i en .40i motoren. Afijn, gisteren heeft Wouter jullie al het één en ander verteld over deze nieuwe motor. Maar wat levert dat ding eigenlijk voor prestaties?
In de X1 ga je straks naar de 100 kilometer per uur in 6.1 seconden, tenzij je kiest voor de 0.4 seconden tragere achttraps automaat. De nieuwe xDrive28i hoest nog maar 189 gram CO2 per kilometer uit gebruikt 7.9 liter brandstof per 100 kilometer. Uiteraard is er ook een Start/Stop unit ingehangen om die lagere uitstoot te bereiken. En om de enorme *kuch* sportiviteit van de X1 een beetje te benadrukken heeft BMW natuurlijk het M-pakket, dat overigens op alle X1’s leverbaar is vanaf nu.
Speciaal omdat BMW zo trots is op deze nieuwe X1 hebben ze een gallery van 123 foto’s voor jullie waar geen één plaatje van de nieuwe motor en/of techniek te zien is. Wel een snowboarder, speciaal voor jullie. Bofkonten!
a_buis zegt
Niets mis met turbopower! Geluid? Zet een lekker deuntje op. Vibratie? Is ook al wat voor op 12 volt. Downsizen en volblazen die motortjes!!!
kingkay zegt
Ah, een M-pack voor de X1? Ben benieuwd of ie daar wat van opknapt, want zo standaard vind ik de X1 maar een vrij triestige bedoening, en echt mooi kun je dat ding nu ook niet noemen. Hij rijdt wel enorm leuk als ik een collega van me mag geloven, aangezien het een BMW is zie ik geen enkele reden om daar aan te twijfelen.
TTIUWP!
Esprit_de_Flandre zegt
@kingkay: TTIUWP?
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: http://lmgtfy.com/?q=ttiuwp
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Er staat vreemd genoeg veel vrouwvolk op de afbeeldingenpagina als je TTIUWP googeld.
rockandroll22 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
YK zegt
Nieuwe motor van het jaar? :P
kingkay zegt
Net ff de eerste 40 of zo pics bekeken… Dus dit is mét M-pack? If so dan is het maar een tegenvaller hoor, had er meer van verwacht.
jzaero zegt
@kingkay: Ik vind juist de auto’s van tegenwoordig te schreeuwerig. Kijk eens naar de beauty van een BMW E34 of E39 M5. Dat waren pas echte subtiele auto’s met een beul van een motor!
Jokkebrok zegt
@CasperH Het zijn 123 foto’s!! Foei!
CasperH zegt
@Jokkebrok: oei! EPIC FAIL!!!1!
;)
YK zegt
@Jokkebrok:
Ik tel er 124… :mrgreen:
Jokkebrok zegt
@YK: Jij speelt vals, je hebt zeker ook de hoe-heet-dat-plaatje-bovenaan meegetelt! Die staat nl. al tussen de andere plaatjes!
YK zegt
@Jokkebrok:
Alsnog, 124… :mrgreen:
NLBUURMAN zegt
@YK: het typeplaatje telt niet mee
pizzakoerier zegt
245pk uit een 2litertje is best aardig :-)
NLBUURMAN zegt
@pizzakoerier: en hoeveel haalt mitsoebaru uit hun 2 litertjes? zo tegen de 300 pk… wel minder koppel gok ik
E34M5Touring zegt
@NLBUURMAN: Ja en elke 3500km een beurt deze zal wat langer meegaan
SimonMc zegt
@NLBUURMAN: 400 pk ;) mét garantie !
( Mitsubishi Lancer Evolution FQ-400 )
jonkerswheelstore zegt
niet slecht… wanneer komen de drie cylinders, ik kan niet wachten..
SimonMc zegt
@jonkerswheelstore: cilinders!
Simpson zegt
ach, dat interesseert toch geen hond wat voor blok er in ligt? als er maar een hoog nummer achter ‘Xdrive’ staat, zodat iedereen ziet dat je in een dure rijd :-)
laurensje zegt
@Simpson: LOL Ik ben altijd voor een typeplaatje op de basisversie, en niets op het topmodel.
midasracer zegt
Mooie auto. Met 245pk helemaal vet. Enig idee wat zoiets moet gaan kosten?
GOD zegt
@midasracer: Neem aan dat dat sarcastisch bedoelt is?
midasracer zegt
@GOD: Nee.
Jochempie zegt
Eerlijk is eerlijk, met een Kia Sportage heb je helemaal geen slecht alternatief. Ziet er nog beter uit ook.
Tommy2 zegt
Twinpower turbo, nou nou, wat een marketing gelul weer. Wel goed dat BMW nu ook eindelijk met een geblazen tweeliter komt.
roquez zegt
Ben benieuwd hoeveel pk ze straks uit die 35i weten te persen.. Die moet dan toch wel tegen de 370 komen.. Nice! Overgens vind ik die nieuwe x3 wel ee dik apparaat geworden maar dat terzijde..
youngtimer zegt
@Midasracer: een idee wat het moet gaan kosten? Ja, € 49.500 en voor de automaat € 51.875. Staat hierrrrr: http://www.driving-fun.com/1545/home/news/Einde-der-tijden-nabij–BMW-vervangt-zescilinder/Nieuwe-2-0-liter-viercilinder-voor-BMW-X1-xDrive-28i.aspx
midasracer zegt
@youngtimer: au, dat was te verwachten. Voor dat geld koop je ook de nieuwe X3.
jeanclaude zegt
ik snap niet waarom ze hem gewoon geen 258pk geven, is maar 13pk meer dan nu, en daarnaast snap ik ook niet waarom ze nog steeds die ‘oudere’ maar vooral ‘slomere’ automaten nog gebruiken. gooi die 8traps automaat, of de dct erin, betere prestaties en zuiniger ook. maar voor de rest wel beter natuurlijk want nu heb je meer koppel en zuiniger en misschien zelfs iets goedkoper ook.
Tommy2 zegt
@jeanclaude: 8-traps in een X1? Véél te duur. Dat is hetzelfde als een 8-traps in een 1-serie smijten, wordt die veel te duur van en niemand koopt’m meer.
youngtimer zegt
@jeanclaude Die achttraps automaat zit erin…
Freewarefreak zegt
Ik vind het toch een enorme prestatie van BMW. 245 PK uit een 2 liter.. wow.. en is de prognose voor levensduur hetzelfde als een grote motor waaruit ze hetzelfde vermogen halen? Daar ben ik toch wel huiverig voor.. zal wel moeten, een fabrikant als BMW kan en mag daar geen concessies aan doen, dat zullen de consumenten niet pikken, daar kunnen ze zelf toch ook wel iets bij voorstellen? Weet iemand de garantie voorwaarden?
bozewolf zegt
@Freewarefreak: Enorme prestatie? Sinds jaar en dag wordt er al richting de 300pk uit 2-liters getrokken door allerhande fabrikanten, en nu BMW het doet is het een “enorme prestatie?”
Christ….www.duitseautoblog.nl weer, hoor.
Freewarefreak zegt
@bozewolf: Dit was niet bedoeld als fanboy talk.. ;) Bedoelde het als een constatering. Daar ben ik niet zo van op de hoogte wat er al kan. Welke fabrikanten zijn dit dan? Ik dacht dat 100 PK per liter normaal was en alles daarboven al een prestatie van formaat. Ook bijvoorbeeld zoals VW met de 1.4 met 180 PK..
esquilo zegt
@Freewarefreak: onder andere Ford 2.0T 240 pk, VAG 2.0T 265 pk 270 pk…. Wat betreft de levensduur en olieverbruik van deze motoren heb ik ook zo m’n twijfels over
Tommy2 zegt
@Freewarefreak: VAG monteerd alweer een tijdje zijn tweede generatie 2.0 TFSI. Al jaren in bijna elk model te vinden.
Maarja ik roemde BMW altijd vanwege het feit dat ze de zescilinders er in hielden, net zoals Audi ook doet grotere modellen. Lang zal het niet meer duuren.
CSL zegt
WAAR IS HET TOERENTELLER?
Eerste turbo 4cilinder en gelijk 245pk, wel done BMW :)
en 6.1 naar de 100?! Dat is wel erg rap voor een X1.
DE vorige 28i deed er 6.8 over. Ik zou zeggen gooi die DCT er ook in endan zit je dus rond de 5.8sec op de 100.
Ik hoor de opgefokte 1series al voorbij komen.
integralechubasco zegt
verschrikkelijk lelijk ding. de suv hype is over en dit is de trauma daarvan.
jesse3120 zegt
kak…
Nijntje_ zegt
Het zal waarschijnlijk wel een goede motor zijn… Al vind ik dat BMW 2 dingen zou moeten doen:
Tenminste één atmosferische 6 in lijn houden per model (3 / 5 / Z4 )
Tenminste één dikke turbo 6 in lijn houden per model (3 / 5 / 7 / X3 / X5)
Het is hun dada nu eenmaal! Dat zouden ze niet mogen verloochenen!
Esprit_de_Flandre zegt
“een gallery van 123 foto’s voor jullie waar geen één plaatje van de nieuwe motor en/of techniek te zien is.”
Ze hadden dus gewoon nog een pakketje persfoto’s liggen, die ze eens wilden verspreiden.
As_long_as_it_is_fast zegt
Waarom niet, klinkt allemaal niet slecht vind ik.. Als ze er maar 1 sportieve motor inhouden bij elk model, dan kunnen de petrolheads en de Newtonmeter fans onder ons hun gangetje nog gaan. En zelfs 245pk, 350Nm, lang niet slecht!
jeanclaude zegt
@youngtimer tommy2 spreekt tegen dat de 8traps automaat er inzit en die zit er ook niet in, snap niet hoe jij er bij komt dat tie erin zit?
@tommy2 ja dat het duur is kan ik begrijpen, maar de dct zou er wel in kunnen toch
MichaelvdBroek zegt
mwah niks mis mee, is gewoon lekker ook, maar 6 cilinders blijven toch ook dik, maar die aanduiding 28? :P
Citrofiel zegt
Hallelujah en fantastisch. Het zal vast uitstekend rijden, daar zorgen die ingenieurs wel voor. Maar ik begrijp de emoties wel. Dat is alsof de F1 met viercilinders gaat racen. Oh wacht. Alsof Subaru non-boxers gaat aanbieden. Oh wacht.
Er komen/zijn een boel dingen die we niet leuk vinden, waar we maar aan zullen moeten wennen…
johanw zegt
@ freewarefreak
wat dacht je dat Honda al zo een 8 jaar geleden ofzo al 120 pk uit 1 liter haalde.
en dat ook nog eens ZONDER turbo. dat is pas knap!!!!
Freewarefreak zegt
@johanw: 240 PK uit een 2 liter atmosferische motor? Laat mij raden, je bedoeld de S2000 met VTEC? Da’s een kanon. Nu ik het zo laat bezinken en de reacties op mijn comment zie.. dan had ik wel wat langer en dieper na kunnen denken over welke motoren dat zijn. Inderdaad de Golf / Rocco R / Honda, enz.
Femme zegt
@johanw: Voor een suv is een hoogtoerige motor met slechts 208Nm koppel natuurlijk een waardeloos concept. Niemand zit er op te wachten om tot boven 6000 toeren door te halen om een beetje vaart in de kist te krijgen.
De BMW-rijder wenst ook geen motor met een enorm turbogat dus dan is 245pk uit 2,0 liter een mooi compromis.
youngtimer zegt
@jeanclaude Als Tommy het zegt dan zal het wel… Alleen klopt dan het persbericht van BMW niet: “De BMW X1 xDrive28i met handgeschakelde zesversnellingsbak accelereert in 6,1 seconden van nul naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 240 km/u. Met de optionele achttrapsautomaat vergt de acceleratie 0,3 seconden extra. Het verbruik van de versie met automaat is overigens gelijk aan de versie met handschakeling, dus 7,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 183 g/km. De BMW X1 xDrive28i staat in maart in de showroom vanaf 49.500 euro. Voorzien van automatische transmissie kost de auto 51.875 euro.”
Nijntje_ zegt
Staat wel nog niets van op de BMW-site?
Truttenschudder zegt
Nouja, het zal wel wennen. Misschien is het een soort plan om de boel zuiniger te maken, zodat ze een idioot slurpende V8/V10 in de nieuwe M1 (of een supercar met andere naamgeving) kunnen leggen!
Dan kan ik er mee leven. Anders is BMW bezig zichzelf opnieuw uit te vinden/vermoorden.
jeanclaude zegt
@youngtimer indd verkeert lees op de bmw site dat het de 6 traps steptronic is.
mco zegt
Ik snap niks van die naamgeving bij BMW, een xdrive28i is een 2.0 turbo. Een 523i heeft een 3.0, een 118i heeft een 2.0.. En als ze een 2.0 turbodiesel hebben heet het een 18d, 20d, of 23d.
Lekker duidelijk dit! Straks brengen ze een M3 uit, blijkt het stiekem een 316 te zijn. Rare jongens daar. Zeg dan gewoon hoeveel inhoud ie heeft en voeg turbo, of biturbo toe. En als ie afgeknepen is, zoals in de 523i, die moeten ze gewoon uit het gamma schrappen. Afknijpen is toch al onzin. Dit systeem van bmw wordt, nee, is een warboel zo.
Atenza zegt
Dit is het M pakket:
tjorque zegt
knap knap die X-spouw-1 “vorsprung durch op een SUV koreaan lijken”
leg dat blok eens in een échte auto…
driftkicker zegt
Ik vind elke BMW die uitkomt nog lelijker dan de vorige. Meestal duurt het een paar jaar voor ik het model apprecieer. Ze maken hele goede auto’s en daar houdt het op. Exclusief zijn ze al lang niet meer. Ik rijd er zelf ook één (omdat ik moet van de baas) maar ik vind er geen zak aan. Hij rijdt zeer vlot en is heel stil en alles wat je wilt, maar zoooo grijs en saaaai. We hebben hier trouwens meer BMW’s als leasers en we hebben daar al meer stukken aan gehad dan bijvoorbeeld de Peugeots of Alfa’s in onze vloot… Problemen met starten, centrale vergrendeling, tankbeveiliging geblokkeerd, noem maar op…
johanw zegt
@ freewarefreak…klopt, de s2000. Maar de eerste Vtec van honda haalde al 100pk uit 1 liter en dat was al eind jaren 80 ;-)
@ Femme
doet dat ter sprake? het ging er niet om of mensen in deze suv hierop zitten te wachten, de reactie was puur of men 100pk of meer uit 1 liter konden halen…wel goed lezen he ;-)
daarnaast…ja ik zit daar wel op te wachten om deze boven de 6000 toeren te jagen. Ik rijd zelf een Civic type R van het laatste model. Het is onzin dat er geen vaart in zit onder de 6000 toeren, het gaat om het totaal concept. Enkel zodra de Vtec gaat meedoen, dan lijkt het ineens zoveel sneller te gaan, dat het lijkt of dat je daarvoor niet echt vooruit gaat.
ik ben nu op zoek naar een andere auto en heb al in de nieuwe S3, GTI, Golf R en Impreza STI gereden.
GTI valt af, te langzaam, geen snelheidsbeleving, eenheidsworst. S3 stijlvolle auto maar geen snelheidsbeleving, zou bijna afvragen waar het motorgeluid is. Golf R, leuke auto, mooi geluid op zich, maar wel wat prijzig hier. Impreza, snelle bak, mooi geluid, maar echt goedkoop van binnen.
dus ja, als je een beetje auto wilt waar je fun in hebt, wordt het al heel moeilijk…ga nu eens in de Megane RS en Focus RS rijden. Ik ben geen fan van franse autos…dus ben bang dat het de Focus RS wordt ;-)