• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Volkswagen Golf 8 is een mega succes in Europa

Auteur: RubenPriest, gepost 11 januari 2021 om 08:01 – 29 Reacties

De Volkswagen Golf 8 is een mega succes in Europa

Het uiterlijk en interieur was even wennen, maar de Volkswagen Golf 8 vliegt als een warm broodje over de toonbank in Europa.

Noem een hatchback die je prima van A naar B brengt en ook nog eens prima stuurt. Dikke kans dat de Volkswagen Golf in je opkomt. Met de komst van de ID.3 komt het einde van dit model wellicht steeds dichterbij, maar feit is dat Volkswagen met de Golf nog altijd goud in handen heeft. Het gaat nog interessant worden om te zien wat de Duitsers uiteindelijk gaan doen met het model als het gamma over grofweg 10 jaar flink geëlektrificeerd is.

Volkswagen Golf 8 in Europa

Want omdat de Golf al zolang meegaat is het een model dat bij iedereen wel bekend in de oren klinkt. De lancering van de Golf 8 was dan ook weer een voorspelbare, doch succesvolle zet van Volkswagen in Europa. Over het nieuwe front was nog wat discussie of dit nu wel of geen verbetering is ten opzichte van de 7.5. Feit is dat de verkopen voor zichzelf spreken.

Met 312.000 verkopen van de Volkswagen Golf 8 in 2020 in Europa is het één van de best verkochte modellen. Alleen al in Duitsland werden er 133.900 stuks verkocht. Over Duitsland gesproken. De Golf stond op 1, met op twee en drie de Tiguan en de Passat. Daarmee domineerde VW de top 3 bij onze oosterburen.

En dan moet je voorstellen dat niet alle modelvarianten van de Golf 8 vanaf dag één in januari 2020 beschikbaar waren. De GTI, GTD en GTE moesten bijvoorbeeld nog gelanceerd worden en de R kwam pas in het najaar. Natuurlijk is het leeuwendeel van de verkopen de gewone varianten. In tegenstelling tot de zevende generatie is er nu geen sprake van een e-Golf. Dat stokje heeft de ID.3 overgenomen.

Van die 312k verkopen in Europa, betroffen er 179.000 in het tweede halfjaar van 2020. Verder spreekt Volkswagen over een grote vraag naar de hybride modellen. Het merk schat dat één op de drie verkopen dit jaar een hybride Golf zal zijn.

Dit jaar gaan ook markten buiten Europa een rol spelen. Zo zet de Golf 8 GTI eind dit jaar voet aan wal in de Verenigde Staten.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, europa-eu, golf-8, Volkswagen

Vorig bericht: « Video – chaotische politieachtervolging met een harde afloop
Volgend bericht: Porsche geeft zelf een Tesla aan journalisten mee »

Lees Interacties

Reacties

  1. gertjan2012 zegt

    11 januari 2021 om 08:06

    Bijzonder. Ik heb er , sinds de introductie , in NL hooguit 10 zien rijden. Inmiddels al veel meer ID3’s zien rijden.

    Login om te reageren
    • superfunky zegt

      11 januari 2021 om 08:33

      @gertjan2012: Nederland is niet de wereld ;)

      Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      11 januari 2021 om 09:19

      @gertjan2012: Weinig uit huis geweest afgelopen jaar? Ik zit zelf 6 uur per week op de weg en zie er genoeg. ID3 is ook populair inderdaad.

      Login om te reageren
  2. Onehp zegt

    11 januari 2021 om 08:10

    In Duitsland zijn de private lease prijzen erg laag. Iemand die er meer kijk op heeft?

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      11 januari 2021 om 12:00

      Een maat van me heeft pas een Passat geleased, m’n mond viel open van de prijs die gevraagd werd. Uiteraard ging het slechts over 10.000km/jaar ofzo, maar wanneer de basisprijs nog geen 200€/maand is moet de nood behoorlijk hoog zijn bij het concern.

      Het lijkt er alles op dat ze de markt gewoonweg willen overspoelen om de concurrentie geen voet in aarde te laten krijgen.

      Login om te reageren
    • berrychello zegt

      11 januari 2021 om 13:43

      Die Duitse PL prijzen betreft vaak een FL, oftewel: alleen afschijvingscomponent en dan ook nog eens met een slotsom.

      Login om te reageren
  3. JanJansen zegt

    11 januari 2021 om 08:24

    In 2020 had ik een ID3 gekocht, nu de bijtelling niet meer zo gunstig is zou ik ook gaan twijfelen.

    Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      11 januari 2021 om 22:12

      @JanJansen: staan nog duizenden id3’s te koop met 2020 kenteken en dito bijtelling..

      Login om te reageren
  4. Robert zegt

    11 januari 2021 om 08:30

    @gertjan2012; ik denk dat dit vooral komt doordat het model zo opvallend onopvallend is. Hetzelfde gevoel had ik ook al toen de zevende generatie de zesde kwam aflossen.

    Login om te reageren
  5. birdnerd84 zegt

    11 januari 2021 om 08:47

    Toch bijzonder dat mensen een uitgebreide facelift met minder goeie materialen en ergonomie aanschaffen. Hebben we het nog niet eens over het ontwerp gehad wat een achteruitgang is. In NL zie je ze amper inderdaad, en eindelijk eens terecht.

    Login om te reageren
  6. Hubert zegt

    11 januari 2021 om 08:53

    Is ook gewoon een degelijke no-nonse auto die je vanuit de folder kunt kopen.
    Je weet wat je krijgt en is voor dagelijks gebruik gewoon goed genoeg.
    Natuurlijk zijn er andere auto’s die goedkoper zijn, standaard meer uitrusting of minder saai zijn. Maar de meeste mensen willen hun zuur verdiende centjes aan iets degelijks besteden en zeker weten dat ze over enkele jaren weer een aardige inruilsom krijgen.

    Login om te reageren
  7. quincy zegt

    11 januari 2021 om 09:46

    Noem een hatchback die je prima van A naar B brengt en ook nog eens prima stuurt.:

    Ik zou voor een Mazda 3 gaan dan.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      11 januari 2021 om 10:49

      @quincy: 1000 andere Nederlanders gingen je voor in 2020.

      Login om te reageren
      • Variomatic zegt

        11 januari 2021 om 16:00

        @eklasse: waarom zie ik die dan echt nooit, maar dan ook werkelijk nooit rijden..? Hele volksstammen hier op Autoblog prijzen Mazda de hemel in maar ik zie enkel wat bejaarden rijden in hun lullige cx crossovertjes

        Login om te reageren
        • mpgc zegt

          11 januari 2021 om 20:49

          @variomatic: ja inderdaad. kan me niet eens herinneren wanneer ik er één gezien heb 😄

          Login om te reageren
        • PunicaOase zegt

          11 januari 2021 om 20:56

          @variomatic: zijn allemaal Mazda-verkopers denk ik.. Op die CX-5 na zie je ze zelden rijden.. blijkbaar toch minder fantastisch dan men hier roept..

          Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    11 januari 2021 om 10:16

    Tja, met alle uitvoeringen, van goedkope benzine, betrouwbare diesel, pakezel tot ringtool, alles zit er wel in. Niet zo gek dus dat het wel verkoopt.

    Login om te reageren
  9. jippie zegt

    11 januari 2021 om 10:40

    En hoe deed de Golf 8 het dan in Nederland? Volgens mij valt dat nog wel tegen…?

    Login om te reageren
    • birdnerd84 zegt

      11 januari 2021 om 11:02

      Over heel 2020 staat de Golf op plaats 14. Niet zo goed als vroeger maar valt nog mee. Na de ID.3 en Focus de eerste C-segment auto

      Login om te reageren
      • gamma81 zegt

        11 januari 2021 om 11:45

        En hoeveel daarvan waren een e-golf? oftewel de Golf 7? Worden volgens mij in de statistieken bij elkaar geteld.

        Login om te reageren
  10. mashell zegt

    11 januari 2021 om 10:48

    Prijstechnisch was het aanbod van de Golf 8 afgelopen jaar gewoon goed. Maar bij de proefrit viel me de demping tegen (te soft) en dat de wagen niet in het rood beschikbaar was maakte dat de wagen afviel.

    Login om te reageren
  11. Dutchcarwizard zegt

    11 januari 2021 om 11:45

    Een Focus stuurt pas lekker!

    Login om te reageren
  12. Baroen zegt

    11 januari 2021 om 13:00

    Je snapt het niet…..zo’n übersaaie kar.

    Login om te reageren
  13. henkp1 zegt

    11 januari 2021 om 13:08

    Het zou weleens het laatste jaar kunnen zijn dat de golf de populairste was. Wordt inmiddels aan alle kanten ingehaald door veel betere concurrenten. Het lijkt dat de massa dat eindelijk ook doorkrijgt.

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      11 januari 2021 om 15:14

      Lees eerst eens de vergelijking met diverse merken dat de Golf toch weer het beste is .

      Login om te reageren
  14. hermankarton zegt

    11 januari 2021 om 15:51

    Zo’n Golf 8 R in het blauw met die mooie 19 inch wielen is wel heel lekker… toch wel de benchmark dit Golfje.

    Login om te reageren
  15. alassad zegt

    11 januari 2021 om 19:31

    In Nederland zijn afgelopen jaar het laagste aantal nieuwe golf’s verkocht sinds de introductie in 1983!

    Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      12 januari 2021 om 07:16

      @alassad Dus alleen de Golf I verkocht slechter in Nederland? Verbaast me, ik had verwacht dat ook de Golf I ook wel beter verkocht had. Naast minder verkopen door Corona: Zo’n Golf 8 voelt als een stap terug ten opzichte van de 7.5, goedkopere uitstraling waar geen tot weinig verbetering tegenover staat. De enige Golf 8 eigenaar die ik ken had ook nog best wat issues, zoals erg veel vastlopers in het infotainment.

      Login om te reageren
      • alassad zegt

        12 januari 2021 om 18:31

        @degrotemuis: hmm had t misschien Anders moeten verwoorden. Bedoelde dat het het slechtste jaar ooit was voor de golf in NL

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North