
Porsche is zo overtuigd van de Taycan, dat ze in Canada zelf een Tesla meegeven voor een vergelijking.
Het maken van een rijtest begint natuurlijk met een auto. Maar ja, dan moet je deze wel kunnen regelen. Voor de Canadese autojournalisten is dat nogal moeilijk als ze een Tesla willen testen of vergelijken. De Amerikaanse autofabrikant besloot in oktober 2020 zijn PR-afdeling terug te trekken in het Noord-Amerikaanse land. En daardoor kunnen de Model S, Model X, Model 3 en Model Y niet geleverd worden aan journo’s door het merk zelf.
Porsche Taycan vs Tesla Model S vergelijking
In Canada zijn journalisten aangewezen op vrienden, familie of autodealers met een Tesla. Een nogal slordige gang van zaken. Het is nu zelf zo dat Porsche een Tesla meegeeft aan journalisten in Canada als ze de Taycan komen testen. De Tesla in kwestie betreft een Model S P100 die een dealer van het merk ter inruil heeft verkregen. De elektrische auto wordt nu meegegeven aan journalisten zodat ze de Tesla tegenover een Porsche Taycan kunnen zetten.
Porsche is zo overtuigd dat de Taycan een betere auto is dan de Tesla, dat ze niet bang zijn om een Model S mee te geven aan journalisten in Canada voor een vergelijking. Het is niet de eerste keer dat het Duitse automerk zelf zo’n vergelijking opzet. Met de lancering van de Taycan in de Verenigde Staten kregen journalisten tijdens een event ook een Tesla Model S tot hun beschikking vanuit Porsche.
Uiteindelijk is het aan de journalist om kritisch te blijven. De tweedehands Model S is vast niet zo mooi en dik uitgevoerd als de Taycan die ze van Porsche zelf krijgen. Maar omdat Tesla geen PR-kanalen beschikbaar heeft in Canada is het ook niet zo dat er een beter alternatief is. (via Carscoops)
Maar het is toch te sneu voor woorden dat Porsche dit nodig heeft om hun eigen kwaliteit te kunnen laten zien.
@camelman: je kan het ook op een andere manier bekijken. Het is ook sneu dat Tesla geen auto’s ter beschikking kan/wil (doorhalen wat niet van toepassing is) stellen voor een vergelijk. Ik zet er expres geen objectief bij, want dat zijn dit soort vergelijken zijn sowieso nooit.
@flow82: dat is idd sneu van Tesla, in Duitsland was het hetzelfde verhaal: zelfs Auto Motor und Sport (dus niet dat gesponsorde flut Autobild(week)) moest ook zelf maar ergens een Model S regelen. En in Amerika mocht JD Powers in de helft van alle staten Tesla berijders niet interviewen voor hun 2020 tevredenheidsonderzoek, Tesla heeft dat verbod daar via de rechter afgedwongen notabene. De steekproef bleek uiteindelijk in de resterende staten groot genoeg voor JD om een oordeel te kunnen vellen. Wat vervolgens zwaar negatief bleek, maar dat terzijde.
Op deze manier lijkt het alsof Tesla kennelijk zelf ook niet veel vertrouwen in haar eigen product heeft. De AMS test was ook niet erg positief, maar dat is wel een vakblad en riooljournalistenblaadje..
geen riool… that is
@camelman: daar gaat het toch ook niet om. Beetje PR treiter actie tegen puber Musk, meer niet.
Ik weet niet wat die P100 nieuw kost, maar ik denk niet helemaal een eerlijke vergelijking qua centjes.
Ook wel grappig trouwens, een verouderd model tegen een nieuw uitgebracht ding.
We zetten gewoon de 997 tegen een nieuwe Huracan en zeggen tegen de klant dat ze maar eens goed moeten vergelijken en bij terugkomst moeten ze maar zeggen welke beter is…..
Maar de P100 is toch nog niet verouderd? Tesla heeft toch nog geen grotere batterij of nieuwere uitvoering van de Model S? Ze hebben de “plaid” uitvoering aangekondigd maar dat duurt nog een tijdje.
@dutchneon verouderd? Het is hun actuele model en de concurrentie, of Tesla moet maar met iets nieuwer komen…
@Onehp: Tesla vernieuwd continu. De huidige p100d is niet gelijk aan de eerste.
@flutterby ja tuurlijk, tis die boven mij die hem verouderd noemt ;)
@camelman Nee, dat noemt men concurrentie. Of Porsche nou een Tesla meegeeft of dat de journalisten zelf een Tesla ophalen maakt niet zoveel uit.. Een vergelijking wordt uiteindelijk toch wel gemaakt, of te wel het eindresultaat blijft gelijk.
Goed bezig die dealers in Canada!
Geniale marketing dit. Het zal het achterhoofd van de journalist altijd meespelen en hierdoor zal de Porsche altijd beter uit de test komen. Dat de Tesla ouder is, meer kilometers heeft en minder luxe is uitgerust zal men niet meenemen. Net als het prijsverschil.
Het geniale zit hem in de woorden “via inruil verkregen”. Dat maakt al een indruk ten gunste van de Taycan.
Zover ik weet is ELKE auto beter dan een Tesla.
U weet niet alles.
@alfapeter: Eens, maar het scheelt niet veel. Eerste serie Model S zat best goed in elkaar. Daarna is het een stuk minder geworden.
@michaelb: Ik weet niet waar u uw informatie vandaan haalt, maar de Model 3 staat kwalitatief een stuk beter aangeschreven dan de eerste Model S. Wat, als je erover nadenkt, ook vrij logisch is.
Zowel mijn mondhoeken als m’n wenkbrauwen gaan altijd omhoog wanneer mensen met Alfa in hun naam hier het hoogste woord komen hebben over de kwaliteit bij Tesla. Dank daarvoor :)
“In Canada zijn journalisten aangewezen op vrienden, familie of autodealers met een Tesla. Een nogal slordige gang van zaken.”
Waarom? Tesla’s blijken zichzelf best wel goed te verkopen. Maar ik begrijp vanuit auto journo oogpunt dat dit pijn doet. Want als alle fabrikanten dit zouden doen, dan wordt het werk een stuk lastiger en minder leuk. Fijner is natuurlijk als je wordt ingevlogen, hotelletje, dinertje, roseetje en een mooie automobiel om in te sturen. Wat uiteindelijk betaald wordt door de klanten van de betreffende auto fabrikant. >:-)
Gelukkig is Elon Musk een heel arme ceo… Oh nee wacht…
@garp: dat dacht ik ook. Omdat Tesla niet mee wil doen met het “oude” netwerk worden ze afgeschreven.
Blijkbaar vinden ze dat ze promotie in een blad of video of vergelijking niet nodig hebben.
Zie ook maar weinig commercials voorbij komen van Tesla 😛
Ik vind het wel een strakke actie van Porsche. Beter als Ferrari toen ze de 3 hypercars van dat moment wilde testen kijken wie de snelste was dat zelfs klanten een verbod kregen om hun auto uit te lenen
Zo’n Taycan is toch ook 100x dikker?
Zowel dikker als duurder ja.
Love it.
Kunnen we ook even prijzen naast elkaar zetten ?
Dit zou Porsche toch helemaal niet moeten willen. Een sport auto met een “toer” auto vergelijken.
Appels met peren vergelijken verhaal, uit het oogpunt van Porsche lijkt mij. Het enigste was te vergelijken valt is de van nul naar honderd. voor de rest twee verschillende auto’s.
En wat vindt Tesla hiervan?
Ik kan mij niet voorstellen dat ze hier blij van worden.
Off-topic: de laatste tijd merk ik dat het lang duurt voor reacties onder nieuwe artikelen verschijnen.
Het bericht over de Golf met verjongingskuur had gisterenavond voordat ik naar bed ging nog 0 reacties. Vanochtend rond 7 uur stonden er opeens 14 uur oude reacties onder.
@sportevo: op mijn off topic bericht: hier weer hetzelfde verhaal. Voordat ik aan mijn reactie begon nog geen reacties. Nu een hele lading.
Het zou ook kunnen dat tesla klanten belangrijker vindt dan journalisten. Ik voel daarin wel mee
Iedereen gaat er hier vanuit dat iedere rijder hiermee direct voor de Porsche kiest. Ja het is een luxere en duurdere auto. De ruimte in de Tesla is weer flink groter, dus een meer praktische auto.
Zo,n Taycan is toch 100x dikker en mooier..
Word tijd ve grote facelift en dan niet alleen interieur maar ook exterieur
Al ben ik wel erg nieuwsgierig naar de Plaid versie
Is dit een vergelijk tussen een auto en een rijdende ipad?
Ik vind die Porsche ook veel mooier en beter dan die Tesla.
Maar mijn volgende auto moet toch een Tesla worden….
Zie maar eens een knappe gebruikte en betaalbare Taycan te krijgen.
Porsche heeft met de Taycan een topauto neergezet en moet gewoon uitgaan van de eigen kracht. Het is voor elk merk bij voorbaat een zwaktebod als je je concurrent er aan de haren bij moet slepen om je punt te maken.
Sinds enkele dagen onze Taycan in bezit…. wat een fenomenale rijmachine, snel, stil, sportief en comfortabel! Ik begrijp deze actie van Porsche dan ook zeker, rijden met de Porsche in vergelijking met de Taycan betekend Porsches verkopen…. en dat gaat ze goed af…😉