Een Karmann Ghia voor een nieuw decennium, maar wij kregen hem niet.
De showrooms van Volkswagen-dealers zijn begin jaren ’50 niet erg onoverzichtelijk. Je hebt de Kever en de Transporter, meer niet. In 1955 komt daar echter een schitterend Italiaans gelijnd coupeetje bij, twee jaar later gevolgd door een cabrio-versie. Deze Karmann Ghia houdt het uiteindelijk met wat kleine wijzigingen vol tot 1974, maar de auto is tegen die tijd hopeloos verouderd. Qua techniek, maar vooral qua looks.
De originele Karmann Ghia zul je ongetwijfeld kennen, maar je mag jezelf een kenner noemen als je ook van het bestaan van de Karmann Ghia Typ 34 uit 1961 weet. Deze is niet langer gebaseerd op de Kever, maar op de eerder dat jaar gebaseerde Volkswagen 1500 (Type 3). Nog altijd met een luchtgekoelde boxermotor achter de achteras, maar groter, krachtiger en zwaarder. De wederom door Ghia getekende koets is duidelijk een kind van de jaren ’60 en wat moderner dan het rondere origineel. Desalniettemin moet de Typ 34 veel eerder het veld ruimen. De auto is ongeveer tweemaal zo duur als een Kever in basistrim en wordt slechts in kleine aantallen verkocht. In 1969 wordt de Karmann Ghia Typ 34 opgevolgd door de VW-Porsche 914.
In 1970 ziet echter weer een nieuwe Karmann Ghia het licht, de TC. Wederom vloeide het ontwerp uit de pen van Ghia, of eigenlijk uit de pen van diens medewerker Giorgetto Giugiaro, en ook ditmaal zag het er allemaal weer wat vlotter en moderner uit. De TC (Touring Coupé) laat zich nog het best omschrijven als een kruising tussen de voorgaande Karmann Ghia’s en een Porsche 911.
Chassis en onderstel deelde de TC met de originele Karmann Ghia, maar dan met de nieuwe 1600cc-motor uit de Volkswagen 1600. Daardoor stijgt het vermogen van 34 naar 65 pk en bedraagt de topsnelheid een voor die tijd redelijk acceptabele 138 kilometer per uur. Helaas blijft de Karmann Ghia, net als de al even fraaie Volkswagen SP2, voorbehouden aan de Zuid-Amerikaanse markt. Gelukkig staat er wel een exemplaar in het Volkswagen Museum in Wolfsburg en zijn er wat exemplaren door liefhebbers deze kant opgehaald. Uiteindelijk worden er tussen 1970 en 1976 18.119 exemplaren gebouwd van dit vergeten pareltje.
JamesBond007 zegt
Ah! Een soort grote dikke VW 911! Uit de tijd dat VW nog leuke auto’s ontwierp
leandro zegt
Waarom staat het woord “niet” in een van de eerste zinnen? De showroom was juist toch wel overzichtelijk?
leandro zegt
@leandro: laat maar, staat niet er onoverzichtelijk
mrmiyagi1982 zegt
Dus als ik t goed begrijp is die typ34 vrij zeldzaam? Dat is dus die van de 2de foto?
Zo eentje rijd er bij mij in de buurt 1 rond. een grijze met zwart.
Porsche fuchs wielen eronder ,flink verlaagd en een brulpijp eronder.
Maar dat vind ik van de karmanns de mooist gelijnde van t stel.
Ik kijk hm ook altijd na als ik hm zie toffe kar
csx3000 zegt
@mrmiyagi1982: Er zijn er ruim 42000 gebouwd.
Gulli zegt
@mrmiyagi1982: hier, ik heb nog wel twee e-tjes voor je!
e
e
Graag gedaan :)
pinut187 zegt
@mrmiyagi1982: ff op Autojunk gooien
csx3000 zegt
Dat is zo jammer, het oogt best vlot, maar de prestaties zijn ondermaats.
De Italianen deden dat toch beter in die tijd.
jaspervdwinden zegt
En deze bleven wel gewoon heel?
freezzr zegt
@jaspervdwinden: welke niet dan? Kever zijn uiteindelijk beresterke karretjes.
oxymoron zegt
Mijn eerste indruk bij de foto van de Typ 34 was Panhard 24 (de tweedeurs “GT” versie van de Dyna). Die dateert van 1964 en heeft het jammer genoeg ook niet gered.
robbie123 zegt
Heerlijk en EERLIJK, die oude VW’s . Nog vér voor de ongeinspireerde sjoemel softwaremodelletjes van heden!
roppp zegt
@robbie123: alleen jammer dat dit wel héel erg op een Fiat 850 coupe lijkt.
moveyourmind zegt
Erg leuk model, met de achterkant die een klein beetje geïnspireerd lijkt te zijn op die van de Porsche 911.
Toch is het niet zo gek dat de TC hier nooit in de showrooms gekomen is. De techniek, en de opzet met de motor achterin waren ten tijde van de introductie al zwaar achterhaald. En het was nogal een lieflijke vormgegeven auto. Met de blik van nu een uiterst charmante wagen, maar toen vond het grote publiek de TC te vrouwelijk.
De Scirocco, die niet veel later het levenslicht zag (1974), dat was juist wel een uiterst stoere auto. En behoorlijk modern voor die tijd. Ongelovelijk dat er maar drie jaar tussen deze twee modellen zit:
http://farm5.static.flickr.com/4142/4763192296_20a42353b8.jpg
Dutchdriftking zegt
Tijdloze beauty.
mrmiyagi1982 zegt
@ gulli
Oh wat fijn dat jij me de 2 e-tjes geeft.
Gij zijt gezegend mijn kind.
veloce zegt
Kruising tussen een Karmann Ghia en
veloce zegt
Kruising tussen een Karmann Ghia en een Porsche? Kijk eens naar een Fiat 850 Coupé en zie de gelijkenis vanaf de A-stijl….
LaLancia zegt
@veloce: de 850 schoot ook bij naar binnen bij het zien van dit coupeetje.
desjonnies zegt
@LaLancia:
De Glas 1700 Coupe die als BMW is verkocht en ontworpen door Frua, daar lijkt deze het meest op volgens mij.
De Fiat 850 coupe was eigenlijk een heel mooi gebalanceerd ontwerp.
Dat Ghia spul is veel te druk qua lijnen en frutsels.
LaLancia zegt
@desjonnies: oh ja Glas. Was dat merk allang weer vergeten!
e1000bmw zegt
@LaLancia: @veloce: Wat @desjonnies zegt. De Glas 1700 GT/BMW 1600 GT, daar lijkt hij het meest op (ook qua proporties):
Glas 1700 GT
http://www.houtkamp.nl/wp-content/uploads/2014/11/Glas-1700-GT-14.jpg
BMW 1600 GT
http://imganuncios.mitula.net/bmw_1600_gt_2002_8680097449350117965.jpg
desjonnies zegt
Ik ben AL die oubollige Karmann Ghia”s vergeten!
Wat een frikandel op wielen modellen zeg
Ghia was gewoon broddel ‘design’
e1000bmw zegt
@desjonnies: Niet alleen hun design. Ook alles wat door Karmann in elkaar gezet werd was broddelwerk… Ja, de BMW-tjes incluis!
lekkerlinksrijden zegt
Nog nooit in het eggie gezien, maar wel erg leuk
Robert zegt
Wow, die TC kende ik nog niet, itt de in het artikel genoemde SP2. Ik vind hem persoonlijk wel heel fraai.
sezz zegt
Kennismaken met de Karmann Ghia was een voortschrijdende teleurstelling. Las als eerst over de auto in een artikel zonder afbeeldingen en vond de naam beloftevol en toen ik hem voor het eerst zag staan twijfelde ik nog, maar niet lang de eigenaar stapte in startte ‘m en reed weg ermee. En begrijp sindsdien niet de lfascinatie van sommige voor deze Kever-clone.
pinut187 zegt
@sezz: tja iets met smaken verschillen..
sezz zegt
@pinut187: Idd en daarover valt niet te discussiëren behalve wanneer die slecht is.
O plaat zegt
Ik begrijp de ingesteldheid hier op AB toch niet. De Karmann Ghia zou een rommelig design hebben. Rijden als een worst. Slecht gemaakt zijn. Maar een Alfa gebouwd met staal de dikte van een rizla blaadje, die al geroest wast voor hij bij de dealer stond en waarvan je de motor elke 10000 mag open smijten. Die zijn heilig.
desjonnies zegt
@shiva:
Nee Shiva wis en waarachtig niet.
Maar dat reed wel, dat liep als een tierelier en de rest nam je voor lief
Zo een Karmann reed gewoon niet, je zat laag, niet lekker een Kever dashboard en knoppen, het reed, remde en stuurde als een kever. Bekabberd.
En oom toen was er spul te koop wat gewoon 100 keer beter reed.
Fiat Spider
Austin Glider 1300 GT
Glas 1300
NSU TT
Mazda coupe met wankelmotor bazendjng
Citrofiel zegt
Mijn grote Autoblog-held desjonnies mag het dan niet met me eens zijn, ik vind het stuk voor stuk geslaagde ontwerpen. Ik moet alleen nog eens in een kever zien te rijden om echt te kunnen oordelen over het rijgedrag.
grandmasterb zegt
Alleen vrouwen waren er in geinteresseerd en mannen natuurlijk niet gezien vreemde vorm en de zeer lage topsnelheid van een kever