• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Volkswagen Karmann Ghia die iedereen vergeet

Auteur: Dizono, gepost 13 augustus 2016 om 17:01 – 33 Reacties

Karmann Ghia


Een Karmann Ghia voor een nieuw decennium, maar wij kregen hem niet.

De showrooms van Volkswagen-dealers zijn begin jaren ’50 niet erg onoverzichtelijk. Je hebt de Kever en de Transporter, meer niet. In 1955 komt daar echter een schitterend Italiaans gelijnd coupeetje bij, twee jaar later gevolgd door een cabrio-versie. Deze Karmann Ghia houdt het uiteindelijk met wat kleine wijzigingen vol tot 1974, maar de auto is tegen die tijd hopeloos verouderd. Qua techniek, maar vooral qua looks.

Volkswagen Karmann Ghia

De originele Karmann Ghia zul je ongetwijfeld kennen, maar je mag jezelf een kenner noemen als je ook van het bestaan van de Karmann Ghia Typ 34 uit 1961 weet. Deze is niet langer gebaseerd op de Kever, maar op de eerder dat jaar gebaseerde Volkswagen 1500 (Type 3). Nog altijd met een luchtgekoelde boxermotor achter de achteras, maar groter, krachtiger en zwaarder. De wederom door Ghia getekende koets is duidelijk een kind van de jaren ’60 en wat moderner dan het rondere origineel. Desalniettemin moet de Typ 34 veel eerder het veld ruimen. De auto is ongeveer tweemaal zo duur als een Kever in basistrim en wordt slechts in kleine aantallen verkocht. In 1969 wordt de Karmann Ghia Typ 34 opgevolgd door de VW-Porsche 914.

Karmann Ghia Type 34

In 1970 ziet echter weer een nieuwe Karmann Ghia het licht, de TC. Wederom vloeide het ontwerp uit de pen van Ghia, of eigenlijk uit de pen van diens medewerker Giorgetto Giugiaro, en ook ditmaal zag het er allemaal weer wat vlotter en moderner uit. De TC (Touring Coupé) laat zich nog het best omschrijven als een kruising tussen de voorgaande Karmann Ghia’s en een Porsche 911.

Karmann Ghia TC

Chassis en onderstel deelde de TC met de originele Karmann Ghia, maar dan met de nieuwe 1600cc-motor uit de Volkswagen 1600. Daardoor stijgt het vermogen van 34 naar 65 pk en bedraagt de topsnelheid een voor die tijd redelijk acceptabele 138 kilometer per uur. Helaas blijft de Karmann Ghia, net als de al even fraaie Volkswagen SP2, voorbehouden aan de Zuid-Amerikaanse markt. Gelukkig staat er wel een exemplaar in het Volkswagen Museum in Wolfsburg en zijn er wat exemplaren door liefhebbers deze kant opgehaald. Uiteindelijk worden er tussen 1970 en 1976 18.119 exemplaren gebouwd van dit vergeten pareltje.

Volkswagen Karmann Ghia TC

Ook interessant!

  • Volkswagen Bulli koelkast
    De Volkswagen Bulli, maar dan als koelkast
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

ghia, karmann, karmann-ghia, Klassiekers, Volkswagen

Vorig bericht: « Geen hogere bijtelling door nieuwe all-in prijzen
Volgend bericht: Klassieker: Nissan Skyline GT-R (BNR32) »

Lees Interacties

Reacties

  1. JamesBond007 zegt

    13 augustus 2016 om 17:08

    Ah! Een soort grote dikke VW 911! Uit de tijd dat VW nog leuke auto’s ontwierp

    Login om te reageren
  2. leandro zegt

    13 augustus 2016 om 17:20

    Waarom staat het woord “niet” in een van de eerste zinnen? De showroom was juist toch wel overzichtelijk?

    Login om te reageren
    • leandro zegt

      13 augustus 2016 om 17:21

      @leandro: laat maar, staat niet er onoverzichtelijk

      Login om te reageren
  3. mrmiyagi1982 zegt

    13 augustus 2016 om 17:29

    Dus als ik t goed begrijp is die typ34 vrij zeldzaam? Dat is dus die van de 2de foto?
    Zo eentje rijd er bij mij in de buurt 1 rond. een grijze met zwart.
    Porsche fuchs wielen eronder ,flink verlaagd en een brulpijp eronder.
    Maar dat vind ik van de karmanns de mooist gelijnde van t stel.
    Ik kijk hm ook altijd na als ik hm zie toffe kar

    Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      13 augustus 2016 om 17:43

      @mrmiyagi1982: Er zijn er ruim 42000 gebouwd.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      13 augustus 2016 om 18:20

      @mrmiyagi1982: hier, ik heb nog wel twee e-tjes voor je!

      e
      e

      Graag gedaan :)

      Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      14 augustus 2016 om 10:04

      @mrmiyagi1982: ff op Autojunk gooien

      Login om te reageren
  4. csx3000 zegt

    13 augustus 2016 om 17:35

    Dat is zo jammer, het oogt best vlot, maar de prestaties zijn ondermaats.
    De Italianen deden dat toch beter in die tijd.

    Login om te reageren
  5. jaspervdwinden zegt

    13 augustus 2016 om 17:54

    En deze bleven wel gewoon heel?

    Login om te reageren
    • freezzr zegt

      13 augustus 2016 om 18:02

      @jaspervdwinden: welke niet dan? Kever zijn uiteindelijk beresterke karretjes.

      Login om te reageren
  6. oxymoron zegt

    13 augustus 2016 om 17:55

    Mijn eerste indruk bij de foto van de Typ 34 was Panhard 24 (de tweedeurs “GT” versie van de Dyna). Die dateert van 1964 en heeft het jammer genoeg ook niet gered.

    Login om te reageren
  7. robbie123 zegt

    13 augustus 2016 om 18:14

    Heerlijk en EERLIJK, die oude VW’s . Nog vér voor de ongeinspireerde sjoemel softwaremodelletjes van heden!

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      13 augustus 2016 om 22:48

      @robbie123: alleen jammer dat dit wel héel erg op een Fiat 850 coupe lijkt.

      Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    13 augustus 2016 om 18:17

    Erg leuk model, met de achterkant die een klein beetje geïnspireerd lijkt te zijn op die van de Porsche 911.

    Toch is het niet zo gek dat de TC hier nooit in de showrooms gekomen is. De techniek, en de opzet met de motor achterin waren ten tijde van de introductie al zwaar achterhaald. En het was nogal een lieflijke vormgegeven auto. Met de blik van nu een uiterst charmante wagen, maar toen vond het grote publiek de TC te vrouwelijk.

    De Scirocco, die niet veel later het levenslicht zag (1974), dat was juist wel een uiterst stoere auto. En behoorlijk modern voor die tijd. Ongelovelijk dat er maar drie jaar tussen deze twee modellen zit:

    http://farm5.static.flickr.com/4142/4763192296_20a42353b8.jpg

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    13 augustus 2016 om 18:51

    Tijdloze beauty.

    Login om te reageren
  10. mrmiyagi1982 zegt

    13 augustus 2016 om 18:53

    @ gulli
    Oh wat fijn dat jij me de 2 e-tjes geeft.
    Gij zijt gezegend mijn kind.

    Login om te reageren
  11. veloce zegt

    13 augustus 2016 om 19:48

    Kruising tussen een Karmann Ghia en

    Login om te reageren
  12. veloce zegt

    13 augustus 2016 om 19:49

    Kruising tussen een Karmann Ghia en een Porsche? Kijk eens naar een Fiat 850 Coupé en zie de gelijkenis vanaf de A-stijl….

    Login om te reageren
    • LaLancia zegt

      13 augustus 2016 om 22:08

      @veloce: de 850 schoot ook bij naar binnen bij het zien van dit coupeetje.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        14 augustus 2016 om 09:20

        @LaLancia:
        De Glas 1700 Coupe die als BMW is verkocht en ontworpen door Frua, daar lijkt deze het meest op volgens mij.
        De Fiat 850 coupe was eigenlijk een heel mooi gebalanceerd ontwerp.
        Dat Ghia spul is veel te druk qua lijnen en frutsels.

        Login om te reageren
        • LaLancia zegt

          14 augustus 2016 om 16:46

          @desjonnies: oh ja Glas. Was dat merk allang weer vergeten!

          Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        14 augustus 2016 om 14:06

        @LaLancia: @veloce: Wat @desjonnies zegt. De Glas 1700 GT/BMW 1600 GT, daar lijkt hij het meest op (ook qua proporties):

        Glas 1700 GT
        http://www.houtkamp.nl/wp-content/uploads/2014/11/Glas-1700-GT-14.jpg

        BMW 1600 GT
        http://imganuncios.mitula.net/bmw_1600_gt_2002_8680097449350117965.jpg

        Login om te reageren
  13. desjonnies zegt

    13 augustus 2016 om 21:36

    Ik ben AL die oubollige Karmann Ghia”s vergeten!
    Wat een frikandel op wielen modellen zeg
    Ghia was gewoon broddel ‘design’

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      14 augustus 2016 om 14:09

      @desjonnies: Niet alleen hun design. Ook alles wat door Karmann in elkaar gezet werd was broddelwerk… Ja, de BMW-tjes incluis!

      Login om te reageren
  14. lekkerlinksrijden zegt

    13 augustus 2016 om 21:41

    Nog nooit in het eggie gezien, maar wel erg leuk

    Login om te reageren
  15. Robert zegt

    13 augustus 2016 om 22:30

    Wow, die TC kende ik nog niet, itt de in het artikel genoemde SP2. Ik vind hem persoonlijk wel heel fraai.

    Login om te reageren
  16. sezz zegt

    13 augustus 2016 om 22:54

    Kennismaken met de Karmann Ghia was een voortschrijdende teleurstelling. Las als eerst over de auto in een artikel zonder afbeeldingen en vond de naam beloftevol en toen ik hem voor het eerst zag staan twijfelde ik nog, maar niet lang de eigenaar stapte in startte ‘m en reed weg ermee. En begrijp sindsdien niet de lfascinatie van sommige voor deze Kever-clone.

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      14 augustus 2016 om 06:07

      @sezz: tja iets met smaken verschillen..

      Login om te reageren
      • sezz zegt

        14 augustus 2016 om 11:23

        @pinut187: Idd en daarover valt niet te discussiëren behalve wanneer die slecht is.

        Login om te reageren
  17. O plaat zegt

    14 augustus 2016 om 12:59

    Ik begrijp de ingesteldheid hier op AB toch niet. De Karmann Ghia zou een rommelig design hebben. Rijden als een worst. Slecht gemaakt zijn. Maar een Alfa gebouwd met staal de dikte van een rizla blaadje, die al geroest wast voor hij bij de dealer stond en waarvan je de motor elke 10000 mag open smijten. Die zijn heilig.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      14 augustus 2016 om 15:54

      @shiva:
      Nee Shiva wis en waarachtig niet.
      Maar dat reed wel, dat liep als een tierelier en de rest nam je voor lief
      Zo een Karmann reed gewoon niet, je zat laag, niet lekker een Kever dashboard en knoppen, het reed, remde en stuurde als een kever. Bekabberd.
      En oom toen was er spul te koop wat gewoon 100 keer beter reed.
      Fiat Spider
      Austin Glider 1300 GT
      Glas 1300
      NSU TT
      Mazda coupe met wankelmotor bazendjng

      Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    14 augustus 2016 om 17:48

    Mijn grote Autoblog-held desjonnies mag het dan niet met me eens zijn, ik vind het stuk voor stuk geslaagde ontwerpen. Ik moet alleen nog eens in een kever zien te rijden om echt te kunnen oordelen over het rijgedrag.

    Login om te reageren
  19. grandmasterb zegt

    14 augustus 2016 om 22:12

    Alleen vrouwen waren er in geinteresseerd en mannen natuurlijk niet gezien vreemde vorm en de zeer lage topsnelheid van een kever

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North