• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De wereld telt nu 1 miljoen Mercedes ML’s

Auteur: Alwood, gepost 10 september 2009 om 20:55 – 27 Reacties

Afbeelding De wereld telt nu 1 miljoen Mercedes ML’sAfbeelding De wereld telt nu 1 miljoen Mercedes ML’sAfbeelding De wereld telt nu 1 miljoen Mercedes ML’sAfbeelding De wereld telt nu 1 miljoen Mercedes ML’s

Mercedes ML=helegroteAA
Wat moeten wij daar van denken? Eén miljoen grote, inefficiënte en nogal onhandige viermaalviers. Eigenlijk mogen ze niet van de weg af af, en hij wordt gewoon met verlaagd onderstel geleverd. Enkel in Amerika kan een dergelijke SUV nog uit.

In Amerika is de ML stiekem wel klein, zuinig en ook wel lief. Lief? Jazeker, want de uitstraling is nog steeds die van een eerste generatie A-klasse. De miljoenste is zelfs een 350 BlueTEC diesel. BlueTEC diesels hebben door een ontzettend sterk filter geen last meer van zwarte roetpluimen, maar spuiten enkel bloempjes en blauwe lucht naar buiten. De BlueTEC diesel voldoet namelijk niet alleen aan de Amerikaanse BIN5 norm, maar ook aan de (toekomstige) Euro6 norm.

De cijfers in perspectief? Mercedes heeft het voor elkaar gekregen deze miljoen ML’s in iets minder dan 12 jaar te bouwen. Het eerste model, had een modelcyclus van acht jaar. Van het eerste type ML zijn er tot 2004 570.000 gebouwd. Toen zat Mercedes dus op een productie van ongeveer 80.000 auto’s per jaar, of 230 per dag. Sinds 2004 zijn er van de ‘nieuwe ML‘ dus 430.000 gebouwd, in vijf jaar. Dit was mogelijk door een 600 miljoen dollar fabrieksuitbreiding. De tweede generatie ML staat nu op een gemiddelde van 240 gebouwde auto’s per dag.

Bij de fabriek in Alabama worden de ML, R en GL gebouwd. De ML is veruit de meest succesvolle van de drie, van de andere twee bij elkaar zijn er in Alabama slechts 200.000 gemaakt. Eind dit jaar moet de productie weer een lekkere boost krijgen bij het starten van de verkoop van de ML 450 Hybrid.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

m-klasse, Mercedes

Vorig bericht: « De vier elektrische concepten van Renault
Volgend bericht: Wiesmann doet MF5 cabrio-pr0n »

Lees Interacties

Reacties

  1. JDM__Wotevajjjj zegt

    10 september 2009 om 20:56

    egt joepie!

    Login om te reageren
  2. Huin zegt

    10 september 2009 om 21:04

    Kan er niks aan doen, maar elke keer als ik zo’n ML zie rijden moet ik denken aan de vrouw van Kevin Spacy in American Beauty en ga ik er gemakshalve vanuit dat de bestuur(d/st)er een vergelijkbaar oppervlakkige levenshoudig op na houdt.
    Alle charme die de G-Klasse wel heeft mist deze.

    Login om te reageren
  3. micheloo0 zegt

    10 september 2009 om 21:10

    Ik dacht dat de Ml het wel vrij goed deed langs het asfalt

    Login om te reageren
  4. JPM zegt

    10 september 2009 om 21:15

    En wat verdienden ze daarop, toch zeker 7.500 per auto? Tel uit je winst ;)

    Login om te reageren
  5. Benz.. zegt

    10 september 2009 om 21:15

    Toch een goed teken dat Mercedes goede zaken doet, ook in de Verenigde Staten!

    Login om te reageren
  6. JPM zegt

    10 september 2009 om 21:17

    De ML was er toch voor de X5? Dan zou je kunnen zeggen dat de ML Europa’s eerste SUV was. Of zit ik fout?

    Login om te reageren
    • JDM__Wotevajjjj zegt

      10 september 2009 om 21:18

      @JPM:
      volgens mij is dat die lamborghini lp002 of is dat een jeep ?

      Login om te reageren
      • Laue zegt

        11 september 2009 om 08:29

        @JDM__Wotevajjjj:
        de lambo LM002 is een tereinauto, de ML een SUV.

        weet het verschil tussen een Terreinauto en een SUV.

        Login om te reageren
  7. Freewarefreak zegt

    10 september 2009 om 21:23

    Voor het eerst slaat die zin van “BMW maakt rijden geweldig” ergens op. Een vergelijking tussen een SUV en een SUV.

    OT: Vind de derde generatie de mooiste. Toch ook wel logisch dat de ML in de U.S.A. het zo goed doet. Qua afmetingen e.d. toch meer een auto voor de yanks. En een Europese auto heeft daar veel status, meer als een (willekeurig gekozen) Chevy zeg maar. Een leuke opsteker voor Mercedes.

    Login om te reageren
  8. Alwood zegt

    10 september 2009 om 21:24

    De Range Rover was de eerste SUV. Daarbij hebben ze in 1972 al terrein-kwaliteiten ingeleverd om een aantrekkelijker auto voor op de weg te krijgen. Weliswaar stond die nog steeds zijn mannetje in de blubber.

    PS. in amerika is het een auto voor moeders en 17-jarige meisjes… Grote auto’s zijn picups, excursions, escalades… :P

    Login om te reageren
  9. Esprit_de_Flandre zegt

    10 september 2009 om 21:26

    Ik vind het ferm overroepen, zo’n cijfers. Ze doen het iedere keer: 1 miljoen, 5 miljoen, 10 miljoen van deze auto gemaakt, en dan in kleine lettertjes zeggen ze erbij dat de vorige generatie(s) meegeteld zijn. Dat noem ik bedrog.

    Zo claimt VW ook dat de Golf de Kever heeft verslagen in productieaantal, maar de Kever is steeds de Kever geweest, met slecht kleine aanpassingen. Toen de Golf de Kever ‘overtrof’ waren ze al aan de vijfde versie ervan. Zo kan Toyota ook zeggen dat de Corolla de meest verkochte auto is ter wereld, maar de naam draait al mee van 1966.

    Login om te reageren
  10. KYC zegt

    10 september 2009 om 21:32

    WOW! goede gedaan Mercedes!

    Login om te reageren
  11. yanktank zegt

    10 september 2009 om 22:11

    @ woody het waren niet de thee lurkers maar de Yanks met de jeep wagoneer

    en trouwens een troost er zijn vast heel veel van die digen omgevallen (suv=sudenley upsidedown vehicle)

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      10 september 2009 om 22:20

      @yanktank: ook dat is niet helemaal on-omstreden.

      The earliest examples of longer-wheelbase wagon-type SUVs were the GAZ-61 (1938), Willys Jeep Wagon (1948), Pobeda M-72 (GAZ-M20/1955) which Russian references credit this as possibly being the first modern SUV, Land Rover Series II 109 (1958), and the International Harvester Scout 80 (1961). These were followed by the more ‘modern’ Jeep Wagoneer (1963), International Harvester Scout II (1971), Ford Bronco (1966), Toyota Land Cruiser FJ-55 (1968), the Chevrolet Blazer / GMC Jimmy (1969), and the Land Rover Range Rover (1970).

      Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      11 september 2009 om 09:56

      @yanktank: Hahahaha… leuk! :D Zo had ik de afkorting SUV nog niet gehoord. True… ze gaan nog wel eens om…

      Login om te reageren
  12. Gideon zegt

    10 september 2009 om 22:14

    “van de weg af af”, volgensmij is dat een beetje dubbelop…

    Login om te reageren
  13. sven2 zegt

    10 september 2009 om 22:24

    en je mag zeggen over zijn uiterlijk wat je wilt: ik vindt het de MOOISTE SUV op de markt!!! De Q7=Lelijk, de RangeRover= ook niet meer zo héél mooi, sinds de facelift, de Touraereg= tè oud voor nieuw te zijn, de IX55= te japans/koreaans…

    dus de Ml is de enige optie in dit segment, in het MidSizeSUV-segment denk ik dat ik de RangeRoverSport prefereer, maar daar gaat het niet over!

    ps.: ik heb de Porsche Cayenne expres niet in dit lijstje bijgevoegd, omdat dat een echte VROUWENAUTO is…

    Login om te reageren
  14. bozewolf zegt

    10 september 2009 om 23:22

    DIO > Mercedes ML.

    Login om te reageren
  15. bmw zegt

    11 september 2009 om 09:23

    Ik zeg: slopen die handel. Bij 1 miljoen CLS’en was ik bijvoorbeeld al wat gelukkiger geweest ;-)

    Login om te reageren
  16. Cantago zegt

    11 september 2009 om 09:51

    Ja, de CLS vind ik nog wel mooi, de ML absoluut niet, lelijk hondenhok, bah!

    Login om te reageren
  17. Bob zegt

    11 september 2009 om 13:24

    Bob heeft de afgelopen week rond gehangen in Surfers Paradise voor zijn werk .. geen enkele ML gezien hoor. Wel een leuke oude Skyline GTR :)

    Login om te reageren
  18. Innokenty zegt

    11 september 2009 om 13:42

    ML 350 diesel is de grootste flop van Mercedes ooit. Daar worden er echt weinig van verkocht!

    Login om te reageren
  19. Headhunterz zegt

    11 september 2009 om 13:47

    @ innokenty
    dacht het toch niet hoor, je hebt ook nog de R-klasse, en de 350 zie je vooral in de USA

    Login om te reageren
  20. Bob zegt

    11 september 2009 om 14:30

    @headhunterz .. de R klasse zie dus nooit in de VS hoor. Die verkoopt voor geen meter (komt misschien omdat ie er als een walvis uitziet)

    Login om te reageren
  21. Het lelijke eendje zegt

    11 september 2009 om 15:56

    1 miljoen zijn er al niet meer, want er zijn er al duizenden in de prak gereden of liggen op de schroothoop.
    Niettemin is ne ML 63 AMG echt ne mooie auto om in het stad vlot door te kunnen rijden. Spijtig iets te duur voor mij.

    Login om te reageren
  22. mb zegt

    11 september 2009 om 18:37

    De r klasse wordt aleen goed verkocht in duitsland!

    Login om te reageren
    • Pordon zegt

      15 september 2009 om 22:57

      @mb: In New York zie je toch werkelijk op elke straathoek staan en als er een minuut voorbij gaat zonder dat je er een ziet is dat een zeldzame gebeurtenis.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North