Daar gaan we weer… De asobakken liggen opnieuw onder vuur. Na geschut vanuit Groen Links, Gemeente Nijmegen en Gemeente Leiden, komt de aanval ditmaal vanuit onze hoofdstad. Amsterdam wil zwaar vervuilende auto’s zoals luxe terreinwagens (de PC Hooft-tractoren), maar ook dieselauto’s uit de stad verbannen. Bezitters van een terreinwagen moeten in de toekomst niet meer in aanmerking komen voor een parkeervergunning, vindt de gemeente. En dit terwijl het juist zo lekker gaat met de Asobakken…
Het verbieden van vuile voertuigen is een van de vijftig maatregelen die milieuwethouder H. Maij woensdag voorstelde om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Eerder is in Nijmegen geprobeerd een parkeerverbod voor grote terreinwagens in te stellen. Na een storm van kritiek trok het Nijmeegse college het plan in. De gemeente Amsterdam vindt de uitstoot van schadelijke stoffen door de SUV’s echter dermate hoog, dat ook de hoofdstad een poging gaat wagen. “De parkeervergunning wordt hiervoor als het geëigende instrument gezien”, aldus staat in het Actieplan Luchtkwaliteit 2005 (bron: nu.nl).
autoliefhebber zegt
Groot gelijk dat de gemeente deze onzinnige bakken gaat verbieden. Het zijn terreinwagens en die horen niet in een stad. Dieselauto’s zonder roetfilters moeten landelijk worden verboden als het aan mij ligt.
Echte autoliefhebber zegt
een SUV mag voor mijn part in een stad maar wat moeten we dan zeggen op ferrari’s, lambo’s en al die andere “auto’s”?? Ik vind een SUV kunnen in een stad maar mensen die de vaste weg nooit verlaten zetten eigenlijk hunzelf in’t zak want voor hun is het een duurdere zaak…
autoliefhebber zegt
Van Ferrari en Lamborghini rijden er maar een paar rond in Nederland en daar wordt meestal alleen op zondag mee gereden als het mooi weer is. Die SUV’s rijden inmiddels bij bosjes rond en iedere dag. Dat is het verschil. Mensen met een Ferrari of Lambo zijn dus de echte autoliefhebbers, Echte Autoliefhebber!
Echte autoliefhebber zegt
Dat is misschien wel waar, maar waar het op neerkomt is dat Ferrarri’s en lambo’s zeker niet zuiniger zijn da die zogenaamde asobakken, ik heb niks tegen ferrari’s enzo zeker niet!! integendeel zelfs!! Maar in een “asobak” heb je bij een ongelukt ook meer overlevingskans
autoliefhebber zegt
Een paar Ferrari’s die niet zuinig zijn is minder erg dan een heleboel SUV’s die niet zuinig zijn. Het gaat om de aantallen! In een asobak heeft de bestuurder misschien een betere overlevingskans, degene die aangereden wordt is juist extra de pineut.
Echte autoliefhebber zegt
Dat is waar, ik vind allen dat ze is een deftige klasse moeten maken van welke auto nu wel, en welke auto nu niet een SUV of asobak is, er zijn suv’s die minder dan 10L gemiddeld per honderd kilometer gebruiken. Ik vind een XC90 ook niet echt een SUV!! En helemaal overbodig is vind ik dat een SUV harder dan 250km/h haald dan is het geen SUV meer vind ik!!!
Rik zegt
En wie moet gaan controleren wat een suv is? Ik vind XC90 ook geen suv, de suburu Forester ook niet. Maar waar ligt de grens dan? Wat mag dan wel en wat niet? Beetje onzinnig en belachelijk. Maar goed ik rijd een nissan micra 1.3 benzine dus ik mag Amsterdam in!!! joepi (moet ik em alleen nog ergens parkeren :S )
autoliefhebber zegt
Een personenauto zou kunnen worden gedefinieerd als een vierwielig gemotoriseerd voertuig van maximaal 1,50 meter hoog, 2500 kilo zwaar en acht meter lang. De hoogte is dan een toevoeging op de bestaande wetgeving, waar alle ‘normale’ auto’s onder zitten en bijna alle SUV’s boven. Voor SUV’s moet dan het groot rijbewijs worden gehaald, wat aanschaf veel onaantrekkelijker maakt.
"autoliefhebber" zegt
Zeikerds!!!!!!!! Laat de 4×4 met rust.
Sacha zegt
Heee, Groen Links is weer “in tha house”!
Teun zegt
SUV weigeren is tot daar aan toe, maar het weigeren van diesels. Dat gaat toch echt te ver.
Het idee dat ik eerder las om alle diesels te weigeren die niet beschikken over een roetfilter, Helemaal mee eens. Is overigens nog een leuke verrassing voor rijders van duitste auto`s die bijvoorbeeld net een nieuwe VW hebben gekocht zonder roetfilter
Kees Akersloot zegt
Terug naar paard en wagen lijkt mij het best. Alhoewel paardemest schijnt ook niet zo lekker te zijn voor het milieu. Allemaal lopen of fietsen dus, scheelt meteen ook een hoop verkeersdoden.
Peter zegt
Autoliefhebber, een Peugeot 307, niet echt een SUV-monster en al evenmin een monovolumer, is 1,51 m hoog. Een Renault Scénic, wel een monovolumer, maar niet monsterachtig groot en uitgerust met relatief kleine en zuinige motoren is nog wat hoger.
De stad Firenze in Italië werkt met de wieldiameter als criterium om SUV’s te bannen. De brave monovolumer van de al even brave familie heeft met dat criterium geen probleem, de Range Rover of de BMW X5 met de monsterbanden wel.
autoliefhebber zegt
Beste Peter, ik heb 1,50 meter als voorbeeld genoemd. Dat van die wieldiameter is een goed idee, want het gaat natuurlijk om de echte grote terreinwagens.
Ane zegt
hee ik zag dit in het bericht staan:
Het verbieden van vuile voertuigen is een van de vijftig maatregelen die milieuwethouder H. Maij woensdag voorstelde om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.
maar wat doen ze dan met de hybride suv`s hebben ze daar al stil bij gestaan.
ze zijn namelijk schoner dan de normale auto :P
autoliefhebber zegt
Hybride SUV’s zijn wel schoner maar net zo gevaarlijk voor voetgangers als gewone SUV’s.
Albertjj zegt
Elke auto is toch gevaarlijk voor een voetganger of het nou een suv is of een personen auto, als ik een suv wil rijden dan mag ik dat toch zeker zelf weten…pff al die belemmeringen doe niet zo moeilijk… en dat vervuil probleem is in 2025 uiterlijk opgelost dan rijde het merendeel al hybride
autoliefhebber zegt
Een SUV weegt veel meer en heeft een vele hoger front waardoor de voetganger niet op de motorkap tuimelt maar weggeduwd wordt en veel meer kans op ernstig letsel heeft.
ToM5 zegt
@ autoliefhebber
Moet gotverdomme niet gekker worden! Je bent nu wel een hoop onzin aan het uitkramen.
Ten eerste zeg je:
Het zijn terreinwagens en die horen niet in een stad. Domme redenatie. Dat betekent dat sportwagens op het circuit moeten?? Bovendien zijn SUV geen terreinwagens omdat ze 4 wielaandrijving hebben. Ze hebben veelal niet eens een lage gearing. Zijn ze hoger ja dat wel, maar dat zijn busjes en ruimtewagens als de Espace of 807 ook.
Dan gooi je er maar in dat het om voetgangerveiligheid gaat. Das vervelend, dan moet je vrachtwagens, busjes ruimtewagens etc. dus ook gaan weren uit de stad. Dat wordt lastig bevoorraden in een micra.
Ook probeer je sportwagens te rechtvaardigen door in te spelen op aantallen?? Vrij onzinnig en als je toch al wil dan moet je bij porsche beginnen..
Wat wel een goede opmerking is:
Dieselauto’s zonder roetfilters moeten landelijk worden verboden als het aan mij ligt. Kan ik me geheel in vinden.
De discussies wanneer een SUV nu een terreinwagen is en wanneer een sportwagen een racewagen is, zijn niet te voeren. En om dat als criteria te handhaven om een stad in te mogen is al helemaal van de zotte. Kom je dan op een lijste welke auto mag, dus per merk en type en dan mogelijk in de ene stad wel en andere niet. En dan passen autofabrikanten de wagen net zo aan dat het wel weer mag. Het is gewoon complete onzin.
Belast extra vervuilende auto’s en ban oude diesels want die vervuilen veel meer dan de moderne SUV’s.
Zo ik ben het ff kwijt.
autoliefhebber zegt
Beste Tom, je moet mij niet uit de context gaan citeren. Om de context te schetsen, het volgende: ik vind dat zoveel mogelijk autoverkeer uit binnensteden moet worden geweerd. Dus alle auto’s, voorzover dat mogelijk is. Noodzakelijk beroepsvervoer natuurlijk niet. Er moet dus een link zijn tussen noodzakelijkheid en de auto’s die nog wel worden toegelaten. Daarnaast inderdaad zorgen dat oude, vervuilende auto’s van de weg afgehaald worden of aangepast.
ag zegt
Van Ferrari en Lamborghini rijden er maar een paar rond in Nederland en daar wordt meestal alleen op zondag mee gereden als het mooi weer is. Die SUV’s rijden inmiddels bij bosjes rond en iedere dag. Dat is het verschil. Mensen met een Ferrari of Lambo zijn dus de echte autoliefhebbers, Echte Autoliefhebber!
autoliefhebber – 28 September ’05 – 14:03
Japie zegt
autoliefhebber schrijft,
20 December 2005 om 13:31
Een SUV weegt veel meer en heeft een vele hoger front waardoor de voetganger niet op de motorkap tuimelt maar weggeduwd wordt en veel meer kans op ernstig letsel heeft.
————————–
Is dus gewoon klinklare onzin,…bij een gewone auto slaat de voetganger vaak over de auto heen, (dan wel via het raam),..is getest (Volgnes mij door Fifth Gear),…SuV kwam daar beter uit!